„Ha egy barátom átszól a
kerítésen, és lassú poroszkálásra fogja lovát, nem maradok egy helyben, mereven
nézve a felásatlan domboldalt, és nem csak onnan kiáltom neki: »Mit akarsz?«
Azért nem, mert ez a beszélgetés ideje. Hosszú nyelű ásómat a puha földbe
nyomom, majd a kőkerítéshez ballagok a barátommal beszélgetni." - Robert Frost
Salamon felhívta a figyelmünket az idő fontosságára. „Mindennek megszabott ideje van, megvan az
ideje minden dolognak az ég alatt" (Préd 3:1).
Idő. Jézus az idő
Ura is. Uralma az eddig bemutatott területeken valamilyen formában mindenütt
nyilvánvalóvá vált. De mi is az idő, ami felett uralkodik? Miben nyilvánul meg
az idő feletti uralma? Mi a jelentősége ennek az emberek számára?
Először
figyeljük meg a szótár meghatározását! A Britannica
Hungarica Világenciklopédia (Magyar Világ Kiadó, 1997.) szerint: „Az idő
mért, vagy mérhető periódus, térbeli dimenzió nélküli folytonosság." A Magyar Értelmező Kéziszótár (Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1972.) az időnek, mint főnévnek kilenc jelentését sorolja fel,
amelyek közül az első jelentés magyarázata így hangzik: „Az idő - a valóságnak
az a vonása, hogy azt [vagyis a valóságot] egymás után következő mozzanatok
összefüggő folyamatának, történésnek fogjuk fel."
Ha elmélyedünk
a relativitás- és kvantumelmélet nagyszerű gondolatában, az idő új és
különleges értelmezésével találkozhatunk. Ekkor már kezdjük sejteni, mennyire
véges az emberi felfogóképesség. Az idő úgy jelenik meg, mint a természet
mozgató ereje, a természet törvénye, ami annyira valóságos és meghatározó, mint
a gravitáció törvénye. A természet többi törvényéhez hasonlóan azonban lehetnek
olyan esetek, amelyekre vagy nincs hatással az idő, vagy pedig hatása egészen
más, mint amihez hozzászoktunk.
Gondoljunk
csak bele, hogy a fény csaknem kijátsza az idő törvényét. A tudósok
meghatározása szerint kb. 300 000 km-t tesz meg másodpercenként. Az idő
töredékét még felfedezhetjük itt, de hogy viszonyul ehhez általános
időfogalmunk? Minden változik. A világ teljes 6000 esztendőnyi történelme
belefér a másodperc töredékébe. Ha a fénysebességet elérnék, a testek
átalakulva energiává válnának, majd lelassulva ismét visszaalakulnának testté.
Az idő, ahogy mi ismerjük lényegében megszűnik létezni. A fentiekben közölt
meghatározásunk értelmében kilépünk az időből, és átjutunk egy másik, vagy ki
tudja hanyadik lehetséges dimenzióba, ahol már nem kötnek a háromdimenziós
világban ismert törvények.
Általában már
nem lóháton utazunk, és nem ásóval lazítjuk fel a szántóföldet, mégis elfogadjuk
Robert Frost idézett gondolatát, hiszen értjük, mire utal az idővel
kapcsolatban, és azt is, hogyan irányítja tetteinket az idő. Életünk legtöbb
döntését az idő-szabta korlátokon belül hozzuk. Salamon szavait is könnyen
megérthetjük, és talán sokszor idézzük is, anélkül, hogy tudnánk, ez az idézet
a Bibliából származik. (Talán az ateistákat ez kissé zavarja.) De mi a
véleménye minderről Istennek, Jézusnak? A legelején már leszögeztük, hogy Isten
az idő Ura. Mit értünk ezen? Azt, hogy Ő teremtette az időt. Ha tehát Ő
teremtette az időt, akkor a teremtés előtt az idő nem létezett. Volt olyan is,
amikor idő nem létezett? (A mi fogalmaink szerint képtelenség elszakadni az
időtől, még ha megpróbáljuk is elképzelni, milyen lenne.) Mégis, emberi
megfogalmazásban így hangzik: idő nélküli idő. Továbbá, a Teremtőt nem
szoríthatja korlátok közé saját teremtménye. Ez az állítás igaz volt akkor, és
igaz most is. Amikor Jézus emberré lett, úgy döntött, hogy a mi dimenzióink
által szabályozott világba lép be. Jézus „egész életén át összhangban élt a
természet törvényeivel. Testileg és lelkileg példát adott" - (Ellen G. White: Jézus élete, 34. old.). A Mester
életében mindennek megvolt az ideje. Jézus Isten, így számos más dimenzió és
természeti törvény is rendelkezésére állt, hogy szükség esetén használja. „A
természet törvényei - ahogy általában nevezik - azok a törvények, amelyeket az
emberek megismerhetnek a fizikai világot irányító törvényekből. De milyen
korlátozott a tudásuk, és milyen óriási az a terület, amelyben a Teremtő saját
törvényeivel összhangban és a véges lények felfogóképességét végtelen messze
meghaladóan tud cselekedni!" - (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták, 84. old.)
