oldal 2 / 3
Segítség a végső
válságban. A
Szentírás kinyilatkoztatja, hogy a Föld történelmének utolsó napjaiban Isten
népe az elpusztítását utoljára megkísérlő sátáni hatalom, a sárkány minden
haragját átéli (Jel 12:17). Ez „nyomorúságos idő lesz, amilyen nem volt attól
fogva, hogy nép kezdett lenni" (Dán 12:1). Hogy átsegítse népét az idők e
leghevesebb küzdelmén, a szerető Isten arról biztosítja, nem lesz egyedül.
Jézus bizonyságtétele, a Prófétaság Lelke elvezeti a maradékot épségben a végső
célig: találkoznak Megváltójukkal a második adventkor.
A következő kép magyarázza
meg a prófétaság ajándékának a bibliai és a bibliai idők utáni megnyilatkozásai
közötti kapcsolatot: „Tegyük fel, hajóút előtt állunk. A hajó tulajdonosa
tájékoztatókönyvet ad nekünk. Azt mondja, ez a könyv elegendő eligazítást
tartalmaz egész utunkra, és ha megfogadjuk az utasításokat, sértetlenül célba
jutunk. Vitorlabontás után kinyitjuk a könyvet, hogy megismerjük a tartalmát.
Azt találjuk, hogy a szerző általános elveket fektet le benne utunk
irányítására, és gyakorlati eligazításokat ad, az út végéig előfordulható
minden eshetőségre számítva. De elmondja azt is, hogy utunk utolsó része
különösen veszélyes lesz; hogy futóhomok miatt a part alakja állandóan
változik, ‘de az útnak e részében - mondja - révészről gondoskodtam, aki
csatlakozik hozzátok, és azokban a körülményekben és veszélyekben szükséges
eligazításokat ad. Figyelnetek kell a révészre.' Ezzel az útmutatással eljutunk
a jelzett veszélyes útszakaszhoz, és a révész - az ígérethez híven -
megjelenik. De a legénység között egyesek fellázadnak ellene, amikor felajánlja
szolgálatait. ‘Megvan az eredeti útmutatásokat tartalmazó könyvünk - mondják -,
és ez elég nekünk. Ehhez ragaszkodunk, és csakis ehhez; nem kérünk semmit
tőled.' Kik ragaszkodnak most az eredeti útmutatóhoz? Azok, akik elutasítják a
révészt, vagy akik elfogadják, ahogy a könyv tanácsolja?Ítéljétek meg ti!"[12]
A bibliai idők utáni próféták és a Biblia
A prófétaság ajándéka
hozta létre a Szentírást. A Biblia keletkezését követő időkben sem szabad
mással helyettesíteni a Szentírást, sem hozzátenni a Szentíráshoz, mondván,
hogy a szentírási kánon lezárult.
A prófétaság ajándéka a
végidőkben is ugyanúgy betölti szerepét, mint az apostolok korában. Feladata,
hogy érvényt szerezzen a Bibliának, mint a hit és gyakorlat alapjának,
magyarázza tanításait, és a mindennapi életre alkalmazza az elveit; szerepe van
az egyház létesítésében és tanításában, hogy az betöltse Istentől rendelt
küldetését. A prófétaság ajándéka dorgálja, inti, vezeti és bátorítja mind az
egyéneket, mind az egyházat, védi az eretnekségtől, és egységesíti a hívőket a
bibliai igazságok alapján.
A bibliai idők utáni
próféták szerepe nagyon hasonlít az olyan prófétákéhoz, mint Nátán, Gád, Aszáf,
Semaia, Azariás, Eliézer, Ahija és Obed, Miriám, Debora, Hulda, Simeon,
Keresztelő János, Agabus, Silás, Anna, Filep négy lánya (ők a bibliai időkben
éltek, de bizonyságtevésük nem került a Bibliába). Ugyanaz az Isten ihlette
ezeket a prófétákat és prófétanőket is, aki a Bibliát író prófétákon keresztül
szólt. Üzeneteik nem mondtak ellent a korábban feljegyzett mennyei
kinyilatkoztatásoknak.
A prófétaság
ajándékának próbája. Mivel a Biblia figyelmeztet arra, hogy Krisztus visszajövetele előtt
hamis próféták támadnak, gondosan meg kell vizsgálnunk azt, aki állítja, hogy a
prófétaság ajándékát kapta. „A prófétálást meg ne vessétek - mondja Pál. -
Mindent megpróbáljatok; ami jó, azt megtartsátok! Mindentől, ami rossznak
látszik, őrizkedjetek!" (1Thessz 5:20-22; vö. 1Jn 4:1).
