oldal 2 / 3
A törvény célja
Isten azért adta a
törvényt, hogy általa népe sok-sok áldásban részesüljön, és olyan kapcsolatba
léphessen vele, amely az üdvösségét munkálja. Figyeljük meg az alábbi
jellegzetes célokat!
Kinyilatkoztatja
Isten akaratát az emberiségnek. A Tízparancsolat - mint Isten jellemének és szeretetének
kifejezője - kinyilatkoztatja, mi Isten akarata és célja az emberiséggel. Isten
tökéletes engedelmességet kíván, „mert ha valaki az egész törvényt megtartja
is, de vét egy ellen, az egésznek megrontásában bűnös" (Jak 2:10). A törvény -
mint az élet szabálya iránti engedelmesség - elengedhetetlen az üdvösséghez.
Krisztus ezt mondta: „Ha pedig be akarsz menni az életre, tartsd meg a
parancsolatokat" (Mt 19:17). Ez az engedelmesség csakis a bennünk lakozó Szentlélek
segítségével lehetséges.
Isten szövetségének
alapja. Mózes
leírta a Tízparancsolatot - az egyéb magyarázó törvényekkel együtt - a
szövetség könyvének nevezett könyvbe (2Móz 20:1-24:8).[8] Később a Tízparancsolatot „a
szövetségnek tábláiként" nevezte, jelezve ezzel fontosságukat, mert az
örökkévaló szövetség alapját képezik (5Móz 9:9; vö. 4:13; egyéb tájékoztatást a
szövetségről lásd e könyv 7. fejezetében).
Az ítélet mércéje. „Minden parancsolatod igaz",
ugyanúgy, mint Isten (Zsolt 119:172). Ezért a törvény az igazság zsinórmértéke.
Isten nem lelkiismeretünk, hanem ezeknek az igaz elveknek az alapján fog
megítélni mindnyájunkat. „Az Istent féljed, és az ő parancsolatait megtartsad"
- mondja a Szentírás -, „...mert minden cselekedetet az Isten ítéletre előhoz,
minden titkos dologgal, akár jó, akár gonosz legyen az" (Préd 12:15-16; vö. Jak
2:12).
Az emberek lelkiismerete
különböző. Egyeseké „erőtelen", míg másoké „megfertőztetett", „gonosz" vagy
„meg van bélyegezve" (1Kor 8:7, 12; Tit 1:15; Zsid 10:22; 1Tim 4:2). Mint az
órát, bármilyen jól is működik, pontos mércéhez kell „beállítani", hogy
használható legyen. Lelkiismeretünk azt mondja, helyesen kell cselekednünk, de
azt nem mondja meg, hogy mi a helyes. Csak az Isten nagy mércéjéhez, törvényéhez
igazított lelkiismeret tarthat vissza bennünket a bűnbeeséstől.[9]
Megmutatja, mi a
bűn. A
Tízparancsolat nélkül az ember nem láthatja tisztán Isten szentségét, saját
bűnösségét és a megtérés szükségességét.
Ha az ember nem tudja,
hogy áthágta Isten törvényét, elveszett állapotát sem érzékeli, és azt sem,
hogy szüksége van Krisztus engesztelő vérére.
A törvény olyan, mint a
tükör (lásd Jak 1:23-25), amelyben az ember meglátja valóságos állapotát. Azok,
akik belenéznek, Isten igaz jellemével ellentétben, meglátják jellemük
fogyatékosságait. Tehát az erkölcsi törvény megmutatja, hogy Isten előtt az
egész világ bűnös (Róm 3:19), és mindenkinek számot kell adnia magáról
Istennek.
„A bűn ismerete a törvény
által vagyon" (Róm 3:20), mert „a bűn... a törvénytelenség" (1Jn 3:4). Pál
világosan mondta: „A bűnt nem ismertem, hanem csak a törvény által" (Róm 7:7).
A törvény meggyőzi a bűnösöket bűnös voltukról, felismerteti velük, hogy a
haragvó Isten ítélete alatt vannak. Ebből megértik, hogy képtelenek segíteni magukon.
