oldal 1 / 2
Tíz évvel ezelőtt az Egyesült
Államokban a minket vendégül látó család elvitt egy természetfilmet megnézni. A
film elkezdődött, de csak elmosódott képeket láttam. Ekkor ideadtak egy
szemüveget. A kép kitisztult, három dimenzióban láttam a filmet. Olyan volt,
mintha én is benne lettem volna.
Nem mindegy,
milyen szemüveggel nézzük az egyházat. Ez határozza meg viselkedésünket,
missziónkat, az egyházhoz való viszonyunkat.
A legérettebb
forma a metafora, amivel kifejezhetjük gondolatainkat, tapasztalatainkat, de
ezek ugyanolyan erővel visszahatnak és hatalmas erővel befolyásolva alakítják
tovább a gondolatainkat - meg a másokét is.
Ez a helyzet a vallásos metaforákkal is. Kutatók szerint hívő életünk
első néhány évében ragad ránk, azután évtizedekig ez alakítja a
gondolkozásunkat. A beépült metafora alapján értelmezzük a tapasztalatainkat. A
vallásos metaforák mélyebb pszichológiai és érzelmi szinten szólítanak meg,
mint a fogalmak.
Az egyházzal
kapcsolatban nagyon sok metafora maradt ránk. Ezek közül néhány a mai emberek
gyökérmetaforájává vált. Ahhoz, hogy megértsük, miért látjuk így vagy úgy az
egyházat, és azt, hogy mások miért látják másként ugyanazokat a folyamatokat,
meg kell értenünk, milyen gyökérmetaforák vezetnek minket.
Richard Rice
három gyökérmetaforát azonosít be, amelyek az egyház történelme során a
legerőteljesebben jelentkeztek a tagság gondolkodásában.
1. AZ EGYHÁZ - HADSEREG
A metaforának
van Bibliai alapja - Izrael történelme, ami az egyház ószövetségi előképe.
Harci cselekmények által teljesítették Isten tervét. Dániel könyve és a
Jelenések könyve is tele van harci kifejezésekkel. Nagy küzdelemmel jelöljük a
megváltási tervet. Pál harci fegyverzetben látja a hűséges keresztényt (Ef
6:12-13). Bár a Biblia írói nem mondják ki ezt a metaforát, hogy az egyház
hadsereg, ezek a kifejezések kialakították bennünk ezt a látást, amiről sok
nagyszerű ének is született, mint például: „Krisztus katonái sorakozzatok".
Ennek a metaforának a végzetes félreértése volt a keresztes háború, a
fegyverrel terjesztett evangélium.
Hol
jelentkezik ez a gyökérmetafora a mi gondolkozásunkban és kifejezéseinkben? Az
evangelizálás - kampány (angolul hadjárat); terveink - stratégiák; a cserkészet
(pathfinder) - tengerészgyalogos elemekkel tarkított (egyenruha, menetelés); jó
katonák vagyunk - mondjuk; és a mozgalmi jelleg is erre utal.
2. AZ EGYHÁZ - ÜZLET
Gazdasági
megközelítésre utal. Amíg a „hadsereg egyháznak" a győzelem a fő kérdés, addig
az „üzlet egyháznak" a termelékenység. Míg az előző tagjai katonák, addig itt
szolgák vagy sáfárok dolgoznak.
Bibliai alap -
Ézsaiás 5. fejezete szerint Isten népe szőlőskert, vállalkozás. A gazda
megtisztította, trágyázta és várta a termést, de rossz gyümölcsöt termett. A
frusztrált farmer lebontotta a kerítést és a vadállatok prédájává tette a nem
jövedelmező vállalkozást. Krisztus példázataiban van árus, kertész, kereskedő, talentumokat
osztogató gazda, aki befektetésre készteti a szolgáit. Az volt a jó szolga, aki
kamatoztatta, amit kapott.
Amikor ez
gyökérmetaforává válik, mit üzen? A keresztény élet kemény munka, erőfeszítés,
szolgálat. A tagoknak keményen kell dolgozniuk ahhoz, hogy Mesterük elismerését
megszerezzék. Tapasztalataikat azzal mérik, hogy mit sikerült megvalósítaniuk.
Az egyház tevékenysége:
munka; a lelkészek - munkatársak; aratási hálaadományt gyűjtünk; projecteken
dolgozunk; kedvelt énekeink: „fel, mert eljön az éjjel, nem dolgozhatsz már".
Ebből a szemléletből fakad az a nagy statisztikai vénánk is, amiről
híresek az adventisták. A múltban minden héten könyveltük a megvalósításokat:
tanulmányozott órák száma, kapcsolatok száma, eladott könyvek száma. Mindent
szeretünk megszámolni. Állandó felhívás növelni a keresztségek számát. A
gyülekezetnövekedés az üzleti megközelítés fő célja. További témák:
tizedbevétel növekedése, költség-hatékony struktúra; állandó próbálkozás, hogy
a többet termelő lelkészek többet kapjanak; minél több olyan eszköz kell,
amivel a munka hatékonyan végezhető. Ez a MŰ; az ÜGY.
|