oldal 2 / 3
2. Azázel, a bűnbak.
A héber Azázel
„‘bűnbak' (menekülési bak) fordítása", és a Vulgata caper emissarius, ‘elküldött
bak' (3Móz 16:8) kifejezéséből származik.[20]
Mózes 3. könyve 16.
fejezetének figyelmes tanulmányozása során kiderül, hogy Azázel Sátánt
jelképezi, és nem Krisztust, ahogy egyesek gondolják. Ezt a magyarázatot az
alábbi érvek támasztják alá: „(1) A bűnbakot nem ölték meg áldozatként, és
ezért nem lehetett a bűnbocsánat eszköze. Mert „vérontás nélkül nincsen
bűnbocsánat" (Zsid 9:22). (2) Még mielőtt a bűnbak belépett a
szertartásba, az Úr bakjának vére teljesen megtisztította a templomot (3Móz
16:20). (3) Ez a szakasz a bűnbakot olyan személyes lényként kezeli, aki
ellentéte és ellensége Istennek (3Móz 16:8 szó szerint így hangzik: ‘Egyiket
Jahvénak, a másikat pedig Azázelnek'). Ezért a templomi példázat szerepében
következetesebb az Úr bakját Krisztus jelképének, és a bűnbakot - Azázelt -
Sátán jelképének tekinteni."[21]
3. Az ítélet
különböző szakaszai. Az engesztelés napi bűnbak szertartása a Golgotán túlra, a bűnkérdés
végső megoldására, a bűn és Sátán száműzésére mutatott. „A bűn miatti teljes
felelősség Sátánra, a bűn szerzőjére és a felbujtóra hárul vissza. Sátán és
összes híve, valamint a bűn minden hatása elpusztul, és eltűnik a
világegyetemből. Az ítélet általi engesztelés tehát teljesen megbékélt és
összehangolt világegyetemet hoz létre (Ef 1:10). Ez az a végső cél, amelyet
Krisztusnak a mennyei templomban végzett szolgálata második és utolsó szakasza
valósít meg."[22] Ez az ítélet végleg igazolja
Istent a világegyetem előtt.[23] Az engesztelés napja a végső ítélet három szakaszát ábrázolta:
a) A bűnök eltávolítása a
templomból összefügg az ítélet első vagy pre-adventi szakaszával. Ez „az élet
könyvében feljegyzett nevekre irányul, mint ahogy az engesztelési nap arra
irányult, hogy a bűnbánó bűnösök bevallott bűnétől a templom megtisztuljon. Az
álhívők kirostálódnak; az igazi hívők hite és Krisztussal való egysége ismét
nyilvánvalóvá lesz a hűséges világegyetem előtt, és a bűntetteik
kitöröltetnek."[24]
b) A bűnbak pusztába való
űzése azt jelképezi, hogy Sátán ezer esztendeig az elhagyott földön lesz. Ez az
ezer év a második adventkor kezdődik, és egybeesik a végső ítélet második
szakaszával, amely a mennyben lesz (Jel 20:4; 1Kor 6:1-3). Ez a millenniumi
ítélet a gonoszok feletti ítélet áttekintését tartalmazza, a megváltottaknak pedig
áldást jelent, mert megláthatják, Isten hogyan kezeli a bűnt és a kárhozatra
ítélt bűnösöket. Ez választ ad minden olyan kérdésre, amelyet a megváltottak
feltehetnek Isten kegyelméről és igazságos voltáról (lásd a könyv 26.
fejezetét).
c) A tiszta tábor az
ítélet harmadik, azaz végrehajtási szakaszának következményeit jelképezi: tűz
pusztítja el a gonoszokat, és megtisztítja a Földet (Jel 20: 11-15; Mt
25:31-46; 2Pt 3:7-13; lásd a könyv 26. fejezetét).
A mennyei templom a próféciában
A fenti fejtegetésben az
előkép valósága szempontjából vizsgáltuk a templomot. Most megnézzük ezt a
próféciában.
A mennyei templom
felkenetése. A
Dániel 9. fej. 70 hetes próféciája Krisztus mennyei templomban végzett papi
szolgálata megkezdését jelöli meg. A 490 év egyik utolsó eseménye „a szentek
szentjének" felkenetése (Dán 9:24; lásd a 4. fejezetet). A „szentek szentje"
kifejezés a héber „qádós qodásim" szó szerinti fordítása.
