oldal 2 / 4
A reformáció
Nemcsak a Szentírásból
származó, hanem a hagyományra épülő tanok, az elszakadók irgalmatlan üldözése
és a papság nagy részének lelki hanyatlása is azok közé a fő tényezők közé
tartozott, amelyek miatt a nép az államegyházon belül reformokat követelt.
A tantételek
kérdése. A
következőkben azoknak a nem bibliai tanoknak a példáit láthatjuk, amelyek
elősegítették a protestáns reformáció fejlődését, és még mindig elválasztják a
protestánsokat a római katolikusoktól.
1. A földi egyház feje Krisztus
helytartója. E
tan állítása szerint egyedül Róma püspöke Krisztus földi helytartója, illetve
képviselője, ő az egyház látható feje. Az egyházvezetésre vonatkozó bibliai
nézettel (lásd e könyv 11. fejezetét) ellentétben, ez a tan azon a feltevésen
alapszik, hogy Krisztus Pétert tette meg az egyház látható fejévé, a pápa pedig
Péter utóda.[12]
Az egyház és az
egyházfő csalhatatlansága. A római egyház tekintélyét és befolyását leginkább a
csalhatatlanságát kimondó tan erősítette meg. Az egyház azt állította, hogy
sosem vétett a múltban, és a jövőben sem fog. E tanítást, amit a Bibliából nem
lehet alátámasztani, a következő érvelésre alapozta. Az egyház isteni eredetű,
ennélfogva benne rejlő tulajdonsága a csalhatatlanság. Mivel Isten az isteni
eredetű egyház által szándékozik minden jó embert a Mennybe vezetni, az
egyháznak a hit és az erkölcs tanításában tévedhetetlennek kell lennie.[13] Tehát Krisztus megőrzi minden
tévedéstől a Szentlélek ereje által.
Ebből az emberek alapvető
bűnösségét (lásd e könyv 7. fejezetét) tagadó logikai következtetést vonták le,
amiből az következik, hogy az egyház vezetőjének szintén csalhatatlannak kell
lennie.[14] Ilyenformán a katolikus iratokban
azt állították, hogy vezetőjük isteni kiváltságokkal rendelkezik.[15]
3. Krisztus
közbenjárói főpapi szolgálatának elhalványulása. Amint nőtt Róma egyházának
befolyása, úgy fordult el a hívők figyelme Krisztusnak, mint mennyei
főpapunknak folyamatos közbenjárói munkájáról - aminek az ószövetségi szentélyszolgálatok
naponkénti áldozatai voltak az előképei (lásd e könyv 4. és 23. fejezetét) -,
és a földi papságra, valamint annak római vezetőjére irányult. A hívők hitüket
a pápákba, papokba, prelátusokba vetették, és nem Krisztustól várták a bűn
bocsánatát és az örök életet (lásd e könyv 9-10. fejezetét). Ellentétben a
minden hívő papságára vonatkozó újszövetségi tanítással, az üdvösséghez
elengedhetetlenül fontosnak tekintették a papság feloldozói szolgálatát.
Krisztus a Mennyben
engesztelő áldozatának érdemeit a bűnbánó hívők javára fordítja, így
végeredményben papi szolgálatának tagadását jelentette, hogy az egyház az
úrvacsorát a misével váltotta fel. Az úrvacsora szolgálatát Jézus rendelte el
halálának emlékére és eljövendő országa előjeleként (lásd e könyv 15.
fejezetét). Ettől eltérően a katolikus egyház azt vallja, hogy a pap (az ember)
vértelen áldozatként mutatja be Krisztust Istennek, és ez az áldozás. Úgy
tartották, hogy mivel Krisztus újból megáldoztatik, mint ahogy megáldoztatott a
Golgotán, a mise által rendkívüli kegyelemben részesülnek a hívők és az
elhunytak.[16]
Tömegek veszítették el
annak áldásait, hogy közvetlenül juthatunk közbenjárónk, Jézus Krisztus elé,
hiszen a Szentírásban járatlanok voltak, csak a papság által végzett miséket
ismerték. Ezért el is halványult ez az ígéret és hívó szó: „Járuljunk azért
bizodalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk, és
kegyelmet találjunk, alkalmas időben való segítségül" (Zsid 4:16).
