oldal 2 / 2
Az egység megvalósítása
Az Istenségnek és a
hívőknek is közre kell működni, hogy egység legyen az egyházban. Mi az egység
forrása, és el lehet-e érni? Mi a hívők szerepe?
Az egység forrása. A Szentírásból kitűnik, az egység
(1) az Atya megtartó erejéből (Jn 17:11), (2) az Atya dicsőségéből, amit
Krisztus követőinek adott (Jn 17:22) és (3) Krisztusnak a hívőben lakozásából
származik (Jn 17:23). Krisztus testében a Szentlélek, „Krisztus Lelke" az az
összetartó erő, amely jelenlétével egységbe fog minden részt.
A kerékagy és a küllők
hasonlatával élve, minél közelebb érnek a gyülekezeti tagok (a küllők)
Krisztushoz (a kerékagyhoz), annál közelebb lesznek egymáshoz. „Az igazi egység
titka mind az egyházban, mind a családban nem a bánásmódban, az irányításban,
és nem is a nehézségek leküzdésére tett emberfeletti erőfeszítésben rejlik -
noha ennek nagy részét valóban meg kell tenni -, hanem a Krisztussal való
egységben."[2]
A Szentlélek
egyesítő szerepe. A Szentlélek, mint „Krisztus Lelke" vagy „az igazság Lelke", egységbe
forraszt.
1. Összpontosítás az
egységre.
Amint a Szentlélek a hívőkbe költözik, eléri, hogy felül tudjanak emelkedni
azokon az emberi előítéleteken, amelyek alapja a műveltségi, faji, nemi, színbeli,
nemzetiségi és hivatalbeli különbözőség (lásd Gal 3:26-28). Ezt úgy éri el,
hogy általa Krisztus költözik az emberek szívébe. Akikben Jézus él, azok rá
összpontosítják figyelmüket, és nem önmagukra. A Krisztussal való egység hozza
létre az egymással való egységet, ami a Lélek gyümölcse. A lehető legkevésbé
figyelnek az eltérésekre, és összefognak a missziómunkában, Jézus nevének
dicsőségére.
2. A lelki ajándékok szerepe az
egységre jutásban. Mennyire tekinthetjük elérhető célnak az egyház egységét? Amikor
Krisztus elkezdte közbenjárói munkáját a Mennyben, Atyja oldalán, bizonyossá
tette, hogy népének egységre jutása nem áltatás. A Szentlélek által olyan
ajándékokat adott, amelyeknek célja a hitbeli egység létrehozása a hívők
között.
Ezekről az ajándékokról
szólva Pál elmondta, hogy Krisztus „adott némelyeket apostolokul, némelyeket
prófétákul, némelyeket evangélistákul, némelyeket pedig pásztorokul és
tanítókul; a szentek tökéletesbítése céljából, szolgálat munkájára, Krisztus
testének építésére; míg eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való hitnek és az Ő
megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő
kornak mértékére" (Ef 4:11-13).
Isten azt tervezte, hogy
ezekkel az egyéni ajándékokkal „a lélek egységét" a hit egységévé fejleszti (Ef
4:3, 13), a hívők érettek és szilárdak lesznek általuk, „hogy többé ne legyünk
gyermekek, akiket ide s tova hány a hab, és hajt a tanításnak akármi szele, az
embereknek álnoksága által, a tévelygés ravaszságához való csalárdság által"
(Ef 4:14; lásd még e könyv 16. fejezetét).
A hívők a kapott ajándékok
által szeretettel mondják az igazságot, és felnőnek Krisztusban, aki az egyház
Feje. Így alakul ki a szeretet erőteljes egysége. Krisztusban - mondja Pál -
„az egész test, szép renddel egyberakatván és egybeszerkesztetvén az Ő
segedelmének minden kapcsával, minden egyes tagnak mértéke szerint való
munkássággal teljesíti a testnek nevekedését a maga fölépítésére, szeretetben"
(Ef 4:16).
3. Az egység alapja.
A Szentlélek,
mint „az igazságnak Lelke" (Jn 15:26), azon munkálkodik, hogy teljesítse
Krisztus ígéretét. Feladata a hívőket minden igazságra elvezetni (Jn 16:13).
