oldal 3 / 4
A maradék
Az 1260 évig tartó
hitehagyás és nyomorúság ellenére is maradtak olyan hívők, akik megőrizték az
apostoli egyház tisztaságát. A sárkánynak nem sikerült teljes mértékben
kiirtania a Föld színéről Isten hűséges népét 1798-ra, amikor véget ért az
elnyomás 1260 éve. Ellenük tovább folytatta rombolómunkáját. „Megharaguvék
azért a sárkány az asszonyra - mondta János -, és elméne, hogy hadakozzék
egyebekkel az ő magvából valókkal, az Isten parancsolatainak megőrzőivel, és
akiknél vala a Jézus Krisztus bizonyságtétele" (Jel 12:17).
Mit jelent a maradék?
Amikor János
leírja a sárkány küzdelmét az asszonnyal és utódaival, az „egyebekkel az ő
magvából valókkal" (Jel 12:17) kifejezést használja. Ez a kifejezés azt
jelenti, hogy „a megmaradtak", „a maradék" (Jel 12:17). A Biblia úgy festi le a
maradékot, mint Isten népének kis csoportját, amely minden baj, háború és
hitehagyás közepette is hűségesen kitartott Isten mellett. Ez a hűséges maradék
volt az a tőke, amit Isten felhasznált látható földi egyházának
továbbvitelére(2Krón 30:6; Ezsd 9:14-15; Ésa 10:20-22; Jer 42:2; Ez 6:8;
14:22).
Isten meghagyta a
maradéknak, hogy hirdesse dicsőségét, és vezesse az egész világon szétszóródott
népét „szentségemnek hegyére, Jeruzsálembe", „Sion hegyére(Ésa 37:31-32; 66:20;
vö. Jel 14:1). A Szentírás azt mondja az ott összegyűltekről, hogy „Ezek azok,
akik követik a Bárányt, valahová megy" (Jel 14:4).
Jel 12:17 bemutatja az
Isten által kiválasztott hívők végső maradékát, amely Krisztus második
eljövetele előtt hűségesen tanúskodott mellette. Mi jellemzi ezt a maradékot?
A maradék jellemzői.
Nem lehet
egykönnyen eltéveszteni, hogy melyik is a maradék a végidőben. János konkrét
kifejezésekkel írja le ezt a csoportot. Az 1260 évig tartó üldözés után tűnt
fel, és azok alkotják, akik „Isten parancsolatainak megőrzői... és akiknél vala a
Jézus Krisztus bizonyságtétele" (Jel 12:17).
Az a felelősségük, hogy
közvetlenül Krisztus visszatérése előtt az egész világnak hirdessék Isten
utolsó figyelmeztető üzenetét, Jelenések 14. hármas angyali üzenetét (Jel
14:6-12). Ebben az üzenetben is olvasható a maradék bemutatása: „akik
megtartják Isten parancsolatait és Jézus hitét." (Jel 14:12) Vizsgáljuk meg
közelebbről, külön-külön e jellemzőket!
1. Jézus hite. Isten maradék népére jellemző az,
hogy hite Jézuséhoz hasonló. Mint Jézus, ők is megingathatatlanul bíznak
Istenben és a Szentírás tekintélyében. Hiszik, hogy Jézus Krisztus a
próféciában megjövendölt Messiás, Isten Fia, aki eljött, mint a világ
Megváltója. Hitük felöleli a Biblia minden igazságát - azokat, amelyeket
Krisztus hitt és tanított.
Isten maradék népe tehát
hirdeti a Krisztusba vetett hit általi üdvösség örökkévaló evangéliumát.
Figyelmezteti a világot, hogy eljött Isten ítéletének órája, és felkészíti az
embereket a hamarosan visszatérő Uruk fogadására. Tagjai az egész világon
végzik missziójukat, hogy befejezzék az Istentől rájuk bízott bizonyságtevői
munkájukat (Jel 14:6-7; 10:11; Mt 24:14).
2. Isten
parancsolatai. A
Jézusba vetett őszinte hit arra készteti a maradékot, hogy kövesse az Úr
példáját. „Aki azt mondja, hogy őbenne marad, annak úgy kell járnia, amint ő
járt." (1Jn 2:6) Mivel Jézus betartotta az Atya parancsolatait, ők is
engedelmeskedni fognak Isten parancsainak (Jn 15:10).
Tetteiknek összhangban
kell állni szavaikkal, különösen azért, mert ők a maradék nép, máskülönben
tetteik semmit sem érnek. „Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram! Uram! megyen
be a mennyek országába, hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát" (Mt
7:21) - mondta Jézus. A Krisztustól kapott erő által betartják Isten minden
kívánalmát, beleértve mind a tíz parancsolatot, Isten változatlan erkölcsi
törvényét (2Móz 20:1-17; Mt 5:17-19; 19:17; Fil 4:13).
