2024.  március  28.  Csütörtök
Napnyugta: 18:09
NyitólapOldaltérképLinkekElérhetőségLogin
 
 
 
 
 
      Címlap arrow Szolgálat és küldetés arrow Családi Szolgálat arrow Családi cikkek arrow Iskolába indul a gyermekünk!
Iskolába indul a gyermekünk! PDF Nyomtatás E-mail

Ahogy közeledik a szeptember, kisfiunk egyre gyakrabban kérdezi meg tőlünk, hogy hányat kell még aludni a nagy napig, amikor az eddig óvodás kisfiú végre iskolás nagyfiú lesz. Így, mivel hetente legalább kétszer elő kell vennem a naptárt, hogy együtt végigszámoljuk az addig előttünk álló napokat, úgy gondoltam, ez jó apropó lehet ahhoz, a magam, és talán az ön számára is átgondoljak néhány dolgot, amit ezzel a fontos kérdéssel kapcsolatosan tudni kell.

Melyik iskolát válasszuk?

Talán ez az első és legfontosabb kérdés, amelynek megválaszolására érdemes elég időd fordítani. A választék ma szélesebb, mint bármikor ezelőtt volt. Válogathatunk klasszikus módszer alapján tanító iskolák, egy-egy speciális pedagógiai módszer mellett elkötelezett intézmény, gyakorló iskolák, erősen teljesítményközpontú és még nagyon sok más irányultságú iskola között. Aztán még egy adott iskolán belül is választanunk kell, hogy egyszerű "fapados" járatra akarjuk-e beíratni gyermekünket, vagy választjuk a matekos, németes, angolos, tesis, zenés, rajzos, informatikus és még ki tudja milyen tagozatos extra "felszereltséget". Gyakran hangoztatott elv, hogy elsőben még nem igazán iskolát kell választani, hanem tanítónénit. Ebben nagy igazság van, mert az első években ő tölti a legtöbb időt gyermekünkkel (esetenként többet, mint mi, szülők!!) ezért nagyon fontos, hogy a tanítónéni olyan személy legyen, akit gyermekünk elfogad, és aki ösztönözni és vezetni tudja.

Érdemes körültekintőnek lenni a manapság oly divatos teljesítményközpontú iskolák választásakor. Véleményem szerint csak akkor hasznos ilyen intézményt választanunk, ha gyermekünknek valóban meg vannak hozzá a szükséges képességei és a kellő önfegyelme. Több szülővel beszélgettem, aki a saját álmait szerette volna megvalósíttatni gyermekével, és egy ilyen iskolában olyan nyomás nehezedett a kicsire, hogy pszichológushoz kellett fordulni vele. Ja, és az sem árt, ha elég vastag a pénztárcánk. Ugyanis ezekbe az intézményekbe általában a tehetősebb szülők gyermekei járnak, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy az edzőcipőn milyen márkanév szerepel, és hogy hány tízezer forintba kerül a mobiltelefon, amely csemeténk nyakában lóg. Ha ezzel nem tudunk lépést tartani, akkor csak a gyermekünknek ártunk vele, mert számos konfliktushelyzetnek tesszük ki egy ilyen közösségben.

 

Milyen felszereléseket vásároljunk?

Szerencsére a beíratás után az iskola sok segítséget nyújt a szükséges felszerelések megvásárlásához. Sok minden egységcsomagban megvásárolható, a hiányzó eszközökről pedig pontos listát kapunk, hogy az első tanítási napig nyugodt körülmények között megvásárolhassuk őket. Választanunk és döntenünk azért még ettől függetlenül is kell. Kettőezer forintos táskát vegyünk, vagy tíz ezrest? Egyszínű tolltartót vegyünk, vagy legyen rajta egy Mickey egeres kép, esetleg Lolka és Bolka mosolyogjon gyermekünkre róla? Nevenincs színes ceruzákat vásároljunk a kínai piacon, vagy adjunk ki többet egy márkás készletért?

Két szempont: (1.) Gyermekünknek a következő időszakban ezek a dolgok lesznek a munkaeszközei, ezért valamilyen szinten engedjünk neki is beleszólást, hogy olyan dolgai legyenek, amelyek neki is tetszenek, és amelyeket örömmel használ majd. (2.) Ne csak az árcédulát nézzük, hanem a minőséget is! Ez különösen érvényes a táskára. Sok olcsó táskát lehet vásárolni, amely hamar szétszakad, emellett pedig gyermekünk testtartását is károsan befolyásolja. Örülök annak, hogy a szüleim ezt annak idején helyesen mérték fel, mert az első táskám hat évig bírta és a testtartásommal sem volt soha problémám. Igaz, nem is volt egy olcsó darab, de megértem nekik ennyit.

 

A helyes napirend

Minél közelebb kerül gyermekünk az iskolakezdéshez, annál fontosabbá válik a helyes napirendhez való hozzászoktatás. Óvodáskorban a gyermek legfontosabb dolga a játék, mégis már ebben az időszakban is kell lennie egyfajta életritmusnak, amit a gyermek követ, és amelynek keretei között biztonsággal érzékeli az idő múlását. Az ébredés, az evés, az elindulás, a játék, a hazaérkezés, a lefekvés, mind-mind ismétlődik és segíti a rendszeresség és az időérzék kialakulását. Iskolás korban pedig mindez hatványozottan igaz. Ott már nem tól-ig időszakban, hanem egy konkrétan rögzített időpontban kell megérkezni. A játék mellett pedig megjelenik a tanulás, mint "kötelező" napirendi pont. Ahhoz, hogy testileg-lelkileg kiegyensúlyozott maradhasson és a teljesítménye is rendben legyen, fontos a lefekvés és az ébredés ritmusának valamint a megfelelő étkezési szokásoknak a kialakítása. Az étkezésnél nem csak az a kérdés, hogy "mit" és "mennyit", hanem az is, hogy "mikor" és "hányszor". A játék mellett erejéhez mérten adjunk neki munkajellegű feladatokat is. Ezeknél nem maga az elvégzett munka mennyisége a fontos, hanem az, hogy kialakuljon benne a munka iránti szeretet és annak igénye, hogy valamit önállóan elkészítsen, megoldjon vagy véghezvigyen. Figyeljünk rá, hogy addig ne fogjon más tevékenységbe, amíg a megbeszélt feladatot el nem végezte. Hány felnőtt van, akinek egész életét végigkíséri ez a probléma, mert gyermekként nem fordítottak rá elég figyelmet.

 

Kiegyensúlyozott családi légkör

Végül gondoljunk arra, hogy az iskolakezdés olyan időszak, amely nagyon komoly igénybevételt jelent gyermekünk számára. Legyünk ezért iránta megkülönböztetett figyelemmel, türelemmel és megértéssel. Ne vállaljunk be semmilyen plusz-terhet, ami elvonná a figyelmünket csemeténktől. Ezekben a hónapokban neki van ránk a legnagyobb szüksége! 


Mihalec Gábor

 
< Előző   Következő >

 
 
 
Családi Szolgálat
Letölthető anyagok
Családi cikkek
Joomla Toplista