oldal 2 / 2
Az úrvacsora szertartása
A protestánsok ezt a szertartást
általában „úrvacsorá"-nak nevezik (1Kor 11:20).Egyéb neve: „az Úr asztala"
(1Kor 10:21), „a kenyér megszegése" (ApCsel 20:7), „a kenyérnek megtörése"
(ApCsel 2:42)[6], valamint - e szolgálatnak a
hálaadással és áldással kapcsolatos vonatkozása miatt - eucharisztia (Mt 26:
26-27; 1Kor 10:16; 11:24).
Az úrvacsorának örömteli
alkalomnak kell lennie, nem pedig a szomorúság idejének. Az úrvacsorát megelőző
lábmosás lehetőséget nyújt az önvizsgálatra, bűnvallásra, megbékélésre és
megbocsátásra. A hívők ezután azzal a biztos tudattal léphetnek különleges
közösségbe Urukkal, hogy Jézus vére által megtisztultak. Örömmel járulnak
asztalához; nem a kereszt árnyékában, hanem megmentő fényében állnak, készen
arra, hogy Krisztus megváltó győzelmét ünnepeljék.
Az úrvacsora
jelentősége.
Az úrvacsora felváltja az ószövetségi idők húsvét ünnepét. Amikor Krisztus, az
igazi páskabárány feláldozta életét, a húsvéti bárány jelképe valósággá vált.
Maga Krisztus rendelte el halála előtt a páskabárány ünnepe helyébe az úrvacsorát,
az újszövetség kötelékében élő lelki Izrael nagy ünnepét. Tehát az úrvacsora
jelképeinek gyökerei a páskabárány ünnepéhez nyúlnak vissza.
1. A bűntől való szabadulás
emlékünnepe.
Ahogy a páskabárány ünnepe emlékeztette Izraelt az egyiptomi rabszolgaságból
való szabadulásra, az úrvacsora a lelki Egyiptomból, a bűn rabszolgaságából
való szabadulásra emlékeztet.
A szemöldökfára és az
ajtófélfára hintett vér - a páskabárány vére - megóvta a ház lakóit a haláltól,
a bárány húsából készített táplálék pedig erőt adott nekik az Egyiptomból való
meneküléshez (2Móz 12:3-8). Ugyanígy, Krisztus áldozata szabadulást hoz a
halálból; a hívők szabadulást nyernek] a Krisztus testében és vérében való
részesedés által (Jn 6:54). Az úrvacsora azt hirdeti, hogy Krisztus
kereszthalála szabadulást, megbocsátást, örök életet szerzett a számunkra.
Jézus ezt mondta: „Ezt
cselekedjétek az én emlékezetemre" (1Kor 11:24). Ez a szertartás Krisztus
engesztelő áldozatának helyettesítő voltára helyezi a hangsúlyt. „Ez az én testem
- mondta Jézus -, mely tiérettetek megtöretik" (1Kor 11:24; vö. Ésa 53:4-12). A
kereszten az Ártatlan helyettesítette a bűnöst, az Igaz a gonoszt. Ez a
nagylelkű cselekedet teljesítette a törvény követelményét: a halálbüntetést;
megbocsátást, békességet és üdvbizonyosságot adva a bűnbánó bűnösnek. A kereszt
elvette kárhoztatásunkat, nekünk nyújtva Krisztus igazságának palástját és a
bűn feletti győzelemhez szükséges erőt.
a) A kenyér és a
szőlő. Jézus
sok hasonlatot használt, hogy általuk különböző igazságot tanítson önmagáról.
Ezt mondta:„Én vagyok a juhoknak ajtaja" (Jn 10:7),„Én vagyok az út" (Jn 14:6),
„Én vagyok az igazi szőlőtő" (Jn 15:1), és „Én vagyok az életnek... kenyere" (Jn
6;35). Egyik kifejezést sem érthetjük szó szerint, mert Jézus nincs jelen
minden ajtóban, útban vagy borban. Ezek a kifejezések mélyebb igazságot
jelképeznek.
