„Ha már mindened megvan, és mégis üresnek érzed
magad, akkor pont a lényeg hiányzik" (Hitka Anita Dévi).
Szerencse? Igazságtalan kiváltság?
Emlékeim között őrzök egy beszélgetést, ami talán
azért él olyan élénken bennem, mert valaki azt hitte, hogy gazdag vagyok. Nyári
délelőtt szedem a kerítésre futtatott zöldbabot, és a szomszéd bácsi megszólít.
Beszélgetünk. Nyugdíjas, mert rokkant, a felesége szintén, a fia csak az
itallal törődik, tele van panasszal. Egyszer csak a szeme különöset lobban, és
burkolt támadásba lendül: „Idehallgasson! Autójuk csak azoknak van, akik
lopnak-csalnak, vagy nyernek a lottón!" Tekintve, hogy van autónk, de nem
csalással vagy lopással szereztük, sőt még csak nem is lottózunk, meglepődök.
Ugyanis elég sok fáradsággal és lemondással jutottunk hozzá, legfőképpen azért
vállalva ezt, hogy a munkánkat jobban elláthassuk. Először azt gondolom, hogy
elmagyarázom a szomszédnak, miképpen is gyűlt össze az autóra való, de aztán
inkább megkérdezem: „Hány doboz cigarettát tetszenek elszívni egy hónap alatt?"
Ezen ő lepődik meg, mert kiderül, hogy még sohasem számolta ki, legfeljebb a
napi adagot: Ketten három dobozzal. Ehhez jön még napi két (!) liter bor, amit
hárman isznak meg - mert inni az asszony is szokott. Ott nyomban kiszámoljuk,
hogyha az ezekért kiadott összeget összegyűjtenék, egy év alatt vehetnének -
akkori áron - egy majdnem új Skodát.
Sok-sok „gazdag" van, akinek bizony nem hullott az
ölébe a pénz. Lemondás és kemény munka párosulva a rátermettséggel, nemritkán
szép vagyont eredményez. Minden előítélettel óvatosnak kell lennünk, s ez a
„gazdagok"-ra nézve is igaz. A „gazdagság" viszonylagos fogalom. Nyilvánvaló,
hogy mivel van lakóházam és autóm - függetlenül attól, hogy munkaeszközként
használom, vagy csak hétvégi autós vagyok - egy olyan emberhez képest, aki
albérletre költi a fizetése felét, és képtelen félretenni bármire is, gazdag
lehetek. De nem számítok gazdagnak ahhoz az embertársamhoz képest, akinek nem
csupán egy lakóháza van, hanem nyaralója, telke, takarékbetétje, drága autója
is. Ezért mindenkinek vigyáznia kell, hogy ne tápláljon előítéletet senkivel
szemben. Az előítélet ugyanis hamarosan irigységet szül. Az irigység pedig „nem emberi érzés, hanem súlyos betegség"
(Mahatma Gandhi).
Anyagiasság, a „pénz szerelme"
Bizonyára egyikünk sem vitatkozna azon, hogy az
anyagiasság egészen más, minthogy valaki gazdag, jómódú, s hogy több minden van
a tulajdonában. Az anyagiasság kóros állapot, amely kétségtelenül beárnyékolja
az emberi kapcsolatokat. Ha ez a kérdés szóba kerül, szinte mindnyájunknak
vannak negatív tapasztalataink. Egy sokgyermekes családanyától hallottam:
„Hívnak N.-ék, de nem merjük elfogadni a meghívásukat, mert nem szeretik, ha a
gyerekek megfogják a bútorokat, ha bújócskáznak a folyosón, s ha netán még
hozzáérnek a falhoz is, akkor mindig kitör a botrány." N.-ék módos emberek,
akik sokat fáradoztak azon, hogy szép otthonuk legyen.
Az igaz, hogy a sokgyermekes szülőnek is meg kell
értenie, sőt kicsinyeinek meg kell tanítania, hogyan viselkedhetünk
vendégségben, hogyan becsüljük mások értékeit. Az érem másik oldalán viszont
egyes emberek esetében sajnos többet nyom a latban a mulandó tárgyak iránti
beteges hódolat, mint az, hogy a vendégek - akár gyermekek is - felszabadultan
érezzék magukat otthonukban. Ha lehet, zárjuk el az értékes dolgokat egy
szobába, vagy egy szekrénybe, ez a gyermekek számára legyen tabu, de ne
„imádjuk" a berendezést, a falakat! Egy másik esetben barátunk bajba került:
öreg autója felmondta a szolgálatot, még azon a héten elromlott a mosógépük és kilyukadt
a kazánuk. (Vagyunk néhányan, akik már megéltünk hasonlókat!) Egyik ismerőséhez
fordulna X-hez, akiről tudjuk, hogy rengeteg pénze van, hátha ad kölcsön.
Barátunk este betér hozzánk: „Tudjátok X mit válaszolt a kérésemre? Olyan a
helyzet a tőzsdén, hogy nem éri meg kamatra se kölcsönadni, mert most egy hét
alatt megduplázhatja." Ennek a történetnek van egy érdekes csattanója: fösvény,
pénzimádó, szerencsétlen ismerősünk hamarosan meghalt. Akkoriban nehezen
küszködő barátunk két éven belül jómódú vállalkozó lett, aki a mai napig
szívesen segít ki bárkit, és jótékony célokra mindig ad. A másik pedig mit vitt
el magával?
Gazdagság és kereszténység
Egyetlen olyan keresztény tanítás sincsen, amely
hátránynak, netán bűnnek nyilvánítaná a gazdagságot. A gazdagság lehetőség és
előny annak, aki helyesen él vele. Lehet azonban csapda azoknak, akik a
múlhatatlan értékek fölé emelik. Az ember maga is „anyagból" formáltatott,
ahhoz tehát, hogy fennmaradjon és működjön, anyagi eszközökre van szüksége. A
baj abból származik, hogyha az eszközből cél lesz, ha a felhasználóból
felhalmozó válik, aki elveszíti a környezete iránti együttérző szeretetet, és
érzelmeit az anyagi világ felé fordítja. Annak életében bekövetkezett egy
értékcsere, devalválódott az ember és az
emberi kapcsolatok ára, ugyanakkor kórosan megnövekedett a könnyen elvesző,
porladó „kincsek" iránti áhítat. Így észrevétlen marad számára, hogy azzal,
amivel emberi kapcsolatait megmérgezte, önmagát is megmérgezte, mert
törvényszerű, hogy a másik emberben saját emberségünket is becsüljük - s ez
fordítottan is igaz.
A keresztényt az Újszövetség
gyakran nevezi „lelki embernek". A gazdagság megtévesztő hatalma bizony
megfojthatja ezt a lelkiséget. A figyelmünk így nagy gyorsasággal terelődhet el
a múlhatatlan értékekről arrafelé, ahol csak röpke néhány évig tartó - s
korántsem felhőtlen - „boldogságot" találtunk. Ugyanakkor a „gazdag ember" is
lehet „lelki" ember, ha megmarad szerénynek, ha úgy tekint vagyonára, hogy az
lehetőség a jóra. Az ilyen gazdag nem „száll el", megmarad jó barátnak és a
társadalom melegszívű tagjának. Ha ez nem így történik, akkor minden módos
embernek érdemes elgondolkodni a mottóul szolgáló aforizmán: „Ha már mindened megvan, és mégis üresnek
érzed magad, akkor pont a lényeg hiányzik".
Kökényes Zsuzsa
lelkész
|