A Biblia meghatároz néhány
irányelvet, amely által a prófétaság valódi ajándékát meg tudjuk különböztetni
a hamisítványtól.
1. Megegyezik-e a
próféta üzenete a Bibliával? „A tanításra és bizonyságtételre hallgassatok! Ha nem
ekként szólnak azok,akiknek nincs hajnaluk..." (Ésa 8:20) Ez az ige azt jelenti,
hogy a próféta tanításának összhangban kell lennie Isten törvényével és az
egész Biblia bizonyságtételével. A későbbi próféta nem lehet ellentmondásban a
korábbi prófétákkal. A Szentlélek soha nem mond ellent korábban adott
bizonyságtételeinek, mert Istennél „nincs változás vagy változásnak árnyéka"
(Jak 1:17).
2. Teljesednek-e a
jövendölései? „Miről
ismerjük meg, hogy nem az ÚR mondott egy igét? Ha egy próféta az ÚR nevében
mond egy igét, de az nem történik meg,nem teljesedik be, azt az igét nem az ÚR,
hanem a próféta mondta elbizakodottságában; ne félj tőle!" (5Móz 18:21-22 - új prot.
ford.; vö. Jer 28:9). Ha a jövendölések a prófétai üzenetnek csak kis részét
tartalmazzák is, pontosságukat bizonyítani kell.
3. Elfogadja-e, hogy
Krisztus testet öltött? „Erről ismerjétek meg az Isten Lelkét, [ha] valamely lélek
Jézust testben megjelent Krisztusnak vallja, az Istentől van; és [ha] valamely
lélek nem vallja Jézust testben megjelent Krisztusnak, nincsen Istentől." (1Jn
4:2-3) Ez a próba többet jelent, mint egyszerűen annak elismerését, hogy
Krisztus a Földön élt. Az igazi prófétának vallania kell a Krisztus testté
válásáról szóló bibliai tanítást: hinnie kell Istenségét és földre születése
előtti létét, szűztől való születését, igaz ember voltát, bűntelen életét,
engesztelő áldozatát, feltámadását, mennybemenetelét, közbenjárói szolgálatát
és második adventjét.
4. Jó vagy rossz
„gyümölcsöket" terem-e a próféta? A prófécia úgy keletkezik, hogy a Szentlélek ihleti „az
Istennek szent embereit" (2Pt 1:21). A hamis prófétákat felismerhetjük
gyümölcseikről. „Nem teremhet jó fa rossz gyümölcsöt - mondta Jézus -; romlott
fa sem teremhet jó gyümölcsöt. Minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt,
kivágattatik, és tűzre vettetik. Azért az ő gyümölcseikről ismeritek meg őket"
(Mt 7:16, 18-20).
Ez a tanács döntő
fontosságú a próféta állításának értékelésénél. Ez elsősorban a próféta életére
vonatkozik. Nem azt jelenti, hogy a prófétának tökéletesnek kell lennie. A
Szentírás azt mondja, hogy „Illés ember volt, hozzánk hasonló természetű" (Jak
5:17). De a próféta életét a Lélek gyümölcsének, nem pedig a test
cselekedeteinek kell jellemeznie (lásd Gal 5:19-23).
Másodsorban ez az elv a
próféta másokra gyakorolt befolyását is érinti. Milyen eredmény tapasztalható
azok életében, akik a próféta üzenetét elfogadják? Alkalmassá teszik-e az
üzenetek Isten népét a missziómunkára, hitben eggyé forrasztják-e őket (Ef
4:12-16)?
Mindenkit, aki saját
állítása szerint a prófétaság ajándékát kapta, alá kell vetni a bibliai
vizsgának. Ha megfelel ennek a mércének, bízhatunk abban, hogy valóban a
Szentlélek adta a prófétaság ajándékát annak az embernek.
A Prófétaság Lelke egyházunkban
A prófétaság ajándéka
megnyilvánult Ellen G. White, a Hetednapi Adventista Egyház egyik alapítójának
szolgálatában. Ihletett eligazításokat kapott Isten végidőben élő népe számára.
A XIX. század első felének világa, amikor Ellen G. White hirdetni kezdte
tanításait, a férfiak világa volt. Ellen G. White-ot prófétai elhívatása
kritikus vizsgálat célpontjává tette. Kiállva a bibliai próbákat, 70 évig
végezte szolgálatát lelki ajándéka által. 1844-től, 17 éves korától 1915-ig - halálának
évéig - több mint 2000 látomása volt. Ez idő alatt Amerikában, Európában és
Ausztráliában élt és dolgozott. Tanácsolt, új munkákat szervezett, prédikált és
írt.