Az ötezer ember csodálatos
táplálásakor Jézus kinyilatkoztatta testének és vérének mélyebb jelentőségét.
Mint igazi kenyér, ezt mondta: „Nem Mózes adta néktek a mennyei kenyeret, hanem
az én Atyám adja majd néktek az igazi mennyei kenyeret.
Mert az az Istennek
kenyere, amely a Mennyből száll alá, és életet ád a világnak. Mondának azért
néki: Uram, mindenkor add nékünk ezt a kenyeret! Jézus pedig monda nékik: Én
vagyok az életnek ama kenyere; aki hozzám jő, semmiképpen meg nem éhezik, és
aki hisz bennem, meg nem szomjúhozik soha" (Jn 6:32-35). Jézus felkínálta
testét és vérét, hogy kielégítse éhségünket és szomjúságunkat, legnagyobb
szükségleteinket és vágyainkat (Jn 6:50-54).
A Jézus által
elfogyasztott húsvéti kenyér kovásztalan volt, a szőlő termése pedig
erjedetlen.[7] A kovászt (élesztőt) - amely
erjedésével megkeleszti a kenyeret - a bűn jelképének tartották (1Kor 5:7-8),
és ezért a kovász alkalmatlan volt „a hibátlan és szeplőtlen bárány"
ábrázolására (1Pt 1:19).[8] Csak
kovásztalan vagy „erjedetlen" kenyér jelképezhette Krisztus bűntelen testét.
Hasonlóképpen, csak a szőlő romlatlan gyümölcse - az erjedetlen bor -
jelképezheti az üdvözítő megtisztító vérének tökéletességét.[9]
b) Evés és ivás. „Ha nem eszitek az ember Fiának
testét, és nem isszátok az Ő vérét, nincs élet bennetek. Aki eszi az én
testemet, és issza az én véremet, örök élete van annak, és én feltámasztom azt
az utolsó napon." (Jn 6:53-54)
„Aki eszi az én testemet,
és issza az én véremet" - jelképes kifejezés; az Isten Igéjének elvei szerinti
átalakulást jelképezi. A hívő az Ige által lép közösségbe a Mennyel, és nyer
erőt ahhoz, hogy lelki életet éljen. Krisztus ezt mondja: „A beszédek, amelyeket
én szólok néktek, lélek és élet" (Jn 6:63). „Nemcsak kenyérrel él az ember,
hanem minden igével, amely Istennek szájából származik.." (Mt 4:4)
A hívők Krisztusból, az
élet kenyeréből táplálkoznak, amikor az élet Igéjét - a Bibliát - olvassák vagy
hallgatják. Ebből az Igéből árad Krisztus éltető ereje. Az úrvacsora által is
részesülünk Krisztusból, Igéjét a Szentlélek beépíti az életünkbe. Ezért minden
úrvacsorát az Ige prédikálása kíséri.
Mivel Krisztus engesztelő
áldozatának áldásait hit által magunkévá tesszük, ezért az úrvacsora sokkal
több, mint egyszerű emlékünnep. Az úrvacsorában való részesülésünk azt jelenti,
hogy Krisztus fenntartó hatalma új erővel és örömmel tölt el bennünket.
Röviden: ez a jelkép azt mutatja, hogy „lelki életünk ugyanúgy Krisztustól
függ, ahogy fizikai életünk az ételtől és italtól".[10]
Az úrvacsora alatt
„megáldjuk" a poharat (1Kor 10:16). Ez azt jelenti, hogy miként Krisztus
„hálákat" adott a pohárért (Mt 26:27), mi hálát mondunk Jézus véréért.
