oldal 2 / 2
Események a millennium végén
Az ezer év
végén „a többi halott" - vagyis a gonoszok feltámadnak, és ezzel Sátán
kiszabadul a tétlenség börtönéből (Jel20:5-7). Újra becsapva a gonoszokat, „a
szentek tábora" és „a szeretett város" [az új Jeruzsálem] ellen vezeti őket
(Jel 20:9), amely ebben az időben Krisztussal már leszállt a mennyből.[9]
Krisztus
és a város a szentekkel leszáll. Krisztus leszáll a Földre a szentekkel és az új
Jeruzsálemmel együtt, kettős céllal. A millenniumi ítélet döntésének végrehajtásával
véget vet a nagy küzdelemnek; megtisztítja és megújítja a földet, hogy
felállíthassa örökkévaló országát. Ekkor a legteljesebb értelemben „az Úr lesz
az egész földnek királya" (Zak 14:19).
A kárhozat
feltámadása. Most
elérkezett az a pillanat, amelyben Krisztus ígéretének megvalósulása teljessé
lesz - hogy „mindazok, akik a koporsókban vannak, meghallják az ő szavát" (Jn
5:28). A második adventkor, az első feltámadás, „az élet feltámadása"
alkalmával Krisztus előhozta a halott igazakat a sírjukból. Most pedig
megtörténik a második feltámadás, „a kárhozat feltámadása", amelyről Krisztus
szintén beszélt (Jn 5:29). A Jelenések könyve is utal erre a feltámadásra: „A
többi halott pedig [aki nem támadt fel az első feltámadáskor] meg nem
elevenedik, mígnem betelik az ezer esztendő" (Jel 20:5).
Sátán
fogsága véget ér. Az ezer év végén a gonoszok feltámadása kiszabadítja Sátánt a
fogságából „egy kevés időre" (Jel 20:3). Utoljára tesz kísérletet arra, hogy Isten
kormányzata ellen harcoljon; „kimegy, hogy elhitesse a föld négy szegletén levő
népeket" (Jel 20:8). Munkája nem lesz nehéz, mivel a gonoszok ugyanolyan lázadó
lelkülettel támadnak fel, mint amilyennel meghaltak.
A város megtámadása.
Utolsó
csalásával Sátán azt a reményt akarja ébreszteni a gonoszokban, hogy erőszakkal
be tudják venni Isten országát. Összegyűjti a világ népeit, és a szeretett
város ellen vezeti őket (Jel 20:8-9).[10] „A gonoszok, akik makacsul visszautasították az Isten városába való
belépést Krisztus áldozatos engesztelésének érdemei által, most elhatározzák,
hogy bebocsátást és uralmat szereznek ostrom és háború által."[11]
Az a tény,
hogy a gonoszok, mihelyt Isten újból életet ad nekik, ellene fordulnak, és
megkísérlik megdönteni uralmát, bizonyítja Istennek a sorsukról hozott ítéletének
helyességét. Így neve és jelleme, amelyet Sátán be akart mocskolni, mindenki
előtt igazolást nyer.[12]
A
nagy fehér trón ítélete. János utal arra, hogy amikor Isten ellenségei körülveszik a
várost, és felkészülnek a támadásra, Isten felállítja nagy fehér trónját. Amint
az egész emberiség e trón körül találkozik - egyesek biztonságban a városon
belül, mások rémülten a városon kívül, a Bíró előtt -, Isten végrehajtja az
ítélet utolsó szakaszát. Erről az időről beszélt Krisztus, amikor ezt mondta:
„Ott lesz sírás és fogak csikorgatása, amikor látjátok Ábrahámot, Izsákot és
Jákóbot, és a prófétákat mind az Isten országában, magatokat pedig kirekesztve"
(Lk 13:28).
Az ítélet e szakaszának
végrehajtásához Isten jegyzőkönyvei megnyílnak. „Majd egy más könyv nyittaték
meg, amely az életnek könyve; és megítéltetének a halottak azokból, amik e
könyvekbe voltak írva." (Jel 20:12) Ekkor Isten kimondja a végzetes ítéletet.
