„Ó, barátaim, legyetek bölcsek és legyetek óvatosak, hogy hogyan
töltitek időtöket! Legtöbbször csak egy rövid idő áll rendelkezésünkre, és ez
az idő is hamar lejár: életünk lepereg. Gondolkodjunk ésszerűen, legyünk
őszinték! Mi kárunk lehet abból, ha készen vagyunk? Szívetekben most biztosan
mindannyian azt válaszoljátok: Semmi! Tehát akkor, jobb készen lenni, és nem
menni, mint menni úgy, hogy nem vagyunk készen."
(William Miller, 1843)
Kicsit kényelmetlenül érezzük magunkat, amint ezeket a régi sorokat
olvassuk, amelyek oly határozottak, világosak és meggyőzőek. Teljesen hiányzik
belőlük az a bizonytalanság, amelyhez oly sok adventista hozzászokott: halovány
utalások a „reménység"-re és a „lehetőség"-re, ami tág teret ad annak, hogy
magánvéleményünket hangoztassuk Jézus valamikori, közeli visszatérésének
valószínűségét illetően. Nem akarunk a csalódottak között lenni - mondjuk. Nem
akarjuk úgy végezni, mint William Miller.
Az a férfi,
aki papírra vetette e sorokat több mint 16 évszázaddal ezelőtt, nem egy felhők
között járó idealista volt, akit Jézus eljövetelébe vetett reménysége a
lehetséges csalódás fölé emelt volna. William Miller, a baptista, laikus
igehirdető, akinek bibliatanulmányozása az 1830-as években elindította az advent
mozgalmat, elsősorban földműves volt, akinek élete összefonódott az évszakok és
a talaj változásaival. Ideális-e az időjárás ezen a héten, hogy elvessük a
krumplit? Betakarítsuk-e a kukoricát, vagy hagyjuk még lábon száradni? A
szántóföld időszakos változásainak megfigyelése olyan lelki és értelmi
képességeket alakított ki Millerben, hogy ugyanilyen alapossággal tudta
vizsgálni az Isten Igéjében fellelhető törvényszerűségeket is: megfigyelte,
hogy a magvetést elkerülhetetlenül követi az aratás, és minden növekedési
szakasznak egyszer vége van. A fenséges és félelmetes utolsó nap bibliai
üzenete, amikor az aratás Ura ezt mondja az aratóknak: „Szedjétek össze először
a konkolyt, és kössétek kévékbe, hogy megégessétek; a búzát pedig takarítsátok
az én csűrömbe"; nem kerülte el annak az embernek a figyelmét, aki éppolyan jól
tudott olvasni a mező talajából, mint az Isten Igéjéből.
William Miller
saját kortársainál, sőt, talán még nálunk is jobban tudta azt - mégpedig
személyes tapasztalatából -, hogy mit jelent szenvedélyesen Jézus második
eljövetelébe vetett hite alapján élni. A népszerű sajtó több mint egy évtizeden
át gúnyolódott rajta; gyengeelméjűnek, félkegyelműnek nevezte őt. Mivel
tízezreket vezetett rá a bibliai próféciák újszerű és meggyőző értelmezésére, s
mert az aratásról beszélt, és nem csupán a tündöklő tavaszról, a lelkészek
élvezettel gúnyolódtak rajta számos szószéken, szerte az Egyesült Államokban.
Dühös tömegek támadták, félbeszakították nyilvános beszédeit, mert - teljesen
jogosan - úgy érezték, hogy ha ennek az embernek igaza van Jézus második
eljövetelével kapcsolatban, akkor ők nem csupán tévednek, hanem végzetes
gonoszságot tesznek.
Miller azonban
az elveszettekért érzett buzgalmának olvasztótégelyében alakította ki azt a
kikezdhetetlen logikára épülő érvelést, amit a bevezető sorokban olvastunk.
Bizony igaz, hogy - amint Miller írta és hirdette - nincs semmi kárunk abból,
ha úgy szervezzük át az életünket, hogy mindig határozottan szem előtt tartjuk
a véget. Akkor és most is igaz: egyértelműen jobb, ha készen vagyunk Jézus
eljövetelére, s mind kapcsolatainkban, mind vagyonunkat illetően „szent életben
és kegyességben" élünk, még ha Urunk késlekedne is; mint ha visszahanyatlanánk
babiloni vánkosainkra.
Bármilyen
kényelmetlenségekkel jár is annak az adventistának az élete, aki állhatatosan
és kitartóan tekint előre Jézus második eljövetelére, mindez oly jelentéktelennek
tűnik majd azon a napon, amikor a búzát begyűjtik a Megváltó csűrébe.
Az Ő
eljövetelének dicsőséges fényét látva gyorsan elfelejtjük majd, hogy egyesek
„különös, furcsa, vaskalapos szélsőségeseknek neveztek bennünket. »...látványossága lettünk a világnak, úgy
angyaloknak, mint embereknek.«" (1Kor 4:9; idézet: Ellen G. White: Fundamentals of Christian Education,
289. old.)
Ez felhívás a
szenvedélyes, megingathatatlan advent-hitre, arra, hogy úgy szervezzük át
személyes és egyházi életünket, hogy az tükrözze legigazabb hitünket. Senki sem
vitathatja, hogy ha ezt a gyakorlatban megvalósítjuk, az javítja életünk
minőségét. Akik úgy élnek, hogy közben az égre emelik tekintetüket, végül a
legjobb szomszédnak, a legjobb házastársnak, a legjobb barátnak bizonyulnak, és
élet illata lesznek az életre ebben a haldokló világban.
Bill Knott
|