Ahogy a földi templomot
beiktatásakor szent olajjal szentelték fel szolgálatára, a mennyei templomot is
fel kellett szentelni a felavatásakor Krisztus közbenjárói szolgálatára.
Mennybemenetelével, amely nem sokkal halála után megtörtént (Dán 9:27)[25], Krisztus megkezdte szolgálatát
mint főpapunk és közbenjárónk.
A mennyei templom
megtisztítása. A
mennyei templom megtisztításáról a Zsidókhoz írt levél ezt mondja: „És csaknem
minden vérrel tisztíttatik meg a törvény szerint, és vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat.
Annakokáért szükséges, hogy a mennyei dolgok ábrázolatai effélékkel
tisztíttassanak meg, maguk a mennyei dolgok ezeknél különb áldozatokkal" -
Krisztus drága vérével (Zsid 9:22-23).
Különböző írásmagyarázók
az alábbiak szerint értelmezték ezt a bibliai tanítást. Henry Alford
megjegyezte, hogy „magának a mennynek is meg kellett tisztulnia, és meg is
tisztult Krisztus engesztelő vére által."[26] B. F. Wescott megjegyezte:
„Elmondható, hogy még ‘mennyei dolgok' is, amennyiben megvalósítják az ember
eljövendő életének feltételeit, a bűnbeesés által vállaltak valamit, ami
megtisztítást igényelt." Krisztus vére volt az - mondta -, ami rendelkezésre
állt „a földi templom mennyei előképének megtisztítására".[27]
Ahogy Isten népe hit által
a bűnét a bűnáldozatra helyezte, és azok jelképesen átkerültek a földi
templomra, az Újszövetség idejében a bűnbánó bűnös bevallott bűne hit által
ugyanúgy áthelyeződik Krisztusra.[28]
És ahogy a jelképes
engesztelési napon a földi templom megtisztítása eltávolította az ott
felhalmozódott bűnöket, a mennyei templomot a mennyei könyvekben feljegyzett
bűntettek végleges eltávolítása tisztítja meg. A feljegyzéseket azonban
végleges kitörlésük előtt megvizsgálják, és megállapítják, ki jogosult arra,
hogy bűnbánata és Krisztusba vetett hite által belépjen Isten örök országába. A
mennyei templom megtisztítása ezért vizsgálatot, illetve ítéletet is magában
foglal,[29] ami teljesen tükrözi az
engesztelési nap ítéletnapi jellegét.[30] Az ítéletnek, amely jóváhagyja annak eldöntését, ki üdvözül, és ki
kárhozik el, a második advent előtt kell megtörténnie, mert Krisztus a
jutalmával tér vissza, hogy megfizessen „mindenkinek, amint az ő cselekedete
lesz" (Jel 22:12). Akkor Sátán vádjai is választ kapnak (vö. Jel 12:10).
Mindazok, akik őszintén
megbánták bűnüket, és hit által igénylik Krisztus engesztelő vérét, bocsánatot
nyernek. Amikor ebben az ítéletben a nevükre sor kerül, és nyilvánvaló lesz,
hogy felöltöztek Krisztus igazságának palástjába, Isten eltörli bűnüket, és
ezeket a hívőket méltónak tartja az örök életre (Lk 20:35). „Aki győz - mondta
Jézus -, az fehér ruhákba öltözik; és nem törlöm ki annak nevét az élet
könyvéből, és vallást teszek annak nevéről az én Atyám előtt és az ő angyalai
előtt" (Jel 3:5).
Dániel próféta kinyilatkoztatja
a vizsgálati ítélet jellegét. Míg a Földön a kis szarv által jelképezett
hitehagyó hatalom végzi Isten és népe elleni istenkáromló és üldöző munkáját
(Dán 7:8, 20-21, 25), királyi székek kerülnek a helyükre, és Isten felügyel a
végső ítéletben. Ez az ítélet a mennyei templom tróntermében, mennyei tanúk
jelenlétében történik. Amikor a törvényszék helyet foglal, megnyitják a
könyveket, jelezve, hogy a vizsgálati eljárás elkezdődött (Dán 7:9-10). Csak
eme ítélet után pusztítja el Isten a hitehagyó hatalmat (Dán 7:11).[31]
Az ítélet ideje. Mind Krisztus, mind az Atya részt
vesz a vizsgálati ítéletben. Krisztus, mielőtt „az égnek felhőiben", visszatér
a földre, mint „Emberfia" megy „az Öregkorúhoz", Istenhez, az Atyához, és eléje
áll (Dán 7:13). Mennybemenetele óta Krisztus főpapként, közbenjáróként szolgál
Isten előtt (Zsid 7:25). De ekkor azért megy az Atyához, hogy átvegye az
országot (Dán 7:14).