Miért
kelti Isten ezeket az embereket életre? Csak azért, hogy újra véget vessen
létezésüknek? A millennium alatt a megváltottaknak volt alkalmuk megvizsgálni,
milyen igazságosan bánik Isten minden értelmes lénnyel a világegyetemben. Most
az elveszettek is - beleértve Sátánt és angyalait - bizonyítják Isten útjainak
igazságosságát.
E nagy fehér trónnál teljesednek be Pál szavai: „Mindnyájan
odaállunk majd Krisztus ítélőszéke elé" (Róm 14:10). Ott minden teremtmény -
üdvözült és elbukott, megmentett és elveszett - meghajtja térdét,és megvallja,
hogy Jézus Krisztus az Úr (Jel 2:10-11; vö. Ésa 45:22-23). Akkor Isten
igazságosságának kérdése örökre megoldódik. Azok, akik örök életet kaptak,
rendíthetetlenül hisznek benne. A bűn soha többé nem fogja megrontani a
világegyetemet, sem tönkretenni lakóit.
Sátán
és a bűnösök megsemmisülnek. Ítéletük kihirdetése után Sátán, valamint angyalai és
emberi követői azonnal megkapják büntetésüket. Meg kell halniuk, örök halállal.
„Istentől, a mennyből tűz szálla alá, és megemészté" az elkárhozottakat (Jel
20:9). A föld egész felszíne megolvadni látszik, és hatalmas tüzes tóvá
változik „az ítéletnek és az istentelen emberek romlásának napjára" (2Pt 3:7).
„Bosszúállás napja ez az Úrnak" (Ésa 34:8), amelyen elvégzi „szokatlan"
munkáját (Ésa 28:21), elpusztítja ellenségeit. János ezt mondta:„És ha valaki
nem találtatott beírva az élet könyvében, a tűznek tavába vettetik" (Jn 20:15).
Az ördögnek és társainak szintén ez lesz a sorsa (Jel 20:10).
A Biblia
szövegösszefüggése világossá teszi, hogy ez „a második halál" (Jel 21:8) a
gonoszok teljes megsemmisülését jelenti. Akkor mit jelent az örökké égő pokol
fogalma? E kérdés figyelmes tanulmányozásából kiderül, hogy a Bibliában szó
sincs ilyen pokolról vagy gyötrelemről.
1.
Pokol. Bibliailag
a pokol „az a hely és állapot, amelyben örök tűz által bűnhődnek, és
megsemmisülnek a második halállal azok, akik elutasítják Istent és a Jézus
Krisztusban felkínált üdvösséget."[13]
A Biblia
magyar fordításai sokszor a „pokol" szót használják a héber seol és a
görög hadés szó fordításaként. Ezek a kifejezések általában a sírt jelentik,
ahol a halottak - igazak és gonoszok egyaránt - öntudatlan állapotban várnak a
feltámadásra (lásd a 25. fejezetet). Mivel a pokol mai fogalma annyira eltér
attól, amit ez a héber, illetve görög kifejezés jelent, számos modem fordítás
kerüli a „pokol" szót, és egyszerűen átveszi a héber „seol" és a görög „hadés"
szót.
Ezzel ellentétben a görög
geenna szó, amelyet az Újtestamentum magyar fordításai szintén a „pokol" szóval
adnak vissza, olyan helyet jelent, ahol a megtéretlenek tűzben égve bűnhődnek.
Tehát a Bibliában a „pokol" nem mindig jelenti ugyanazt, és ez - mivel a
különbség nincs feltüntetve - nagy zűrzavart okozhat.
A geenna
a héber Ge-Hinnom-ból, „Hinnom völgyé"-ből, a Jeruzsálem déli részén
elhelyezkedő völgytorok nevéből származik. Itt gyakorolta Izrael azt a pogány
rítust, amelyben gyermekeket égetett el a Moloknak (2Krón 28:3; 33:1,6).
