oldal 1 / 2
Egyháza tagjainak Isten minden korban lelki ajándékokat
adományozott, amelyeket szeretet-szolgálatban az egyház és az egész emberiség
javára kellett felhasználniuk. A Szentlélek tevékenysége általi ajándék - aki
úgy adja minden tagnak, amint akarja - biztosítja azokat a képességeket és
szolgálatokat, amelyek az egyház Isten által rendelt küldetésének betöltéséhez
szükségesek. A Szentírás szerint ezek az ajándékok a következő szolgálatokat
foglalják magukba: hit, gyógyítás, prófétálás, igehirdetés, tanítás, irányítás,
megbékéltetés, könyörületesség, önfeláldozó szolgálat, jótékonyság gyakorlása
az emberek segítségére és bátorítására. Néhány tagot Isten elhívott és Lelke
felruházott olyan tevékenységre, amit az egyház a lelkészi, evangélizátori,
apostoli és tanítói szolgálatként ismer el. Céljuk, a tagok felkészítése a
szolgálatra, az egyház lelki érettség fokára emelése, hitben és istenismeretben
való ápolása. Ha a tagok, mint Isten sokféle kegyelmének hűséges sáfárai alkalmazzák
e lelki ajándékokat, akkor az egyház védett a hamis tantételek romboló
befolyásától, fejlődik, Istentől gyarapodik hitben, szeretetben épül fel.
(Róm 12:4-8; 1Kor 12:9-11,27-28; Ef 4:8,11-16; ApCsel 6:1-7; 1Tim 2:1-3; 1Pt
4:10-11)
Jézusnak közvetlenül a
Mennybe menetele előtt mondott szavai megváltoztatták a történelmet. „Elmenvén
e széles világra, hirdessétek az evangéliumot minden teremtésnek" (Mk 16:15) -
parancsolta a tanítványoknak.
Az egész világnak? Minden
teremtménynek? A tanítványok biztosan lehetetlen feladatnak tartották ezt.
Krisztus tudta, milyen tehetetlenek; ezért azt mondta nekik, hogy ne menjenek
el Jeruzsálemből, hanem „várják be az Atyának ígéretét". Majd így bátorította
őket: „Vesztek erőt, minekutána a Szentlélek eljő reátok; és lesztek nékem
tanúim, úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samáriában és a Földnek
mind végső határáig" (ApCsel 1:4, 8).
Jézus mennybemenetele után
a tanítványok sok időt töltöttek imádkozással. Összhang és alázatosság váltotta
fel a Jézussal töltött idejük nagy részét megrontó viszálykodást és
féltékenykedést. A tanítványok megtértek. Krisztussal való szoros kapcsolatuk
és az ennek eredményeként létrejött egység felkészítette őket a Szentlélek
kiárasztására.
Ahogy a Lélek általi
különleges felkenetése alkalmassá tette Jézust a szolgálatára (ApCsel 10:38), a
tanítványok is részesültek a Szentlélek keresztségében (ApCsel 1:5), hogy
bizonyságot tudjanak tenni. Az eredmény bámulatos volt. Azon a napon, amikor
megkapták a Szentlélek ajándékát, háromezer embert kereszteltek meg (lásd
ApCsel 2:41).
A Szentlélek ajándékai
Krisztus példázattal
szemléltette a Szentlélek ajándékai:. „Éppen úgy van ez, mint az az ember, aki
útra akarván kelni, előhívatá az ő szolgáit, és amije volt, átadá nékik. És ada
az egyiknek öt tálentumot, a másiknak kettőt, a harmadiknak pedig egyet,
kinek-kinek az ő erejéhez képest; és azonnal útra kele" (Mt 25:14-15).
Ez a messze országba utazó
ember a mennybe távozó Krisztust jelképezi. Ennek az embernek a „szolgái"
Krisztus követői, akiket áron vett meg (1Kor 6:20) „drága véren... a Krisztusén"
(1Pt 1:19). Krisztus megváltotta őket a szolgálatra, hogy „ezután ne maguknak
éljenek, hanem annak, aki érettük meghalt, és feltámasztatott" (2Kor 5:15).
