oldal 2 / 2
Remény a jelenben - a mindennapi élet kihívásai közepette
Miután Dániel
megérkezett Babilonba, két esemény is történt, amelyek bizonyítják, mennyire
komoly szerepe volt a reménynek mindennapi próbatételeiben, amelyek
rabszolgaként érték az idegen földön. Az első ilyen eset az a kísértés volt,
hogy fogyasszon a király ételéből.
Elrendelték,
hogy Dánielnek és más kiválasztott fiatal foglyoknak - akiket a király
szolgálatára képeztek ki - „mindennapi
szükségletül a királyi ételből és a borból" fogyasszanak. A legtöbb fogoly,
aki ilyen helyzetbe kerül, bizonyára boldog lett volna, ha a király asztaláról
ehet, de Dániel 1:8 ezt mondja: „Dániel
azonban elhatározta, hogy nem szennyezi be magát a király ételével és azzal a
borral, amit ő szokott inni, ezért arra kérte a főudvarmestert, hogy ne kelljen
magát beszennyeznie". Tudta, hogy Isten megtiltotta ezeket az ételeket,
mert egyrészt bálványoknak ajánlották fel azokat, másrészt nem szolgálják az
egészséget. Annak is tudatában volt, hogy a Szentírás alapos ismeretével ki
tudja szűrni a hamis tanításokat, amelyeket igyekeznek rájuk erőltetni; hogy
nevének megváltoztatása még nem változtatja meg Istenét és Istene iránti
hűségét; és hogy amit eszünk vagy iszunk, közvetlen hatással van gondolkodásunk
tisztaságára, a kísértésekkel szembeni ellenállásra, és abbéli képességünkre,
hogy meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól. Egy olyan helyzetben tehát,
amikor a saját nemzetéből valók, akik vele egy vallást gyakoroltak, elégedettek
voltak a babiloni életstílus által biztosított kényelemmel, Dániel elhatározta,
hogy hűséges lesz Istenhez és az Ő törvényeihez. Nagyon is tudatában volt
annak, hogy tetteinek halál lehet a következménye, mégis bízott abban, hogy
Isten meg tudja őt óvni a veszélytől.
Isten
tisztelte Dániel bizalmát. Tíz nappal azután, hogy visszautasították a király
ételét, Dániel és három barátja külsőre sokkal jobban nézett ki, mint azok,
akik a király asztaláról ettek. Sőt, három esztendeig tartó képzésük utolsó
vizsgáján tízszer jobban teljesítettek, mint azok, akik nem álltak ki Istenért.
A második próba idején Dániel a közigazgatás ranglétrájának csúcsán állt, és
esélyes volt a miniszterelnöki posztra. Munkatársai, irigységtől és
féltékenységtől indíttatva, megpróbálták meggyőzni a királyt, hogy „...erős tilalom adassék, hogy ha valaki
harminc napig kér valamit valamely istentől vagy embertől, tekívüled, oh
király, vettessék az oroszlánok vermébe" (Dán 6:7).
Vajon Dániel
politikai helyzetére és diplomáciai érzékére hagyatkozik a probléma
megoldásának érdekében? Dániel éppoly erősen állt a hitben és reménységben,
mint korábban, és szokása szerint naponta háromszor imádkozott Istenhez.
Mivel Dániel
ellenfelei felbujtották, szinte kényszerítették erre, a király végül félelmében
bevettette Dánielt az oroszlánok vermébe. De Dániel reménysége ismét diadalt
aratott: az Úr megszabadította Dánielt az oroszlánoktól.
Isten képes megvédeni és megtartani
mindazokat, akik Őbenne bíznak. Ézsaiás próféta könyvének 49. fejezetében
hangsúlyozza ezt: „...én vagyok az Úr,
nem vallanak szégyent, akik bennem bíznak" (23. v.; új prot. ford.).