2. Testületi
közösség Krisztussal. A küzdelemmel és viszállyal teli világban e szertartásban való
gyülekezeti részvételünk hozzájárul az egyház egységéhez és szilárdságához,
bizonyságot téve a Krisztussal és egymással való közösségünkről. Pál ezt
mondta: „A hálaadásnak pohara, amelyet megáldunk, nem a Krisztus vérével való
közösségünk-é? A kenyér, amelyet megszegünk, nem a Krisztus testével való
közösségünk-é? Mert egy a kenyér, egy test vagyunk sokan; mert mindnyájan az
egy kenyérből részesedünk" (1Kor 10:16-17).
„Ez utalás arra a tényre,
hogy a sok darabra tört úrvacsorai kenyeret a hívők megeszik; és ahogy minden
darab ugyanabból a kenyérből való, így az úrvacsorában részesülő minden hívő
egyesül Krisztusban, akinek megtört testét jelképezi a megtört kenyér. A
keresztények azzal, hogy közösen részt vesznek ebben a szertartásban,
nyilvánosan tanúsítják, hogy egységben vannak, és ahhoz a nagy családhoz
tartoznak, amelynek feje Krisztus."[11]
Minden gyülekezeti tagnak
részt kell vennie ebben a szent szertartásban, mert Krisztus a Szentlélek által
„találkozik népével, és megerősíti jelenlétével. Még ha méltatlan szívek és
kezek osztják is szét a szent jegyeket, Krisztus akkor is ott van, hogy
szolgáljon gyermekeinek.
Isten gazdagon megáldja
mindazokat, akik a Krisztusba vetett hittel járulnak az Úr asztalához.
Mindazok, akik mellőzik a mennyei kiváltságnak eme alkalmait, nagy veszteséget
szenvednek. Joggal mondható el róluk: „Nem vagytok mindnyájan tiszták."[12]
Az Úr asztalánál
tapasztaljuk meg a legerősebben és legmélyebben a közösség érzetét. Itt közös
talajon találkozunk; leomlanak a bennünket egymástól elválasztó korlátok. Itt
felismerjük, hogy míg a társadalomban sok minden elválaszt bennünket,
Krisztusban megvan minden, ami szükséges az egyesítésünkhöz. Jézus a poharat
kínálva tanítványainak, rájuk bízta az új szövetséget. Így szólt: „Igyatok
ebből mindnyájan; mert ez az én vérem, az újszövetségnek vére, amely sokakért
kiontatik bűnnek bocsánatára" (Mt 26:27-28; vö. Lk 22:20). Ahogy a régi
szövetséget megerősítette az áldozatok vére (2Móz 24:8), az újszövetséget
Krisztus vére pecsételte meg. E szertartás alkalmával a hívők megújítják
Uruknak tett hűségfogadalmukat, újból elismerve, hogy részesei annak a
csodálatos egyezségnek, amely által Jézusban Isten közösségre lép az emberiséggel.
E szövetség részeiként van mit ünnepelniük. Tehát az úrvacsora egyrészt
megemlékezés, másrészt hálaadás a kegyelem örökkévaló szövetségének
megpecsételéséért. A kapott áldások arányban állnak a résztvevők hitével.
3. A második advent váradalma. „Mert valamennyiszer eszitek e
kenyeret, és isszátok e pohárt, az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljövend."
(1Kor 11:26) Az úrvacsora átfogja a Golgota és a második advent közötti
időszakaszt. Összekapcsolja a keresztet a Mennyel. Egybekapcsolja a „megtörténtet"
és a „bekövetkezendőket",ami az Újtestamentum világnézetének lényege.
Összefogja a Megváltó áldozatát és második eljövetelét, a felkínált üdvösséget
és a megvalósult üdvösséget. Azt hirdeti, hogy Krisztus addig is jelen van a
Lélek által, amíg eljön láthatóan.
Krisztus próféciát
mondott, amikor azt ígérte, hogy „mostantól fogva nem iszom a szőlőtőkének
ebből a terméséből mind ama napig, amikor újan iszom azt veletek az én Atyámnak
országában" (Mt 26:29). Hitünket arra a jövőbeli úrvacsorára irányítja,] amelyet
Megváltónkkal fogunk ünnepelni az Ő országában. Ez a nagy ünnep „a Bárány
menyegzőjének vacsorája" (Jel 19:9).