1. Krisztus papi
szolgálatának elhomályosítása. Dániel 8. fejezete beszél a jó és rossz közötti küzdelemről
és Isten végső győzelméről. Ez a fejezet kinyilatkoztatja, hogy Krisztus főpapi
szolgálatának megkezdése és a mennyei templom megtisztítása között egy földi
hatalom elhomályosítja Krisztus szolgálatát.
Ebben a látomásban a kos
jelképezte a médó-perzsa birodalmat (Dán 8:3), a két szarv pedig, amelyek közül
a magasabb növekedett később, világosan ábrázolta a birodalom két szakaszát. A
perzsa rész emelkedett fel később. Amint Dániel megjövendölte, ez a keleti
birodalom kiterjesztette hatalmát „napnyugat, észak és dél felé", és „naggyá"
lett (Dán 8:4).
A nyugatról jövő kecskebak
Görögországot jelképezte, a nagy szarv pedig Nagy Sándort (Dán 8:21). Sándor,
aki „napnyugat felől" jött, szélsebesen legyőzte Perzsiát, majd halála után
néhány évvel birodalma „négy országra oszlott" (Dán 8:8, 22), Kasszandrosz,
Lizimachos, Szeleukosz és Ptolemaiosz országára.
„Ezek országai után" (Dán
8:23), más szavakkal, a felosztott görög birodalom vége felé „egy kis szarv" támad (Dán 8:9).
Egyesek Antiochus Epiphanes szír király uralomra jutását tartják a prófécia e
része beteljesedésének, aki Kr. e. a II. században egy rövid ideig uralkodott
Palesztina felett. Mások, a reformátorok közül is sokan, ezt a kis szarvat
Rómával azonosították, mind pogány, mind keresztény szakaszában. Az utóbbi
magyarázat pontosan beleillik a Dániel által adott meghatározásba, míg az
előbbi nem.[32] Figyeljük meg az alábbiakat:
a) A kis szarv hatalma a
görög birodalom bukásától „az utolsó időig" terjed (Dán 8:17). Csak Róma - a
pogány és a pápai - felel meg ennek az idő meghatározásnak.
b) Dániel 2., 7. és 8.
fejezetének próféciái párhuzamosak egymással (lásd a prófétikus párhuzamot
ábrázoló táblázatot e könyv 365. oldalán). A Dániel 2. fej. szerinti szobor
négy féme és a Dániel 7. fejezetében ábrázolt négy fenevad ugyanazokat a
birodalmakat képviseli: Babilont, Médó-Perzsiát, Görögországot és Rómát. A két,
vasból és cserépből álló lábfej és a negyedik fenevad tíz szarva a darabokra
hullott Rómát ábrázolja; ezek a felosztott államok fennmaradnak a második
adventig. Figyeljük meg, hogy mind a két prófécia Rómát tartja Görögország
utódjának és a második advent és a végítélet előtti utolsó birodalomnak. Dániel
8. fej. kis szarva beleillik ugyanebbe a meghatározásba; ez követi
Görögországot, és természetfölötti módon romba dől, vagyis „kéz érintése nélkül
rontatik meg" (Dán 8:25; vö. Dán 2:34).[33]
c) Médó-Perzsiát Dániel
„nagy"-nak nevezi, Görögországot „igen nagy"-nak, (Dán 8:4,8-9), a kis szarvra
pedig azt mondja „nagyon megnőve". Róma, az egyik legnagyobb világhatalom
megfelel ennek a meghatározásnak.
d) Csak Róma terjesztette
ki birodalmát délre (Egyiptomra), keletre (Macedóniára és Kis-Ázsiára) és „a
kívánatos föld felé" (Palesztinára), pontosan úgy, ahogy a prófécia
megjövendölte (Dán 8:9).