Dániel győzött a mindennapi élet
próbatételeiben, mert bízott Istenben, akit személyesen ismert, mert naponkénti
kapcsolatban volt vele. Nem engedte, hogy ezt a kapcsolatot bármi megtörje -
még az oroszlánok barlangja sem.
Mennyi időt szánsz az Istennel való beszélgetésre és az Ő Igéjére? A
reménységgel kapcsolatban nagyon fontos, hogy tartalmas kapcsolatunk legyen a
reménység forrásával. Dániel életében így volt ez, ezért győzött. Mi is csak
úgy győzhetünk, ha erős, személyes kapcsolatunk van a reménység forrásával.
A kemény edzésen
túl a csapat több változtatást is végrehajtott: új edzőt kerestek és
átszervezték a játékosok posztjait is. Ez az összeállítás működött, és a
selejtező során megszerezték a szükséges pontszámot. A Fekete Csillagok először
elvesztették a csatát, de a reményt nem adták fel, s végül meg tudták nyerni a
háborút.
Dániel
reményteljes utazása, amelyről a Biblia beszámol, szintén azt bizonyítja, hogy
a csatát elveszíthetjük, ám a háborút megnyerhetjük. Három szempontból fogjuk
áttekinteni, milyen szerepe volt Dániel életében a reménységnek: milyen szerepe
volt, amíg fogságban élt; milyen szerepe volt, miközben mindennapi életét élte
Babilonban; és milyen szerepe volt a jövőre irányuló vágyaiban.
Jeruzsálem: Reménység az elveszített csaták során
Kr. e. 605-ben
Nabukodonozor, Babilon királya seregeivel megtámadta és elfoglalta Jeruzsálemet
(lásd Dán 1:2). A város legyőzése után Nabukodonozor Babilonba vitte a júdeai
foglyokat és az Isten templomából elrabolt kincseket. Amint érzéketlen
lándzsahegyek „biztatása" közepette, szigorú katonai őrizettel meneteltek, a
foglyok bizonyára úgy érezték: minden elveszett, a pogányok legyőzték Isten
népét.
Mózes újra és
újra figyelmeztette az izraelitákat, hogy ha engedetlenek lesznek Isten
parancsolataival szemben, akkor fogságba kerülnek (lásd 5Móz 28:36, 64; Dán
9:5-6); és az Úr valóban a pogányok kezébe adta őket. Az izraeliták
legyőzöttnek, reménytelennek, elhagyatottnak és csüggedtnek érezték magukat.
Dániel, az
egyik fogoly, azonban hitte, hogy bár a csatát elvesztették, a háborút még meg
lehet nyerni: van még remény a megbocsátásra, a szabadításra, a
helyreállításra. Dániel tehát ezzel a témával kezdi könyvét: Isten ura az
eseményeknek.
Dániel
fogolyként farkasszemet nézett a reménytelenséggel, mégis ragaszkodott a remény
Istenéhez. Hiszen nem Ő mondta: „Ha
vétkeztek, fogságba küldelek titeket, ám ha megtértek, megengesztelődöm,
megbocsátok nektek, és visszahozlak titeket Jeruzsálembe" (lásd 3Móz
26:40-45; 2Krón 7:13-15)?
Legyenek bár
kilátásaink zordak, állapotunk csüggesztő, helyzetünk reménytelen, de mivel
Isten mindenható, ezért Ő uralja az eseményeket: van tehát remény, és a remény
kitartást ad (lásd 1Thess 1:3).
Remény a jelenben - a mindennapi élet kihívásai közepette
Miután Dániel
megérkezett Babilonba, két esemény is történt, amelyek bizonyítják, mennyire
komoly szerepe volt a reménynek mindennapi próbatételeiben, amelyek
rabszolgaként érték az idegen földön. Az első ilyen eset az a kísértés volt,
hogy fogyasszon a király ételéből.