Az erre az eseményre való
felkészüléssel kapcsolatban Krisztus így oktat: „Legyen a ti derekatok
felövezve, és szövétneketek meggyújtva; ti meg hasonlók az olyan emberekhez,
akik az ő urukat várják, mikor jő meg a menyegzőről, hogy mihelyt megjő, és
zörget, azonnal megnyissák néki. Boldogok azok a szolgák, akiket az úr, amikor
hazamegy, vigyázva talál; bizony, mondom néktek, hogy felövezve magát, leülteti
azokat, és előjővén, szolgál nékik" (Lk 12:35-37).
Krisztus és követői az
ünnepi asztal körégyülekeznek, és Ő fogja az úrvacsorát kiosztani, ahogy annak
idején Jeruzsálemben. Oly sokáig várt erre az alkalomra, és most minden készen
van. Felkel trónjáról, és megkezdi szolgálatát. Csodálat tölt el mindenkit.
Teljesen érdemtelennek érzik magukat arra a megtiszteltetésre, hogy Krisztus
szolgáljon nekik. Tiltakoznak, ezt mondva: „Hadd szolgáljunk mi!" De Krisztus
leülteti őket, és csendesen tovább szolgál.
„Krisztus a Földön valóban
soha nem volt nagyobb, mint az úrvacsora emlékezetes eseményén, amikor
megalázva magát, betöltötte a szolga szerepét. Krisztus a Mennyben akkor lesz a
legnagyobb, amikor szentjeinek szolgál."[13] Ez a váradalmunk tetőpontja. Az úrvacsora erre az
elkövetkező dicsőség örömére irányítja tekintetünket; amikor Krisztussal
személyes közösségben leszünk örökkévaló országában.
Az úrvacsorában való
részvétel feltételei. Két fontos szertartás szolgálja a keresztény hitéletét: a keresztség
és az úrvacsora. Az előbbi az egyházba vezető kapu, az utóbbi a tagok javát
szolgálja.[14] Jézus csak hitvalló követőinek
osztott úrvacsorát. Ezért az úrvacsorát a hívő keresztények számára rendelte
el. Gyermekek nem szoktak részt venni ebben a szertartásban, hacsak nincsenek
megkeresztelve.[15]
A Biblia arra tanítja a
hívőket, hogy az Urat megillető tisztelettel végezzék ezt a szertartást, mert
„aki méltatlanul eszi e kenyeret, vagy issza az Úrnak poharát, vétkezik az Úr
teste és vére ellen" (1Kor 11:27). A „méltatlanul" jelentheti „vagy a nem
odavaló viselkedést (lásd a 21.verset), vagy a Krisztus engesztelő áldozatában
való élő, cselekvő hit hiányát".[16]
Az ilyen magatartás
tiszteletlenség az Úrral szemben, és a Megváltó megtagadásának tekinthető; azok
bűnében való osztozásnak, akik őt keresztre feszítették.
Isten nemtetszését vonja
magára az, aki méltatlanul vesz részt az úrvacsorában. „Aki méltatlanul eszik
és iszik, ítéletet eszik és iszik magának", mert „nem becsüli meg az Úrnak
testét" (1Kor 11:29); nem tesz különbséget a mindennapi étel és a Krisztus
engesztelő halálát jelképező szent jegyek között. „Ne tartsák a hívők ezt a
szertartást pusztán egy történelmi esemény emlékünnepének. Ezt is jelentheti,
de sokkal több ennél; emlékeztet arra, hogy mibe került a bűn Istennek, és hogy
mivel tartozik az ember a Megváltónak. Ennek a szertartásnak ébren kell
tartania a hívőkben azt a tudatot, hogy kötelességük nyilvánosan bizonyságot
tenni az Isten Fiának engesztelő halálába vetett hitükről."[17]
Ezekhez az intésekhez
kapcsolva, Pál azt tanácsolja a hívőnek, hogy „próbálja meg... magát", mielőtt
részt venne az úrvacsorában (1Kor 11:28). Imádkozva vizsgálja meg keresztényi
életét, vallja meg bűntetteit, és állítsa helyre megromlott kapcsolatait.