Jeremiás megjövendölte, hogy e bűn miatt az Úr ezt a völgyet „Öldöklés
völgyé"-vé teszi, ahol addig temetik a halottakat, amíg már nem lesz több hely
számukra. Ezért a többi halott teste „az ég madarainak... lesz eledelül" (Jer
7:32-33; 19:6; Ésa 30:33). Kétségtelenül Jeremiás próféciája indította Izraelt
arra, hogy a Ge-Hinnom völgyét a gonoszok megítélése helyének, utálat,
büntetés és szégyen helyének tekintse.[14] A későbbi rabbinikus hagyomány ezt a helyet égő tetemek és hulladék
helyének tartja.
Jézus a Hinnom tüzével a
pokol tüzét ábrázolja (pl. Mt 5:22; 18:9). Tehát a Hinnom tüze jelképezi az
utolsó ítélet megemésztő tüzét. Jézus kijelentette, hogy ez a halál után
történik (Lk 12:5), és hogy a pokol elpusztítja a testet és lelket egyaránt (Mt
10:28).
Milyen a pokol tüze? Vajon
az emberek örökké égnek a pokolban?
2. A gonoszok sorsa. A Szentírás szerint Isten csak az
igazaknak ígér örök életet. A bűn zsoldja halál, nem pedig örök élet a pokolban
(Róm 6:23). A Szentírás azt tanítja, hogy a gonoszok „kivágattatnak" (Zsolt
37:9,34); elvesznek (Zsolt 37:20; 68:3). Nem élnek örökké tudatos állapotban,
hanem elégnek (Mal 4:1; Mt 13:30,40; 2Pt 3:10). A gonoszok megsemmisülnek
(Zsolt 145:20; 2Thessz 1:9; Zsid 2:14), elvesznek a földről (Zsolt 104:35).
3.
Örök büntetés. Az
Újtestamentum a gonoszok büntetéséről szólva az „örök" szót használja. Ez a szó
a görög aionios fordítása, és Istenre, emberre egyaránt vonatkozhat.
Félreértés elkerülése végett tudnunk kell, hogy az aionios viszonylagos
kifejezés; jelentését az a szó dönti el, amelyet közelebbről meghatároz. Tehát
amikor a Szentírás az aionios ("örök") szót Istennel
kapcsolatban használja, akkor azt jelenti,hogy az Ő léte végtelen, mert Isten
halhatatlan. De amikor ezt a szót halandó lényre vagy romlandó dologra
használja, akkor azt jelenti, hogy ameddig az a személy él vagy a dolog
létezik.
Júdás 7. verse például azt
mondja, hogy Sodoma és Gomora „örök tűznek büntetését" szenvedte. De azok a
városok ma már nem égnek. Péter azt mondta, hogy a tűz azokat a városokat
elhamvasztotta, végromlásra kárhoztatva őket (2Pt 2:6). Az „örök" tűz addig
égett, amíg már nem volt mit elégetnie, és azután kialudt (lásd még Jer 17:27;
2Krón 36:19).
Hasonlóképpen,
amikor Krisztus a gonoszokat „az örök tűzre" juttatja (Mt 25:41), az a tűz,
amely elégeti a gonoszokat, „olthatatlan" tűz lesz (Mt 3:12). Csak akkor alszik
ki, amikor már nem marad semmi elégethető.[15]
Amikor
Krisztus „örök büntetésről" beszél (Mt 25:46), akkor nem örökké tartó bűnhődésre
gondol. Úgy értette, hogy amint az örök élet - amit az igazak élveznek -
folytatódik az örökkévalóság korszakain át, úgy a büntetés - amit a gonoszok
elszenvednek - szintén örök lesz, de nem tartalmában (mint örökké tartó
gyötrődés), hanem kihatásában, mint teljes és végérvényes büntetés. Azoknak
vége, akik e büntetésben részesülnek, a második halál. Ez a halál örök, mert nem
lesz, és nem is lehet belőle feltámadás."[16]
Amikor a
Biblia „örök megváltásról" (Zsid 9:12 - új kat. ford.) és „örök ítéletről"
(Zsid 6:2) beszél, a megváltás és az ítélet örök hatásaira - és nem véget nem
érő folyamatára - utal. Ugyanígy, amikor örök büntetésről beszél, e büntetés
hatásairól, és nem folyamatáról beszél. A gonoszok halála végleges lesz, és
örökkévaló.
