oldal 2 / 2
3. AZ EGYHÁZ - CSALÁD
Bibliai alap:
Jn 14:9 - Krisztussal való kapcsolatunk által Jézus Atyja a mi Atyánk is.
A Szentlélek
családdá formálja a megtérteket. Egyenlő tagokból áll és egységes (Ef 4:4-6).
A tagok
testvérek. Korábban világszerte, ma már egyre kevesebb helyen nevezik így egymást
a tagok - itt is csak hivatalos, szószéki megszólítás esetén, de már kikopott a
mindennapi szóhasználatból. Ha a hadseregben a tagok katonák, az üzleti
vállalkozásban munkások, a családban Isten gyermekei.
Mindegyiknek
szilárd bibliai alapja van. Mindegyik bemutat valamit a nagy igazságból, és
mindegyiknek megvan a helye az adventista hagyományban. Egyiket sem hagyhatjuk
el, sokat veszítenénk küldetésünk megértésében.
De, amikor
bármelyik gyökérmetaforává válik a gondolkozásunkban, nagyobb befolyással van
ránk, mint amennyit a bibliai jelkép szeretne elmondani. Drámai különbségekhez
vezet, amennyiben bármelyiket gyökérmetaforaként őrizzük magunkban. Ez
meghatározza vallásos tapasztalatainkat, ahogy értelmezzük a feladatunkat,
ahogy viszonyulunk egyházi jelenségekhez. Szemüveget ad ránk. Sémát teremt,
amelyen keresztül mindent értelmezünk.
Nézzük meg
például, hogy ez a szemüveg miként befolyásolja a missziónkat?
A. A HADSEREG EGYHÁZ ÉS A MISSZIÓ
Prioritása - a
növekedés. Célja - a győzelem mások felett. Az eredmény mindent igazol. Egy
missziós módszer tesztje a siker. Ha növekedést eredményez, akkor jó, ha
azonnal nem, akkor nem tűri meg.
A harci
himnuszok menetelésről, támadásról, küzdelemről szólnak. Lövészárkok építéséről
soha. Pedig aki harcol, tudja, hogy e nélkül a hosszas és fáradságos művelet
nélkül hiába tervezünk támadást. Ez a megközelítés nem tűri a lassú lövészárkos
módszereket. Támadj, küzd és győzz. Ami ebbe belefér az jó, az helyes, azt
érdemes finanszírozni.
Amikor
embereket hozunk a gyülekezetbe, a mi tulajdonainkká válnak. Mindent
előírhatunk nekik.
Személyteleníti
a tagjait. A hadsereg nem érdekelt a tagjai egyéni szükségleteiben. Csak
annyiban érdekesek, amennyiben hozzájárulnak az ügy sikeréhez. A katona a
hadseregért létezik. Nincs más dimenziója az életnek.
B. A PIACI/GAZDASÁGI/ÜZLETI
MEGKÖZELÍTÉS
Erős hangsúlyt
helyez a misszióra, az egyház létezésének okát látja benne. Az üzletben az az
üzlet, hogy növekszik, profitot termel, növeli a termelékenységet. Az egyház
azért létezik, hogy növelje a taglétszámát. Minden egyházi tevékenység mércéje
az, hogy mennyire járul hozzá a taglétszám növekedéséhez
A növekedés
fontos cél, de ennek a túlhangsúlyozása oda vezet, hogy elkötelezettség nélküli
emberek válnak tagokká. Közömbös tagságot eredményez. Elsorvasztja az egyházi
élet egyéb területeit. Türelmetlenekké teszi a tagokat az olyan tevékenységek
iránt, ami nem vezet keresztséghez. Pl. tanácsadás, ifjúsági munka, szociális
munka - amelyek „csak elvonják" az energiát a céltól.
A
globálmissziós szemlélet azért akadozik, mert a mindenkori vezetésnek a
számbeli növekedés fontosabb, mint az el nem ért területekért folyó szívós
munka. Addig, amíg a sikert csak a keresztségek számával mérjük, nem is fog
változni a jelenlegi helyzet. Az embereket és magát a szervezetet
statisztikaként kezeli. Ők csak számok. Ez a szervezet minden figyelmét a külső
érdeklődőkre fordítja, de abban a pillanatban, ahogy megkereszteli őket,
magukra hagyja.
C. A CSALÁDMODELL ÉS A MISSZIÓ
A családtagság
növekedése nem első számú prioritás. Legalább annyira érdekelt a tagok
életminőségének javításában, a kapcsolatok erősítésében, mint a számbeli
növekedésben. Miközben a keresztség nem veszíti el jelentőségét, ugyanolyan
fontosnak tartja a misszióparancs többi részét is, mint amilyen a tanítás, a
közösségi életbe való integrálás. Prioritása a közösség erősítése, nemcsak a
tagok számának növelése. Segíti a tagjait úgy élni, mint Isten gyermekei, és
egymást testvéri kapcsolatban hordozni. Többféle növekedést tűz ki célul,
nemcsak a számbelit. (Ef 4:15 - mindenben növekedjünk Abban, aki a Fej). Amikor
az Úr írói gyülekezetnövekedésről írnak, nem annyira a számbeli növekedésre
gondolnak, hanem a tagság lelki érettségére. Ez pedig csak egy közösség
központú légkörben valósulhat meg. Nincs nagyobb feladata az egyháznak, mint
táplálni a közösséget. Ez azt jelentené, hogy kevésbé érdekeljen az evangélium
külső hirdetése? Nem. De ad egy új perspektívát a missziónak. A lehetséges
tagokra nem úgy fog nézni, mint foglyokra, akiket meg kell szabadítani, mint
ellenségre, akiket le kell győzni, mint termékekre, amelyeket meg kell
szerezni, hanem mint lehetséges testvérekre, barátokra. Arra bátorít, hogy az
emberek életének teljessége érdekeljen. Jobban, mint a számbeli növekedés, a
tizedbevétel emelkedése. Nem azért hívjuk meg az embereket a közösségbe, hogy
növekedjünk számokban, hanem azért, mert szeretjük őket, mert a barátaik
vagyunk, mert érdekel a személyük, az életük, jobban mint a tizedük, mint a
statisztikai értékük. A család belső növekedésének következménye lesz a
számbeli növekedés. Mert ez a fajta szeretet, amit Jézusnál látunk, vonzani
fogja az embereket. Minden missziós kísérletnek ez a krisztusi szeretet lesz az
alapja. Az evangélium nem egységcsomag, amit az emberek megvásárolnak egy jól
képzett, manipulálásra is alkalmas eladótól, hanem olyan átalakító erő, ami
személytől személyig terjed. Valahogy össze kellene kapcsolnunk a nagy
parancsolatot a nagy misszióparanccsal. Ez az a növekedés, amit a családmodell
eredményez - nemcsak számban, hanem közösségben is.
„A földi
egyház a mennyei egyház jelképe lenne, ha a tagok egyek lennének értelemben és
hitben." (E. G. White: 6T, 239. old.)
Rajtad milyen
szemüveg van?
ŐFE
|