oldal 2 / 3
A keresztség jelentése
A keresztség jelentése és
formája szorosan kötődik egymáshoz. Alfred Plummer mondta: „A keresztség teljes
jelentősége csak akkor látható, ha alámerítéssel gyakorolják".[15]
Krisztus halálának
és feltámadásának jelképe. Elsöprő erejű bajt és szenvedést jelképez az, ha víz
borítja el az embert (Zsolt 42:8; 69:3; 124:4-5), így Jézus víz általi
keresztsége szenvedésének, halálának és eltemettetésének prófétai bejelentése
volt (Mk 10:38; Lk 12:50), a vízből való kijövetele pedig az azt követő
feltámadását hirdette (Róm 6:3-5).
A keresztségnek - mint
Krisztus szenvedése jelképének - nem lett volna olyan jelentősége, ha az
apostoli egyházban nem alámerítéssel, hanem valahogy másképp kereszteltek
volna. Ezért „az alámerítéses keresztség mellett a teológiai érv szól a
legerősebben."[16]
A bűnnek való
meghalás és az Istennek való élet jelképe. A keresztséggel a hívők Urunk
szenvedésének élményében részesülnek. „Avagy nem tudjátok-é, hogy akik
megkeresztelkedtünk Krisztus Jézusba, az ő halálába keresztelkedtünk meg?
Eltemettettünk azért ővele együtt a keresztség által a halálba: hogy amiképpen
feltámasztatott Krisztus a halálból... azonképpen mi is új életben járjunk" (Róm
6:3-4) - mondta Pál.
A hívő és Krisztus közötti
meghitt kapcsolatra utalnak az ilyen kifejezések: „megkeresztelkedtünk Krisztus
Jézusba", „az ő halálába keresztelkedtünk meg" és „eltemettettünk azért ővele
együtt a keresztség által". Howard megjegyezte: „A keresztség jelképes
cselekményével a hívő Krisztus halálában részesül, és az a halál valósággal az
ő halála lesz; részesül Krisztus feltámadásában is, és az a feltámadás az ő
feltámadása lesz."[17] Mire utal az, hogy a hívő részesül
Krisztus szenvedésében?
1. Meghalni a bűnnek.
A
keresztségben a hívők „az ő [Krisztus] halálának hasonlatossága szerint vele
eggyé" lettek (Róm 6:5), és „Krisztussal együtt" megfeszíttettek (Gal 2:20). Ez
azt jelenti, hogy „a mi óemberünk ővele megfeszíttetett, hogy megerőtelenüljön
a bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek; mert aki meghalt,
felszabadult a bűn alól" (Róm 6:6-7).
A hívők hátat fordítanak
régi életmódjuknak. Meghaltak a bűnnek, és megerősítik, hogy „a régiek
elmúltak" (2Kor 5:17), életük el van rejtve Krisztussal Istenben. A keresztség
a régi élet keresztre feszítését jelképezi. Nemcsak halál, hanem eltemetés is.
Eltemettetünk „ővele együtt a keresztségben" (Kol 2:12). A halál után a temetés
következik, így amikor a hívő leszáll a hullámsírba, eltemettetik a régi élete,
amely akkor múlt el, amikor elfogadta Jézus Krisztust.
A keresztséggel a hívők
elfordulnak a világtól. Engedelmeskedve a parancsnak: „Menjetek ki közülük, és
szakadjatok el, azt mondja az Úr, és tisztátalant ne illessetek" (2Kor 6:17), a
keresztelendők nyilvánosan megvallják, hogy felhagynak Sátán szolgálatával, és
Krisztust fogadják be az életükbe.
Az apostoli egyházban a
megtérésre szólító felhívás együtt járt a keresztségi felhívással (ApCsel
2:38). A keresztség tehát az igazi bűnbánatot is jelöli. A hívők meghalnak a
törvényszegésnek, és bűnbocsánatot nyernek Jézus megtisztító vére által. A
keresztségi szertartás a belső tisztulást - a megvallott bűntettek lemosását
bizonyítja.
2. Élni Istennek. Krisztus feltámasztó hatalma hatni
kezd az életünkben. Képessé tesz arra, hogy „új életben járjunk" (Róm 6:4),
holtak lévén a bűnnek, de élve „az Istennek a mi Urunk, Jézus Krisztusban" (Róm
6:11). Tanúsítjuk, hogy a régi természetünk feletti győzelmes életre
egyetlenreményünk a feltámadott Úr kegyelmében van, aki a Szentlélek erőt adó
hatalma által új életet adott. Ez az új élet az emberi tapasztalat magasabb
szintjére emel, új értéket, késztetést és vágyat ad, amelynek gyújtópontjában a
Jézus Krisztus iránti elkötelezettség áll. Megváltónk új tanítványai vagyunk,
és a keresztség a tanítványságunk jele.
