oldal 2 / 2
A kereszt és küldetésünk
Pál, a misszió
hőse azt mondja: „Nékem pedig ne legyen másban dicsekedésem, hanem a mi Urunk
Jézus Krisztus keresztjében, aki által nékem megfeszíttetett a világ, és én is
a világnak" (Gal 6:14). Ez az ember, aki az ékesszólás mestere volt, tanácstalan,
amikor a kereszttel kapcsolatos érzéseit akarja leírni. A legjobb szó, amit
talált, és amit az Újszövetség írói közül egyedül ő használ, a „dicsekedésként"
vagy „dicsőségként" fordított szó, ennek azonban nincs pontos megfelelője az
angol nyelvben.
Mi lehet a
keresztben, ami Pálban olyan élethosszig tartó szenvedélyt ébresztett, mint
amit a virtuóz érez zenéje iránt, a fanatikus mestere iránt és a filozófus
logikája iránt?
A Damaszkusz
felé tartó úton ez a zelóta hirtelen egy olyan vakító, égető látomást látott a
keresztről, amely örökre átalakította életszemléletét és útirányát. Ettől fogva
a kereszt lett számára a napfény az égen, a tűz a szívében, életének és
küldetésének tündöklő magja és epicentruma.
Pált
mélységesen megindította a kereszt tényének felismerése. Valami rendkívüli
tartotta befolyása alatt. Számára a kereszt kettéosztotta az életet és a
történelmet. Minden, ami előtte volt, rá mutatott, és minden, ami utána
következett, tőle függött. A kereszt lett az uralkodó téma, mely átívelt írásai
teljességén. Hirtelen kész volt minden mást alárendeltnek, sőt haszontalannak
tekinteni (Fil 3:8). A keresztért megbékélt a gyengeségekkel, a
bántalmazásokkal, a nehézségekkel, az üldözésekkel és a szerencsétlenségekkel
(2Kor 12:10). És ha egyszer hozzá hasonlóan mi is megpillantjuk a keresztet,
akkor mi sem fogunk megelégedni semmi mással. Ez lesz a küldetésünk és a
szenvedélyünk is.
A kereszttel
minden szívnek van küldetése, és nélküle minden szív misszióterület. De mivel a
népesség sokkal gyorsabban nő annál, mint ahogy az egész kereszténység egyesült
erőfeszítéssel hirdeti az Igét a világnak, az előttünk álló feladat óriási.
Módszereinket felgyorsíthatjuk a legújabb, legfejlettebb kommunikációs
készülékekkel, ám ez mint sem változtat azon a tényen, miszerint feladatunkat
csupán emberi tervek alapján és egyedül emberi eszközökkel soha nem fogjuk
tudni befejezni. Csak a pünkösdi erőnek egy olyan erős hulláma, amely kezdetben
a keresztény egyházat is elindította, tehet képessé arra, hogy végül befejezzük
a munkát.
A kereszt a végidőben
A végidő
eseményeihez közeledve figyelmünk a nagyszerű profetikus könyvre, a Jelenések
könyvére irányul. A nagy küzdelem összefüggésében egy megdöbbentő kép tárul
szemünk elé a kereszt és küldetésünk kapcsolatáról. A 12. fejezet, a Jelenések
könyvének csúcspontja, egyrészről a történelmet (1-11. fejezetek), másrészről a
végidő eseményeit (13-22. fejezetek) köti össze.
Ennek a
csúcspontnak közel a középpontjához a kereszt gondosan befészkelte magát a 11.
versbe: „Legyőzték őt a Bárány vérével és bizonyságtételük igéjével azok, akik
nem kímélték életüket mindhalálig" (új prot. ford.). Ez a szövegrész a kereszt
és a küldetés létfontosságú szerepére utal, amelyet a végidőben zajló
küzdelmünkben töltenek be. Itt fedezzük fel a Sátán végső erőfeszítése feletti
győzelemnek a titkát:
A kereszt
által - „a Bárány vérével"
Küldetés által
- "bizonyságtételük igéjével".
Az eredmény:
az igazság iránti olyan mértékű elkötelezettség, hogy „nem kímélik majd
életüket mindhalálig".
Ez egy olyan
szenvedélyes elkötelezettséget jelent Isten keresztje iránt és olyan
odaszentelődést küldetésünk iránt, amely inkább választja a halált, semhogy
hallgasson, vagy térdre essen az ellenség előtt. Itt látjuk a keresztet és
küldetésünket a Szentlélek által felhatalmazva, ahogy a föld végső óráiban
elválaszthatatlanul egymásba fonódnak.
Következtetés
Ma a kereszt
mindenek fölött áll, páratlan és egyedülálló. A bűn által megtört életnek a
kereszt nyújt elfogadást és megbocsátást. Az értelmetlenségtől megperzselt
szívnek a kereszt sugároz célt és irányt. A szabadulást kereső léleknek a
kereszt jelenti a megváltást, amely teljes és ingyen kegyelemből adatik.
Igazából ebben
az életben éppen csak elkezdjük megfejteni a kereszt titkának mélységét.
Azonban az örökkévalóság sem nyújt majd elegendő időt ahhoz, hogy
tanulmányozhassuk tudományát és eredetét. Mi, akik hiszünk a Golgotán meghozott
áldozatban, azzal válaszolhatunk a kereszt központi szerepére, ha Jézus
küldetését a magunkévá tesszük.
1 Richard Rice: The Reign of God, 2. kiad. (Berrien
Springs, Mich.: Andrews University Press, 1985), 168. és 190. old.
2 Victor Schultze:
„Crucifixion", The New Schaff-Herzog
Encyclopedia of Religious Knowledge, Samuel Macauiey Jackson, (Grand
Rapids: Baker, 1963), 3. kötet, 312-313. old.
3 Ellen G. White: Jézus élete, 661. old.
4 Ellen G. White: The Ministry of Healing, 423. old.
5 Ellen G. White: Manuscript Releases, 20. köt., 336. old.
Don Leo Garilva
|