oldal 2 / 3
Elizeushoz hasonlóan áldást jelenthetünk a
halálos ágyunkon is
2Kir
13:15-19-ben egy különös képpel találkozunk - az íjjal-nyíllal. Elizeus egy
szimbolikus cselekedettel sürgeti, lelkesíti a királyt Isten ellenségeinek
megsemmisítésére. Tudja, hol van az igazi ellenség, és hol kell harcolni
ellene. Ő maga már nem képes kifeszíteni az íjat, de ott a keze az ifjú
királyén. A kézrátétel által a felhatalmazást továbbítja. Próbálja felkészíteni
a megalkuvó fiatal királyt, hogy bátran szálljon szembe az ellenséggel. A
szakértelem és a királyi hatalom önmagában nem garancia az ellenség
legyőzésére. A győzelem forrása máshol van elrejtve. Nem lehet fizikai
erőviszonyok alapján kiszámítani a győzelmet. Bölcs Salamon a következőt
mondja: „Nincs bölcsesség, és nincs
értelem, és nincs tanács az Úr ellen. Készen áll a ló az ütközetnek napjára; de
az Úré a megtartás!" (Péld 21:30-31).
Elizeus újra a
kezébe veteti a nyilakat. Azt parancsolja neki, hogy lőjön a poros földbe.
Elizeus a lelki szemeivel látja a napot, amikor népe végleges győzelmet arat.
Látja Isten ellenségeinek megsemmisülését. Joás azonban nehezen akarja átvenni
ezt a látást. Úgy áll ott előttünk, amint félszegen tartja a nyilakat, mint egy
szégyellős tinédzser, aki egy öreg, szenilis ember hóbortjának próbál eleget
tenni. A történetből kiderül, hogy egyáltalán nem volt lelkes a különös
gyakorlat közben. Vajon miért nem lelkesedik? Miért nem veszi át a tüzet, ami
még most is ott van a haldokló próféta szemeiben? Ez egy valóságos háború
utánzása volt. Elizeus próbálta lejátszani a jövőt. Az egyik ok az lehetett,
amiért Joás nem lelkesedett, hogy egy bolondos játéknak érezte. Túl gyermeteg
egy racionálisan gondolkodó, fiatal felnőtt számára. De minden bizonnyal
lehetett egy ennél is fontosabb oka a lelkesedés hiányának. Joás egyszerűen nem
látott semmiféle kapcsolatot a poros földbe kilőtt nyilak és a későbbi győzelem
között.
Istennek
pontosan ez a baja az imádságainkkal. Legtöbbször erőtlen az imaéletünk. Hacsak
nem vagyunk kétségbeesett helyzetben, nem hisszük, hogy a kimondott szó bármit
is eredményez. Elhinni, hogy az a néhány szó, amit az ágyunk mellé borulva
elmondunk Istennek, megváltoztatja a világot. Ez a legnagyobb hitpróbánk.
Türelmetlenek vagyunk kitartani a térdeinken, mert nevetségesnek érezzük, hogy
az ott elmondott szavak valóban átformálják a világot. Ezért könnyen feladjuk
két-három próbálkozás után. Egyes imádságok gyors választ kapnak, de Isten
legtöbbször csak lassan és biztosan kész válaszolni. Tudni akarja, hogy tényleg
rajta van-e a szívünk teljesen, és valóban a dicsőségére fogunk-e élni a
válaszával. Ezért nem szabad könnyen feladnunk. A hitetlenségünk akadályozza
meg leginkább Istent a válaszadásban. A félszívvel vívott küzdelem eleve kudarcra
van ítélve.
Jézus a
szülőföldjén találkozott a legnagyobb, a számára is áthidalhatatlan,
kihívással. Márk evangélista feljegyzi Jézus názáreti látogatását. Ahogy
felállt szombaton a zsinagógában, a hallgatók kezdték egymást kérdezgetni:
Honnan vette ezt a bölcsességet? Ismerjük a családját, a testvéreit, tudjuk,
hogy mit várhatunk Tőle. Megdöbbentő az összegzés: „Nem is tehet vala ott semmi csodát, csak nehány beteget gyógyíta meg,
rájok vetvén kezeit. És csodálkozik vala azoknak hitetlenségén" (Mk 6:5-6).
Nem a kislétszám, a régi épület, vagy a kemény padok voltak az akadály. Sokkal
inkább a sorokból megszólaló szkeptikus cinizmus volt az akadály.
A kis
elvárások korlátozzák Isten hatalmát. Joás nem gondolja, hogy teljes győzelmet
arathat, így nem is győzi le teljesen a szíriaiakat. Ne mondd, hogy
„lehetetlen", ha Isten azt mondta, hogy tedd meg. A gyenge vágy is korlátozza
Isten hatalmát. Akart Joás igazán harcolni? Vágyott arra, hogy Szíria
veszítsen? Egyáltalán nem úgy nézett ki! Jézus azt kérdezte a bethesdai
betegtől: „Akarsz-e meggyógyulni?" „Mit akarsz, hogy cselekedjem veled?" -
kérdezte a vakot a jerikói úton. Legtöbbször azért nincs, mert nem kértük. A
Szentlélek olyan mértékben tölt be, ahogy igazán vágyunk rá.
Ha használjuk
az erőnket, akkor az növekedni fog. Az újabb és újabb tapasztalatok erősítenek,
lelkesítenek bennünket. Gedeonnak is azt mondta az Úr: Menj el ezzel a te
erőddel! Joás nem lőtte ki az egész tárat, hanem három próbálkozás után
abbahagyta. Ez volt a veszte. Ha Isten adott egy tár nyílvesszőt, mindet
használnunk kell. Az ima fegyvere nem csak a sekélyes kéréseinknél áll a
rendelkezésünkre. Sőt nem is arra adatott, hanem, hogy hegyeket mozgassunk
vele. Azért, hogy kérjük Istent, lehetőséget adjunk Istennek, hogy hatalmas
dolgokat tehessen életünkben és mások életében, a világ életében. Tanuljunk meg
kérni és kitartani a kérésben. Ne adjuk fel három próbálkozás után. Valaki azt
mondta: „Az ima nem csupán része a munkának, az ima a munkánk... a többi ennek
a tisztogatása." Amikor legközelebb azt mondod: „már csak imádkozni tudok",
gondolj arra - ez a lehetőségek kezdete, nem pedig a vége!
|