oldal 1 / 2
Az
úrvacsora Jézus testének és vérének jelképeiben való részesedés, mely kifejezi
Urunkba és Megváltónkba vetett hitünket. Az úrvacsora tapasztalatában Krisztus
jelen van, hogy találkozzon népével és erősítse őket. Amikor részt veszünk
benne, örömmel hirdetjük az Úr halálát, amíg visszajön. Az úrvacsorára való
felkészülés magába foglalja az önvizsgálatot, bűnbánatot és megbánást. A Mester
elrendelte a lábmosás szolgálatát, hogy rámutasson a megújult megtisztulásra:
fejezzük ki készségünket egymás szolgálatára keresztényi alázatossággal és
szeretetben egyesítsük szívünket! Minden hívő keresztény részesülhet
úrvacsorában. (1Kor 10:16-17; 11:23-30; Mt 26:17-30; Jel 3:20; Jn
6:48-63; Jn 13:1-17)
Poros lábbal érkeztek a
felházba a húsvéti bárány elfogyasztására. Valaki hozott egy kancsó vizet,
mosdótálat és törülközőt a szokásos lábmosáshoz, de senki sem akarta elvégezni
e szolgai munkát.
Jézus tudta, hogy
közeledik a halála, és szomorúan szólt: „Kívánva kívántam a húsvéti bárányt
megenni veletek, mielőtt én szenvednék; mert mondom néktek, hogy többé nem
eszem abból, mígnem beteljesedik az Isten országában" (Lk 22:15-16).
A tanítványok egymásra való
féltékenysége fájdalommal töltötte el Jézus szívét. Tudta, hogy még mindig azon
vitatkoznak, ki lesz a nagyobb Isten országában (Lk 22:24; Mt 18:1; 20:21). A
tisztségért való mesterkedésük, a büszkeségük és önteltségük gátolta a
tanítványokat abban, hogy megalázkodjanak, és a szolga szerepét vállalva,
megmossák egymás lábát. Megtanulják-e valamikor, hogy Isten országában az igazi
nagyság az alázatosságban és a szerető szolgálatban fejeződik ki?
„Vacsora közben" (Jn
13:2,4)[1] Jézus csendesen felállt, vette a
szolga törülközőjét, vizet öntött a mosdótálba, letérdelt, és] kezdte mosni a
tanítványok lábát. A Mester, mint szolga! A tanítványok megértették a ki nem
mondott dorgálást, és elszégyellték magukat. Amikor Jézus befejezte a
lábmosást, visszatért a helyére, és így szólt:„Azért, ha én, az Úr és a Mester
megmostam a ti lábaitokat, néktek is meg kell mosnotok egymás lábait. Mert
példát adtam néktek, hogy amiképpen én cselekedtem veletek, ti is akképpen
cselekedjetek. Bizony, bizony, mondom néktek, a szolga nem nagyobb az ő Uránál;
sem a követ nem nagyobb annál, aki azt küldte. Ha tudjátok ezeket, boldogok
lesztek, ha cselekszitek ezeket" (Jn 13:14-17).
Jézus ezután a páskabárány
ünnepe helyett bevezette az Ő nagy áldozatára emlékeztető szertartást, az úrvacsorát.
Vette a kovásztalan kenyeret, „és hálákat adván, megtöré, és adá a
tanítványoknak" ezekkel a szavakkal: „Vegyétek, egyétek! Ez az én testem, amely
tiérettetek megtöretik; ezt cselekedjétek az én emlékezetemre." Majd vette a
hálaadás poharát, és „hálákat adván, adá azoknak, ezt mondván: Igyatok ebből
mindnyájan; mert ez az én vérem, az] újszövetségnek vére, amely sokakért
kiontatik bűnöknek bocsánatára." „Ezt cselekedjétek, valamennyiszer isszátok az
én emlékezetemre. Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret, és isszátok e pohárt,
az Úrnak halálát hirdessétek, amíg eljövend" (lásd Mt 26:26-28; 1Kor 11:24-26;
10:16).
A lábmosás és az úrvacsora
alkotja ezt a szertartást. Krisztus rendelte el e szertartás mindkét részét,
elősegítve azt, hogy szoros lelki közösségbe jussunk vele.
A lábmosás szertartása
A megkívánt szokás az
volt, hogy a páskabárány ünnepének megtartásához a kovásztalan kenyér hetének
első napja előtt a zsidó családok eltávolítottak minden kovászt - bűnt - az
otthonukból (2Móz 12:15, 19-20). Ennek megfelelően a hívőknek meg kell
vallaniuk és bánniuk minden bűnt, beleértve a büszkeséget, versengést,
féltékenységet, neheztelést, önzést; így válhat a lelkületük alkalmassá arra,
hogy ilyen mély közösségre jussanak Krisztussal.