A szövetségi
kapcsolat jelképe. Az ószövetségi időben a körülmetélés volt az Isten és Ábrahám közötti
szövetségi kapcsolat jele (1Móz 17:1-7).
Az ábrahámi szövetségnek
volt lelki és nemzeti oldala is. A körülmetélés a nemzeti hovatartozást is
jelölte. Körül kellett metélni Ábrahámot és családjának minden, nyolc naposnál
idősebb férfitagját (1Móz 17:10-14, 25-27). Aki nem metéltette körül magát, az
„kivágattatik" Isten népe közül, mert megszegte a szövetséget (1Móz 17:14).
E szövetség Isten és
Ábrahám, azaz felnőtt ember között köttetett, ami a lelki kiterjedésre utal.
Ábrahám körülmetélkedése a hit általi megigazulás korábbi tapasztalatát jelölte
és erősítette meg. „A körülmetélkedés jegyét körülmetéletlenségében tanúsított
hite igazságának pecsétjéül nyerte." (Róm 4:11)
Ám egyedül a
körülmetélkedés még nem garantálja, hogy az ember a szövetség igazi lelki
kiterjedésébe lép. Isten emberei gyakran figyelmeztettek, hogy a lélek
körülmetélésére van szükség, ami elengedhetetlen. „Metéljétek azért körül a ti
szíveteket, és ne legyetek ezután keménynyakúak." (5Móz 10:16; vö. 30:6; Jer
4:4) A „körülmetéletlen szívűekre" büntetés várt a pogányokkal együtt (Jer
9:25-26).
Amikor a zsidók elvetették
Jézust, mint Messiást, megtörték Istennel való szövetségi kapcsolatukat, véget
vetve ezzel különleges helyzetüknek, mint Isten kiválasztott népe (Dán 9:24-27;
lásd e könyv 4. fejezetét). Isten, akinek szövetsége és ígéretei változatlanok
maradtak, új népet választott magának. A lelki Izrael foglalta el a zsidó nép
helyét (Gal 3:27-29; 6:15-16).
Krisztus halála
törvényerőre emelte az új szövetséget. Az emberek a lelki körülmetélkedés által
léptek e szövetségbe, amit Jézus engesztelő halálára válaszként tettek meg. A
keresztényeké „a körülmetéletlenség evangéliuma" (Gal 2:7). Az új szövetség
„belső hitet", és nem „külső szertartást" követel meg azoktól, akik a lelki
Izraelhez akarnak tartozni. Zsidónak születni kell, kereszténnyé azonban csak
újjászületés által lehet az ember. „Mert Krisztus Jézusban sem a
körülmetélkedés nem ér semmit, sem a körülmetélkedetlenség, hanem a szeretet
által munkálkodó hit." (Gal 5:6) Csak „a szívnek a lélekben... való körülmetélése"
számít (Róm 2:28-29).
A keresztség, ami a
Jézussal való üdvözítő kapcsolat bizonyítéka, jelképezi a lelki körülmetélést. „Akiben
körül is metéltettek kéz nélkül való körülmetéléssel, levetkezvén az érzéki
bűnök testét a Krisztus körülmetélésében; eltemettetvén Ővele együtt a
keresztségben, akiben egyetemben fel is támasztattatok az Isten erejébe vetett
hit által, aki feltámasztá Őt a halálból." (Kol 2:11-12)
„Amikor Jézus elvégzi a
lelki körülmetélést, és ezzel az újonnan megkeresztelt ember levetkezi „érzéki
testét", „felöltözi Krisztust", új szövetségi kapcsolatba lép Jézussal. Ennek
következtében egyenes ágon nyeri el a szövetségi ígéretek beteljesedését."[18] „Mert akik Krisztusba
keresztelkedtetek meg, Krisztust öltöztétek fel...Ha pedig Krisztuséi vagytok,
tehát az Ábrahám magva vagytok, és ígéret szerint örökösök." (Gal 3:27-29)
Isten biztos ígéretét tapasztalják meg azok, akik e szövetségi kapcsolatra
léptek: „Istenükké leszek, ők pedig népemmé lesznek" (Jer 31:33).
A Krisztus
szolgálatára szentelődés jelképe. Keresztségekor Jézusra különleges mértékben áradt a
Szentlélek, ami azt jelölte, hogy felszenteltetett vagy kenetett az Atya által,
a számára kijelölt küldetés végzésére (Mt 3:13-17; ApCsel 10:38). Jézus
tapasztalata azt mutatja, hogy a víz általi keresztség és a Lélek keresztsége
összetartozik, nem teljes a keresztség a Szentlélek befogadása nélkül.