4. Az érdemszerző jó
cselekedetek. Az
Újszövetség tanításának (lásd e könyv 9-10. fejezetét) ellentmond az az
elterjedt nézet, hogy az ember jó cselekedeteivel az üdvösséghez létfontosságú
érdemre tehet szert, és nem a hit menti meg. A katolikus egyház azt tanította,
hogy a bűnös szívébe árasztott kegyelem eredményeképpen megmutatkozó jó
cselekedetek érdemszerző tetteknek minősülnek, amelyek szerint az ember jogosan
tarthat igényt az üdvösségre. Sőt, az ember a saját üdvösségéhez szükséges jó
cselekedeteknél még többet is tehet, amivel még külön érdemeket gyűjthet. Ez
volt a helyzet a szentek esetében. E külön érdemeket használhatták fel mások
javára. Az egyház azt tartotta, hogy a hívek a szívükbe adott igazság alapján
üdvözülnek, s a jó cselekedetek fontos szerepet játszanak az ember
megigazulásában.
Az érdemszerző
cselekedetek fontos szerephez jutottak a tisztítótűz tanában is, amely azt
tanítja, hogy akik nem tökéletesen tiszták, azoknak el kell szenvedniük a
megtisztulást, a bűntetteik miatti átmeneti büntetést a tisztítótűzben, és csak
azután lehet részük a Menny örömeiben. Az élő hívők imáikkal és jó
cselekedeteikkel megrövidíthetik a tisztítótűzben levők szenvedésének idejét és
erősségét.
5. A vezeklés és a jóvátétel tana. A vezeklés az a szentség, ami által
a keresztények keresztségük után az elkövetett bűneikre bűnbocsánatot kapnak.
Bűnbocsánatot a pap feloldozása után nyernek, de előtte a keresztényeknek meg
kell vizsgálniuk lelkiismeretüket, meg kell bánniuk bűnüket, és meg kell
fogadniuk, hogy többé nem vétkeznek Isten ellen. Majd megvallják bűneiket a
papnak, és vezekelnek, vagyis végrehajtják azt, amit a pap rájuk mér.
A vezeklés azonban nem
szabadítja fel teljesen a bűnösöket. Mind az életben, mind a tisztítótűzben el kell
szenvedniük az ideiglenes büntetést. Az egyház a büntetés elhárítása végett
rendelte el a jóvátételt, mert ezzel a hívek felszabadulnak a bűnük miatti
ideiglenes büntetés alól, ami még a feloldozás után is rájuk várt. A vezeklés
és az előírt jó cselekedetek végrehajtása - gyakran az egyháznak befizetett
pénz formájában - volt a feltétele a teljes bűnbocsánat elnyerésének, ami mind
az élőknek, mind a tisztítótűzben levőknek javára szolgált.