Eszköz a
megtéréshez. Isten
törvénye az az eszköz, amellyel a Szentlélek az embert megtéréshez akarja
vezetni. „Az Úrnak törvénye tökéletes, megeleveníti a lelket." (Zsolt 19:8)
Meglátva valódi jellemünket, felismerjük, hogy bűnösök vagyunk; halálra vagyunk
ítélve, és nincs semmi reményünk - és felfogjuk, hogy Megváltóra van
szükségünk. Ekkor számunkra sokat jelent az evangélium jó híre. A törvény
Krisztushoz vezet, az egyetlenhez, aki megszabadíthat kétségbeejtő
helyzetünkből.[10] E tény fényében hivatkozott Pál
mind az erkölcsi, mind a szertartási törvényre, mint „Krisztusra vezérlő
mesterre", „hogy hitből igazuljunk meg" (Gal 3:24).[11]
A törvény felfedi
bűnünket, de nem menthet meg bennünket. Ahogy vízzel megtisztíthatjuk piszkos arcunkat,
hasonlóképpen, Isten erkölcsi törvényében meglátva, mire van szükségünk, „a bűn
és tisztátalanság ellen" (Zak 13:1) megnyitott forrásból merítve, megtisztulunk
„a Bárány vérében" (Jel 7:14). Krisztusra kell néznünk, „és amikor meglátjuk
őt... a Golgota keresztjén az egész világ bűne alatt haldokolni, a Szentlélek
megmutatja... hogyan viszonyul Isten azokhoz, akik megbánják törvényszegéseiket".[12] Ekkor reménységgel telik meg a
lelkünk, és kezünket hittel az örök élet ajándékát felkínáló Megváltó felé
nyújtjuk (Jn 3:16).
Igazi szabadságot
kínál. Krisztus
azt mondta., hogy „mindaz, aki bűnt cselekszik, szolgája a bűnnek" (Jn 8:34).
Ha áthágjuk Isten törvényét, nem vagyunk szabadok; de a Tízparancsolat iránti
engedelmesség igazi szabadságot ad. Az Isten törvényének korlátain belüli élet
bűntől való szabadságot jelent; a bűn minden kísérő jelenségétől való
szabadságot; az életerőnket felőrlő állandó aggodalomtól, lelkiismeret furdalástól,
növekvő bűntudattól való szabadságot. A zsoltáríró ezt mondta: „Tágas téren
járok, mert a te határozataidat keresem." (Zsolt 119:45) Jakab a
Tízparancsolatra, mint „a királyi törvényre", „a szabadság tökéletes
törvényére" hivatkozott (Jak 2:8; 1:25).
Hogy megkaphassuk ezt a
szabadságot, Jézus hív bennünket, hogy menjünk hozzá bűnterheinkkel. Cserébe
felkínálja az Ő igáját, amely könnyű (Mt 11:29-30). Az iga a szolgálat eszköze.
A teher megosztásával az iga megkönnyíti a feladatok teljesítését. Krisztus
felkínálja, hogy velünk együtt hordja igánkat. Az iga maga a törvény. „A
munkást Isten akaratához köti a szeretet nagyszerű törvénye, amelyet Isten az
Édenben kinyilatkoztatott, a Sínai hegyen kihirdetett, és az újszövetségben a
szívbe írt."[13] Amikor Krisztussal közös igában
járunk, Ő viseli a súlyos terhet, és örömtelivé teszi az engedelmességet. Az Ő
segítségével sikerül az, ami azelőtt lehetetlen volt. Így a szívünkbe írt
törvény gyönyörűséggé és örömmé válik. Szabadok vagyunk, mert Isten parancsait
akarjuk teljesíteni.
Ha a törvényt Krisztus
szabadító ereje nélkül nézzük, nem szabadulunk meg a bűntől. De Isten megmentő
kegyelme, amely nem hatálytalanítja a törvényt, a bűntől szabadító erőt
kínálja, mert „ahol az Úrnak Lelke, ott a szabadság" (2Kor 3:17).
Határt szab a
bűnnek, és áldást hoz. Az egész világot behálózó és egyre nagyobb méreteket öltő bűncselekmény
áradat - az erőszak, az erkölcstelenség és a gonoszság - a Tízparancsolat
mellőzésének következménye. Ahol ezt a törvényt elfogadják, ott határt szab a
bűnnek, helyes tettekre indít, és az igazság megvalósításának eszközévé lesz.
Az elveit törvényeikbe iktató nemzetek nagy áldást tapasztaltak, viszont
ezeknek az elveknek az elhagyása biztos hanyatlást von maga után.