Az apostoli egyházban a
Szentlélek kitöltetése általában a víz általi keresztséget követte. Tehát ma,
amikor megkeresztelkedünk az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében, akkor a Menny
három nagy hatalmának és az örökkévaló evangélium hirdetésének szenteljük,
ajánljuk magunkat, és azzal kapcsolódunk össze.
E szolgálatra a Szentlélek
készít fel, úgy, hogy megtisztítja a szívünket a bűntől. János kijelentette:
Jézus „Szentlélekkel és tűzzel keresztel majd" (Mt 3:11). Ésaiás
kinyilatkoztatta, hogy Isten „az ítélet lelkével, a megégetés lelkével"
tisztítja meg népét tisztátalanságából (Ésa 4:3). „Kiolvasztom mintegy lúggal
salakodat, és eltávolítom minden ólmodat" - mondja Isten (Ésa 1:25). „A mi
Istenünk megemésztő tűz." (Zsid 12:29) A Szentlélek megtisztítja mindazok
szívét, akik meghódolnak előtte. Bűnüket elemészti.
Ezek után adja a
Szentlélek ajándékait. Ajándékai „rendkívüli adományok Istentől, amit a hívő a
keresztségkor nyer, hogy képessé váljon az egyház és mindazok szolgálatára,
akik még nem fogadták el Jézus Krisztust".[19] A Szentlélek keresztsége adott erőt az őskeresztény
egyháznak a bizonyságtételhez (ApCsel 1:5, 8), és csak ugyanez a keresztség
fogja képessé tenni az egyházat feladata betöltésére, arra, hogy hirdesse Isten
országának örökkévaló evangéliumát (Mt 24:14; Jel 14:6).
Az egyházhoz
csatlakozás jelképe. A keresztség az ember újjászületésének jeleként (Jn 3:3, 5) a Krisztus
lelki országába való belépést is jelöli.[20] Mindig az egyházba
vezető ajtóként működik, mivel az új hívőt Krisztussal fűzi egybe. A keresztség
által az Úr az új tanítványt a hívők testületéhez, az Ő testéhez, az egyházhoz
kapcsolja (ApCsel 2:41, 47; 1Kor 12:13), aki így Isten családjának tagja lesz.
Nem keresztelkedhet meg az ember az egyház családjához való csatlakozás nélkül.
A keresztség feltételei
A Krisztus és egyháza
közötti kapcsolatot a Szentírás a házassághoz hasonlítja. A házasság felelősségét
és az azzal járó elkötelezettséget mindkét félnek jól kell ismernie. Akik
szeretnének megkeresztelkedni, azoknak az életében láthatóvá kell lennie a
hitnek, a megtérésnek és a megtérés gyümölcsének, azoknak tisztában kell
lenniük a keresztség jelentésével és az ebből fakadó lelki kapcsolattal.[21]
Hit. A keresztség egyik előfeltétele,
hogy az ember hisz Jézus engesztelő áldozatában, ami a bűntől való megváltás
egyetlen eszköze. „Aki hiszen, és megkeresztelkedik, az idvezül." (Mk 16:16) Az
apostoli egyházban csak azokat keresztelték meg, akik hittek az evangéliumban
(ApCsel 8:12, 36-37; 18:8).
„A hit hallásból van, a
hallás pedig Isten igéje által" (Róm 10:17), ezért a keresztségre való
felkészülésnek lényeges része a tanítás. Krisztus nagy misszióparancsa
megerősíti a tanítás fontosságát. „Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká
minden népeket, megkeresztelvén őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
nevében, tanítván őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam néktek."
(Mt 28:19-20/a) Ahhoz, hogy valaki tanítvány legyen, alapos tanításban kell
részesülnie.
Megtérés. „Térjetek meg - mondta Péter -, és
keresztelkedjetek meg mindnyájan" (ApCsel 2:38). Az Isten Igéjéből való tanítás
nemcsak hitet fakaszt, hanem bűnbánatot és megtérést is kivált az emberből.
Isten hívását hallva, az emberek felismerik elveszett állapotukat, megvallják
bűnösségüket, alávetik magukat Istennek, megtérnek bűnükből, elfogadják
Krisztus engesztelését,és új életre szentelik magukat az Úrral. Megtérés nélkül
nem lehet személyes kapcsolatuk Jézus Krisztussal. Csak a megtérés által
halhatnak meg a bűnnek, ez pedig a keresztség előfeltétele.