A vértanúk, a szentek, az
apostolok, de főleg Jézus Krisztus és Mária rendkívüli érdemei tették lehetővé
a jóvátételt. Az ő érdemeik „a szentek érdemeinek kincstárába" kerültek,
ahonnan át lehetett utalni azoknak a hívőknek, akiknek számlája veszteséges. E
kincstár kulcsai a pápánál, Péter állítólagos utódjánál voltak, és ő
szabadíthatta fel az embereket az ideiglenes büntetés alól úgy, hogy hitelt
folyósított nekik a kincstárból.[17]
6. A fő hatalom az egyházé. Az évszázadok alatt az államegyház
sok pogány hitet, szent napot és jelképet tett magáévá. Ha valaki szót emelt
ezek ellen az utálatosságok ellen, a római egyház kizárólag magáénak
tulajdonította a Biblia magyarázásának jogát. Az egyház, és nem a Biblia lett a
legfőbb tekintély (lásd e könyv 1. fejezetét). Az egyház azzal érvelt, hogy az
isteni igazságnak két forrása van, (1) a Szentírás és (2) a katolikus
hagyomány, amely az egyházatyák írásaiból, az egyházi zsinatok rendeleteiből, a
jóváhagyott hitvallásokból és az egyház szertartásaiból áll. Minden alkalommal,
amikor az egyházi tanokat a hagyománnyal, és nem a Szentírással támasztották
alá, a hagyomány kapott elsőbbséget. Az egyszerű hívőknek nem volt joguk
magyarázni az Isten által a Szentírásban kinyilatkoztatott tanokat. Erre csak a
katolikus egyháznak volt joga.[18]
Új nap hajnala. A XIV. században John Wycliffe az
egyház megújhodását követelte, nemcsak Angliában, hanem az egész keresztény
világban. Elsőként fordította le a teljes Bibliát angolra, abban az időben,
amikor csak kevés példány volt belőle. A Krisztusba vetett hit általi
megváltásról és a Szentírás kizárólagos csalhatatlanságáról szóló tanításai
képezték a protestáns reformáció alapját. A reformáció hajnalcsillagaként azon
igyekezett, hogy kiszabadítsa Krisztus egyházát a pogányság láncaiból, amelyek
tudatlanságban tartották a népet. Mozgalmat indított el, amely később egyes
embereket és egész népeket szabadított ki a vallási tévtanok karmaiból.
Wycliffe írásai nagy hatást tettek Huszra, Prágai Jeromosra, Lutherre és még
sokakra.
Luther Márton
szenvedélyes, magával ragadó, megalkuvást nem ismerő személyiségével talán a
reformáció legmarkánsabb alakja volt. Mindenki másnál közelebb vezette az
embereket a Szentíráshoz és a hit általi megigazulás evangéliumi igazságához,
miközben hevesen kikelt a cselekedetek általi üdvösség gondolata ellen.
Luther az emberek
tekintetét felfelé - az emberi cselekedetekről, a papokról, a vezeklésről -
Krisztusra, egyetlen Közbenjárójukra és Megváltójukra irányította, amikor
kijelentette, hogy a hívőknek nem szabad a Szentíráson kívül más tekintélyt
elfogadniuk. Elmondta, hogy lehetetlen emberi cselekedetekkel csökkenteni a
bűnterhet, vagy ezek által elkerülni a büntetést. A bűnösöket csak az Istenhez
való megtérés és a Krisztusba vetett hit mentheti meg. Isten kegyelme ingyen
adott ajándék, ennélfogva nem lehet megvásárolni. Az emberek reménységének
tehát nem a jóvátétel az alapja, hanem a megfeszített Üdvözítő kiontott vére.
Mint ahogy egy régészeti
expedíció az évszázadok során felgyülemlett törmelékrétegek alatt kincsre
bukkan, a reformáció úgy tárt fel régen elfeledett tényeket. Újból felfedezték
az evangélium nagyszerű elvét, a hit általi megigazulást, és újult
lelkesedéssel fogadták Krisztus egyszeri és mindenkorra érvényes engesztelő
áldozatát, valamint mindenre kiterjedő közbenjárói papságát. Megtagadtak és
elvetettek sok, a Bibliával nem egyező tanítást, mint például a holtakért való
könyörgést, a szentek és földi maradványaik imádását, a misét, Mária imádását,
a tisztítótüzet, a vezeklést, a szentelt vizet, a papi cölibátust
(nőtlenséget), a rózsafüzért, az inkvizíciót, az átlényegülést, az utolsó
kenetet és a hagyományok tekintélyét.
