2024. július 03. Szerda

2. oldal
3. oldal

Túra Istennel

turatabor4Tévedés azt hinni, hogy létezhet túratábor, ahonnan az ember nem visz magával legalább egy, akár apró, de mindenképpen maradandó élményt. Itt nem egy amolyan „egy a sok közül" élményre gondolok, hanem olyasmire, ami fontos részévé válik annak az énnek, aki az életúton továbbhalad.

Az időjósok megint nem a megfelelő időszakra jelezték a rossz időt. Két nappal a tábor kezdete előtt - tudva, hogy a következő hétre szinte végig eső várható - felvérteztem a lelkemet arra, hogy a hegyek helyett csak a hotel lépcsőinek megmászására számíthatok. A meteorológusok természetesen éppen most nem tévedtek, én viszont ebben az esetben is. A nedves idő nem jelenthet akadályt az elszánt túrázóknak. Ez volt a tábor első tanulsága számomra (láthatóan nem a profik közé tartozom).

Az eltelt egy hét alatt szebbnél szebb helyeket láttam. A képek és benyomások, amiket magammal hoztam, velem született winchesteremen tárolva: a túratársak (h)arca, kedvessége, bánatos képű vagy éppen áhítatosan majszoló tehenek, barátságos lovak, még barátságosabb, mosolygós vidékiek, csodálatos színekben pompázó virágok, üde zöld rétek, a szalma illata és „egyéb" állattartáshoz kapcsolódó, vidékeken jellemző szagok, a hegyek és völgyek végeérhetetlen sora, az áfonya és a pitypanglevél íze, hófoltok a hegytetőkön - és persze mindez a keddi nap elejétől a végéig.

Az utóbbi az a bizonyos élmény számomra, amiről az elején írtam. A túracél Riedingtal volt. A csapat egy része - néhányuk talán valamiféle „bajsejtelem" által vezérelve - a kényelmesebb - bár korántsem könnyű - út mellett döntöttek, ami a biztonságos betonon vezetett végig a két csapat találkozásának színhelyéig, azaz a Zaunerhüttéig. A többiek - köztük én is - elindultak hegynek föl, hogy a hegygerincen tegyék meg az utat. Én már szinte éreztem a számban a „lilatej" selymes ízét, ami a környékbeli hütték specialitása, és csak rám várt a célnál. Szemerkélő esőben, nyirkos, tél elejére emlékeztető időben vágtunk neki a mi Mount Everestünknek. A legjobban sikerült fénykép sem adhatja vissza azt a szépséget, amit odafent láttunk. Kisebb-nagyobb tengerszemek tették még változatosabbá a táj amúgy is sokszínű képét, több helyen tehenek legelésztek békésen - még tőlünk sem zavartatva magukat. A hegyek-völgyek ritmusát csak itt-ott törte meg egy-egy szépen rendben tartott faházikó. Béke és nyugalom vett körül bennünket. Egy óra combizom erősítő mászást követően megérkeztünk az első hegyi kereszteződéshez. Még három óra a célig. Az eső egyre jobban megmutatta magát. A következő egyórás szakaszon a széllel, esővel, hideggel küzdve a békét a csüggedés váltotta fel bennem. Mire félúthoz érkeztünk, már teljesen átáztam, a nem erre az időjárásra szánt ruhámból csavarni lehetett a vizet, a cipőm minden lépésnél hatalmasat cuppant. Átfutott az agyamon, hogy még két órát ilyen körülmények között talán nem tudok végigcsinálni. A szerpentin, amin haladtunk egyre csúszósabbá vált. Látva a hegy lejtését, a mélységet, addig nem tapasztalt tériszony lett úrrá rajtam. A hegycsúcsok egymást követték, az út nem akart elfogyni. Elgémberedett ujjakkal próbáltam lila számhoz emelni az ebédre szánt szendvicset. Az Isten által belém ültetett életösztön nem engedte, hogy a kétségbeesés teljesen eluralkodjon rajtam, de a lelkem szinte végig a „határon" küzdött. Négy órával az indulás után ázottan, piszkosan, fázva, az út viszontagságaitól meggyötörten végre megpillantottuk a célt. A testem ugyan erőtlen volt, de a lelkem szárnyalt. Igazi katarzist éltem át. Őszinte és mélyről jövő hálát adtam Istennek, hogy megtartott minket.

Sokféle gondolat cikázott a fejemben a hegyi megpróbáltatás során, de az út végére minden a helyére került. Az elméletben már nagyon jól megtanult elvet, most a gyakorlatban is elsajátítottam: nem számít milyen nehéz az út, amin mész, Isten a társaidon keresztül is támaszt nyújt a számodra. Egyedül talán nem lettem volna képes befejezni, mert a bátorító szavak, óvó tekintetek, segítő kezek olyan segítséget jelentettek számomra, ami erőt adott a következő lépéshez.

Történt még valami érdekes azon a napon. Még a túra „békés" szakaszán beszélgetésbe elegyedtem az egyik kedves túratársammal. Már nagyon régen foglalkoztatott egy kérdés, és azzal kapcsolatban vártam válaszra, mindhiába. Akkor, amikor egyáltalán nem számítottam rá, azalatt a beszélgetés alatt, azon az úton, megkaptam a választ. Gondolkodtam rajta, vajon miért pont akkor és ott érkezett meg a felelet. Talán azért, mert Isten nem csak az irányt mutatta meg számomra, hanem az utat is. Azt, hogy bár a nehezebb, kevésbé kedvelt és járt utat választom majd, és sokáig csak az elém tornyosuló nehézségeket láthatom, a cél még távol lesz, mégsem egyedül kell végigmennem. Kapok bátorító szavakat, láthatok óvó tekinteteket, és felém nyújtanak segítő kezeket. Isten sosem hagy egyedül.

turatabor5Még ha a szavak nem is tükrözik igazán azt, amin néhányan átmentünk ezen az úton, a legtöbben biztosan eljutottak már a csüggedés, kilátástalanság hasonló szintjére, mint mi ott fent, a hegyen. Nyújtson számukra bátorítást a mi tapasztalatunk!"

Dr. Pintye Alexandra (budapesti vendég)

További képek és élmények a www.turatabor.hu oldalon.