Világos tehát, hogy a Krisztus-központú igazság az egység alapja.
A Lélek küldetése
elvezetni a hívőket Jézus igazságára. Az ilyen bibliatanulmányozás egységre
vezet. A tanulás azonban még nem elegendő az igazi egységhez. Igazi egységbe
csak a jézusi igazság hite, megélése és hirdetése forraszt. A közösség, a lelki
ajándékok és a szeretet mind igen fontos, ám ezek teljessége csak azáltal
érkezik el, aki ezt mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet" (Jn 14:6).
Krisztus így imádkozott: „Szenteld meg őket a te igazságoddal; a te Igéd
igazság" (Jn 17:17). Az egység feltétele tehát, hogy a hívők úgy fogadják be a
világosságot, ahogyan az az Igéből ragyog.
Ha a jézusi igazság
lakozik a szívben, finomítja, nemesíti és megtisztítja az életet, eloszlat
minden előítéletet, megszüntet minden súrlódást.
Krisztus új
parancsolata. Isten
az egyházat is, mint az embert, saját képére formálta. A Szentháromság tagjai
szeretik egymást, ezért az egyház tagjai is szeretni fogják egymást. Krisztus
megparancsolta a hívőknek, azzal mutassák be Isten iránti szeretetüket, hogy
úgy szeretik a többieket, mint önmagukat (Mt 22:39).
Jézus a Golgotán a
végsőkig gyakorolta a szeretet elvét. Közvetlenül a halála előtt újból
megerősítette szavát, amit korábban mondott, akkor, amikor új parancsolatot
adott tanítványainak: „Ez az én parancsolatom, hogy szeressétek egymást,
amiképpen én szerettelek titeket" (Jn 15:12; vö. 13:34). Mintha ezt mondta
volna nekik: „Arra kérlek benneteket, hogy ne kardoskodjatok a jogaitokért; ne
követeljétek, hogy megkapjátok, ami nektek jár, ne pereskedjetek, ha nem lesz a
tiétek, ami megilletne. Kérlek, mezítelenítsétek le hátatokat a korbácsütések
előtt, fordítsátok oda a másik orcátokat is, viseljétek el, ha hamis vádakkal
illetnek, gúnyolnak, kinevetnek, összezúznak, megtörnek titeket, a keresztre
szegeznek, és eltemetnek, ha ez kell mások szeretetéhez, mert ez jelenti úgy
szeretni a többieket, ahogy én szeretlek titeket."
1. A lehetetlen lehetségessége. Hogyan szerethetnénk úgy, ahogyan
Krisztus? Lehetetlen! Krisztus lehetetlent kér tőlünk, ám Ő valóra tudja
váltani még a lehetetlent is. Megígérte: „És én, ha felemeltetem e Földről,
mindeneket magamhoz vonzok" (Jn 12:32). Krisztus testének egysége hasonló a
testet öltéshez, a hívők a testté lett Ige által egységbe kerülnek Istennel.
Ezenkívül a hívők egysége kapcsolati is, mert mind a Szőlőtőből erednek.
Végezetül az egység a keresztben gyökerezik; a Golgotán bizonyított szeretet
virrad fel a hívőkben.
2. Egység a
keresztnél. Az
egyház egysége a keresztnél valósul meg, mégpedig csak akkor, ha felismerjük,
hogy képtelenek vagyunk úgy szeretni, mint Jézus, és nem is szeretünk úgy, mint
Ő; ha elismerjük, hogy szükségünk van állandó jelenlétére az életünkben, és
elhisszük, amit mondott: „Nálam nélkül semmit sem cselekedhettek" (Jn 15:5). A
keresztnél rádöbbenünk, hogy nemcsak értünk halt meg, hanem a Földön minden
emberért. Ez azt jelenti, hogy szeret minden nemzetet, fajt, minden színű és
rangú embert. Mindenkit egyformán szeret, bármennyire is különböznek egymástól.