A megtérés
gyümölcsei. Akik
szeretnének megkeresztelkedni, azoknak meg kell vallaniuk hitüket, és meg kell
térniük. Ám a keresztség bibliai előfeltételeinek addig nem tettek eleget, amíg
nem teremnek „a megtéréshez illő gyümölcsöket" (Mt 3:8).Életük igazolja a
jézusi igazság iránti elkötelezettségüket, és abból látszik meg, szeretik
Istent, hogy a parancsolatoknak engedelmeskednek. A keresztségre való
felkészülés során hátat kell fordítaniuk a tévtanoknak és a helytelen
szokásoknak. Ha a Lélek gyümölcsei látszanak meg az életükben, ez azt
bizonyítja, hogy az Úrban vannak, és az Úr bennük él (Jn 15:1-8). Addig még nem
készültek fel az egyházhoz való csatlakozásra, amíg a Krisztussal létező
kapcsolatuk ilyen bizonyítékát nem adják.[22]
A keresztelendők
meghallgatása. A
gyülekezeti taggá válásnak része e lelki lépés megtétele, ami nem azt jelenti
csupán, hogy beírják az ember nevét a névsorba. A keresztelést végzők
felelőssége eldönteni, hogy felkészült-e a keresztelendő, vagy sem. Meg kell
bizonyosodniuk arról, hogy a keresztelendő érti az egyház által képviselt
elveket, új teremtés lett, és örömmel él az Úr Jézusban.[23]
Ítélkezniük azonban nem
szabad afölött, hogy ki milyen okkal kéri a keresztséget. „Amikor valaki jelzi,
hogy a gyülekezet tagja kíván lenni, meg kell vizsgálnunk élete gyümölcseit, de
indítékaiért ő felelős."[24]
Vannak, akiket élve
temetett el a hullámsír. Énjük nem halt meg. Ők nem nyertek új életet
Krisztusban. A gyengeség és a hitehagyás magvait hozzák magukkal azok, akik így
csatlakoznak az egyházhoz. „Megszenteletlenségük" hatása megzavarja az egyházon
belül és kívül levőket egyaránt, veszélyeztetve az egyház bizonyságtételét.
Meg kell-e
keresztelni a csecsemőket, a gyermekeket? A keresztség által az új hívők az
egyház tagjaivá válnak, és újjászületnek. Megtérésük nyomán keresztelkedhettek
meg, és válhattak az egyház tagjává. A beiktatás az újjászületéskor, nem pedig
a természetes születéskor történik. Ezért van az, hogy a hívők keresztelkedtek
meg, „mind férfiak, mind asszonyok" (ApCsel 8:12-13, 29-38;
9:17-8; 1Kor 1:14). Kart Barth elismeri: „Az Újszövetség egyetlen helye sem
engedi meg, és nem is ad parancsot a gyermekkeresztségre."[25]
„A gyermekkeresztségben
képtelen vagyok felismerni az újszövetségi egyház keresztségét"[26] - vallja meg G. R. Beasley-Murray.
A csecsemők és a
kisgyermekek nem élhetik át a megtérést, ezért még nem alkalmasak a
keresztségre. Azt jelentené ez, hogy az újszövetség közösségéből ki vannak
rekesztve? Semmiképpen nem! Jézus nem zárta ki őket a kegyelem országából.
„»Engedjétek - mondta -, és ne akadályozzátok, hogy hozzám jöjjenek a kisgyermekek,
mert ilyeneké a mennyek országa.« Azután rájuk tette a kezét." (Mt 19:14-15 -
új prot. ford.). A hívő szülők szerepe rendkívül fontos abban, hogy
gyermekeiket a Krisztussal való kapcsolat kialakítására irányítsák, ami végül
elvezeti őket a keresztségig.
A gyermekbemutatás szokása
alakult ki annak nyomán, hogy Jézus igazat adott az anyáknak, akik áldását
kérve vitték hozzá gyermekeiket. A szülők elviszik gyermekeiket az
istentiszteletre, hogy ott Istennek bemutassák, ill. ajánlják őket.
Hány éves korában lehet
kész valaki a keresztségre? Meg lehet keresztelni azt, aki (1) már elég idős
ahhoz, hogy megértse, mit jelent a keresztség, (2) átadta magát Krisztusnak, és
megtért, (3) érti a kereszténység alapvető elveit, és (4) tisztában van a
gyülekezeti tagság jelentőségével. Az ember csak akkor veszélyezteti az
üdvösségét, ha kora szerint már képes felelősséget vállalni, de elutasítja a
Szentlélek befolyását.
Mivel a lelki érettség
tekintetében az azonos korú emberek is különböznek egymástól, vannak, akik már
fiatalabb korban készek a keresztségre, mint mások. Ezért nem határozhatjuk meg
a keresztség korának alsó határát. Ha a szülők beleegyeznek abba, hogy
gyermekeik korábban keresztelkedjenek meg, felelősséget kell vállalniuk
gyermekeik lelki növekedéséért és jellemfejlődéséért.
|