Készséggel elismerjük, hogy nem értjük teljesen a
Szentháromság titkát, azt viszont bizonyossággal állítjuk, hogy ez a titok
mélységes bölcsességet, bátorítást és kihívást rejt magában egy olyan egyház
számára, mely a Jézus által ígért bővölködő, kiteljesedett életet keresi. Nem
szükséges a titok mélyére hatolni ahhoz, hogy megtapasztaljuk annak előnyeit és
áldásait. Sokan nem vagyunk tisztában a modern informatikai eszközök - mint
például DVD, számítógép és mobiltelefon - pontos működési elvével, mégis
használjuk őket, élünk előnyeikkel, hiszen jó szolgálatot tesznek számunkra.
Ehhez
hasonlóan a Szentháromsággal kapcsolatos bibliai tanítás is sok
megválaszolatlan kérdést vet fel a hívő számára, noha közben az egyház jelentős
áldásokban és előnyökben részesül.
Feltehetjük
hát a kérdést: „Az Atya, a Fiú és a Szentlélek egységének különös jellege
milyen tanítást és mozgatóerőt jelent Krisztus teste, az egyház számára?"
A
Szentháromság tagjaként és a test fejeként Jézus képezi a létfontosságú
láncszemet a Szentháromság és az egyház között. Az istenség három személye a
Krisztuson való kapcsolaton keresztül magot kíván elültetni az egyházban, hogy
az kivirágozva megteljék élettel, harmóniával és lendülettel. Láthatjuk, hogy
maga Isten képezi az első közösséget, amikor „ketten vagy hárman" (Atya, Fiú,
Szentlélek) összegyűlnek az Ő nevében.
Tekintsük át a
Biblia Szentháromságról szóló tanítását az alábbi hat leckén keresztül:
- A
menny értékrendjében helye van a kölcsönös függőségi viszonyoknak. A
Szentháromság családi kapcsolatok (Atya és Fiú, Fiú és Vigasztaló) segítségével
mutatja be Istent a világnak és az egyháznak. Az Atya, a Fiú és a Szentlélek
kölcsönös függőségi viszonynak rendelte alá magát. A Szentháromság -
természetéből fakadó - lételeme a szeretet. A szeretet előfeltételez még egy
dolgot: a másikra való odafigyelést. Isten nem írt filozofikus értekezést a
szeretetről. Azontúl, hogy köztünk élt Fia és jelenleg a Lélek által, hogy
bemutassa ki Ő valójában - önmagában is szeretet-közösséget alkot. A Jézus
Krisztus által és a Jézus Krisztusra épített egyháznak ugyanilyen kapcsolatokat
kell bemutatnia.
- A
mennyei különbözőség egységet teremhet. A Biblia fontos elvet tanít a
Szentháromságról: Isten mindenben, amiben csak része van, egyszerre kíván látni
egységet és különbözőséget. A tagok - különbözőségük gazdagsága révén - egymást
erősítik, úgy, mint egy egészséges egyházban. Egy szerző találóan jegyzi meg
könyvében: „A Titok megtapasztalása valóban különbözőségeken keresztül (Atya,
Fiú és Szentlélek) történik, ugyanakkor egység is ez a különbözőségben -
mégpedig a különböző Személyek közössége révén."* A Jézus által alapított
egyház felvállalja az Isten által belé helyezett különbözőséget.
- A keresztség kapcsolatokat von maga után.
A keresztség a tanítványok „belépőjegye" a hívőkkel való közösségbe, és
nyilvános bizonyságtevés a Szentháromsággal fenntartott kapcsolatról. Ezen a
különleges alkalmon az Örökkévaló hármas neve Jézus új követőjéhez kötődik, aki
ezáltal azokkal is kapcsolatba kerül, akik előzőleg hasonlóképpen átadták
magukat Krisztusnak. „Megkeresztellek az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében."
Az Örökkévaló erős, hármas neve megnyugszik a megkeresztelten. A Szentháromság
kapcsolatokat épít és ápol az újonnan megkeresztelt és a többi hívő között.
- Az
istentisztelet: találkozás és formálódás. Jézus ígérete szerint a
Szentlélek minden istentiszteleten megismétli a pünkösdi csodát - azaz feltárja
a hallott beszéd vagy ének értelmét a hívő számára. A Lélek szüntelen
Krisztusra, mint Megváltóra irányítja a figyelmet, majd Krisztussal együtt
rámutat az Atya szeretetére. A Szentháromság szerepköreinek különbözősége arra
tanít, hogy az istentiszteleten is - ahol az Atyát, Fiút és Szentlelket imádjuk
- van helye a sokféleségnek. A Szentháromság imádatában helye van a különbözőségnek
és változatosságnak, miközben a hívők boldogabb emberré formálódnak, miután az
Élő Istennel találkoznak.
- A
prédikáció ajtót nyithat. Mivel a prédikátor hisz az istenség hármas
egységében, beszédeiben változatos és gazdag biblikus képeken keresztül mutatja
be Istent. A Szentháromság Isten sok-sok bibliai megnyilatkozása felé fordítja
a prédikátor figyelmét, melyek igazolják, hogy Isten - példának okáért - nem
csak Teremtő, hanem Megváltó és Életadó is. Minden prédikáció új lehetőséget
kínál a prédikátornak és a hallgatónak egyaránt arra, hogy újabb felismerésekre
jussanak Isten lényével kapcsolatban.
- Testtélétel.
Isten csak emberré válás útján mutathatta meg mélységes szeretetét az emberiség
iránt, s közben három, örökkévaló egységben élő személy létét is
kinyilatkoztatta. Ekként a Szentháromság nem csupán valami elméleti fogalom,
hanem olyan titok, amely szolgálatban és önmaga odaadása által nyilatkozik meg
az ember előtt.
Hasonlóképpen,
egy lelkész, presbiter vagy gyülekezetvezető azzal mutatja meg Istentől való
küldetését a helyi gyülekezet életében, ha jelen van a szenvedés és nehézségek
idején, és időnként akár szavak nélkül is a szenvedő és bűnös mellett áll. A
Szentháromság nevében megkeresztelt tanítványok elhagyják védett zónájukat, hogy
idegenekkel találkozzanak és megbarátkozzanak velük. A Szentháromság mintaként
áll előttünk arra, hogy elhagyva a családi és gyülekezeti barátokat azok után
menjünk, akik kívül állnak köreinken. A belső kört alkotó Három Személy mindig
készséggel fordul a világ felé, hogy elmenjen és megmentsen annyi embert,
amennyit csak lehetséges. A „Háromság" elve pluralitásra és befogadásra épül,
azok begyűjtésére, akik elszigeteltnek, távolinak vagy magányosnak érzik
magukat.
Végül, a
Szentháromság bibliai tanítása rámutat arra, hogy a közös élet - a mennyben
vagy a földön - csak úgy lehet sikeres, ha az elfogadás és megosztás fogalmaira
épül, ha a szolgálat, megbeszélés és egyetértés légköre övezi körül, és ha az
ember csillapíthatatlan vággyal keresi a mások örömét. Isten mindent
megmutatott a Szentháromságban betöltött elvekről, és azt szeretné, ha a
Szentháromságban igazán hívő népe ugyanígy megmutatná a világnak az evangélium
gyógyító erejét.
* L. Boff: Trinity
and Society, 3. o. (1988)
Wim Altink
|