Ezért gyökerezik az egység Istenben. Az embert a szűk látókörűsége hajlamos
elválasztani a felebarátjától. A kereszt áttör a vakságunkon, és Isten
árcédulájával látja el az embereket, mutatva, egyikük sem értéktelen.
Mindegyikre szükség van. Ha Krisztus szereti őket, nekünk is azt kell tennünk.
Amikor Krisztus
megjövendölte, hogy keresztre feszítése mindenkit vonzani fog hozzá, ezen azt
értette, hogy a legnagyobb szenvedést elviselő lénynek, azaz önmagának mágneses
vonzereje egységet teremt a testében, az egyházban. Krisztus átkelt a Menny és
közöttünk tátongó hatalmas szakadékon, így egészen jelentéktelenné válik az a
pár lépés, amit meg kell tennünk az utca, illetve a város túlsó oldalára, hogy
elérjünk egy testvért.
A Golgota ezt jelenti:
„Egymás terhét hordozzátok" (Gal 6:2). Az emberiség minden terhét magára vette,
ami kioltotta az életét, de így életet adhatott nekünk, és szabaddá tehetett,
hogy egymást segítsük.
Az egységhez vezető
lépések. Az
egység nem jön létre magától. A hívőknek lépéseket kell tenni ennek érdekében.
1. Egység a
családban. Az
egyházi egység tekintetében a család ideális kiképzőhely (lásd e könyv 22.
fejezetét). Ha bölcs bánásmódot, kedvességet, szelídséget, türelmet és
szeretetet tanulunk otthon, ha a családunkban a kereszt foglalja el a központi
helyet, akkor képesek leszünk a gyülekezetben megvalósítani ezeket az elveket.
2. Törekedjünk az
egységre. Soha
nem jutunk egységre, ha nem törekszünk lelkiismeretesen annak elérésére, és
soha nem is állíthatjuk önelégülten, hogy már elértük volna. Naponta
imádkoznunk kell az egységért, az egység lelkületét gondosan ápolva magunkban.
Fontos, hogy a
különbségeket ne hangsúlyozzuk, inkább csökkentsük, és kerüljük a lényegtelen
dolgok feletti vitatkozást. Ahelyett, hogy a megoszlást keltő dolgokra
összpontosítanánk, beszéljünk arról a sok értékes igazságról, amiben
egyetértünk. Beszéljünk az egységről, és fohászkodjunk azért, hogy Krisztus
kérése valóra váljon. Így juthatunk el arra az egységre és összhangra, amit
Isten látni szeretne közöttünk.
3. Működjünk együtt
a közös cél érdekében. Az egyházban addig nem lesz egység, amíg minden tagja egy egységként
nem kapcsolódik be Jézus Krisztus evangéliumának hirdetésébe. Az összhang
elsajátítására a misszió ideális képzést jelent. Megtanítja a hívőket, hogy ők
külön-külön Isten hatalmas családjának részei, és az egész test boldogsága az
egyes hívők jólététől függ.
Szolgálata során Krisztus
összekapcsolta a test és a lélek egészségének helyreállítását. Amikor
tanítványait útnak indította, kihangsúlyozta, hogy hasonlóan cselekedjenek,
prédikáljanak és gyógyítsanak (Lk 9:2; 10:9).
Krisztus egyházának tehát
egyrészt folytatnia kell a prédikálást - az igeszolgálatot -, valamint az
egészségügyi missziómunkát. Isten művének egyik ágát sem szabad egymástól
függetlenül vagy kizárólagosan kezelni. Az emberekért végzett munkánkat
jellemezze egyensúly, összhangban történő közös munkálkodás, mint ami Krisztus
korában volt.
Az egyházi munka különböző
részeit végzők szorosan működjenek együtt, ha erővel akarják hirdetni a
világnak az evangélium hívását. Vannak, akik úgy érzik, hogy az egység az
eredményesség érdekében összevonást jelent. A test hasonlata azonban arra utal,
hogy minden szerv fontos, akár kicsi, akár nagy. Világszéles művével
kapcsolatban Isten tervében az együttműködés, és nem a vetélkedés szerepel. Így
Krisztus testének egysége az Úr önzetlen szeretetét szemlélteti, ami olyan
fenségesen mutatkozott meg a kereszten.