Ellen G. White sohasem
használta a prófétanő megnevezést, de nem tiltakozott, ha mások így nevezték.
Ezt a magyarázatot adta erre: „Kora ifjúságomban többször megkérdezték tőlem:
próféta vagyok-e. Mindig így válaszoltam: Én az Úr követe vagyok. Tudom, hogy
sokan neveznek prófétának, de én nem tartok igényt erre a címre... Miért nem
állítottam azt, hogy próféta vagyok? Mert napjainkban sokan, akik vakmerően
prófétának mondják magukat, szégyent hoznak Krisztus ügyére; és mert az én
munkám sokkal többet foglal magában, mint amit a ‘próféta' szó kifejez... Soha
nem állítottam, hogy próféta vagyok. Ha mások így neveznek, nem vitatkozom
velük. De az én szolgálatomnak oly sok ága van, hogy nem nevezhetem magamat
másnak, mint követnek."[13]
A prófétaság
próbáinak alkalmazása. Ellen G. White szolgálata mennyiben felel meg a prófétaság bibliai
feltételeinek?
1. Egyezőség a Bibliával.
Bőséges
irodalmi termése bibliaszövegek tízezreit foglalja magában, amelyekhez gyakran
részletes magyarázatokat fűz. Írásainak alapos tanulmányozása nyomán
nyilvánvaló lett, hogy azok következetesek, igazságot tartalmaznak, és teljesen
megegyeznek a Szentírással.
2. A jövendölések pontossága. Ellen G. White írásai viszonylag
kevés jövendölést tartalmaznak. Néhány közülük most van beteljesedőben, míg
mások még a beteljesedésre várnak. De azok, amelyek megvizsgálhatók, nagy pontossággal
beteljesedtek. Az alábbi két eset Ellen G. White prófétai látását hitelesíti.
a) A modern
spiritizmus keletkezése. 1850-ben az éppen hogy feltűnt spiritizmust - a
szellemvilággal és a halottakkal való érintkezést dicsőítő mozgalmat - Ellen G.
White utolsó napi csalásnak nevezte, és megjövendölte elterjedését. Bár ekkor a
spiritizmus kifejezetten keresztényellenes volt, Ellen G. White előre látta,
hogy mindez megváltozik, és a mozgalom tiszteletre tesz szert a keresztények
között. Azóta a spiritizmus elterjedt az egész világon, és milliók válnak a
követőivé.[14]
Keresztényellenes
beállítottsága megváltozott. Sokan nevezik magukat keresztény spiritisztának,
állítva, hogy náluk van az igaz keresztényi vallás, és „csak a spiritiszták
azok a hitbuzgók, akik Krisztus megígért ajándékait használják, akik betegeket
gyógyítanak, és jövőbeni tudatos és fejlődő létet mutatnak be".[15] Még azt is állítják, hogy a
spiritizmus „megismertet a vallás összes nagy rendszerével, sőt a keresztény
Bibliából több ismeretet nyújt, mint az összes értelmezés együttesen. A Biblia
a spiritizmus könyve."[16]
b) Szoros
együttműködés a protestánsok és a római katolikusok között. Ellen G. White életében olyan
szakadék volt a protestánsok és a római katolikusok között, amely eleve kizárt
mindennemű együttműködést kettőjük között. Katolikusellenes beállítottság
uralkodott a protestáns körökben. Ellen G. White megjövendölte, hogy a
protestánsokat a közöttük bekövetkező nagyfokú változások el fogják téríteni a
reformáció hitvallásától. Következésképpen csökken a protestánsok és
katolikusok közötti különbség, ami a kettőt elválasztó szakadék áthidalásához
vezet.[17]
Az Ellen G. White halála
óta eltelt évek tanúi voltak az ökumenikus mozgalom keletkezésének, az Egyházak
Világtanácsa megalapításának és a Katolikus Egyház Második Vatikáni Zsinatának,
valamint a protestánsoknak a reformáció korabeli próféciamagyarázókkal szembeni
tudatlanságának, sőt tagadásának.[18] E nagy változások válaszfalakat romboltak le a protestánsok és a
katolikusok között, ami egyre növekvő együttműködéshez vezet.