Ezért hozta létre Krisztus
a lábmosás szertartását. Nemcsak példát mutatott, de ki is jelentette, hogy ők
is ugyanezt cselekedjék, és áldását ígérte nekik. „Ha tudjátok ezeket, boldogok
lesztek, ha cselekszitek ezeket." (Jn 13:17) Ez a szertartás, amely megelőzi az
úrvacsorát, betölti azt a célt, hogy „próbálja meg azért az ember magát", és
hogy senki ne vegyen „méltatlanul" részt ebben a vacsorában (1Kor 11:27-29).
A szertartás
jelentősége Ez
a szertartás feltár valamit Krisztus küldetéséből és a résztvevők lelkületéből
is.
1. A Krisztus megalázkodásáról való
megemlékezés.
A lábmosás szertartása emlékeztet a Krisztus testté létele és szolgáló élete
általi megalázkodására.[2] Bár
az Atyánál mennyei dicsőségben volt része, „önmagát megüresíté, szolgai formát
vévén föl, emberekhez hasonlóvá lévén" (Fil 2:7).
Isten Fia számára megalázó
volt, hogy bár önzetlen szeretetet adott, mégis csupán visszautasítást kapott
azok többségétől, akiknek megmentése érdekében jött. Sátán elhatározta, hogy
ahol csak teheti, minden alkalommal megszégyeníti Krisztust a földi élete
során. Mily megalázó volt az ártatlan számára, hogy bűnözőként keresztre
feszítették!
Krisztus élete az önzetlen
szolgálat élete volt. Nem azért jött, „hogy néki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon"
(Mt 20:28). A lábmosás cselekményével megmutatta, hogy az emberek megmentése
érdekében minden szolgálatot elvégez, bármilyen alantas legyen is az. Szolgáló
és alázatos életével hatott követői lelkére.
Ennek az előkészítő
szertartásnak az elrendelésével Krisztus a mások szolgálatára indító
gyengédséget és szeretetet akarta felébreszteni a hívőkben. E szertartás
jelentőségén elgondolkodókat arra készteti, hogy másokkal alázatosan és
együttérzéssel bánjanak. Ha a lábmosásban Krisztus példáját követjük, az Ő
szellemében járunk el. „Szeretettel szolgáljatok egymásnak!" (Gal 5:13)
Jóllehet ez a szolgálat
alázatot igényel,] de egyáltalán nem lealacsonyító. Ki ne érezné kiváltságnak,
ha meghajolhatna Krisztus előtt, és megmoshatná azokat a lábakat, amelyeket
keresztre szegeztek! Jézus ezt mondta: „Amennyiben megcselekedtétek eggyel emez
én legkisebb atyámfiai közül, énvelem cselekedtétek meg" (Mt 25:40).
2. A magasabb rendű megtisztulás
jelképe. A
lábmosás több volt a láb megtisztításánál. Magasabb rendű megtisztulást - a
szív megtisztítását jelképezte. Amikor Péter azt kérte Jézustól, hogy egészen
mossa meg, Jézus ezt mondta: „Aki megfürödött, nincs másra szüksége, mint a
lábait megmosni, különben egészen tiszta" (Jn 13:10).
Aki megfürdött, az tiszta.
De a nyitott saruba bújtatott láb csakhamar poros lesz,és újra meg kell mosni.
Így volt ez a tanítványoknál is. A keresztség lemosta bűnüket, de Sátán
megkísértette őket, és szívükben büszkeséget, féltékenységet és gonoszságot
tápláltak. Nem voltak felkészülve arra, hogy Urukkal bensőséges közösségbe
lépjenek; sem arra, hogy elfogadják az újszövetséget, amelyet Jézus meg akart
kötni velük. Krisztus a lábmosással akarta felkészíteni őket az úrvacsorában
való részvételre. Az áruló Júdás kivételével Krisztus megtisztította szívüket
az önzéstől és büszkeségtől, és ők szeretetben egyesültek egymással. Jézus
önzetlen tette megalázta őket, és ők taníthatóvá váltak.
A tanítványokhoz
hasonlóan, amikor befogadtuk Krisztust, és megkeresztelkedtünk, az Ő vére által
megtisztultunk, de keresztény életünk során mulasztásokat követünk el. Lábunk
poros lesz. Krisztushoz kell fordulnunk újból, hogy megtisztító kegyelme mossa
le a szennyet. De nem kell újra megkeresztelkednünk, mert „aki megfürödött,
nincs másra szüksége, csak a lábait megmosni" (Jn 13:10).[3] A lábmosás szertartása emlékeztet arra, hogy rendszeresen meg kell
tisztulnunk, és hogy teljesen Krisztus vérétől függünk. Maga a lábmosás nem
tisztíthat meg a bűntől. Csak Krisztus tisztíthat meg bennünket.
