oldal 1 / 4
„Mert nem hagyja el az Úr az ő
népét, az ő nagy nevéért; mert tetszett az Úrnak, hogy titeket a maga népévé
válasszon. Sőt tőlem is távol legyen, hogy az Úr ellen vétkezzem és felhagyjak
az érettetek való könyörgéssel; hanem inkább tanítani foglak titeket a jó és
igaz útra. Csak féljétek az Urat, és szolgáljatok néki hűségesen, teljes
szívetekből; mert látjátok; mily nagy dolgot cselekedett veletek. Ha pedig
folytonos rosszat cselekszetek: mind ti, mind királyotok elvesztek" (1Sám
12:22-25).
Időnként megkérdezik tőlem,
hiszek-e abban, hogy valami történni fog Isten népe életében a vezetésem ideje
alatt. A kérdés feltevői viszont legtöbbször nem teszik világossá, mit várnak,
de különösképpen, hogy kitől várják: Istentől, a vezetőktől vagy az egész
néptől.
Nem gondolnám,
hogy volt valaha is egy olyan vezetője Isten népének, aki nem hitt abban, hogy
valami történni fog. Ezek között voltak olyanok, akik nagyot álmodtak anélkül,
hogy tudták volna, mi Isten akarata, és hogy személyesen mi az ő részük a
megvalósításban. Azután olyanok is voltak, akik csak abban hittek, amit ők
személyesen képesek megvalósítani, és természetesen a két véglet között sok más
lehetőségben is hihettek.
Miben higgyek,
mint vezető? Minden lelki vezetőnek fel kell tennie ezt a kérdést. Ez
vonatkozik mind a lelkészekre, mind a presbiterekre. Azokra, akik lelkészként
vagy presbiterként a helyi gyülekezet vezetésének felelősségét hordozzák, és
azokra a lelkészekre és presbiterekre, akik az egyetemes egyház vezetésének
felelősségét hordozzák.
Az idézett
igékben Sámuel hite fogalmazódik meg. Szívesen azonosulok ezzel, és ezt ajánlom
minden vezetőtársamnak is. A szövegösszefüggésből kitűnik, hogy egy vezetői
modellváltás történt, ami rendkívül kritikus helyzetbe hozta Isten népét. Jon
Paulien azt írja: „A probléma a királysággal kapcsolatban 5Mózes fényében az,
hogy most a király képviseli a népet Isten előtt, és a király viselkedése -
bizonyos értelemben - a nép viselkedését jelképezi. A nép az Isten előtti közös
felelősséget átruházta egy személyre, aki a nevükben fog cselekedni. A
deuteronomiumi szövetség megáldja, vagy megátkozza a nép engedelmességét vagy
engedetlenségét. Most pedig hirtelen egy ember hatalmába kerül, hogy
tönkretegye az egészet."
Nem kis
dilemma volt ez Sámuelnek ebben a helyzetben, hogy miben higgyen. A rapszodikus
kapcsolat Isten és népe, Isten és a vezetők között, tovább folytatódott.
Majdnem minden variáció előfordult, de leginkább a rossz vezető-rossz nép. Csak
egy nem volt, rossz vezető-jó nép. A fenti idézet alapján sajnos ez
törvényszerű volt.
Miben hitt Sámuel, és miben higgyek én, mint vezető?
Az idézett
igékben Sámuel a következőket mondja:
- Isten népe
vagytok. Ő így döntött, és ezt nem változtatja meg. Az egész Ószövetség Isten
feltétel nélküli hűségéről beszél. Isten vezette az Ő népét. 5Móz 7:6-9.
- Isten nem
hagyja el az Ő népét - mert következetes és a jellemét nyilvánvalóvá akarja
tenni.
- Én is
szeretlek titeket. Ez a jó bibliai vezetők legfontosabb jellemvonása. Az első
számú, amiben visszatükrözik az Urat.
Ez a hit tette
a bibliai vezetőket Isten hiteles képviselőivé és eredményes közbenjárókká a
nép előtt.
Ha közelebbről
megnézzük ezt az igeszakaszt, három fontos dologról beszél, és ezeket szeretném
megerősíteni. Három kérdésben így lehetne megfogalmazni:
1. Mit tesz
Isten az Ő népéért?
2. Mi a vezetők dolga? Mit
tegyünk mi Isten népéért?
3. Mit tegyen
Isten népe?
|