3. Jézus
bizonyságtétele. János
meghatározása szerint „Jézus bizonyságtétele a prófétaság lelke" (Jel 19:10). A
maradékot Jézus bizonyságtétele vezeti, ami a prófétaság ajándéka által jut el
hozzájuk.
A Lélek ajándékának az
egyház története során folyamatosan működnie kell, „míg eljutunk mindnyájan az
Isten Fiában valóhitnek és az Ő megismerésének egységére, érett férfiúságra, a
Krisztus teljességével ékeskedő kornak mértékére" (Ef 4:13). Ez tehát a maradék
egyik fő jellemzője.
Az ilyen prófétai vezetés
teszi a maradékot prófétai néppé, amely prófétai üzenetet hirdet. Érti és
tanítja a próféciát. A kinyilatkoztatott igazság segítségével fejezi be
küldetését, készíti fel a világot Krisztus visszatérésére (lásd e könyv 17.
fejezetét).
Az utolsó időben a
maradék megjelenése. A Biblia arra utal, hogy a maradék nagy üldözés után tűnik fel a világ
színpadán (Jel 12:14-17). A próféciák tanulmányozásának új lendületet adott a
francia forradalom világot rengető eseménye, amely az 1260 év végén (1798-ban)
a pápa elfogatásához vezetett, valamint a három nagy világűrbeli jel
beteljesedése - amikor a Föld, a Nap, a Hold és a csillagok tanúsították, hogy
Krisztus hamarosan visszatér. Széles körben elterjedt Jézus közeli
visszajövetelének váradalma. Az egész világon sok keresztény ismerte fel, hogy
eljött „a végső idő" (Dán 12:4).[27]
A XVIII. sz. második,
valamint a XIX. sz. első felében beteljesedő bibliai próféciák erőteljes
felekezetközi mozgalmat hívtak életre, amely az adventi reménységet állította a
központba. Minden egyházban lehetett találni olyanokat, akik hittek Krisztus
közeli visszatérésében, mindnyájan imádkoztak, dolgoztak, és várták a világ
legnagyobb eseményét.
Az adventi reménység az
egység szoros lelkületét ébresztette fel követői között. Sokan összefogtak,
hogy figyelmeztessék a világot: Krisztus hamarosan visszatér. Az adventmozgalom
felekezetközi, valóban bibliai mozgalom volt, amely Isten Igéjét és az adventi
reménységet állította a központba.
Minél jobban
tanulmányozták a Bibliát, annál jobban meggyőződésükké vált, hogy Isten elhívta
a maradékot a keresztény egyház megakadt reformációjának továbbvitelére. Ők
maguk érezték saját gyülekezeteikben a reformáció igazi lelkületének hiányát,
és azt, hogy nem tanulmányozzák a második advent kérdését, nem készülnek Jézus
eljövetelére. A Biblia kutatása során feltárult előttük, hogy azok a
megpróbáltatások és csalódások, amelyeken Isten átvezette őket, mélységes
lelki, megtisztító élményt jelentettek számukra. Ez összehozta őket, mint Isten
maradék népét azzal az Istentől kapott megbízatással, hogy folytassák az
egyháznak oly sok örömet és erőt adó reformációt. Hálával és alázattal fogadták
megbízatásukat, ráébredve, hogy nem azért kapták Istentől, mintha különbek
lennének másoknál, hiszen egyedül Krisztus irgalma és hatalma által érhetnek el
bármiféle eredményt is.
A maradék küldetése
A Jelenések könyvének
próféciái világosan felvázolják, hogy mi a maradék küldetése. Jel 14:6-12
hármas angyali üzenete közli, hogy a maradék prédikálása végül az evangélium
igazságát teljes mértékben bemutatja.[28] E három üzenet adja meg Isten válaszát a világon közvetlenül Krisztus visszatérése
előtt végigsöprő sátáni csalás áradatára (Jel 13:3, 8, 14-16). Közvetlenül
Isten utolsó hívása után Krisztus visszatér, hogy elvégezze az aratás munkáját
(Jel 14:14-20).
Az első angyal üzenete
„És láték más angyalt az
ég közepén repülni, akinél volt az örökkévaló evangélium, hogy a Föld
lakosainak hirdesse az evangéliumot, és minden nemzetségnek és ágazatnak, és
nyelvnek és népnek, ezt mondván nagy szóval: Féljétek az Istent, és néki
adjatok dicsőséget; mert eljött az ő ítéletének órája; és imádjátok azt, aki
teremtette a Mennyet és a Földet, és a tengert és a vizek forrásait." (Jel
14:6-7)
Az első angyal Isten
maradék népét jelképezi, amely az örökkévaló evangéliumot viszi a világnak. Ez
az evangélium ugyanannak az Istennek a végtelen szeretetéről szóló jó hír, amit
az ókori próféták és az apostolok hirdettek (Zsid 4:2). A maradék nem más
evangéliumot hirdet. Tekintettel az ítéletre, újból megerősíti az örökkévaló
evangéliumot, azt, hogy a bűnösök hit által igazulnak meg, és részesülnek
Krisztus igazságában.