3. Krisztus testté
válásának megvallása. Ellen G. White sokat írt Krisztus életéről. Krisztus szerepe, mint Úré
és Megváltóé, engesztelőáldozata a kereszten, és jelenlegi közbenjárói
szolgálata alkotja jórészt White irodalmi munkásságát. A Jézus élete című
könyve elismerten az egyik legértékesebb lelki könyv, amelyet valaha Krisztus
életéről írtak, míg legelterjedtebb könyve, a Jézushoz vezető út,
emberek millióit vonta szoros kapcsolatba Jézussal. Ellen G. White művei
világosan ábrázolják Krisztus teljesen isteni és teljesen emberi természetét.
Józan magyarázatai teljesen megegyeznek a bibliai állásponttal; nem
hangsúlyozzák egyik természetét sem a másik rovására - ami annyi vitát okozott
a kereszténység történelme folyamán.
Gyakorlati szempontból
tárgyalja Krisztus szolgálatát: arra törekszik, hogy az olvasót bensőségesebb
kapcsolatba hozza a Megváltóval.
4. Szolgálatának
befolyása. Több
mint egy évszázad telt el azóta, hogy Ellen G. White megkapta a prófétaság
ajándékát. Egyháza és azok élete, akik megfogadták tanácsait, tanúsítják
életének és tanításának befolyását.
„Bár soha nem volt
semmilyen hivatalos tisztsége, nem volt felszentelt lelkész, és férje haláláig
nem kapott az egyháztól fizetést, befolyása jobban alakította a Hetednapi
Adventista Egyházat, mint a szent Biblián kívül bármely más tényező."[19] Ő volt a mozgatóerő az egyház
kiadói munkájának, iskoláinak, orvosi, misszionáriusi munkájának és világszéles
evangélizálásának elindításában. Így lett a Hetednapi Adventista Egyház az
egyik legnagyobb és leggyorsabban fejlődő protestáns szervezet.
Írásos munkái több mint 80
könyvet, 200 traktátot és füzetet, valamint 4600 folyóiratcikket tartalmaznak.
Ezeken kívül prédikációi, naplói, külön bizonyságtételei és levelei 60 000
kéziratoldalt foglalnak magukban.
Meglepően sokrétű ez az
anyag. Ellen G. White szaktudása nem korlátozódott szűk területre. Az Úr
egészségügyi, nevelési, családi, mértékletességi, evangélizációs, kiadói,
táplálkozási, orvosi témákban és sok más területen tanácsolta őt. Talán
egészségügyi írásai a legméltóbbak a csodálatra, mivel meglátásait - amelyek
közül néhány több mint egy évszázad előtt született - a modern tudomány
igazolta.
Írásai, amelyek
középpontjában Jézus Krisztus áll, megerősítik a zsidó-keresztény hagyomány
nagy erkölcsi értékeit.
Bár írásainak nagy része a
Hetednapi Adventista Egyháznak szól, számos írását az olvasóközönség szélesebb
rétegei is értékelik. Népszerű könyvét, a Jézushoz vezető utat, több
mint 100 nyelvre lefordították, és több mint 15 millió példányt adtak el
belőle. Legnagyobb műve az ötkötetes Korok küzdelme sorozat, amely részletezi a
Krisztus és Sátán közötti nagy küzdelmet a bűn eredetétől a világegyetemből
való kiirtásáig.
Írásai nagy hatást
gyakoroltak sok ember életére. Nemrégiben az Andrews University gyülekezeti
szolgálattal foglalkozó intézménye tanulmányt folytatott; összehasonlította az
Ellen G. White könyveit rendszeresen olvasó és az ezt elhanyagoló adventisták
állásfoglalását és viselkedését. Ez a kutatás erőteljesen hangsúlyozta azt a
hatást, amit írásai gyakorolnak az olvasókra. A tanulmány a következő
megállapításhoz vezetett. „Az olvasók szorosabb kapcsolatban vannak
Krisztussal, jobban látják Isten előtti helyzetüket, és jobban felismerik,
milyen lelki ajándékokat kaptak. Szívesebben költenek az evangélizációra, és
többet adakoznak a helyi misszióra. Könnyebben tesznek bizonyságot, és többször
vesznek részt bizonyságtevő és evangélizáló programokban. Valószínűbb, hogy
naponta tanulmányozzák a Bibliát; név szerint imádkoznak emberekért; ápolják a
közösségi életet és naponta tartanak családi áhítatot. Jobban értékelik
gyülekezetüket. Felelősséget éreznek a lélekmentésért."[20]
|