4. Örökkön örökké
tartó gyötrelem. A
Szentírásban használt „örökkön örökké" kifejezésből (Jel 14:11; 19:3; 20:10)
szintén arra lehet következtetni, hogy Sátán és a gonoszok megbüntetésének
folyamata az egész örökkévalóságon át tart. De mint az „örök" esetében, itt is
a személy vagy dolog, amit közelebbről meghatároz, dönti el, mit jelent az
„örökkön örökké" kifejezés. Amikor Istennel van kapcsolatban, jelentése
végérvényes - mert Isten halhatatlan; amikor halandó emberrel kapcsolatos,
jelentése korlátozott.
Jó példa e
kifejezés alkalmazására Edom megbüntetése. Ésaiás leírja, hogy Isten ezt az
országot égő szurokká változtatja, amely „éjjel és nappal el nem alszik", és
füstje „örökre fölgomolyog". „Nemzetségről nemzetségre pusztán marad, soha örökké
senki át nem megy rajta." (Ésa 34:9-10) Edom elpusztult, és ma már nem ég. Az
„örökké" addig tartott, amíg teljesen el nem pusztult.
A teljes Szentírásból
világos, hogy az „örökké" jelentésének határai vannak. Az Ótestamentum azt
mondja, hogy egy rabszolga „mindörökké" szolgálhat urának (2Móz 21:6); hogy a
gyermek Sámuelnek „örökké" a templomban kellett maradnia (1Sám 1:22); és Jónás
azt hitte, hogy „örökre" a nagy hal gyomrában kell lennie(Jón 2:7). Az
Újtestamentum hasonlóképpen használja ezt a kifejezést. Pál például azt
tanácsolta Filemonnak, hogy „örökre" fogadja vissza Onésimust (Filem 15 - új
prot. ford.). Mindezekben az esetekben az „örökre" azt jelenti, hogy „ameddig
az az ember él".
Zsolt 92:8
azt mondja, hogy a gonoszok mindörökké elvesznek. A végső nagy tűzvészről
prófétálva pedig Malakiás ezt mondta: „Eljön a nap, lángoló, mint a
sütőkemence, és olyanná lesz minden kevély és minden gonosztevő, mint a
pozdorja, és megégeti őket az eljövendő nap, azt mondja a Seregeknek Ura, amely
nem hagy rajtuk gyökeret, sem ágat" (Mal 4:1).
Egyszer majd tűz pusztítja
el a gonoszokat - Sátánt, a gonosz angyalokat és a megtéretlen embereket -,
gyökeret és ágat egyaránt; nem kell többé halálról vagy hadésről beszélni (lásd
e könyv 25. fejezetét). Isten ezeket is örökre megsemmisíti (Jel 20:14).
Tehát a
Biblia nagyon világossá teszi, hogy a büntetés, a második halál - nem a
büntetés folyamata - örökre szól. E büntetésből nincs feltámadás, hatásai
örökkévalók.
William Temple érseknek
igaza volt, amikor ezt állította: „Egy dolgot teljes bizonyossággal
elmondhatunk. Nincs örökké tartó gyötrelem. Ha az emberek nem vették volna át
az emberi lélek természetszerű elpusztíthatatlanságának görög és bibliátlan
elképzelését, és ha ennek tudatában elolvasták volna az Újtestamentumot, nem az
örökkévaló gyötrelem tanát értették volna meg belőle (az Újtestamentumból),
hanem a megsemmisülés tanát. A tűz az, ami aiónian (örök), nem az élet,
ami a tűzbe vettetik."[17]
Miután az
Isten törvénye szerinti teljes büntetés az igazság követelményeinek eleget téve
megtörtént, a Menny és a Föld az Úr igazságosságát hirdeti.