Ez az üzenet bűnbánatra
szólítja fel a világot. Mindenkit figyelmeztet, hogy „féljék", azaz tiszteljék
Istent, és „adjanak dicsőséget" neki, azaz dicsőítsék. Isten ezzel a céllal
teremtett bennünket, és mind szavainkkal, mind tetteinkkel dicsőséget adhatunk
neki. „Abban dicsőíttetik meg az én Atyám, hogy sok gyümölcsöt teremjetek." (Jn
15:8)
János megjövendölte, hogy
a világot Krisztus visszatérésére felkészítő mozgalom új hangsúlyt helyez Isten
dicsőítésének bibliai ügyére. Az Újszövetség felhívását az életünkkel való
sáfárkodás szent kötelességére vonatkozóan soha nem látott erővel hirdeti. „A
ti testetek a bennetek lakozó Szentlélek temploma." Nem rendelkezünk
kizárólagos joggal fizikai, lelki és erkölcsi erőnk felett, mert Krisztus a
vérével váltott meg bennünket a Golgotán. „Dicsőítsétek azért Istent a ti
testetekben és lelketekben, amely az Istenéi." (1Kor 6:19-20) „Azért akár
esztek, akár isztok, akármit cselekszetek, mindent az Isten dicsőségére műveljetek."
(1Kor 10:31)
Még sürgetőbbé teszi a
felhívást a megtérésre, hogy „eljött az ő ítéletének órája" (lásd e könyv 23.
fejezetét). Jel 14:7-ben az ítélet a görög kríszisz fordítása,
ami az ítélet meghozatalát, és nem az ítélet határozatát (kríma) jelöli.
Az ítélet teljes folyamatára utal, beleértve az emberek vád alá helyezését
Isten bírósága előtt, az életükről szóló feljegyzések megvizsgálását, a
felmentő vagy elítélő határozatot, az örök élet adományozását vagy a halálos
ítéletet (lásd Mt 16:27; Róm 6:23; Jel 22:12). Az ítélet órájának üzenete
ítéletet hirdet minden hitehagyás felett is (Dán 7:9-11, 26; Jelenések 17-18).
Az ítélet órájának üzenete
kifejezetten arra az időre mutat, amikor a mennyei szentélyben Krisztus, főpapi
szolgálatának utolsó szakaszaként, elkezdte ítélő munkáját (lásd e könyv 23.
fejezetét).
Ez az üzenet arra is
felszólít mindenkit, hogy imádják a Teremtőt. Isten felhívását, hogy imádjuk
Őt, ellentétbe kell állítani azzal a felhívással, amely a fenevad és képe
imádatára szólít (Jel 13:3, 8, 15). Hamarosan mindenkinek választania kell az
igaz és a hamis tisztelet között: Istent az Ő feltételei szerint imádják (hit
általi megigazulás), vagy a saját feltételeik szerint (cselekedetek általi
megigazulás). Ez az üzenet a negyedik parancsolatra fordítja a figyelmet, mivel
elrendeli, hogy „imádjátok azt, aki teremtette a Mennyet és a Földet, és a
tengert és a vizek forrásait" (Jel 14:7; vö. 2Móz 20:11).
A Teremtő igazi imádatára
vezeti az embereket, amelynek része, hogy tartsák tiszteletben a teremtés
emlékünnepét - az Úr szombatját, a hetedik napot, amelyet a teremtéskor
alapított, majd a Tízparancsolatban megerősített (lásd e könyv 19. fejezetét).
Az első angyal üzenete tehát arra szólít, hogy Krisztust mint Teremtőt és a
bibliai szombat Urát állítsuk a világ elé, és ezzel történjen meg az igazi
istentisztelet helyreállítása. Ez a jele Isten teremtésének, olyan jel, amelyet
a teremtmények nagy többsége teljesen figyelmen kívül hagy.
Gondviselésszerű volt,
hogy a figyelmet a teremtő Istenre irányító üzenet hirdetése a történelemnek
éppen azon a pontján kezdődött el, amikor Charles Darwin A fajok eredete (1859)
című munkájának kiadása nagy lökést adott a fejlődéstan filozófiájának. Az első
angyal üzenetének hirdetése a legerősebb védőbástya a fejlődéstan elméletének
terjedése ellen.
Végezetül, ez a felhívás
utal arra is, hogy Isten szent törvénye, amelyet „a bűn embere" (2Thessz 2:3)
lábbal tiport, újból tiszteletben részesül. Isten csak akkor dicsőíttetik meg,
amikor visszaállítják az igazi istentiszteletet, a hívők pedig Isten országának
elvei szerint élnek.
|