A protestáns reformátorok
szinte egyhangúlag a pápaság rendszerével azonosították „a bűn emberét", „a
törvényszegés titkos bűnét" és Dániel könyvéből „a kis szarvat", amely a Jel
12:6., 14. és 13:5-ben szereplő 1260 év során, valamint a második advent előtt
üldözi Isten népét.[19]
A protestantizmusban
alapvetővé vált az a tan, hogy a Biblia, és csakis a Biblia a hit és az erkölcs
egyedüli mértéke. A reformátorok minden emberi hagyományt a Szentírás teljes
tekintélye alá rendeltnek tekintettek. Hit dolgában senki - sem a pápa, sem a
zsinatok, sem az egyházatyák, sem a királyok, sem a teológusok - nem uralhatták
az ember lelkiismeretét. A keresztény világ valóban ébredni kezdett a
szendergéséből, és végül sok országban vallásszabadságot hirdettek.
A megakadt reformáció
A keresztény egyház
reformációjának nem lett volna szabad befejeződnie a XVI. században. A
reformátorok sokat tettek, de nem fedeztek fel újra minden olyan igazságot,
amelyre a feledés homálya borult a hitehagyás idején. Kivezették a
kereszténységet a teljes sötétségből, de még mindig a homályban maradtak.
Megtörték a középkori egyház vasmarkának szorítását, amikor eljuttatták a
Bibliát a világnak, és újból felállították az evangélium alapjait, ám más
fontos igazságot még nem fedeztek fel. Az alámerítéses keresztség, a
halhatatlanság, amit Krisztus az igazak feltámadásakor ad, a hetedik nap,
vagyis a Biblia szombatja és még sok más tény (lásd e könyv 7., 14., 19. és 25.
fejezetét) továbbra is a feledés homályában maradt.
A reformátorok utódai
azonban a reformáció továbbvitele helyett csak megerősítették az addigi
vívmányokat. Figyelmüket a reformátorok szavaira, véleményére
összpontosították, nem pedig a Szentírásra. Néhányan felfedeztek új
bizonyítékokat az igazság mellett, de a többség nem volt hajlandó továbbmenni
annál, amit az első reformátorok hittek. Ebből következően a protestáns hit
formalizmussá, üres okoskodássá süllyedt, és kegyelettel őriztek olyan tévedéseket,
amelyeket inkább félre kellett volna tenniük. A reformáció lángja lassan-lassan
kihúnyt, mígnem a protestáns gyülekezetek is hideggé, formálissá, reformra
szorulóvá váltak.
A reformáció utáni kor
pezsgett a teológiai tevékenységtől, de lelkileg kevéssé haladt előre. Frederic
W. Farrar írta, hogy ebben az időszakban „a szabadságot felváltotta a
kötöttség, az egyetemes elveket a szánalmas részletek, az igazságot a
dogmatizmus, a függetlenséget a hagyomány, a vallást a rendszer. A Szentírás
élő tisztelete fölé az ihletettség holt emléke kerekedett. Az őszinte
igazhitűség utat engedett a merev dogmatizmusnak, az élő gondolat a vitázó
dialektikának."[20] Noha „a reformáció összetörte a
régi skolasztika ólomjogarát," a protestáns egyházak „új skolaszticizmussal
álltak elő, amelynek pálcája acélból volt."[21] Robert M. Grant erről az új skolaszticizmusról azt mondta,
hogy „éppen olyan merev, mint az összes középkori teológiai értelmezés volt."[22] A protestánsok „gyakorlatilag
érvényes hitvallásaik korlátai közé szorították önmagukat."[23]
Viták támadtak. „Soha nem
volt még olyan kor, amikor az embereket annyira lekötötte volna mások
tévedéseinek felkutatása, vagy amikor olyan gyalázatos szavakkal illették volna
egymást."[24] Így a jó hírből a szavak háborúja
lett. „A Szentírás többé már nem a szívhez szól, hanem a kritikus értelemhez."[25] „A dogma igaz volt, ám a lelki
élet kihunyt. A teológia diadalmaskodott, de a szeretet kialudt."[26]
|