5. A büntetés elve. A halál a bűn végérvényes büntetése.
A bűn következményeképpen mindazok, akik elutasítják az Isten által felkínált
üdvösséget, örökre meghalnak. De egyesek égbekiáltó bűnöket követtek el, és
ördögi módon örvendeztek, amikor másoknak szenvedést okoztak. Másoknak, akik
viszonylag erkölcsös, békés életet éltek, a bűnük főleg az volt, hogy
elutasították a Krisztus által nyújtott üdvösséget. Igazságos-e az, hogy ők is
ugyanazt a büntetést szenvedjék el?
Krisztus
azt mondta, hogy „amely szolga tudta az ő urának akaratát, és nem végezte el,
sem annak akarata szerint nem cselekedett, sokkal büntettetik meg. Aki pedig
nem tudta, és büntetésre méltó dolgokat cselekedett, kevéssel büntettetik meg.
És valakinek sokat adtak, sokat követelnek tőle; és akire sokat bíztak, többet
kívánnak tőle" (Lk 12:47-48).
Kétségtelen, hogy azok,
akik kifejezetten lázadtak Isten ellen, jobban fognak szenvedni, mint azok,
akik ezt nem tették. De tudnunk kell azt, hogy a legnagyobb szenvedés az lesz a
számukra, amit Krisztus is elszenvedett, amikor úgy tudta, hogy halála a
kereszten „a második halál". Jézusra ott a világ bűne nehezedett. Az Atyjától
való szörnyű elszakadás, ami a bűn következménye volt, leírhatatlan lelki
gyötrelmet okozott neki. Ez történik majd az elveszett bűnösökkel is. Amit
vetettek, azt aratják - nemcsak ebben az életben, hanem a végső pusztuláskor
is. Isten jelenlétében a bűntudat, amit bűntetteik miatt éreznek, leírhatatlan
gyötrelmet okoz nekik. Minél bűnösebbek, annál nagyobb lesz a gyötrelmük.
Sátán, a bűn felbujtója és kezdeményezője fog a legjobban szenvedni.
A
föld megtisztítása. Péter leírja, milyen lesz az Úr napja, amikor a bűn minden nyoma
eltűnik, és ezt mondja: „Az egek ropogva elmúlnak, az elemek pedig megégve
felbomlanak, és a föld és a rajta levő dolgok is megégnek" (2Pt 3:10).
A gonoszokat elpusztító
tűz megtisztítja a földet a bűn szennyétől. E föld romjaiból Isten „új eget és
új földet" hoz elő, „mert az első ég és az első Föld elmúlt" (Jel 21:1). Erről
a megtisztított, újjáteremtett földről Isten száműzi a gyászt, fájdalmat és
halált (Jel 21:4). Végül megszűnik a bűn okozta átok.
Az Úr eljövendő napjáról
beszélve, amikor a bűn és a megtéretlen bűnösök megsemmisülnek, Péter ezt
mondja mindenkinek: „Milyeneknek kell lennetek néktek szent életben és
kegyességben, akik várjátok és sóvárogjátok az Isten napjának eljövetelét."
Krisztus visszajövetelének ígéretére reménységgel építve jelentette ki: „Új
eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakozik.
Annakokáért, szeretteim, ezeket várván, igyekezzetek, hogy szeplő nélkül és
hiba nélkül valóknak találjon titeket, békességben" (2Pt 3:11-14).
Lábjegyzet
1.
|
|
Lásd SDA Bible Commentary, jav. kiad., 7/885.
oldal
|
2.
|
|
Lásd Questions on Doctrine, 495. oldal
|
3.
|
|
„Amikor a fenevad és a hamis próféta a tüzes tóba
vettetik (Jel 19:20), „a többiek"-et (Jel 19:21), követőiket megöli Krisztus
kardja. Ezek a királyok, vezérek, hatalmasok és mindenki, szabadok és szolgák
(Jel 19:18). A hatodik pecsét alatt ugyanezekről történik említés, akik
igyekeznek elrejtőzni a Bárány színe elől (Jel 6:14-17), amikor az ég
tekercsként felgöngyölődik, és minden hegy és minden sziget elmozdul.