Mi is a csoda?
Így határozhatnánk meg: „Olyan nem hétköznapi esemény, amelynek során
nyilvánvaló, hogy Isten beleavatkozik az emberek ügyeibe", vagy „egy Istentől
származó természeti jelenség", olyasvalami, amit nem tudunk megmagyarázni, mert
olyan természeti törvények alapján történik, amelyek meghaladják az embernek
adatott felfogóképességet. DE a csoda nem varázslat, nem hókuszpókusz, nem
csalás és nem is elrugaszkodott emberi fantáziánk szüleménye. A csoda olyan
természeti törvények körein belül végrehajtott isteni cselekedet, amelyeket nem
ismerünk meg addig, amíg jelenlegi, bűnös állapotunkban vagyunk. „A természet a
Teremtőjének szolgája. Isten nem helyezi törvényeit hatályon kívül, sem nem
dolgozik velük ellentétben, hanem állandóan eszközeiként használja őket" -
(Ellen G. White: Pátriárkák és próféták,
85. old.).
Figyeljük meg
újra azokat a történeteket, amelyeket a héten tanulmányozunk! Olvassuk el újra
Jézus csodáit, amelyeket újra és újra elbeszélnek az evangéliumok! Olvassuk el
azt a csaknem mulatságos (ezt mondhatnánk, ha nem lenne olyannyira szívfájdító)
jeruzsálemi történetet! Evangéliuma 5. fejezetében János beszámol arról, hogy
Jézus belépett a Juhkapun és elhaladt a szépen kialakított Bethesda tó mellett.
A név talán az „olajfák háza", vagy „a kegyelem háza" kifejezésből eredhet. A
medence egy hatalmas épületben helyezkedett el, öt gyönyörű, csiszolt fehér
márványból faragott oszlopcsarnokkal, közülük az egyik kettéosztotta a
medencét, a többi pedig azt ölelte körül. A tó a templomtól északra, a város
északkeleti részén, a szintén Bethesda nevet viselő külvárosban volt. Mindig
rengeteg ember várakozott ott a csodára, ami reményeik szerint kigyógyíthatta
volna őket a betegségből, amiben azért szenvedtek, mert egész életükben
figyelmen kívül hagyták Isten természeti és egészségügyi törvényeit. A Jézus
élete című könyvből megtudhatjuk, hogy a zarándokok tömegei sóvárogva vágytak a
gyógyulásra, így amikor a víz fodrozódni kezdett, az emberek nagy
igyekezetükben egymást taposták halálra.
„Többen
odaértek, és a parton haltak meg" - (Ellen G. White: Jézus élete, 159. old.). Hát nem éppen úgy hangzik ez, mint... Semmi
szín alatt el nem mennék oda!
Ekkor lép
színre Jézus. A könyv, amiből az imént idéztünk, így folytatja az elbeszélést:
Jézus „egyedül sétált, láthatólag elmélkedett (ma úgy mondanánk: gondolataiba
mélyedt)... Látta a nyomorult szenvedőket... Vágyott arra, hogy ...minden szenvedőt
meggyógyítson, de szombatnap volt. Tömegek mentek a templomba istentiszteletre.
A természet törvényei is Isten törvényei, és éppen úgy isteni eredetűek, mint a
Tízparancsolat." - (Ellen G. White: Előtted
az élet, 196. old.).
Ezek az
emberek áthágták a természet törvényeit. Úgy gondolták, megtartják a
Tízparancsolatot. Jézus tudta, mi történne, ha megtenné, amire vágyott. „Egy
ilyen gyógyítás annyira felszítaná a zsidók előítéleteit, hogy rövidesen véget
vetnének munkájának." Viszont hamar rájöttek volna, hogy „ugyanaz a hatalom,
amely fenntartja a természetet, munkálkodik az emberben is" - (Ellen G. White: Előtted az élet, 97. old.). De akkor
megpillantott egy embert, „akinek állapota mindenkinél nyomorúságosabb volt".