3. Közösség a
megbocsátásban.
Az úrvacsorán részt vevők között a megbocsátásra való készség jelzi, hogy
eredményes volt az e szolgálat által jelképezett megtisztítás. Isten csak akkor
bocsát meg nekünk, ha mi is megbocsátunk másoknak. „Ha megbocsátjátok az
embereknek az ő vétkeiket, megbocsát néktek is a ti mennyei Atyátok. Ha pedig
meg nem bocsátjátok az embereknek az ő vétkeiket, a ti mennyei Atyátok sem
bocsátja meg a ti vétkeiteket." (Mt 6:14-15)
Jézus azt mondta: „Néktek
is meg kell mosnotok egymás lábait" (Jn 13:14). Egyrészt készséggel kell
megmosnunk mások lábát, másrészt készséggel kell engednünk, hogy más megmossa a
mi lábunkat. Az utóbbival elismerjük, hogy szükségünk van lelki segítségre.
E szolgálat befejeztével
hitünk arról biztosít minket, hogy tiszták vagyunk, mert bűnünkből
megmosódtunk. Ki által? Krisztus által. De hittestvéreink azok, akik Krisztus
szolgálatának jelképeivel szolgálnak nekünk. E szolgálat tesz bennünket
megbocsátó közösséggé.[4]
4. Közösség
Krisztussal és hittestvéreinkkel. A lábmosás szertartása szemlélteti, hogy Krisztus
„mindvégig" szereti követőit (Jn 13:1). Amikor Péter tiltakozott lábának
megmosása ellen, Krisztus így szólt: „Ha meg nem moslak téged, semmi közöd
sincs énhozzám" (8. vers). Ha nincs megtisztítás, Jézussal való közösség sincs.
Azok, akik közösségben akarnak maradni Krisztussal, részt vesznek e
szertartásban.
Ugyanezen az estén Jézus
ezt mondta:„Új parancsolatot adok néktek, hogy egymást szeressétek" (34. vers).
Világos e szertartás üzenete. „Szeretettel szolgáljatok egymásnak!" (Gal 5:13)
E szeretettel a szívünkben átengedjük a magasabb helyet felebarátainknak,
többre értékelve másokat, mint önmagunkat (Fil 2:3). Ez arra kötelez, hogy
szeressük azokat is, akik mások, mint mi. Nem lehet bennünk sem felsőbbrendűség,
sem részrehajlás érzése. Életmódunk tükrözi hittestvéreink iránti
szeretetünket. Amikor előttük meghajolva megmossuk lábukat, előre örülünk
annak, hogy majd velük lehetünk az örökkévalóságon át. Aki ezzel a
szertartással követi Krisztus példáját, az megtapasztalja, mit jelent úgy
szeretni, ahogy Krisztus szeretett. Az ilyen szeretet eredményes bizonyságtevés
lehet.
Egy buddhista szerzetes
egyszer arra kért egy misszionáriust, javasoljon olyan jelenetet, amely
bemutatja a kereszténységet. Ugyanis néhány művész azt a feladatot kapta, hogy
a kolostor egyik termét a világ főbb vallásait ábrázoló freskókkal és
domborművekkel díszítse. Rövid gondolkodás után a misszionárius olvasni kezdte
János evangéliumának 13. fejezetét. „[A szerzetes] semmit sem szólt, miközben
olvastam - idézte fel a hittérítő -, de valami különös,áhítatos csendet és erőt
éreztem, ahogy az Ige bemutatta a tanítványok lábát mosó Jézust." Nyilvánosan
tenni bármit, ami a lábbal kapcsolatos, a buddhisták szerint sérti az
illemszabályokat.
„Amikor befejeztem az
olvasást, pillanatnyi csend támadt. A szerzetes hitetlenkedve nézett rám, és
így szólt: ‘Azt akarja mondani, hogy az ön vallásának alapítója megmosta
tanítványai lábait?'
‘Igen' - válaszoltam. Az
általában higgadt, borotvált szemöldökű és fejű ember hold formájú arca
összeráncolódott a döbbenettől és csodálkozástól. Megrémült ő is, én is.
Többször nagyokat nyeltem. Mindkettőnket magával ragadott a drámai jelenet.
Ahogy néztem őt, hitetlenkedő tekintete tiszteletteljes áhítattá változott. Jézus,
a kereszténység alapítója megérintette, megmosta a halászok piszkos lábait!
Néhány pillanat múlva a szerzetes úrrá lett érzésein,és felállt. ‘Értem már a
kereszténység lényegét.'"[5]
|