e) Róma kelt fel „a
seregnek fejedelme", a „fejedelmek fejedelme" ellen (Dán 8:11,25), aki nem más,
mint Jézus Krisztus. „Ellene és népe ellen, valamint temploma ellen a római
hatalom végtelenül megdöbbentő harcot vívott. Ez a jellemzés Rómának mind pogány,
mind pápai szakaszára vonatkozik. Míg a pogány Róma ellenállt Krisztusnak, és
valósággal lerombolta a jeruzsálemi templomot, a pápai Róma ténylegesen
elhomályosította Krisztusnak a bűnösökért a mennyei templomban folyó papi,
közbenjárói szolgálatát (Zsid 8:1-2) azzal, hogy azt olyan papsággal
helyettesíti, amely emberek közbenjárása által akar bűnbocsánatot kínálni."[34] (Lásd a 13. fejezetet.) Ez a
hitehagyó hatalom valóban „földre veti az igazságot, és cselekszik, és jó
szerencséje van" (Dán 8:12).
2. A helyreállítás, megtisztítás és
ítélet ideje. Isten
nem engedi, hogy a Krisztus főpapi szolgálatára vonatkozó igazság
elhomályosítása a végtelenségig tartson. Hűséges, istenfélő emberek útján
megelevenítette ügyét. A reformáció részlegesen újra felfedezte Krisztus
közbenjárói szerepét, és ezzel nagy ébredést hozott a keresztény világban. De
még több igazság várt feltárásra Krisztus mennyei szolgálatáról.
Dániel látomása jelezte,
hogy Krisztus szerepe - mint főpapé - különösen kiemelkedő lesz „az utolsó idő"
közeledtével (Dán 8:17), „amikor elkezdi különleges munkáját - a megtisztítást
és ítéletet - az állandó közbenjárói szolgálatán kívül (Zsid 7:25).[35] A látomás meghatározta, mikor
kezdi el Krisztus ezt a valóságos engesztelésnapi szolgálatot - a vizsgálati
ítélet munkáját (Dán 7) - és a templom megtisztítását: „Kétezer és háromszáz
estvéig és reggelig, azután kiderül a szenthely igazsága" (Dán 8:14)[36] (Kétezerháromszáz estig,reggelig, aztán tiszta lesz a szentély." - Új
kat. ford.). Mivel a látomás az utolsó időre utal, a szentély, amelyről beszél,
nem lehet a földi templom, mert az Kr. u. 70-ben elpusztult. Ezért a prófécia
minden bizonnyal az Újszövetség templomára, a mennyei templomra vonatkozik,
arra a helyre, ahol Krisztus üdvösségünk érdekében végzi a szolgálatát.
Mit jelent a 2300 nap vagy
„2300 este és reggel" az eredeti héberben?[37] Mózes 1. könyve szerint egy „este és reggel" az egy nap.
Ahogy e könyv 4. és 12. fejezetében láttuk, a jelképes próféciában az idő
szintén jelképes, egy prófétai nap egy évet jelent. Tehát ahogy a századok
során sok keresztény hitte, a Dániel 8. fejezet 2300 napja 2300 valóságos évet
jelent.[38]
a) Dániel 9.
fejezetéhez a Dániel 8. fejezete a kulcs. Isten megbízta Gábrielt, hogy
„értesd meg" Dániellel „a látást" (Dán 8:16). De a látomás hatása olyan megrázó
volt, hogy Dániel beteg lett, és Gábrielnek abba kellett hagynia a
magyarázatot. A fejezet végén Dániel megjegyezte:„Álmélkodám ezen a látáson, és
senki sem értette" (Dán 8:27).
E félbeszakítás miatt
Gábrielnek el kellett halasztania az időszakra vonatkozó magyarázatot - a
látomás egyetlen olyan részletét, amelyet még nem magyarázott meg. Dániel 9.
fej. leírja: Gábriel visszatért, hogy befejezze megbízatását. Dániel 8. és 9.
fejezete tehát összetartozik. Az utóbbi a 2300 nap titkának kulcsa.[39] Amikor Gábriel megjelent, ezt
mondta Dánielnek: „Eljöttem, hogy megjelentsem... vedd eszedbe azért a szózatot,
és értsd meg a látomást" (Dán 9:23). Itt visszautal a 2300 napról szóló
látomásra. Az a tény, hogy a Dániel 8. fej. látomásának időelemét akarja
megmagyarázni, világossá teszi, miért vezeti be magyarázatát a 70 hetes
próféciával.
