Tizennegyedik alkalommal mutatkoztak be a középiskolás tehetségek a Gyermek- és Ifjúsági Művészeti Találkozók programsorozat keretében március 11-én a Kondor Béla Közösségi Házban.
„Pályázatunkra a fővároson túl az ország különböző pontjairól
érkeztek pályaművek, ezért már a második évtől országos hatókörűvé
terjesztettük a felhívásunkat – mondta Császár Bíró Lilla, az intézmény
igazgatója a megnyitón. – A beérkezett alkotások közül ebben az évben is
szakmai zsűri választotta ki a díjazottakat és a kiállításra érdemes
alkotásokat.”
A verseny meghirdetésében, a tájékoztatásban, a
versenyfelhívás megfogalmazásában, a zsűrizésben, az értékelésben a
Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
nyújtott szakmai segítséget.
A versenyzőket Kucsák László
országgyűlési képviselő, alpolgármester köszöntötte, aki elmondta, hogy a
képzőművészeti kategóriában 33 intézményből 215 diák 358 alkotása, az
iparművészetiben pedig 15 iskolából 80 fiatal 119 pályamunkája érkezett
be.
Varga Ferenc, a Mérei intézet pedagógiai szakértője,
médiaművész, a zsűri elnöke szerint a pályamunkák azt tükrözik, hogy a
diákok számára az idén fontosabb volt az emberábrázolás, mint a korábbi
években.
„A fiatalok keresik a helyüket a világban, s mostanában
kevésbé foglalkoztatják őket a társadalmi problémák. Az idei pályázatra
beadott alkotások témái sokkal egységesebb képet mutatnak, mint a
régebbiek” – mondta.
A művészeti képzésben a tanárnak van a
legfontosabb szerepe. Nemcsak azért, mert mintát mutat a diákoknak,
hanem azért is, mert neki van személyes kapcsolata velük.
„Freund
Tamás agykutató írta az egyik publikációjában, hogy mérhető a művészet
boldogságképző szerepe – fogalmazott a pedagógiai szakértő. – Az
agykutató azt ajánlja, hogy minden fiatal alkosson valamit, mert
olyankor felszabadul, önbizalmat szerez, boldogsághormont termel… A
művészeti nevelés elősegíti a gyerekek érzelmi gazdagodását.”
A
zsűri Szigeti Máténak, a Schulek Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építőipari
Műszaki Szakközépiskola 11. évfolyamos diákjának az alkotásait értékelte
fődíjjal. A diák elmondta, hogy a műveit nem konkrétan a pályázatra
készítette, hanem csak úgy, amikor jött az ihlete.
„Emberközpontúnak
tartom magamat, ezért esett a választásom a portréra. A pályázatra
olyan munkákat akartam beadni, amelyek egy megragadott pillanatról
szólnak – mesélte. – Az egyik képemen az emberi lelket, az emberi
kettősséget és nem feltétlenül magát az embert akartam ábrázolni. A
másik portrém a félelemről szól. A tanárom, Opánszki Tamás festőművész
nagyon jó pedagógus. Nem befolyásol minket a témaválasztásban, de amikor
már tudjuk, hogy mit szeretnénk, akkor tanácsokkal segít minket.
”
Fülep Erzsébet
Forrás: www.bp18.hu
|