Elrendelték,
hogy Dánielnek és más kiválasztott fiatal foglyoknak - akiket a király
szolgálatára képeztek ki - „mindennapi
szükségletül a királyi ételből és a borból" fogyasszanak. A legtöbb fogoly,
aki ilyen helyzetbe kerül, bizonyára boldog lett volna, ha a király asztaláról
ehet, de Dániel 1:8 ezt mondja: „Dániel
azonban elhatározta, hogy nem szennyezi be magát a király ételével és azzal a
borral, amit ő szokott inni, ezért arra kérte a főudvarmestert, hogy ne kelljen
magát beszennyeznie". Tudta, hogy Isten megtiltotta ezeket az ételeket,
mert egyrészt bálványoknak ajánlották fel azokat, másrészt nem szolgálják az
egészséget. Annak is tudatában volt, hogy a Szentírás alapos ismeretével ki
tudja szűrni a hamis tanításokat, amelyeket igyekeznek rájuk erőltetni; hogy
nevének megváltoztatása még nem változtatja meg Istenét és Istene iránti
hűségét; és hogy amit eszünk vagy iszunk, közvetlen hatással van gondolkodásunk
tisztaságára, a kísértésekkel szembeni ellenállásra, és abbéli képességünkre,
hogy meg tudjuk különböztetni a jót a rossztól. Egy olyan helyzetben tehát,
amikor a saját nemzetéből valók, akik vele egy vallást gyakoroltak, elégedettek
voltak a babiloni életstílus által biztosított kényelemmel, Dániel elhatározta,
hogy hűséges lesz Istenhez és az Ő törvényeihez. Nagyon is tudatában volt
annak, hogy tetteinek halál lehet a következménye, mégis bízott abban, hogy
Isten meg tudja őt óvni a veszélytől.
Isten
tisztelte Dániel bizalmát. Tíz nappal azután, hogy visszautasították a király
ételét, Dániel és három barátja külsőre sokkal jobban nézett ki, mint azok,
akik a király asztaláról ettek. Sőt, három esztendeig tartó képzésük utolsó
vizsgáján tízszer jobban teljesítettek, mint azok, akik nem álltak ki Istenért.
A második próba idején Dániel a közigazgatás ranglétrájának csúcsán állt, és
esélyes volt a miniszterelnöki posztra. Munkatársai, irigységtől és
féltékenységtől indíttatva, megpróbálták meggyőzni a királyt, hogy „...erős tilalom adassék, hogy ha valaki
harminc napig kér valamit valamely istentől vagy embertől, tekívüled, oh
király, vettessék az oroszlánok vermébe" (Dán 6:7).
Vajon Dániel
politikai helyzetére és diplomáciai érzékére hagyatkozik a probléma
megoldásának érdekében? Dániel éppoly erősen állt a hitben és reménységben,
mint korábban, és szokása szerint naponta háromszor imádkozott Istenhez.
Mivel Dániel
ellenfelei felbujtották, szinte kényszerítették erre, a király végül félelmében
bevettette Dánielt az oroszlánok vermébe. De Dániel reménysége ismét diadalt
aratott: az Úr megszabadította Dánielt az oroszlánoktól.
Isten képes megvédeni és megtartani
mindazokat, akik Őbenne bíznak. Ézsaiás próféta könyvének 49. fejezetében
hangsúlyozza ezt: „...én vagyok az Úr,
nem vallanak szégyent, akik bennem bíznak" (23. v.; új prot. ford.).
Dániel győzött a mindennapi élet
próbatételeiben, mert bízott Istenben, akit személyesen ismert, mert naponkénti
kapcsolatban volt vele. Nem engedte, hogy ezt a kapcsolatot bármi megtörje -
még az oroszlánok barlangja sem.
Mennyi időt szánsz az Istennel való beszélgetésre és az Ő Igéjére? A
reménységgel kapcsolatban nagyon fontos, hogy tartalmas kapcsolatunk legyen a
reménység forrásával. Dániel életében így volt ez, ezért győzött. Mi is csak
úgy győzhetünk, ha erős, személyes kapcsolatunk van a reménység forrásával.
|