oldal 2 / 2
2. „Egyszer a harminc vezér közül hárman elmentek Dávidhoz, és aratáskor
érkeztek meg Adullám barlangjába, amikor a filiszteusok serege a
Refáim-völgyben táborozott. Dávid akkor a sziklavárban volt, a filiszteusok
előőrse pedig ugyanakkor Betlehemnél volt.
Dávid eltikkadt, és ezt mondta: Ki hoz nekem ivóvizet a betlehemi
kútból, amely a kapunál van? Erre a három vitéz áttört a filiszteus táboron,
vizet merített a betlehemi kútból, amely
a kapunál volt, elhozták, és odavitték Dávidnak. De ő nem akarta
meginni, hanem kiöntötte áldozatul az Úrnak, és ezt mondta: Az Úr mentsen meg
attól, hogy ilyet tegyek! Hiszen azoknak az embereknek a vére ez, akik kockára
tették az életüket! Ezért nem akarta meginni. Ilyeneket vitt véghez ez a három
vitéz." (2Sám 23:13-17 - új prot. ford.)
Időnként szeretném tudni, ki
tenné érettem tűzbe a kezét. Nemrégiben különös dolgon kezdtem gondolkodni... Ki
maradna a barátom, ha elveszteném mindazt, AMI vagyok (tisztség, státusz,
család), és csak az maradna, AKI vagyok (egyszerűen az ember)? Nem akartam az
önsajnálat mélységeire teljesen leszállni, ezért gyorsan fordítottam a
kérdésen: Vannak olyan barátaim, akik igazán számíthatnak rám?
Dávidnak
sikerült belátni a titokba. A fenti szakaszban Dávid a vitézeinek számbavétele
kapcsán visszaemlékszik néhány különös történetre. Bujdosásának kezdetén,
amikor az Adullám barlangjában tartózkodott, elkezdtek hozzá gyülekezni a
testvérei, családja, a Saullal konfliktusban állók, a tönkrement adósok és
minden elkeseredett ember. Közülük kerültek ki Dávid vitézei, maga a három is,
akikről ez az emlékezés beszél. A szakaszt megelőző néhány versben olvashatunk
az emlékezetes tetteikről.
Dávid
kimerült, fáradt volt. Nemcsak a bujdosás miatti fizikai fáradtág és idegi
terhelés nehezítette az életét, hanem ahogy számtalan zsoltárban utalást
találunk rá, a belső tépelődés is, hogy vajon mit követett el Saul ellen, és
ezáltal maga Isten ellen is. Nem kétséges, hogy számtalanszor leperegtek előtte
a gyermekkor felhőtlen évei, amikor őrizte a juhokat, amikor együtt játszott a
testvéreivel és a srácokkal Betlehemben, akik közül minden bizonnyal néhányan
most is vele voltak. Gondolataiban felidéződött a Betlehem kapuja előtti tér a
kúttal, ahol a hasonló tikkasztó melegben, a kút vize igazi felfrissülést
jelentett számára. Úgy érezte egy pillanatra, hogy a kút vize most nemcsak a
hőség és a szorongás miatt kiszáradt ajkait frissítené fel, hanem
visszaröpíthetné abba a világba, ahol minden egyszerű, békés és ígéretes volt.
Észre sem vette, hogy ábrándozása közben, hirtelen hangosan csúszott ki a
száján a mély sóhaj: „Kicsoda hozna nékem vizet innom a betlehemi kútból, amely
a kapu előtt van?"
Három pajkos
szempár villant össze, mivel ezek a vitézek tudták mit kell tenniük. Egy
lelkes, látással rendelkező vezetőre van szükségük, és ők tehetnek valamit,
hogy Dávid újra az legyen. Nem volt itt szó parancsról, és nem volt szó kötelességtudatról
sem, hanem az igazi barátság odaadó szeretetéről.
Őszintén
szerették őt, és készek voltak még az életüket is kockára tenni, hogy segítsék
Isten vele kapcsolatos tervének megvalósításában. Dávid nem itta meg a vizet,
hanem kiöntötte az Úr előtt, mint áldozatot. Mintha csak azt mondta volna
ezzel, ezek a vitézek nem értem tették ezt, hanem az Úrért. Egy olyan áldozat
ez, amely egyedül az Urat illeti meg.
Amikor ez a
történet megesett Dáviddal, nem volt még király, csupán felkent volt. Abban a
pillanatban csak egy bujdosó vádlott, párszáz zűrös emberrel, szintén az
árnyékos oldalból. Miközben legtöbben igyekeztek a napos oldalon állni, ők
vállalták Dávidot. Miközben mások gyűlölték, beárulták és üldözték, ők
példátlan szeretettel viszonyultak hozzá. Egy napon azonban Dávid király lett.
Talán gondolhatjuk, hogy ők mégis ismerték az ígéreteket, és tudták, hogy Dávid
fel van kenve, de ez kevés lett volna arra, hogy a bujdosás éveiben is
kitartsanak mellette. A számító emberek mindig rövid távú terveket készítenek.
Ők akkor szoktak csak megélénkülni, amikor kilátásban van a nyereség.
Földünkön ma
is sokan igyekeznek a napos oldalra állni. Gyűlölik Jézust, és azokat, akik
ragaszkodnak Hozzá. Próbálják semlegesíteni az erkölcsi befolyását a világra, sőt
sokszor az egyházra is. Úgy vélik, hogy az a népszerű és az a korszerű, ha a
maguk útján járnak, és az e világ fejedelmét szolgálják. Egy napon azonban,
hamarosan, eljön Jézus, mint a Királyok Királya és az Uraknak Ura. Azon a napon
mindennél többet fog érni az Ő barátsága a számunkra. Ma egy olyan barát Ő, aki
hallja a legmélyebb sóhajtásodat is és segítségedre siet. De Te barátja vagy-e
valakinek? Meghallod-e, amikor valaki felsóhajt: „Kicsoda hozna nékem vizet
innom a betlehemi kútból, amely a kapu előtt van?" Ki segítene abban, hogy újra
lássam az életem értelmét, visszanyerjem a lelkesedésemet, érezzem, hogy
érdemes tovább küzdeni, érdemes kitartani?
Jézus azt
mondja: „Mert aki innotok ad egy pohár
vizet az én nevemben, mivelhogy a Krisztuséi vagytok, bizony mondom néktek, el
nem veszti az ő jutalmát" (Mk 9:41). És: „Bizony mondom néktek, amennyiben megcselekedtétek eggyel az én
legkisebb atyámfiai közül, én velem cselekedtétek meg" (Mt 25:40). Dávid
három hőse egy emlékezetes áldozatot hozott az Úrért, hogy népének felkent
vezetője visszanyerje a látását és a lelkesedését, és Isten nagyszerű ígéretei
valóra válhassanak általa.
Mennyit ér
neked a barátod? Szolgálod-e Samma és társai módján azokat, akiket Isten reád
bízott, és akiknek a szolgálatába állított? Igen, vannak könnyebb utak is. De
ez az egyetlen, amely végül gazdagon megtérül. Járjunk mi is ezen. Az
összetartás, a barátság, az egymásért való áldozat útján. Én ezen az úton
kívánok járni! Mi a helyzet veletek?
Dr. Szilvási András
|