Kérdés:
|
Mi
a helyzet a nőknek az egyházban betöltött szerepével? Némelyek 1Korinthus
14:34-35-re hivatkozva azt mondják, hogy a nők nem tölthetnek be vezető
tisztségeket. Mit mondott Pál ebben az igeszakaszban |
Ebben a részben Pál világosan kijelenti, hogy a nőknek hallgatniuk kell
a gyülekezetben. Ha ezt a tiltást abszolút módon értelmezzük, mint ahogy
egyesek teszik, akkor a nők alapjában véve el is tűnnének a gyülekezetből.
Mivel ez a fajta értelmezés azt jelentené, hogy a nők hirdethetik ugyan az
evangéliumot a barátaiknak és rokonaiknak, de amikor a gyülekezetbe mennek, nem
beszélhetnek Isten jóságáról. Márpedig a Biblia nem támasztja alá, hogy az
asszonyoknak így kellene viselkedniük a gyülekezetben.
Isten a
történelem során különböző szerepekre használta fel a nőket. Különösen fontos
az a tény, miszerint a prófétanők nyilvánosan hirdették üzenetüket Isten
népének (2Móz 15:20; Bír
4:4-16; 2Kir 22:14-20; ApCsel 2:17;
21:9). Maga Pál is elismerte, hogy a nő imádkozhat és prófétálhat a gyülekezetben,
és hogy az asszonyok beszéde a gyülekezetben nem szigorúan tiltott. Isten a
Szentlélek ajándékán keresztül megadta nekik ezt a jogot és kiváltságot (1Kor
11:5). A kérdés csupán az, hogy mit értett Pál azon, amikor azt állította, hogy
az asszonyok hallgassanak a gyülekezetben. Ennek megválaszolásához néhány
dolgot figyelembe kell vennünk.
1. Feszültség az istentiszteleten. Az
egyik probléma, amellyel Pálnak a korinthusi gyülekezetben szembe kellett
néznie, az a megfelelő gyülekezeti viselkedés meghatározása volt. Az eltérő
csoportok különböző elgondolásaikkal zűrzavart és feszültséget okoztak (pl.
1Kor 1:10-11; 14:26). Ez azt sugallja, hogy a Pál által megtiltott asszonyi
beszéd valamilyen módon hozzájárult ehhez a zűrzavaros állapothoz. Ezt
támasztja alá az a tény, miszerint Pál utalása az asszonyok kérdésfeltevéseivel
és esetleges megjegyzéseivel volt összefüggésben, amelyek gátolták a helyes
rendet a gyülekezetben. Erre enged következtetni az is, hogy Pál azt mondta,
hogy ha kérdéseik vannak, azokat otthon kérdezzék meg a férjüktől.
2. Nem a prédikálásról van szó. Nem
arról folyt a vita, hogy vajon a nők prédikáljanak-e, vagy betöltsenek-e fontos
vezető szerepet a gyülekezetben, hanem a tanítás ideje alatt tanúsított
megfelelő gyülekezeti viselkedésről. Tévesen értelmeznénk ezt a bibliaszöveget,
ha megtiltanánk a nőknek a gyülekezetben a prédikálást vagy a tanítást, vagy
megakadályoznánk őket vezető pozíciók betöltésében. Pál itt egy nagyon
sajátságos helyzettel foglakozott, és éppen tanácsot adott a gyülekezeti
vezetőknek, hogy hogyan kezeljék azt. Egyedül azt a fajta megszólalást
igyekezett szabályozni, amelyet a szöveg félreérthetetlenül megemlít, mégpedig
a kérdésfeltevést.
3. A nőket képezni kell. Pál tanácsa nem
tagadta meg az asszonyoktól a tanulás jogát, csupán szabályozta azt a formát,
ahogyan annak folynia kell. Megállapította, hogy a gyülekezetben beszélgetés
nélkül, csendben kell tanulniuk, alávetve magukat az éppen folyó tanításnak. Az
ókori világban ugyanis udvariatlanságnak számított az, ha a diák kérdéseivel
félbeszakította a tanárt, mely egyes esetekben a tárgyra vonatkozó
tudatlanságát mutatta, és megtörte a tanulás élményét. Pál ebben az esetben azt
javasolta, hogy a nők ne szakítsák félbe a tanárt megakasztó kérdéseikkel;
oktatásuk otthon is folytatódhat. Ebben a bizalmasabb légkörben feltehették
férjüknek kérdéseiket és megkaphatták a megfelelő válaszokat. Az a tény, hogy a
férjektől elvárták, hogy megosszák feleségükkel tudásukat, arra mutat rá, hogy
a tudás nem az ő kizárólagos kiváltságuk volt. Pál itt elvben megerősítette a
nők tanuláshoz való jogát. Az evangélium tanulásának ez a joga nem csupán
egyszerűen azt eredményezte, hogy személyes önmegvalósításuk érdekében
növekedett az ismeretük. Magában foglalja azt is, hogy képesítést kaptak mások
tanítására.
Ez a
szövegrész egyszerűen azt érzékelteti, hogy egyes gyülekezetekben feszültség
volt az asszonyok és tanítóik között. Pál megpróbálta kézben tartani a
helyzetet egy szabálytalanság megvizsgálása által úgy, hogy meghagyta a
nyilvános imádkozás, tanulás és prófétálás kiváltságát számukra (1Kor 11:5). A
görög sigao „hallgass" igét valójában
úgy is lehet fordítani, hogy „légy csendes" abban az értelemben, hogy ne legyél
túlságosan szókimondó. Pál állítását nem szabad úgy értenünk, hogy a nőknek
állandóan tilos megszólalniuk a gyülekezetben. Pál egy, a keresztény nőkhöz nem
illő gyülekezeti viselkedés miatt adta ezt a tanácsot. A gyülekezet nem az a
hely ahol valaki - legyen az férfi vagy nő - szóbeli vitát kezd a gyülekezet
megbízott tanítóival. A szabály lényege a keresztény egyetértés.
Angel Manuel Rodriguez
|