oldal 1 / 2 A száműzetés magányában az apostol mindnyájunk számára felfedezi a reménységet
Az idős férfi volt az utolsó - és teljesen magára maradt. Csaknem száz
esztendős volt már, minden munkatársa elmaradt mellőle. Jakab mártírhalált
halt: ő volt az első a tizenkét tanítvány között, aki hitéért halált
szenvedett. Pált lefejezték. Pétert fejjel lefelé keresztre feszítették. Tamás
pedig eltűnt, talán messze Keleten, Indiában kellene keresni. A többiekről
pedig vajon ki tudja, hol vannak?
Most, hetven
évvel Jézus feltámadása után, Jánost - az egyetlen, még élő apostolt -
száműzték Pátmoszra, erre a börtönszigetre, amely egy csúnya, vulkáni
sziklákból álló kőtömeg néhány kilométernyire Kisázsiától, az Égei-tengerben.
Mivel a
munkatáborhoz már túl idős volt, békén hagyták, hiszen még a durva rómaiak sem
vártak sok munkát egy ilyen aggastyántól. Magára hagyták emlékeivel és
álmaival.
Amint emlékei
mozaikját rakosgatta, János jól emlékezett még arra, hogyan hallgatták
Andrással együtt első ízben Keresztelő Jánost, amint az eljövendő Megváltóról
beszélt; hogyan állt először Jézus szolgálatába; majd ezt követően hogyan
lettek testvérével, Jakabbal, Péterrel és Andrással a Megváltó szolgatársaivá,
amikor hívta őket, hogy hagyják ott hálóikat, és embereket halásszanak.
János
bűntudattal emlékezett vissza arra, hogy eleinte milyen türelmetlen volt Isten
országa megalapításának csigalassú folyamatát látva, hiszen ő biztos volt
benne, hogy Jézus viharos gyorsasággal fogja ezt véghezvinni. Kész lett volna
buzgón lerombolni minden akadályt, és legyőzni minden ellenséget, amely az Úr
gyors hatalomra jutásának útjába kerül. Többször is kimutatta zabolátlan
természetét, így például akkor, amikor megfeddett egy személyt, aki úgy
munkálkodott Jézus nevében, hogy hivatalosan nem is volt tanítvány (Lk 9:49);
vagy pedig akkor, amikor tüzet akart aláhozni az égből egy falura, amely
elutasította Jézusnak azt a kérését, hogy szálláshoz jusson ott (52-56. v.).
János nem habozott saját kedvező pozíciója érdekében sem szót emelni, amikor ő
és testvére arra buzdították édesanyjukat, kérje meg Jézust: őket jelölje ki a
legmagasabb és a legjobban fizető helyekre királyságában, amelyet - hitük
szerint - hamarosan megalapít.
Ez az ország
azonban nem alakult meg. Még az Úr tulajdon imája: „Jöjjön el a te országod", is részben megválaszolatlan maradt. És
bárkinek elég volt a kietlen tengerre tekinteni, hogy rájöjjön: Isten akaratát
szintén áthágják a földön. Máskülönben magának Jánosnak sem kellene egyedül,
száműzetésben tengetnie az életét, amikor prédikálhatna és taníthatna a
szárazföldi gyülekezetekben, ahol korábban olyan hűségesen szolgált.
János jelleme
megszelídült, lecsendesedett, átalakult. A harcra kész katonából készséges
pásztor lett, aki mindenek felett szerette Jézust, és buzgó szeretettel
viseltetett Jézus gyermekei iránt. Valójában az tette olyan keserűvé számára a
pátmoszi száműzetést, hogy elszakadt Isten népétől. Ó, menynyire vágyott arra,
hogy prédikáljon, vigasztaljon, látogasson, kereszteljen, építse és erősítse a
gyülekezeteket! De nem tehette. Testvérei ott voltak, ő maga pedig itt
magányosan, elhagyatva.
Bár az Úrban való bizalma sosem rendült meg, mégis könnyen sodródott el
abba az irányba, hogy feltegye a kérdést: vajon Jézus elfeledkezett a viszszajövetelével
kapcsolatos ígéretéről? Jánosnak eszébe jutottak ezek az erőteljes, vigasztaló
biztatások: „...ismét eljövök és magamhoz
veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek" (Jn 14:3), és: „Ti is azért most ugyan szomorúságban
vagytok, de ismét meglátlak majd titeket, és örülni fog a ti szívetek, és senki
el nem veszi tőletek a ti örömeteket" (Jn 16:22).
|