2024. június 24. Hétfő
Napnyugta: 20:45
NyitólapOldaltérképLinkekElérhetőségLogin
 
 
 
 
 
      Címlap arrow Kik az Adventisták arrow Etikai állásfoglalások arrow Táplálkozás arrow Az étrendkiegészítők használata
Az étrendkiegészítők használata PDF Nyomtatás E-mail

A Generál Konferencia táplálkozási tanácsának állásfoglalása


Fontosak-e a vitaminok és az ásványok?

Az egészséges emberek közül sokan azt hiszik, minden nap vitamin- és ásványianyag-készítményeket kell fogyasztaniuk, hogy egészségesek maradjanak. A felnőtt amerikaiak fele használ rendszeresen olyan vitaminkészítményeket, amelyek nagy mennyiségben tartalmaznak vasat és más ásványokat. A várandós nők, kisgyermekek és idősek a leggyakoribb fogyasztói a különböző vitamin- és ásványianyag-készítményeknek.

Néhány ember úgy gondolja, hogy vitaminkiegészítéssel plusz energiához juthat. Néhányan úgy hiszik, hogy a rák, a szívbetegség, a gyakori meghűlés, ízületi gyulladás és más betegségek az ásványianyag- és vitaminhiány következményei. Sok ember hiszi, hogy a hibás étrend a fő oka az egészségi problémáinak. A fogyasztók gyakran úgy vélekednek, hogy szükségük van étrend-kiegészítőkre a már kimerített talaj és a túlzottan finomított, tápanyagszegény ételek fogyasztása miatt. Ennek lelkes támogatói elhitetik az emberrel, hogy a vitamin- és ásványianyag-kiegészítő tabletták késleltetik az öregedést, megszüntetik a betegség és a stressz tüneteit, csillapítják a fájdalmat, és jobb emlékezőtehetséget biztosítanak.

Annak ellenére, hogy nem bizonyították a vitaminokról és ásványianyag-kiegészítőkről, miszerint bármit meggyógyítanának, legfőképpen a felszívódási rendellenességeket nem, előnyeit mégis mindenki magasztalja. A vitamin- és ásványianyag-kiegészítők reklámozására ma úgy utalnak Amerikában, mint a kuruzslás széles körben elterjedt formájára. Ma az Egyesült Államokban évente 3 milliárd dollár értékben adnak el étrendkiegészítőket.

Néhány embernek nincs mégis szüksége táplálékkiegészítőkre?

Vannak olyan embercsoportok, amelyeknek nagyobb esélyük van arra, hogy tápanyaghiány alakuljon ki a szervezetükben, mint másoknak. Ide sorolhatjuk a koraszülött csecsemőket, a kalóriaszegény étrendet fogyasztó embereket, a terhes asszonyokat, a nagyon erős vérzéssel menstruáló nőket, az erős dohányosokat, alkoholistákat, azokat az időseket, akik nem kielégítő módon étkeznek, vagy akiknél nem jól szívódik fel az elfogyasztott étel tápanyagtartalma, és azokat, akik tápanyagigényét valamilyen betegség vagy gyógyszeres kezelés befolyásolja. Ha a teljes vegetáriánusoknak nincs biztos B12-vitamin-forrásuk, akkor nekik is szükséges B12 vitamin-kiegészítőt fogyasztaniuk. Van néhány olyan öröklődési rendellenesség, amelynél egyes vitaminok vagy ásványok nagy mennyiségben való bevitelénél tünetek jelentkeznek. Fontos, hogy ezek a személyek orvosi megfigyelés alatt legyenek, és ne magukat kezeljék.

Biztonságosak a „vitamin- és ásványianyag-bombák”?

Sok ember azt hiszi, hogy ha a vitaminok és ásványi anyagok kis mennyiségben hasznosak a számára, akkor a nagy mennyiség (például nagy adagban, az ajánlott adag ötszöröse) még jobb lesz. Ez az elképzelés téves. A vitaminok és ásványi sók potenciálisan mérgezők, ha nagy mennyiségben fogyasztjuk őket. Ha a fiziológiai mechanizmus telítődik, a szervezet működésében már nem mutatkozik javulás semmilyen plusz vitamin vagy ásványi-anyag-bevitel esetén. Az A-, D-, B6- és C-vitamin, valamint a cink és a szelén túladagolására különösen figyelni kell, mert mérgező lehet.

A zsírban oldódó vitaminok közül a D-vitamin a legmérgezőbb. A-vitamin mérgezést (aminek jele a fejfájás, hajhullás, étvágytalanság, száraz bőr, ízületi fájdalom, hányás) olyan fiataloknál észleltek, akik bőrpanaszuk miatt aránylag alacsonyabb megadózisban szedték két éven keresztül. A nagy meny-nyiségben szedett A-vitamin vagy annak analógja (mint az Accutane és a Tegison) különösen káros a terhes anyákra az első hónapokban, mivel növeli a komoly születési rendellenességek vagy a váratlan vetélés kockázatát. Miközben a nagy mennyiségű A-vitamin mérgező, a béta karotin (a sötétzöld levelű zöldségben és a sárga színű gyümölcsben, zöldségben levő színanyag) nem mérgező. Azoknak az embereknek, akik bőségesen fogyasztanak béta karotinban gazdag ételeket, kevesebb esélyük van a rákra.