Krisztus javakat adott
minden szolgájának, mindenkinek a képességéhez mérten, „kinek-kinek a maga
dolgát megszabván" (Mk 13:34). Ezek a javak - az egyéb ajándékokkal és
képességekkel együtt (lásd e könyv 20. fejezetét) - a Lélek különleges
ajándékait ábrázolják.[1]
Krisztus pünkösdkor ezeket
a lelki ajándékokat bizonyos értelemben az egyházának adta. „Fölmenvén a
magasságba - mondj a Pál -, adott ajándékokat az embereknek". „Mindenikünknek
pedig adatott a kegyelem a Krisztustól osztott ajándéknak mértéke szerint" (Ef 4:8,
7). Ezeket az ajándékokat a Szentlélek osztogatja, „mindenkinek külön, amint
akarja" (1Kor 12:11), hogy képessé tegyék az egyházat kijelölt feladata
elvégzésére.
A lelki ajándékok rendeltetése
A Szentlélek különleges
képességet ad egy-egy gyülekezeti tagnak, hogy segítse az egyházat mennyei
küldetése teljesítésében.
Összhang az egyházon
belül. A
korinthusi gyülekezetben egyetlen lelki ajándék sem hiányzott (1Kor 1:4, 7).
Sajnos, azonban a tagok, mint a gyerekek, azon vitatkoztak, hogy melyik
ajándékok a legfontosabbak.
Pál a gyülekezet
széthúzása miatti aggodalmában írt a korinthusiaknak ezeknek az ajándékoknak a
valódi jellegéről, és arról, hogy azok miként teljesítik feladatukat. A lelki
ajándékok - magyarázta - kegyelmi ajándékok. Ugyanaz a Lélek adja azokat az
„ajándékokat", amelyekben „különbség van"; és a szolgálatokban és
cselekedetekben, amelyekhez ezek az ajándékok vezetnek, szintén „különbség
van". De Pál hangsúlyozza, hogy „ugyanaz az Isten... cselekszi mindezt
mindenkiben" (1Kor 12:4-6).
A Lélek ajándékokat oszt
minden hívőnek - a gyülekezet épülésére, illetve építésére. Az Úr művének
szükségletei határozzák meg, milyen ajándékokat oszt a Lélek, és kinek. Nem
mindenki kapja ugyanazokat az ajándékokat. Pál azt mondja, hogy a Lélek az
egyiknek bölcsességet ad, a másiknak tudományt, az egyiknek hitet, a másiknak
csodatevést, az egyiknek prófétálást, a másiknak a lelkek megítélését, az
egyiknek nyelveket, a másiknak nyelvek magyarázását. „De mindezeket egy és
ugyanaz a Lélek cselekszi, osztogatván mindenkinek külön, amint akarja.." (11.
v.) Istennek jár köszönet annak az ajándéknak a működéséért, amelyet az egyház
kapott, nem pedig annak az embernek, aki azt az ajándékot felhasználja. És mivel
Isten az egyháznak, és nem az egyes embereknek adja az ajándékokat, a
megajándékozottak ne tekintsék az ajándékokat magántulajdonuknak.
Mivel a Lélek úgy
osztogatja az ajándékokat, amint jónak látja, egy ajándékot sem szabad
lebecsülni vagy lekicsinyelni. Az egyház egyetlen tagjának sincs joga
büszkélkedni megbízatásával vagy feladatával, és senki se érezze magát
alsóbbrendűnek, mert szerényebb feladatot kapott.
1. Az ajándékok
működésének mintája. Pál az emberi test működésével szemlélteti a különböző ajándékok
összhangját. A testnek sok része van, és mindegyik a maga módján járul hozzá a
működéséhez. „Isten elhelyezte a tagokat a testben, egyenként mindeniket, amint
akarta." (18. v.)
A test egyik része sem
mondhatja a másiknak: „Nincs rád szükségem!" Minden tag függő viszonyban van
egymással, „és amelyeket a test tisztességtelenebb tagjainak tartunk, azoknak
nagyobb tisztességet tulajdonítunk, és amelyek éktelenek bennünk, azok nagyobb
ékességben részesülnek; amelyek pedig ékesek bennünk, azoknak nincs erre
szükségük. De az Isten szerkeszté egybe a testet, az alábbvalóknak nagyobb
tisztességet adván" (21-24. v.).
