oldal 1 / 3 Vezetői szolgálatom egyik megdöbbentő felfedezése volt az utóbbi években,
miszerint a különböző bizottsági üléseken, választókonferenciákon és
képviselőgyűléseken a felszólaló résztvevők nagy többsége egy, a politikai
közéletből elsajátított modellt követ. A hozzászólások pontos megfigyelése még
arra is lehetőséget ad, hogy nyomon követhessük a politikai közélet felkapott
témáit, vagy akár az illető küldött pártállását is. Valóban így kell ennek
lennie? Sámuel idejében azt kiáltották a nép képviselői, hogy „válassz nekünk királyt, aki ítéljen
felettünk, mint minden népnél szokás" (1Sám 8:5). A szövegösszefüggésből
kitűnik, hogy nem ez lett volna Isten ideális terve népével kapcsolatban.
Meg vagyok
győződve arról, hogy akik részt kívánnak venni Isten mai népének vezetésében -
akár helyi gyülekezeti, akár egyetemes szinten -, vagy hozzá szeretnének
szólni, az adott keretek között, és tanácsolni akarják a vezetőket, sokkal
többet kellene olvasniuk a Bibliájukat, mint amennyit a televízió politikai
műsorai előtt töltenek. Nem kétséges, hogy minél több időt töltünk valamivel,
annál inkább átjárja gondolkodásunkat, és sokszor képtelenek vagyunk
függetleníteni magunkat a világi gondolkodásmódtól, amikor pedig éppen erre
lenne szükség.
Meg tudjuk-e
fogalmazni azokat az alapvető különbségeket, amelyek a világi vezetés és Isten
népének vezetése között vannak? Vagy úgy is kérdezhetem: Van-e egyáltalán
különbség a vezetés kérdésében Isten népe, és bármely más szervezet között?
A mindennapi
életben a vezetőkkel szemben - többek között - az alábbi három elvárást
támasztjuk:
- Sugározzon
erőt: Legyen a fellépése megnyerő, az emberek várakozással legyenek iránta,
ragadja magával a követőket.
- Tudja,
hogy mit akar: Legyen magabiztos, és világosan vezesse elő, honnan-hova
tartunk a keze alatt; jelenítse meg a célt, és fogalmazza meg a stratégiát.
- Harcoljon
értünk, vezetettekért: Legyen bátor, álljon ki a rábízottak mellett, bármi
is történjék; tudják, hogy bízhatnak benne, mert nem fogja elárulni őket.
Nemzetünk nagy
hősei - mint Kossuth Lajos, II. Rákóczi Ferenc, Bocskai István, vagy a többiek
- egy ilyen képet jelenítenek meg nekünk. (Nem felejthetjük azonban el, hogy a
személyükről alkotott kép idealizálódott egy bizonyos történelmi összefüggésben,
különösen azért, mert azok a célok, amelyekért harcoltak, sajnos mind
elbuktak.)
Isten népének
nagy vezetői ebből a szempontból zavarba hoznak bennünket. A kritikus
pillanatokban, amikor ki kell derülnie, hogy mennyiben felelnek meg a vezetői
elvárásoknak, nem az emberi elvárások szerint cselekedtek. Igaz volt ez
Mózesre, Józsuéra, Dávidra és másokra is.
A Jósafát
királyról szóló történet (2Krónikák 20.) nagyszerű példát mutat erre. A
történetből kiderül, hogy a fent említett elvárásoknak maga Isten felel meg,
mint vezető. A látható vezetőnek, Jósafátnak, viszont egy másfajta szerepe volt
a nép előtt. Jaházielen a prófétán keresztül szól az Úr. Nem a vezető bátorít
először. Ki a keresztény vezető? Mi a dolga Isten népe előtt? Milyen
eszközökkel teljesíti a megbízatását?
Jósafát egyike
volt Júda kegyes királyainak. A krónika azt jegyzi fel róla, hogy kereste
Istent és az ő parancsolataiban járt:
- kiirtotta
a bálványimádást,
- tanítókat
küldött ki Júda minden városába,
- adókat
hoztak neki a filiszteusok és az arabok,
- nagy
építkezései voltak,
- ő
maga is utazott a nép között és megtérítette őket az Úrhoz,
- igazságos
bírókat állított városonként, akik nem voltak személyválogatók, és ajándék
nélkül ítéltek.
Sátán nem örült Jósafát és Júda sikereinek, így az ammonitákon és a
moábitákon keresztül támadást intézett ellenük. Ebben a történetben találunk
néhány fontos alapelemet a sikeres keresztény vezetők számára. Jósafát a
probléma láttán az Urat kezdte keresni, és erre hívta a népet is.
|