oldal 1 / 2 Hogyan válaszolsz, amikor a remény kopogtat
az ajtón?
„Származhat-e innen valami jó?"
Jerikó a kánaániták városa volt, akik bálványimádásba és gonoszságba
süllyedtek. Lakói „a legromlottabbak, a leglealacsonyítóbb pogányság követői
voltak... csak azért éltek, hogy káromolják az eget és tisztátalanná tegyék a
földet" (Pátriárkák és próféták, 458.
o.). Isten ezt az utasítást adta Mózesnek: „De
e népek városaiban, amelyeket örökségül ad néked az Úr, a te Istened, ne hagyj
élni csak egy lelket is, hanem mindenestől veszítsd el őket: a Khittheust, az
Emoreust, a Kananeust, a Perizeust, a Khivveust és a Jebuzeust..." (5Móz
20:16-17). Jerikó volt az első erőd, amit Izraelnek be kellett vennie, ha be
akart lépni az Ígéret Földjére. Jerikó és annak minden lakosa teljes
megsemmisülésre ítéltetett.
Találkozás a reménységgel: a remény magva
A városban élt
Ráháb, a parázna nő, akinek háza szorosan a masszív városfalhoz épült. Talán
fogadót vezetett, így tértek be hozzá a vendégek. Festett lenvászon anyagok
előállításával is foglalkozott, ezért tartott raktáron sok lent, amit a tetőn
szétterítve szárított. Mivel parázna asszony volt, jogosan gondolhatjuk róla,
hogy mások lenézték, megvetették, semmibe vették és kiközösítették. Azt mondhatjuk,
hogy élete a reménytelenség és csüggedés élete volt. Életmódja miatt a jellemén
esett csúf foltok maradandóak voltak, és a mai napig megbélyegzik őt, hiszen
csak úgy utalunk rá, hogy „a parázna Ráháb". Mint Jerikó minden más lakója, ő
is hallotta, hogyan vezette népét Izrael Istene, és hogyan biztosította
számukra a győzelmet mindazon nemzetek felett, amelyek között - Egyiptomból
való kivonulásuk után - áthaladtak. Hallották, hogyan vált ketté előttük a
Vörös-tenger 40 évvel korábban, és milyen szörnyű csapások sújtották Egyiptomot
a kivonulás előtt. Vándorlásuk története és az Úr csodálatos tettei minden
jerikói előtt ismertek voltak (Józs 2:10). Most, hogy az izraeliták már csak
néhány kilométernyire voltak tőlük, félteni kezdték életüket.
Az Izrael
Istenéről szóló hírek hallatán nagy rettegés támadt Jerikó lakosai között; nem
akarták alávetni magukat Izrael Istene hatalmának. Úgy tűnik, Ráháb félelme
különbözött ettől. A beszámolók alapján olyan Isten képe rajzolódott ki előtte,
akit szeretett volna megismerni. Benne is volt viszont félsz amiatt, vajon ez
az Isten elfogadja-e őt. Ezek a történetek a remény magvát hintették el
életébe. Amint újra és újra hallotta a történeteket, az Isten iránti vágyakozás
egyre erősödött a szívében.
Buzgó vágyát, hogy
Izrael Istenéhez tartozhasson, ott láthatjuk egyértelműen, amikor a kémek
megérkeztek a városba. Ezek a hívatlan idegenek veszélyt jelentettek Jerikó
népére, de Ráháb házába fogadta őket annak ellenére, hogy ezzel kihívhatta maga
ellen a város lakóinak gúnyolódását, dühét és gyűlöletét.
Amikor a kémek
betértek házába, bizonyára úgy érezte: ez élete nagy lehetősége, hogy
csillapítsa lelkének mélységes vágyakozását, hogy végre tartozhasson valakihez,
és szabadítást találjon Izrael Istenénél. Amikor tehát a félelmetes, gyanakvó
jerikói katonák beléptek a házába, hogy felkutassák a kémeket, ő megmondta
nekik az igazat: „...Úgy van! Bejöttek
hozzám a férfiak, de azt sem tudom, honnan valók voltak. És kimentek e férfiak
kapuzáráskor a setétben; nem tudom, hová mentek..." (4-5. v.).
Vállalta, hogy
elbújtatja ezeket a kémeket, még ha ezzel ki is merítette a hazaárulás vádját.
A reménység bekopogott az ajtaján, és ez a reménytelen ember beengedte.
Megtilthatta
volna ezeknek a férfiaknak, hogy belépjenek a házába. Vagy megragadhatta volna
a lehetőséget, hogy elnyerje azok kegyeit, akik megvetették őt; egyszerűen
azzal, hogy kiszolgáltatja nekik a kémeket. De ő önként vállalkozott arra, hogy
információt ad az izraelita férfiaknak. Így szólt: „...rettegés fogott el bennünket, és remeg tőletek mindenki, aki ezen a
földön lakik" (9. v.; új prot. ford.).
A jerikói
férfiak és nők halálfélelemben éltek, nem volt bátorságuk és békességük.
Ráhábot azonban bátorrá, lélekben erőssé és nyugodttá tette a reménység. A
reménység hatására megkísérelte azt, amit a többi jerikói lehetetlennek
tartott. A reménység megszabadította őt a félelemtől.
|