Az adventista úttörők
története tanúsítja, milyen áldást tud nyújtani az ilyen önvizsgálat. „Amikor
még kevesen voltunk, e szertartások gyakorlását nagyon hasznos alkalommá
tettük. Az úrvacsora előtti pénteken minden gyülekezeti tag igyekezett
eltávolítani mindazt, ami elválaszthatta testvéreitől és Istentől. Gondosan
megvizsgáltuk a szívünket; buzgón imádkoztunk azért, hogy Isten mutasson rá
rejtett bűneinkre; megvallottuk, ha becsaptunk valakit, bevallottuk
meggondolatlan szavainkat, dédelgetett bűnünket. Az Úr közel volt hozzánk, és
mi nagy erőt és bátorítást nyertünk."[18]
Ez az önvizsgálat
személyes feladat. Más nem végezheti el helyettünk, mert ki tud olvasni a
szívben, vagy ki tudja megkülönböztetni a konkolyt a búzától? Krisztus, a mi
példaképünk, nem zár ki senkit sem az úrvacsorából. Bár a nyilvános bűn kizár a
részvételből (1Kor 5:11), Jézus együtt evett Júdással, aki látszólag Krisztus
hitvalló követője, de szívében tolvaj és áruló volt.
Mi teszi tehát a hívőt
alkalmassá az úrvacsorában való részvételre'? A szív állapota, a Krisztusnak
való teljes odaszentelődés és az áldozatába vetett hit, nem pedig valamelyik
egyházhoz való tartozás. Következésképpen bármilyen egyházhoz tartozó hívő
keresztény részt vehet az úrvacsorában. Mindenkit hívunk, hogy vegyen részt gyakran
az Újszövetségnek ebben a nagy ünnepében, és részvétele által tegyen
bizonyságot arról, hogy elfogadta Krisztust személyes Megváltójának.[19]
Lábjegyzet
1.
|
|
Lásd Robert Odom, „The First
Celebration of the Ordinance of the Lord's House", Ministry, 1953.
január; 20. oldal; White: Jézus élete, 548-552. oldal
|
2.
|
|
I. m., 555-556. oldal
|
3.
|
|
A keresztség és az úrvacsora összefügg egymással. A
keresztség megelőzi a gyülekezeti tagságot, a lábmosás pedig azoknak szól,
akik már gyülekezeti tagok. E szertartás alatt gondolkozzunk el keresztségi
fogadalmunkról.
|
4.
|
|
Lásd C. Mervyn Maxwell, „A Fellowship of Forgiveness",
Review and Herald, 1961. június 29., 6-7. oldal
|
5.
|
|
Jon Dybdahl, Missions; A Two-Way Street (Boise, ID;
Pacific Press, 1986), 28. oldal
|
6.
|
|
Jóllehet az ApCsel 20:7 szavait általában az
úrvacsorával hozzuk összefüggésbe, de nemcsak erre a szertartásra
vonatkoznak. Lk 24:35-ben közönséges, mindennapi étkezést jelent.
|
7.
|
|
Abból a feltevésből kiindulva, hogy a bibliai időkben
a meleg éghajlatú Izráelben nem lehetett a szőlő levét hosszú ideig - az őszi
szüreteléstől tavaszig, a húsvétig - eltartani, természetesnek veszik, hogy a
zsidók erjedt borral ünnepelték a húsvétot. Ez a feltevés azonban alaptalan.
