oldal 2 / 2
Szellemi élet az új Földön
Az
értelem helyreállítása. Az élet fájának „levele a népek gyógyítására szolgál" (Jel
22:2 - új prot. ford.). Az a gyógyítás, amiről a Jelenések könyve beszél, több,
mint a jelenlegi „gyógykezelés"; ez „helyreállítást" jelent, mivel ott soha
senki nem lesz beteg (Ésa 33:24, 20). Amikor esznek az élet fájáról, a
megváltottak kinövik a századokig tartó bűn okozta testi és szellemi károkat.
Visszaalakulnak Isten képmására.
Korlátlan
lehetőségek. Az
örökkévalóság korlátlan értelmi fejlődést kínál. Az új földön „a halhatatlan
lények soha nem csökkenő örömmel fogják a teremtő hatalom csodáit, a megváltó
szeretet titkait fürkészni. Ott nem lesz Isten elfelejtésére kísértő,
kegyetlen, ámító ellenség. Minden tehetség fejlődik, minden képesség
gyarapszik. A tanulás nem fogja az elménket fárasztani, és erőnket kimeríteni.
A legnagyobb vállalkozások is véghez vihetők, a legmagasztosabb törekvések is
megvalósíthatók, a legmagasabb célok is elérhetők. Mindig új magaslatok
hívogatnak, új csodák gyönyörködtetnek, új igazságot érthetünk meg, és új
dolgok serkentik az értelmi, lelki és testi képességeket."[7]
Lelki
tevékenységek az új földön. Krisztus nélkül értelmetlen lenne az örök élet. Az
örökkévalóságon át a megváltottak éhezni és szomjúhozni fognak arra, amit még
Jézusról megtudhatnak - hogy mindjobban megérthessék életét és munkáját; hogy
többet beszélhessenek vele; hogy az el nem bukott világoknak többször
tehessenek bizonyságot páratlan szeretetéről; hogy jellemük még jobban tükrözze
az övét. A megváltottak Jézusért és Jézussal élnek majd. Teljes örömmel örökre
megnyugodnak benne.
Krisztus azért élt, hogy
szolgáljon (Mt 20:28), és ugyanilyen életet kíván követőitől is. Már maga az
jutalom, hogy vele dolgozhatunk. És a kapcsolatot, amely ebből fejlődik, azon a
nagyobb áldáson és kiváltságon kívül kínálja, hogy vele dolgozhatunk az új
földön. Ott „az Ő szolgái szolgálnak néki" (Jel 22:3) nagy örömmel és
gyönyörűséggel.
Bár a
megváltottaknak alkalmuk lesz kutatni Isten kincsesházát a természetben, a
legkedveltebb tudomány a kereszt tudománya lesz. Amikor az értelem újra eljut
az Isten eredeti szándéka szerinti magas szintre, és elmúlik a bűn okozta
vakság, az ember megérti a lelki igazságot úgy, amire itt csak vágyódik. A
megváltásról - amelynek mélysége, magassága és szélessége minden képzeletet
meghalad - fognak tanulni és énekelni az örökkévalóságon át. E tanulmány által
a megváltottak előtt az igazság egyre nagyobb távlatai nyílnak meg, úgy, ahogy
az igazság Jézusban van.
Az üdvözültek hétről hétre
összegyűlnek szombati istentiszteletre: „És lesz, hogy... szombatról szombatra
eljő minden test engem imádni, szól az Úr" (Ésa 66:23).
Nem lesz többé...
Minden
rossz véget ér. Az
új földről szóló legbátorítóbb ígéretek egy része azt mondja el, hogy mi nem
lesz ott. „Nem lesz többé halál, sem gyász, sem jajgatás, sem vesződség, mert a
régi világ elmúlt." (Jel 21:4 - új kat. ford.)
Ezek a bajok örökre
eltűnnek, mert Isten eltörli a bűn minden formáját, megsemmisíti minden baj
okát. A Szentírás az élet fáját mint az új föld részét említi, de soha nem
beszél a jó és gonosz tudásának fájáról vagy a kísértés bármely más forrásáról.
Azon a csodálatos helyen sohasem kell a keresztényeknek harcolni a világgal, a testtel,
sem az ördöggel.
Az új föld
„új" marad a bűntől szennyezett régi Föld bolygó bevándorlóinak özöne ellenére.
Ez a tény a biztosítéka, hogy nem lesznek ott „gonoszok, gyilkosok, kicsapongók,
csalók, bálványimádók és hazugok" (Jel 21:8 - új kat. ford., 22:15). Istennek
ki kell zárnia őket onnan, mert bármilyen bűn megjelenik, az rombol.