A 70 hét, vagyis 490 év a
zsidóknak és Jeruzsálemnek „szabatott" (Dán 9:24). Az alapul szolgáló héber szó
a chátak. Bár ezt az igét csak egyszer használja a Szentírás, jelentése
egyéb héber forrásokból[40][41]
megérthető. A Gesenius által összeállított jól ismert héber-angol szótár
szerint ez azt jelenti, hogy „levágni" vagy „szétosztani".
Ezzel a háttérrel Gábriel
magyarázata nagyon világos. Elmondja Dánielnek, hogy a 490 évet el kell venni a
hosszabb időszakból, a 2300 évből. A 490 év kiindulópontjául Gábriel „a
Jeruzsálem újraépíttetése felől való szózat keletkezését" jelöli meg (Dán
9:25), ami Kr. e. 457-ben, Artaxerxes uralkodásának hetedik évében történt
(lásd a 4. fejezetet).[42]
A 490 év Kr. u. 34-ben ért
véget. Ha a 2300 évből elveszünk 490 évet, marad 1810 évünk. Mivel a 2300 év
1810 évvel haladja meg a Kr. u. 34. évet, eljutunk 1844-hez [43]
b) Krisztus
szolgálatának teljesebb megértése. A XIX. század elején sok keresztény - köztük baptisták,
angol kálvinisták, metodisták, lutheránusok, anglikánok, episzkopálisok,
kongregacionalisták és mások - behatóan tanulmányozták Dániel 8. fej.
próféciáját.[44][45]
Ezek a bibliakutatók úgy tartották,
hogy nagyon fontos események fognak a 2300 év végén történni. Annak
megfelelően, ahogy ők értelmezték a kis szarv hatalmát és a szentélyt, arra
számítottak, hogy ez a prófétikus időszak az egyház megtisztításával,
Palesztina és Jeruzsálem felszabadításával, a zsidók hazatérésével, a török
vagy mohamedán hatalom bukásával, a pápaság megsemmisülésével, az igazi
istentisztelet helyreállításával, a földi millennium megkezdésével, az ítélet
napjával, a Földnek tűz általi megtisztulásával, illetve a második adventtel
fog véget érni.
E jövendölések egyike sem
valósult meg, és csalódtak azok, akik ebben hittek. Csalódásuk súlyossága
arányban állt a megjövendölt esemény jellegével. Nyilvánvaló, hogy azoknak a
csalódása, akik Krisztus visszajövetelét várták 1844-ben, súlyosabb volt, mint
azoké, akik a zsidók Palesztinába való visszatérésére számítottak.[46]
Csalódásuk következtében
sokan felhagytak a prófécia tanulmányozásával, vagy elvetették a prófécia
magyarázatának történelmi módját, ami ezekhez a következtetésekhez vezetett.[47] Egyesek azonban - sok imával és
nagy alapossággal - továbbtanulmányozták ezt a próféciát és a szentély tanát.
Továbbra is hitték, hogy Krisztus a mennyei templomban szolgál értük. E
szolgálattal kapcsolatos sok új meglátás volt erőfeszítéseik jutalma.
Felismerték, hogy az ősegyház és a reformáció történelmi prófétikus hite még
mindig érvényben van. Prófétikus időszámításuk valóban helyes volt. A 2300 év
1844-ben ért véget. Abban tévedtek - mint minden korabeli magyalázó -, hogy nem
értették, milyen eseménynek kell történnie e prófétikus időszak végén. A
Krisztus szentélyszolgálatáról kapott új világosság csalódásukat reménnyé és
örömmé változtatta.[48]
Amikor a templomról szóló
bibliai tanításokat vizsgálták, rájöttek arra, hogy Krisztus 1844-ben az
Öregkorúhoz ment, és főpapi szolgálatának utolsó szakaszát kezdte el a mennyei
templomban. Ez a szolgálat a szentély engesztelés napi megtisztításával előképezett
valóságos megtisztítás volt, amit Dániel 7. fej. az advent előtti vizsgálati
ítéletként ábrázol.
Ez az új meglátás Krisztus
mennyei szolgálatáról „nem elfordulás a történelmi keresztényi hittől. Inkább
ennek a hitnek a logikus és elmaradhatatlan beteljesülése; csak utolsó napi
megjelenése és beteljesedése annak, amire a prófécia helyezi a hangsúlyt,
amikor az örökkévaló evangéliumot jellemzi... a világhoz szóló bizonyságtételének
záró szakaszában."[49]
|