Nyilvánvaló, hogy ezek az igehelyek ugyanazt a földet megrázó eseményt -
Krisztus második adventjét- írják le.
„Hány ember értendő a ‘a többiek' halálán (Jel 19:21)?
Jel 13:8 szerint a második advent idején csak két osztály lesz a földön:
‘imádja őt (a fenevadat) a Földnek minden lakosa, akinek neve nincs beírva az
élet könyvébe'. Ezért nyilvánvaló, hogy amikor ‘a többiek megöletének a lovon
ülőnek kardjával' (Jel 19:21), nincs túlélő, kivéve azok, akik ellenálltak a
fenevadnak, vagyis akik be vannak írva az élet könyvébe (Jel 13:8)." (SDA
Bible Commentary, jav. kiad., 7/885. oldal)
|
4.
|
|
Vö. Questions on Doctrine, 500. oldal. A bűnbak nem
az igazak megváltója.
|
5.
|
|
A Septuaginta használja ezt a kifejezést a tehom,
„mélység" héber szó fordításaként 1Móz 1:2-ben. Ez mutatja, hogy a föld millennium
alatti állapota tükrözi, legalábbis részben, a föld kezdetben való állapotát,
amikor az „kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén". Lásd SDA
Bible Commentary, jav. kiad., 7/879. oldal
|
6.
|
|
Az a tény, hogy uralkodnak, vagy uralmuk van, nem
jelenti szükségképpen azt, hogy gonoszok élnek a földön. Kezdetben Isten
Ádámot és Évát uralkodással bízta meg (1Móz 1:26). Bűnbeesésük előtt
uralkodtak a teremtettségnek azon a részén, amelyet Isten nekik adott. Nem
kellenek engedetlen alattvalók ahhoz, hogy valaki uralkodhasson.
|
7.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 7/880. oldal
|
8.
|
|
Maxwell, God Cares (Boise, 1D; Pacific Press,
1985), 2/500. oldal
|
9.
|
|
A Jelenések könyvének ábrázolása az új Jeruzsálem
leszállásáról nem szükségképpen jelzi annak pontos idejét, mert az előző
fejezetben „a szeretett várost" az ördög seregeitől körülvéve látjuk. Ebből a
leírásból arra a következtetésre jutunk, hogy az új Jeruzsálem eredetileg a
föld megújítása előtt leszállt.
|
10.
|
|
A Góg és Mágóg név Izrael ellenségeire vonatkozik; ők
a fogság után meg akarták támadni Isten népét és Jeruzsálemet (lásd Ez
38:2:14-16). Az Izraellel kapcsolatos különböző ótestamentumi próféciák nem
teljesedtek be. Ezek a lelki Izrael életében fognak beteljesedni. Az a
hatalmas ellenséges szövetség, amelyről Ezékiel azt mondja, hogy Jeruzsálem
ellen jön, akkor fog létrejönni, amikor Isten megengedi Sátánnak, hogy az
elkárhozandók seregeivel népére és szeretett városára támadjon a nagy
küzdelem végső csatájának megvívására.
|
11.
|
|
Questions on Doctrine, 505. oldal
|
12.
|
|
Vö. SDA Bible Commentary, jav. kiad., 4/708.
oldal
|
13.
|
|
„Hell" SDA Encyclopedia, jav. kiad., 579. oldal
|
14.
|
|
Lásd „Hell", SDA Bible Dictionary, jav. kiad., 475.
oldal
|
15.
|
|
Vö. Jeremiás próféciájával, amelyet Jeruzsálem olthatatlan
tűz általi elpusztításáról jövendölt meg (Jer 17:27). Ez a jövendölés akkor
teljesedett be, amikor Nabukodonozor elfoglalta a várost (2Krón 36:19). A tűz
addig égett, amíg a város el nem pusztult, és azután kialudt.
|
16.
|
|
Questions on Doctrine, 539. oldal
|
17.
|
|
William Temple, Christian Faith and Life (New York,
N. Y., Macmillan, 1931), 81. oldal
|
|