A
reformáció vitathatatlan és elévülhetetlen érdeme volt, hogy az egyház
életében az Igét tette az első helyre. A reformátorok tanították, hogy
a keresztény ember feladata a megismert Ige iránti engedelmesség. A
hetednapi adventisták, akik a reformáció örököseinek vallják magukat,
Isten Igéjét tekintik hitük alapjának és zsinórmértékének. "Ne hallgassunk emberi véleményekre a Szentírás tanait illetően - írta E. G. White -, hanem kutassuk magunknak Isten szavát."
Nincs merev hitvallásunk, nem kötözzük meg tagjaink és lelkészeink
gondolatait. Az egyház története során mégis készültek olyan
dokumentumok, melyek világos betekintést nyújtanak bibliai
felismeréseinkbe. Már 1848-ban
összegyűltek a szombatünneplő adventisták vezetői, hogy megfogalmazzák
a mozgalom alapvető tanításait. Ezeken az un. "szombatkonferenciákon" öt alaptanítás kristályosodott ki:
-
Krisztus személyesen, láthatóan jön el. Eljövetele megelőzi a millenniumot.
-
Jézus ma a szentek szentjében szolgál a mennyben, mint népének közbenjárója.
-
Isten törvénye örök, a negyedik parancsolat az Isten iránti hűség próbaköve.
-
Az egyház feladata a Jel. 14:6-12. verseiben található "hármas angyali üzenet" hirdetése.
-
Az ember halandó, a halhatatlanságot csak Krisztus által nyerhetjük el.
James White 1853-ban közzétett egy rövid hitvallást az egyház hivatalos
lapjában, a Review and Herald-ban, és a következőket írta: "Egyek
vagyunk az alábbi nagy témákban; Krisztus közeli, személyes
visszatérésében, Isten minden parancsolatának megtartásában, valamint
az ő Fiának, Jézus Krisztusnak hitében, amire szükségünk van, hogy
elkészüljünk az ő eljövetelére."
A hitelvek kialakulásának a következő lépcsőfoka az a 25 pontból álló volt, amit 1872-ben adtak ki
az egyház vezetői. A bevezetőben ezt olvassuk: "nincsenek a Bibliától
független hitpontjaink, hitvallásunk vagy szabályaink. Nem azzal a
szándékkal tesszük közzé ezeket a tételeket, hogy hatalmat gyakoroljunk
népünkön, vagy uniformizáljuk hitüket. Nem hitrendszert alkotunk, hanem
rövid összegzést adunk arról, amint a múltban is, és a jelenben is
egyöntetűen vallottunk."
A H. N. Adventista világszervezet, a Generál Konferencia kezdeményezésére 1931-ben, majd 1946-ban is készültek hitelvi összefoglalások, melyeket a helyi gyülekezetek életét szabályozó "Gyülekezeti kézikönyv"-ben, és az egyház "Évkönyv"-ében
rendszeresen közzétettek. Mivel ezek a hitelvek az egyetemes egyház
hitének kifejezői, csak a Generál Konferencia ötévente összehívott
plenáris ülése módosíthatja azokat.
A
2005-ös, St. Louisban megrendezett Generál Konferenciáig, az 1980-ban
megfogalmazott 27 pontból álló hitelvek volt érvényben. Ezen az
ülésszakon megszavaztak plusz egy hitelvet, így 2005 július 4.-től már
28 pontból áll. Az új hitelv a 11-es sorszámot kapta.
Magyarországon az első missziói kezdeményezés a lengyel katolikus
papból adventistává lett misszionárius, Michael B. Czechowsky
(1818-1876) nevéhez kötődik, aki 1869-ben tevékenykedett hazánkban. Őt
a német származású Louis Richard Condardi (1856-1939) követte 1890-ben,
akinek munkája nyomán olyan tagok csatlakoztak a közösséghez, akik
magyarra fordították az adventista irodalom termékeit. Mivel a közösség
gyorsan növekedett, az adventista világszervezet 1898-ban
Magyarországra küldte Huenergardt F. János (1875-1955) lelkészt, aki
megszervezte az egyházat. Mivel a korabeli törvények nem tették
lehetővé az egyház bejegyzését, az adventisták vallásos egyesületként
működtek 1957-ig, amikor az egyházügyi kormányzat hivatalosan is
elismerte egyházi létüket.