Bármelyik szerv hibás
működése kihat az egész testre. Ha a testnek nem lenne agya, a gyomor nem
működne; és ha nem volna gyomra, hatástalanná válna az agy. Az egyház is
ugyanígy szenved, ha bármely tag hiányzik, akármilyen jelentéktelen legyen is
az.
Különleges védelmet
igényelnek felépítésüknél fogva a test gyengébb szervei. Élhet az ember kéz
vagy láb nélkül, de máj, szív vagy tüdő nélkül nem. Általában szabadon hagyjuk
arcunkat és kezünket, de a test egyéb részeit ruhával borítjuk, erényességből
vagy illendőségből. Egyáltalán nem becsülhetjük le a kisebb ajándékokat, inkább
nagyobb gonddal kell bánnunk velük, mert a gyülekezet egészsége múlik rajtuk.
Isten azért adott lelki
ajándékokat az egyháznak, hogy „ne legyen meghasonlás a testben"; hogy táplálja
az összhang és az egymástól való függés szellemét; és hogy „ugyanarról
gondoskodjanak egymásért a tagok. És akár szenved egy tag, vele együtt szenvednek
a tagok mind; akár tisztességgel illettetik egy tag, vele együtt örülnek a
tagok mind" (25-26. v.). Tehát amikor egy hívő szenved, az egész gyülekezetnek
tudnia kell róla, és segítenie kell a szenvedés enyhítésében. A gyülekezet csak
akkor lehet egészséges, ha ez a személy is meggyógyult.
Miután Pál beszélt minden
egyes ajándék értékéről, felsorolt néhányat közülük: „Némelyeket rendelt Isten
az anyaszentegyházban először apostolokul, másodszor prófétákul, harmadszor
tanítókul; azután csodatevő erőt, aztán gyógyításnak ajándékait, gyámolokat,
kormányokat, nyelvek nemeit" (28. v.; vö. Ef 4:11). Mivel egy tag sem kapta meg
az összes ajándékot, Pál mindenkit arra bátorított, hogy törekedjen „a nagyobb
kegyelmi ajándékokra" (31. v. új prot. ford.), amelyek a leghasznosabbak az
egyháznak.[2]
2. A szükséges kiterjedés. A Szentlélek ajándékai azonban
önmagukban nem elegendők. Van egy „kiváltképpen való út"
(31. v.). Míg Krisztus
visszajövetelekor a Lélek ajándékai megszűnnek, a Lélek gyümölcse örökkévaló;
magában hordja a szeretet örök hatalmát, és amit a szeretet eredményez - a
békességet, jóságot és igazságot (lásd Gal 5:22-23; Ef 5:9). Míg a prófétaság,
a nyelvek ajándéka és a tudomány eltűnik, a hit, a remény és a szeretet megmarad.
„Ezek között pedig legnagyobb a szeretet." (1Kor 13:13)[3]
Az a szeretet, amelyet
Isten ad (görögül agapé), önfeláldozó és adakozó szeretet (1 Kor 13:4-8). Ez „a
magasabb rendű szeretet felismeri a szeretett személy vagy tárgy értékét; ez a
szeretet elvekre, nem érzésekre épül; ez a szeretet a szeretet tárgyának
nagyszerű tulajdonságai iránti tiszteletből fakad".[4] A szeretet nélküli ajándékok
zűrzavart és pártoskodást okoznak az egyházban. Ezért a kiváltképpen való út a
lelki ajándékokkal megáldottak számára van, hogy elnyerjék azt a teljesen
önzetlen szeretetet is. „Kövessétek a szeretetet, kívánjátok a lelki
ajándékokat." (1Kor 14:1)
Éljünk Isten
dicsőségére! Pál
a rómaiakhoz írt levélben is beszélt a lelki ajándékokról. Minden hívőt arra
szólított fel, hogy Isten dicsőségére éljen (Róm 11:36-12:2), és ismét a test
tagjaival szemléltette azt a különbözőség ellenére meglevő egységet, amely az
egyházhoz csatlakozó hívőket jellemzi (3-6. vers).
