Kíváncsiskodó
asszonyok
Nem csak
az ókorból ránk maradt rommezőkön lehet olyan ásatásokat folytatni, amelyeknek
nyomán feltárulnak hajdan volt eleink titkai. A Bibliában régen élt emberek
szaván keresztül szólít meg minket Isten, és ezért egy régi világ gondolkodásmódjának,
tárgyi és lelki világának apró emlékei maradtak ránk a Biblia sorai mögött.
Hallgatóztak-e
a bronzkorban - Ábrahám korában - az asszonyok? Van egy bibliai híradás, amely
erről szól Mózes első könyvének 18. fejezetében. Egy forró nyári napon Ábrahám
a sátor bejáratánál az árnyékba húzódott, amikor három idegen érkezett hozzá
vendégségbe. A híradásból megismerjük az ókori vendéglátás szabályait. „Amikor
meglátta őket, elébük futott a sátor bejáratától, földre borult, és így szólt:
Uram, ha megnyertem jóindulatodat, kérlek, ne kerüld el szolgádat! Mindjárt
hozok egy kis vizet, mossátok meg lábaitokat és dőljetek le a fa alá! Én meg
hozok egy kis kenyeret, hogy felüdüljetek, és úgy menjetek tovább" (2-5).
Egy vándor-pásztor így fogadta az előkelő látogatót. A közösen elfogyasztott
kenyér a szövetséges jó viszony jele volt. A további szövegből hamar kiderül,
hogy a falat kenyér az lakomát is jelenthetett akkor, ha a három különös
idegennek a jóindulatát akarta elnyerni a házigazda. „Ábrahám besietett
Sárához a sátorba, és azt mondta: siess, dagassz meg három mérték finomlisztet,
és süss lángost! Kiszaladt Ábrahám a csordához is, fogott egy szép szopós
borjút, és odaadta a legényének, az pedig gyorsan elkészítette. Azután vett
vajat, tejet, meg vette a borjút, amelyet elkészítettek és eléjük tette. Ő maga
pedig ott állt mellettük a fa alatt, amíg ettek" (6-8). Pontos híradás ez
egy bronzkori vendégségről; a frissen sült lepénykenyérből, a borjúsültből,
tejből, vajból álló lakomáról, miközben a házigazda az előkelő idegenekkel
beszélgetni kezdett. Egy mai riporter sem írhatná le pontosabban. A
beszélgetésen asszonynak nem illett részt venni, de Sára, mint ahogyan minden
asszony, kíváncsi volt. A sátor ponyvája mögött hallgatózott. Ma sem történne
ez másként az arab pusztaság beduinjainál, no, meg nálunk sem.
Lábmosással
vallott szerelmet
Van
az Újszövetségnek is egy nevezetes „lábmosás története", ahol Jézus a
tanítványokkal tesz egy számunkra érthetetlen dolgot. Az antik világban ezt a
gesztust az egy „ház"-hoz tartozók, egymással és vendégeikkel kapcsolatban
gyakorolták, ami az összetartozás és az egymás elfogadásának jele volt. Gazdag,
szimbolikus tartalmáról az ókori irodalom is beszél. Az Odüsszeia 19. éneke
például arról beszél, hogy a trójai háborúból sok kaland után hazatérő, rég
látott Odüsszeuszt felesége először nem ismeri fel. Megparancsolja szolgáinak,
hogy mossák meg a jövevény lábát, de ő azt kéri, hogy „egy éltes anyó" tegye
ezt vele, aki a dajkája volt. A dajka lábmosás közben „azonnal ráismert sebére,
amelyet vadkan foga vágott" (393. sor). Érdekes párhuzam a „József és Aszenát"
című első századi zsidó regény egyik jelenete, ami 1Móz 41:45-t, József
házasságkötésének történetét dolgozza fel, ahol Aszenát, egy egyiptomi pap
lánya úgy vall szerelmet, hogy jövendőbelijének ő mossa meg a lábát. Íme a
lábmosás, aminek ma kevesen tudják az értelmét, hajdan egy közismert jelkép
volt, ami az emberek egymással való szoros közösségét demonstrálta. Egy jelkép
volt, amit mindenki értett. Mára már elhalványodott az igazi tartalma.
„Kebelbarát"
Ma
divatos félreértések forrása lett, hogy az utolsó vacsoránál János - a
„szeretett tanítvány"-, Jézus „kebelén feküdt". Más fordítások szerint „ölébe
hajtva fejét feküdt az asztalnál". Ez a mai olvasó számára értelmezhetetlen,
vagy legalább is rosszindulattal félreérthető. De hogyan is ettek a régiek?
Oldalfekvésben, egyik karjukon könyökölve. Természetesen, ha mindenki a jobb
vagy a bal könyökére támaszkodott volna, akkor nem lehetett volna az asztalnál
társalogni, hiszen mindenki csupán a másik hátát látta volna. Ezért párban,
egyik a jobb, másik a bal könyökére támaszkodva heveredett le az asztalhoz. Az
volt a „kebelbarátom", aki velem szemben könyökölt. Így az utolsó vacsorán
János volt Jézus párja, „kebelbarátja".
Ha a Biblia számunkra is fontos mondanivalójához el
akarunk jutni, akkor fel kell fedeznünk magunknak ezt a régi világot. Nem elég
ásóval előszedni a földből azt, ami ránk maradt, hanem az Ige jobb megértése
érdekében meg kell ismernünk azt az embert gondolkodásában, anyagi
kultúrájában, aki a kinyilatkoztatást kapta. Aki nem érti azt, hogy Isten
hajdan mit mondott, az azt sem fogja megérteni, amit a régi igén keresztül ma
mond nekünk.
Dr.
Szigeti Jenő
egyetemi
tanár
|