Eltűnik „az átok minden
nyoma... csak egy emléke marad: Megváltónk örökre viselni fogja kereszthalálának
nyomait. A bűn kegyetlen munkájának semmi emléke nem marad, csak a sebhelyek
Krisztus fején, oldalán, kezén és lábán. A megdicsőült Krisztust szemlélve, a
próféta így szól: „Ragyogása, mint a Napé, sugarak támadnak mellőle, és ott van
az Ő hatalmának rejteke" (Hab 3:4). A Golgota sebei a Megváltót dicsőítik, és
hatalmát hirdetik az örök korokon át."[8]
A
régiekről említés sem történik. Az újföldön - mondja Ésaiás - „a régiek ingyen sem
említtetnek, még csak észbe sem jutnak" (Ésa 65:17). A 16. versből nyilvánvaló,
hogy a régi élet bajait a megváltottak elfelejtik. Viszont nem fogják
elfelejteni azokat a jó dolgokat, amelyeket Isten cselekedett - megmentő nagy
kegyelmét, amely nélkül a bűn elleni egész küzdelem hiába lett volna. A szentek
saját tapasztalata - amelyet Krisztus megmentő kegyelméről szereztek -
bizonyságtevésük lényege lesz az örökkévalóságon át.
Ezenkívül a bűn története
fontos része annak a biztosítéknak, hogy „nem lészen kétszer veszedelem" (Náh
1:9). A bűn szomorú következményeinek gondolata örök elrettentésként szolgál
mindenki részére, aki valamikor is ennek az öngyilkos útnak a választására
érezne újra kísértést. Bár a múlt eseményei fontos célt szolgálnak, a menny
légköre e borzasztó emlékeket megtisztítja a fájdalomtól. Isten azt ígérte,
hogy emlékeik nem váltanak ki a megváltottakban bűntudatot, megbánást,
csalódást, fájdalmat, sem bosszúságot.
Az új teremtésbe vetett hit áldásai
Az új
földről szóló tanítás iránti hitük nagyon sok gyakorlati áldást jelent a
keresztényeknek.
Bátorítás a
szenvedésben való kitartásra. Krisztus „az előtte levő öröm helyett - a gyalázattal nem
törődve - vállalta a keresztet" (Zsid 12:2 - új prot. ford.). Pál
felbátorodott, amikor az eljövendő dicsőségre gondolt: „Azért nem csüggedünk...
mert a mi pillanatnyi könnyű szenvedésünk igen-igen nagy örök dicsőséget szerez
nékünk" (2Kor 4:16-17).
A
jutalom örömét és bizonyosságát adja. Maga Krisztus mondta: „Örüljetek és örvendezzetek,
mert a ti jutalmatok bőséges a mennyekben" (Mt 5:12). Pál hangsúlyozza: „Ha
valakinek munkája... megmarad, jutalmát veszi" (1Kor 3:14).
Erőt ad a
kísértéssel szemben. Mózes el tudott szakadni „a bűnnek... gyönyörűségétől" és „Egyiptom
kincseitől", „mert a megjutalmazásra tekintett" (Zsid 11:25 - 26).
Érezteti
a menny előízét. A
keresztény jutalmát nemcsak a jövő hozza meg (Ef 1:14). Krisztus szólt így: „Ha
valaki meghallja az én szómat, és megnyitja az ajtót,bemegyek ahhoz..." (Jel
3:20). „És amikor Krisztus jön, mindig magával hozza a mennyet." A vele való
beszélgetés, „a menny a szívben; a dicsőség kezdete; az üdvösség előíze."[9]
Gyümölcsözőbbé
tesz. Egyesek
szerint a keresztényeket annyira a menny érdekli, hogy e világ számára
értéktelenek. De a keresztények pontosan az elkövetkező életbe vetett hitük
révén állnak azon a szilárd alapon, ahonnan megmozgatják a világot. Ahogy C. S.
Lewis megjegyezte: „Ha a történelmet olvasod, azt fogod találni, hogy pontosan
azok a keresztények tették a legtöbbet a mostani világért, akik a legtöbbet
gondoltak az eljövendőre... Azért lettek a keresztények olyan eredménytelenek a
jelenlegi világban, mert csaknem elfeledkeztek a jövendőről. Legyen célod a
menny, és megkapod „benne" a földet is; legyen célod a föld, és egyik sem lesz
a tied."[10]
„A bölcs
ember nagyobb gonddal farag márványszobrot, mint épít hóembert."[11] Az a keresztény, aki örökké akar
élni, természetesen nagyobb gonddal rendezi el az életét (és ezért biztatóbb
hatással van a társadalomra), mint az az ember, aki veszendőnek tartja magát,
olyannak, aki csak azért született, hogy elmúljon.
„A mennyei, a Szentlélek
által támogatott dolgokkal való foglalkozásnak hatalmas átalakító ereje van.
Emelkedetté teszi a lelket, és nemesíti. Látótere és látóképessége megnő, és a
látható és láthatatlan dolgok viszonylagos arányát és értékét helyesebben ítéli
meg."[12]
Bemutatatja
Isten jellemét. A
világ, ahogy azt ma látjuk, igen hamis színben tünteti fel Isten jellemét és e
bolygóval kapcsolatos eredeti tervét. A bűn annyira megrontotta a föld fizikai
környezetét, hogy sokan nehezen tudnak kapcsolatot elképzelni a Mózes első és
második könyvében ábrázolt Paradicsom és a világunk között. Most a túlélésért
vívott állandó harc jellemzi az életet. Még a hívők élete - akiknek küzdeniük
kell a világgal, a testtel és az ördöggel - sem képviseli pontosan Isten
eredeti tervét. A megváltottak részére tervezett világ, amelyet nem érint Sátán
befolyása, az a világ, amelyben egyedül Isten szándéka valósul meg, és mutatja
be igazán Isten jellemét.