Úgy hitték, hogy a vízben oldódó vitaminok nem mérgezők, mivel ezek könnyen kiválasztódnak. Azonban néhány vízben oldódó vitamin valójában mérgező. A B6 vitamint nagy mennyiségben (naponta több mint 150 milligrammal) szedik az ideggyógyászati alagútszindrómához tartozó carpal tunnel-szindróma, valamint a premenstruációs szindróma esetén (mellfeszülés, fejfájás, rossz közérzet a menses előtti napokban). Ilyen mennyiség mérgező hatással lehet a perifériás idegrendszerre, amely visszafordíthatatlan is lehet. Sok asszony, aki hat hónapon keresztül 100 milligrammnál több B6-ot szedett naponta, idegrendszeri tüneteket (idegrángást, zsibbadtságot, égő érzést, a gerinc bizsergő érzését stb.), nyilalló mellkasi fájdalmat és izomgyengeséget mutatott.

Nagyon sok ember rendszeresen fogyaszt nagy mennyiségű C-vitamint, így próbálja megvédeni magát a náthával, rákkal, szívbetegséggel és még számos betegséggel szemben. Valójában napi 100 mg szükséges testünk igényeinek kielégítéséhez. A tudományos kutatások során bebizonyosodott, hogy azok a betegek, akik nagy adag C-vitamint kaptak, nem lettek jobban azoknál, mint akiket nem kezelték ezzel. Számos tanulmány bizonyítja, hogy a naponta 6 gramm C-vitamint fogyasztók ugyanolyan mértékben megfáznak, mint azok, aki nem szednek C-vitamint, de a betegség náluk sokkal enyhébb lefolyású, és rövidebb is. Nagy adag C-vitamin-mennyiség a vérvizsgálatnál számos fontos laboratóriumi értéket hamisan alacsonynak mutathat.

Segítenek-e a kalciumpótló készítmények?

Manapság az emberek nagyon aggódnak a csontritkulás miatt, így a kalciumtartalmú kiegészítők eladása ugrásszerűen megnőtt. Miközben a vélemények megoszlanak arról, hogy a kalciumkiegészítők alapjában véve lelassíthatják-e a csontritkulás kialakulását, vagy nem, nagy veszélye van a nagy mennyiségű kalcium fogyasztásának. A kalcium természetes formája (az osztrigahéj, a csontliszt és a dolomit) gyakran tartalmaz nagy mennyiségű mérgező nehézfémeket. Könnyen előfordulhat vesekövesség az erre hajlamos embereknél, akik naponta legalább 1000 mg kalciumot fogyasztanak. A túlzott menynyiségű kalcium fogyasztása csökkentheti a vas felszívódását, valamint a véralvadási mechanizmusokkal is interferálhat.

Mi a helyzet más étrendkiegészítőkkel?

Nagyon sok anyagot árusítanak étrendkiegészítőként, amely nem feltétlenül szükséges az emberek többségének. Ezek közé az anyagok közé sorolható a PABA (paraaminobenzoesav), a bioflavonoidok, nukleinsavak, pangámsav, B15-vitamin , inositol és a kolin. Többet érne, ha az erre költött pénzt inkább teljes értékű ételekre fordítanánk. Ráadásul a laetrile-nek (amigdalin, B17-vitamin) nincs emberre hasznos hatása, nem küzdi le a rákot, sőt, okozhat is rákot.

Gyakran javasolták a zsíros halat a szívbetegség kockázatának csökkentésére, mivel leszállítja a vér trigliceridszintjét és megakadályozza a vérrögök kialakulását. Azonban a halolaj-koncentrátum fogyasztása nem ajánlott, bizonyos kockázatok miatt, mint a vérzés lehetősége, az E-vitamin-hiány, valamint az A- és D-vitamin-mérgezés. A halolaj tartalmazhat nagy mennyiségű PCB-ket (Polychlorinated Biphenylst) és más környezetszennyező anyagokat is. A cukorbetegeknek különösen nem ajánljuk a halolajtartalmú étrend-kiegészítőket, mivel megakadályozhatják az inzulin felhasználódását.

Néhányan abban hisznek, hogy a természetes vitaminok jobbak, mint a szintetikusak. Ez a megalapozatlan állítás abból fakad, hogy a természetes vitaminok jobban felszívódnak. A „természetes” vagy „bio” vitaminok nem csupán drágábbak, hanem nagymértékben szintetikusak is. Például a „csipkebogyó C-vitamin” tabletták nagy mennyiségben tartalmaznak szintetikus aszkorbinsavat, és csak kis mennyiségben van bennük a csipkebogyóból nyert C-vitamin-koncentrátum.

Mi a táplálkozási tanács ajánlata?

Mivel az étrendkiegészítőkre nincs az emberek nagy többségének szüksége, hogy így szerezze be az étrendben alapvetően szükséges tápanyagokat, és mérgezők is lehetnek, ezért fogyasztásuk nem tanácsolt, kivéve orvosi rendelvényre. Az American Dietetic Association (Amerikai Táplálkozási Szövetség) és az American Medical Association (Amerikai Orvosi Szövetség) azt javasolja az amerikaiak számára, hogy amikor csak lehetséges, a szükséges tápanyagokat inkább az elfogyasztott ételekből, mint a különböző tablettákból szerezzék be.

Azok számára, akik szeretnének kiegészítőket szedni, kis dózisú multivitamin/ásványianyag-kiegészítőket ajánlunk inkább, mint a nagy hatóanyagú kiegészítők használatát. Ha megfelelően választjuk meg a teljes értékű, finomítatlan ételeinket, akkor jó tápanyagokat biztosíthatunk a szervezetünk számára.

(Hetednapi Adventista Egyház, táplálkozási tanács, 1993)

 
< Előző   Következő >

 
 
 
Etikai állásfoglalások
Táplálkozás
Család, kapcsolatok, környezet
Drogok, génterápia
Tanulmányok
Joomla Toplista