Azt mondják, hogy egyházunk azon
emberek közössége, akik azonos hitben élnek, azonos szervezeti felépítésben
dolgoznak és azonosak abban a vágyukban, hogy Jézus Krisztust másokkal is
megismertessék. De vegyük csak szemügyre ezt a gyorsan növekvő világegyházat,
ahol nemzetiségek, kultúrák, nyelvek kaleidoszkópjával találkozunk. Meglepő
különbségeket találhatunk az áhítatok módjában és missziós szolgálatunkban is.
Hogyan hidalható át ez a különbség az egyházon belül?
Halála előtti
óráiban Jézus gondolatai a tanítványaira és az előttük álló feladatokra
összpontosultak. Ám imádságában nem csupán egyedül őrájuk gondolt: „De nemcsak ő érettök könyörgök, hanem
azokért is, akik az ő beszédökre hisznek majd én bennem, hogy mindnyájan egyek legyenek;
amint te én bennem Atyám és én te benned..." (Jn 17:20-21).
Isten Igéje
elmondja, hogy az egyház Feje (Ef 1:22), Lelke (1Kor 12:13), hite, keresztsége
(Ef 4:5) és alapja (1Kor 3:11) is egy.
Ellen G. White
azt írja, hogy a mi feladatunk bemutatni a világnak, hogy az emberek „legyenek
bár különböző nemzetiségűek, egyek a Krisztus Jézusban".*
Nem kétséges
tehát, hogy Isten egységre hív bennünket - a hívők közösségének egységére.
Vajon mit jelent ez gyakorlati szinten? Hogyan tudnám én, aki egy bizonyos
kultúrában és környezetben élő ember vagyok - megrögzött jó és rossz
szokásokkal és módszerekkel - áthidalni a különbözőséget egyházam
családjában?
Az egységnek
ez a kérdése mindig akkor vetődik fel, amikor a helyi gyülekezetem egyik fiatal
tagja kissé másfajta dolgot szeretne kipróbálni, mint amihez én eddig
hozzászoktam. Vagy más esetben, amikor a világ más részéről való hívekkel
találkozom, akiknek az áhítata nagyban különbözik az én leegyszerűsített,
„három versszakos ének- és áldásmondás" stílusomtól.
Nyilvánvalóan
vannak olyan helyzetek, amikor fel kell hagynunk bizonyos kulturális szokásokkal.
Azokkal, amelyek ellentétesek Isten akaratával, tantételeinkkel és
küldetésünkkel, amely nem más, mint adventista azonosságtudatunk veleje. Ám
amikor Krisztus azért imádkozik, hogy követői „egyek" legyenek, vajon azt
kéri-e tőlünk, hogy öltözködjünk ugyanabban a stílusban, együk ugyanazokat az
ételeket, és ugyanolyan módon dicsérjük Őt?
Bármit
jelentsen is, az „egység" nem egyenlő az egyformasággal. És ez nem jelenti azt
sem, hogy az egyik kultúrát a másik fölé kellene helyeznünk. Az egység -
testvérek és testvérnők között - a Szentlélek munkája. Ez azt jelenti, hogy az
előítéleteimet a háttérbe helyezve másokról először a jót feltételezem.
Azt jelenti,
hogy megpróbálom a dolgokat a másik személy szemszögéből nézni. Azt jelenti,
hogy a szeretet és szívélyesség légkörét ápolom a gyülekezetben, hogy az
biztonságos menedékhely legyen a hívők és nem hívők számára egyaránt. Azt
jelenti, hogy tisztelem hittestvéreimet, akik a nékik adatott küldetés
betöltésén fáradoznak saját közösségükön, saját kultúrájukon belül.
Hálás vagyok
Istennek ezért a világszéles családért, amelyben olyan sok nyelvű és
nemzetiségű ember él, és hálás vagyok azért a változatosságért és gazdagságért,
amit ezek jelentenek egyházunk lelki életében. Azért imádkozom, hogy a
Szentlélek adjon valamennyiünknek bölcsességet, hogy jóindulattal viszonyuljunk
egymás különbözőségeihez, és ápoljuk azokat a kötelékeket, amelyek összekötnek
bennünket - testvéreket, testvérnőket -, hogy egyek legyünk a Krisztusban.
* Testimonies for the Church, 9. kötet,
196. oldal
Jan Paulsen
|