4. Az átfogó távlat
kialakítása. Az
egyház nem mutat igazi egységet, ha nem építi tevékenyen Isten művét a világ
minden részén. Az egyháznak minden tőle telhetőt meg kell tennie, hogy
elkerülje a nemzetiségi, műveltségi vagy területi elszigetelődési politikát. A
különböző nemzetiségű hívők keveredjenek egymással, és dolgozzanak együtt, hogy
egységre jussanak ítéletben, szándékban és cselekedetben.
Gondot kell fordítani az
egyházban arra, hogy ne pártoljanak külön nemzeti érdekeket, ami ártana az
egységes, világszéles irányvonalnak. Az egyház vezetése úgy dolgozzon, hogy
megőrizze az egyenlőséget és egységet, ügyelve, nehogy olyan tervek, illetve
létesítmények fejlesztésébe kezdjenek egy területen, amelyeket csak a világ más
részén épülő mű kárára lehetne pénzelni.
5. Kerüljük mindazt,
ami megoszlást kelt. Megoszlást kelt az egyházban a hívők önzése, büszkesége, önteltsége,
önelégültsége, a fennhéjázás, az előítélet, a bírálgatás, a megbélyegzés és a
hibák keresgélése. E magatartásformák mögött gyakran a keresztény első
szeretetének elvesztése húzódik meg. Egymás iránti szeretetünket megújíthatja,
ha ismét feltekintünk a Golgotán Isten ajándékára, Krisztusra (1Jn 4:9-11).
Isten kegyelme, amit a Szentlélek közvetít, el tudja nyomni szívünkben e
dolgokat, amelyekből megoszlás fakad.
Amikor az egyik
újszövetségi gyülekezetben széthúzás támadt, Pál azt tanácsolta nekik, hogy
„Lélek szerint" járjanak (Gal 5:16). Szüntelen imában kérjük a Lélek vezetését,
aki egységbe hoz. Ha Lélekben járunk, megteremnek bennünk a Lélek gyümölcsei -
a szeretet, öröm, békesség, béketűrés, szívesség, jóság, hűség, szelídség,
mértékletesség -, amelyek jó ellenszerei a megoszlásnak (Gal 5:22).
Jakab figyelmeztetett a
megoszlás másik forrására is, amikor vagyonuk vagy helyzetük alapján döntjük
el, hogyan bánunk az emberekkel. Erős kifejezéssel ítélte el az ilyen
kivételezést. „Ha személyválogatók vagytok, vétkeztek, elmarasztaltatva a törvény
által, mint annak megrontói." (Jak 2:9) Isten nem személyválogató (ApCsel
10:34), ezért nem szabad nagyobb hódolattal viseltetni egyes gyülekezeti tagok
iránit tisztségük, vagyonuk vagy képességeik miatt. Tisztelhetjük őket, de nem
szabad azt gondolnunk, hogy mennyei Atyánk szemében értékesebbek volnának Isten
legegyszerűbb gyermekénél. Krisztus szavai helyreigazítják látásunkat.
„Amennyiben megcselekedtétek eggyel emez én legkisebb atyámfiai közül, énvelem
cselekedtétek meg." (Mt 25:40) Krisztus a legkisebb és a legnagyobb áldásban
részesült tagban is képviselteti magát. Mind az Ő gyermekei, ezért egyformán
fontosak a számára.
Urunk, az ember Fia,
testvére lett Ádám minden fiának és leányának, ezért arra hívott el, mint
követőit, hogy egy értelemben és egy misszióban nyújtsuk a megváltás üzenetét
minden nemzetségből, ágazatból, nyelvből és népből (Jel 14:6) való
testvérünknek.
Lábjegyzet
1.
|
|
Benjamin F. Reaves, What Unity Means to Me, Adventest
Review, 1986. december 4., 20. oldal
|
2.
|
|
White, The Adventest Home (Nashville, TN; Southern
Publishing Assn., 1952), 179. oldal
|
|