Legyenek a hívők
alázatosak, tudva azt, hogy mind a hit, mind a lelki ajándékok forrása Isten
kegyelme. Minél több ajándékot kap egy hívő, és minél nagyobb a lelki
befolyása, annál jobban kell támaszkodnia Istenre.
Pál ebben a fejezetben a
következő ajándékokat sorolta fel: írásmagyarázás (ihletett kijelentés,
kinyilatkoztatás; új protestáns fordításban: prófétálás); szolgálat, tanítás,
intés (bátorítás); adakozás (szétosztás); vezetés és könyörület (szánalom).
Ahogy 1Kor 12-ben, itt is a kereszténység legfontosabb elvéve -, a szeretettel
(9. v.) zárta fejtegetését.
Péter a lelki ajándékok
témáját azzal a háttérrel magyarázta, hogy „a vége pedig mindennek közel van"
(1Pt 4:7). Az idő sürgőssége azt diktálja, hogy a hívők használják az
ajándékokat. „Ki-ki amint kegyelmi ajándékot kapott - mondta -, úgy sáfárkodjatok
azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai" (10. v.). Pálhoz
hasonlóan, Péter is azt tanította, hogy ezeknek az ajándékoknak nem öndicsőítés
a céljuk, hanem, hogy „mindenben Isten dicsőíttessék" (11. v.). Ő is a
szeretettel társította ezeket az ajándékokat (8. v.).
Az egyház
növekedése. Pál
a lelki ajándékok harmadik és egyben utolsó tárgyalásakor arra buzdította a
hívőket, hogy „járjatok úgy, mint illik elhívatásotokhoz, amellyel
elhívattatok, teljes alázatossággal és szelídséggel, hosszútűréssel,
elszenvedvén egymást szeretetben, igyekezvén megtartani a Lélek egységét a
békességnek kötelében" (Ef 4:1-3).
A lelki ajándékok is
elősegítik az egységet, ami a gyülekezet növekedését eredményezi. Minden hívő a
„Krisztustól osztott ajándéknak mértéke szerint" kapott kegyelmet (7. v.).
Krisztus „adott némelyeket
apostolokul, némelyeket prófétákul, némelyeket evangélistákul, némelyeket pedig
pásztorokul". Ezeket az ajándékokat Krisztus „a szentek tökéletesbítése
céljából, szolgálat munkájára, Krisztus testének építésére" adta. „Míg eljutunk
mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő megismerésének egységére, érett
férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő kornak mértékére." (11-13. v.)
Akik lelki ajándékokat kapnak, azoknak az a feladatuk, hogy elsősorban a
hívőknek szolgáljanak, és képezzék ki őket az ajándékaik szerinti szolgálatra.
Ezek a szolgálatok
lelkileg megszilárdítják a gyülekezetet, és védetté teszik a ha-mis
tanításokkal szemben, annyira, hogy a hívők nem lesznek többé „gyermekek,
akiket ide s tova hány a hab, és hajt a tanításnak akármi szele, az embereknek
álnoksága által, a tévelygés ravaszságához való csalárdság által; hanem az
igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk abban, aki a fej,
a Krisztusban" (14-15. v.).
Végül, a lelki ajándékok
Krisztusban egységet teremtenek az egyházban, és elősegítik a fejlődést. „Akiből
az egész test, szép renddel egyberakatván és egybeszerkesztetvén az Ő
segedelmének minden kapcsával, minden egyes tagnak mértéke szerint való
munkássággal teljesíti a testnek nevekedését a maga fölépítésére, szeretetben."
(16. v.) Ahhoz, hogy az egyház úgy növekedjék, ahogy Isten akarja, minden
tagnak használnia kell a tőle kapott kegyelmi ajándékokat.
Ennek eredményeképpen az
egyház két irányban növekszik: a tagok létszámában és az egyes tagok lelki
ajándékaiban. Ebben is szerepet játszik a szeretet, mert az egyház csak akkor
épül és növekszik, ha ezeket az ajándékokat szeretettel használja.
|