Láttál már valakit, akikre illik ez a leírás? Valahol egy utcasarkon, a nagy
belvárosi házak árkádja alatt szutykos ember kuporog, előtte egy kis doboz,
benne néhány aprópénzzel. Borzalmas! A történet folytatódik: „Betegsége jórészt
saját bűneinek következménye volt..." Tehát megérdemelte, igaz? Az egészségügyi
hatóságnak kellene elszállítani az utcáról! „Egyedül, barátok nélkül tengette
életét ez a szenvedő... és már úgy érezte, hogy kivettetett Isten kegyelméből...
Nem tudta felvenni a versenyt az önző, tülekedő tömeggel... Igyekezete és állandó
csalódása teljesen felőrölték maradék erejét." Ekkor egy hangot hallott:
„Akarsz-e meggyógyulni?" Nos, ha ez nem ostoba kérdés... „Mit gondolsz, miért
vagyok itt?" - kérdezhette magában, de csak a messzeségbe révedt, valójában nem
is válaszolt a kérdésre. Csak annyit felelt, hogy nincs, aki segítsen neki.
Jézus nem
kérte, hogy bizonyítsa hitét. Nem várta el azt sem, hogy a vágyakozás akár csak
egyetlen szikráját is megpillantsa szemében. Tudta, milyen mélységes az
elkeseredettsége, nem akarta próbára tenni. Emlékszel? Jézus „VÁGYOTT arra,
hogy... MINDEN szenvedőt meggyógyítson." Egyszerűen ennyit mondott: „Kelj fel,
vedd az ágyadat és járj!" Látszólag Jézus itt két törvényt is áthág: a
természet törvényét és a negyedik parancsolatot. „A Törvényadó nagyobb, mint a
természet törvénye, és a Mindenhatónak megvannak az eszközei szándéka
megvalósításához" - (Ellen G. White: Pátriárkák
és próféták, 74. old.). De vajon valóban megszegte Jézus e törvényeket? A
férfi járt, magával vitte elnyűtt, mocskos gyékénymatracát, amiért
szombatrontással vádolták, amire egyszerűen így válaszolt: „Aki meggyógyított,
az mondta nekem: Vedd az ágyadat, és járj!" Ő, aki látszólag figyelmen kívül
hagyta a természet törvényét, arra szólított fel, hogy megszegjem a másikat is.
„A természet Istene, törvényeinek alkotója és irányítója fel tudja használni
keze munkáit szándékának megvalósítására" - (Ellen G. White: Pátriárkák és próféták, 73. old.). „A
zsidók ezért üldözni kezdték Jézust, mert szombaton tette ezt" (Jn 5:16). Még
ilyet! Mindenképpen olvasd el az 5. fejezet további részét is!
Mennyiben
vonatkozik mindez ránk is? Értéknek tartjuk, hogy Jézus az idő Ura is? A. W.
Tozer így fogalmazott: „Csak azért lehet ereje Isten szavainak a Bibliában,
mert összefüggnek Isten szavával, ami a világegyetemet tartja fenn. Isten ma is
hallható hangja teszi mindenhatóvá az írott Igét is" - (A. W. Tozer: Best of Tozer, 21. old.). Isten, és nem
ember fektette le a szombat meghatározását a Tízparancsolatban. Isten felhasználja
az általa teremtett dimenziók és törvények bármelyikét, mindegyikét, még azokat
is, amelyeket ember meg nem érthet. Mind rendelkezésére állnak, hogy a
világegyetemben megvalósítsa céljait. VÁGYIK rá, hogy mindannyiunkat, TÉGED és
ENGEM is meggyógyítson. Mind bűnösök vagyunk, koszos gyékényszőnyegünkön
ücsörgünk. Nem különbözünk attól a szegény betegtől, bűneink juttattak ide. Az
idő, emberi dimenziónk egy része, vagy a természeti törvények egy összetevője
szintén Jézus rendelkezésére áll, hogy üdvösségünk érdekében felhasználja.
Vajon mi is felkelünk és járunk? Most? Vagy később? Mikor? Ám „eljön az óra, és
az most van, amikor a halottak hallják az Isten Fiának a hangját... [és] nem lesz
többé idő" (Jn 5:25; Jel
10:6).
Robert Holbrook
|