Istenhez vonz
bennünket. A
Biblia végül megrajzolja az új földet, azért is, hogy a vallástalan embert
Krisztushoz vonzza. Vannak, akik tiltakoznak annak hallatán, hogy „az
édeni szépségében helyreállított föld, amely olyan valóságos, mint ‘a föld
most', lesz a szentek végső otthona", ahol „nem lesz bánat, fájdalom és halál,
és egymást szemtől szemben" látják, és megismerik.
„Ez nem
lehet igaz - mondják -, hiszen éppen ez felel meg a világnak; pontosan ez az,
amit a gonoszok szeretnének."
Sokan - úgy tűnik - „azt
gondolják, hogy a vallás... végső jutalmával valami olyasmi lehet, amire a világ
nem vágyhat; és amikor bármilyen boldog állapotról van szó, amire az ember
szíve bukott állapotában igazán vágyik, annak - véleményük szerint - nincs köze
az igaz valláshoz".[13] De semmi sem lehet távolabb az
igazságtól.
Azzal, hogy Isten bemutatja, mit készített az Őt
szeretőknek, meg akarja szabadítani az embereket az evilági kötelékeiktől, hogy
segítsen nekik felismerni az eljövendő világ értékét, és bepillantást nyújtani azokba
a csodálatos dolgokba, amelyeket egy szerető Atya készített.
Őrökké új
Ezen a
régi földön gyakran mondják, hogy „minden jó dolog véget ér". Az új földdel
kapcsolatos legjobb hír az, hogy soha nem ér véget. Valósággá lesz, amit a
„Halleluja kórus" szövege mond: „E világnak országai a mi Urunkéi és az ő
Krisztusáéi lettek, aki örökkön-örökké uralkodik" (Jel 11:15; vö. Dán 2:44;
7:27). A Szentírás azt is mondja, hogy minden teremtés együtt énekeli a
dicsőítő éneket: „A királyi székben ülőnek és a Báránynak áldás és tisztesség,
és dicsőség és hatalom örökkön-örökké" (Jel 5:13).
„A nagy küzdelem véget
ért. Nincs többé bűn, és nincsenek bűnösök. Az egész világegyetem megtisztult.
A végtelen nagy teremtettséget tökéletes összhang és boldogság tölti be. Tőle,
aki mindent teremtett, árad az élet, a fény és az öröm a határtalan téren át.
Élők és élettelenek - a legparányibb atomtól a legnagyobb csillagig - tökéletes
szépségükkel és felhőtlen boldogságukkal hirdetik, hogy Isten a szeretet."[14]
Lábjegyzet
1.
|
|
Lásd James White, „The New Earth, The Dominion Lost in
Adam Restored Through Christ" (Review and Herald, 1877. március 22., 92-93.
oldal
|
2.
|
|
A magyar „új" szó a Újtestamentumban használt két
görög szó fordítása. A neos „az idő vonatkozásában fejezi ki valaminek
az új voltát, és fordítható úgy, hogy »új«, »nem régi«, „fiatal". Ez az archaios
- ‘régi', ‘eredeti', ‘elnyűtt', ‘ősi' ellentéte." Másrészről a kainos „újat
jelent formában vagy minőségben, és fordítható úgy, hogy ‘új', ‘friss', és
ami a természetét illeti: 'eltérő'. Ez a palaios - ‘régi', ‘idős',
„‘elnyűtt', ‘elrontott'- ellentéte. Kainos az ‘új föld' ábrázolására
használt kifejezés" ("New Earth", SDA Bible Dictionary, jav.
kiad., 792. oldal)
|
3.
|
|
I. m.
|
4.
|
|
Richard W. Coffen, „New Life, New Heaven, New Earth," These
Times, 1969. szeptember, 7. oldal
|
5.
|
|
Neal Wilson, „God's Family Reunited", Adventist
Review, 1981. október 8., 23. oldal
|
6.
|
|
White:A nagy küzdelem, 600-601. oldal
|
7.
|
|
I. m., 600. oldal
|
8.
|
|
I. m., 509. oldal
|
9.
|
|
„Clusters of Eschol," Review and Herald, 1854.
november 14., 111-112. oldal
|
10.
|
|
C. S. Lewis,Mere Christianity (Westwood, NJ;
Barbour and Co., 1952), 113. oldal
|
11.
|
|
Fagal, Heaven Is For You, 37. oldal
|
12.
|
|
„Clusters of Eschol", 111-112. oldal
|
13.
|
|
Uriah Smith, „The Popular Hope, and Ours" Review and
Herald, 1854. febr. 7., 20. oldal
|
14.
|
|
White:A nagy küzdelem, 602. oldal
|
|