Az ősi világban a gyümölcslevet különböző módszerekkel gyakran hosszú ideig
erjedetlen állapotban eltartották. Az egyik mód az volt, hogy a levet
forralással sziruppá koncentrálták. Hideg helyen tárolva, ez a koncentrátum
nem erjedt meg, és vízzel egyszerűen felhígítva alkoholmentes „édes bor" lett
belőle. Lásd William Patton, Bible Wines-Laws of Fermentation (Oklahoma
City, OK; Sane Press, év nélkül), 24-41. oldal; lásd szintén C. A.
Christoforides, „More on Unfermented Wine", Ministry, 1955. április, 34.
oldal; Lael O. Caesar, „The Meaning of Jajin in the Old Testament" (Kiadatlan
bölcsészdoktori tézis, Andrews University, 1986), 74-77. oldal; White: Jézus
élete, 560. oldal. A húsvéti bort mazsolából is lehetett készíteni. (F. C.
Gilbert, Practical Lessons From the Experience of Israel for the Church of
Today [Nashville, TN; Southern Publ. Assn. 1972-es kiad.], 240-241.
oldal).
|
8.
|
|
Ebben a megvilágításban nem jelentéktelen, hogy Krisztus
nem a szokásos szót használja a borra (görögül oinos), hanem azt
mondja, hogy „a szőlőtőnek gyümölcse" (Mk 14:25). Míg az oinos jelentheti
a bort erjedt és erjedetlen állapotában is, a szőlőtő gyümölcse a tiszta
szőlőlét jelenti. A szőlőlé Krisztus vérének megfelelő jelképe, aki önmagát
„az igazi szőlőtőnek" nevezi (Jn 15:1).
|
9.
|
|
Az élesztő is megerjesztheti a szőlőlét. A rovarok által
levegőbe kerülő élesztő spórák a szőlő héjának viaszos hártyájához tapadnak.
Amikor a szőlőt összezúzzák, a spórák belekeverednek a lébe.
Szobahőmérsékleten az élesztősejtek gyorsan szaporodnak, és megerjesztik a bort
(lásd Martin S. Peterson, Arnold H. Johnson szerk., Encyclopedia of Food
Technology [Westport, C.: Avi Publishing Co., 1974], 2/61-69. oldal; i.
m., Encyclopedia of Food Science [Westport, CT; Avi Publishing Co.,
1978], 3/878. oldal).
|
10.
|
|
R. Rice, Reign of God, 303. oldal
|
11.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/746. oldal
|
12.
|
|
White:Jézus élete, 564. oldal; vö. 568. oldal
|
13.
|
|
M. L. Andreasen, „The Ordinances of the Lord's House", Ministry,
1947. január; 44., 46. oldal 14. Vö. White, Evangelism (Washington,
D. C.; Review and Herald, 1946), 273. oldal
|
14.
|
|
Lásd például Frank Holbrook, „For Members Only?"Ministry,
1987. február, 13. oldal
|
15.
|
|
I. m.
|
16.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/765. oldal
|
17.
|
|
I. m.
|
18.
|
|
White, Evangelism, 274. oldal, vö. SDA Bible
Commentary, jav. kiad., 6/765 oldal
|
19.
|
|
A Biblia nem határozza meg, hogy milyen gyakran kell
úrvacsorát tartani (lásd 1Kor 11:25-26). Az adventisták több protestáns
egyház gyakorlatát követve, évenként négyszer gyakorolják ezt a szertartást.
„Az első adventisták azért döntöttek az úrvacsora negyedévenkénti megtartása
mellett, mert úgy érezték, hogy e szolgálat gyakrabban való gyakorlása a
szertartás formaivá válásának és komolysága elvesztésének veszélyével
fenyegetne." Ez a döntés a túl gyakran és túl ritkán - mint pl. egyszer egy
évben - való megtartás közötti közbülső megoldásnak bizonyult (W. E-Read,
„Frequency of the Lord's Supper", Ministry, 1955. április, 43. oldal).
|
|