Az ótestamentumi időkben
Isten gyakran a törvénye iránti engedelmességük arányában áldott meg népeket és
egyéneket. „Az igazság felmagasztalja a nemzetet" -mondja az Írás -, és
„igazsággal erősíttetik meg a királyi szék" (Péld 14:34; 16:12). Azokat pedig,
akik nem engedelmeskedtek Isten parancsainak, csapások sújtották(Zsolt
89:32-33). „Az Úrnak átka van a gonosznak házán; de az igazaknak lakhelyét
megáldja." (Péld 3:33; vö. 3Móz 26; 5Móz 28) Ez az általános elv ma is áll.[14]
A törvény örök érvényűsége
Mivel a Tízparancsolat, az
erkölcsi törvény Isten jellemének visszatükröződése, elvei nem időlegesek vagy
körülményektől függők, hanem tökéletesek, változhatatlanok és állandó érvényűek
az emberiség számára. A keresztények századokon át szilárdan vallják Isten
törvényének örökkévaló voltát, és meg vannak győződve arról, hogy az minden
korra érvényes.[15]
Törvény a Sínain
történtek előtt. A
törvény már létezett, mielőtt Isten kihirdette Izraelnek a Tízparancsolatot. Ha
a Sínain történtek előtt nem lett volna törvény, bűn sem lett volna, mert „a
bűn... a törvénytelenség" (1 Jn 3:4). Az, hogy Lucifer és angyalai vétkeztek, azt
bizonyítja, hogy már a teremtés előtt is volt törvény (2Pt 2:4).
Amikor Isten Ádámot és
Évát a saját képmására megteremtette, lelkükbe plántálta a törvény erkölcsi
elveit, természetessé téve számukra akaratának cselekvését. Törvényszegésük ismertette
meg a bűnt az emberiséggel (Róm 5:12).
Később Isten azt mondta
Ábrahámról, hogy „hallgat Ábrahám az én szavamra; és megtartotta a
megtartandókat, parancsolataimat, rendeléseimet és törvényeimet" (1Móz 26:4-5).
Mózes már a Sínain történtek előtt tanította Isten rendeléseit és törvényeit
(2Móz 16; 18:16). Mózes első könyvének tanulmányozásából kiderül, hogy a
Tízparancsolatot jól ismerték már a sínai-hegyi események előtt is. Ez a könyv
világossá teszi, hogy még mielőtt Isten kihirdette a Tízparancsolatot, az
emberek tisztában voltak azzal, miszerint mindaz helytelen, amit a
Tízparancsolat megtilt.[16] Az
erkölcsi törvény általános ismerete mutatja, Isten gondoskodott arról, hogy az
emberiség tudomást szerezzen a Tízparancsolatról.
Törvény a Sínainál. Egyiptomban, az igaz Istent nem
ismerő nép fogságában hosszú ideig sínylődő Izrael (2Móz 5:2) a bálványimádás
és romlottság légkörében élt. Ennek következményeképpen Isten szentségéről,
tisztaságáról és erkölcsi elveiről alkotott fogalmaik nagyon eltompultak.
Rabszolgaságuk nehézzé tette számukra az istentiszteletet.
Kétségbeesett
segélykiáltásukra válaszként Isten megemlékezett Ábrahámmal kötött
szövetségéről, és elhatározta, kiszabadítja népét ebből a „vaskohóból" (5Móz 4:
20 - új prot. ford.), és olyan országba viszi őket, ahol megtarthatják
rendeléseit, és megőrizhetik törvényeit (Zsolt 105:43-45).
Szabadulásuk után elvitte
őket a Sínai hegyhez, hogy kinyilatkoztassa nekik az erkölcsi törvényt,
uralmának alapelveit és a szertartási törvényt is, amelyből megtanulhatták,
hogy a Megváltó engesztelő áldozata által üdvözülhetnek. A Sínai-hegyen Isten
közvetlenül, világos, egyszerű szavakkal mondta el a törvényt, „a bűnnek
okáért" (Gal 3:19), „hogy felette igen bűnös legyen a bűn a parancsolat által"
(Róm 7:13). A zsidók csak akkor ismerték fel törvényszegésüket, döbbentek rá
kétségbeejtő állapotukra, és akkor látták meg, hogy megváltásra van szükségük,
amikor az erkölcsi törvény által éles megvilágításba került eltorzult jellemük.
A törvény Krisztus
visszajövetele előtt. A Biblia kinyilatkoztatja, hogy Isten törvénye Sátán támadásának
tárgya, és az ősellenség törvény elleni harca közvetlenül a második advent
előtt lesz a legerősebb. A prófécia jelzi, hogy Sátán ráveszi majd az emberek
nagy többségét az Istennel szembeni engedetlenségre (Jel 12:9). A „fenevad"
hatalma által (kényszerítve) a világ figyelmét Isten helyett önmagára fogja
irányítani (Jel 13:3; e könyv 12. fejezetében bővebbet megtudhatunk ezekről a
próféciákról).
1. A megtámadott törvény. Dániel 7. fejezete ezt a hatalmat
kis szarvként ábrázolja. Ez a fejezet négy nagy fenevadról beszél, amelyet
Krisztus kora óta a bibliamagyarázók a négy világhatalommal - Babilonnal,
Médó-Perzsiával, Görögországgal és Rómával azonosítanak. A negyedik fenevad tíz
szarva azokat az országokat jelképezi, amelyekre bukásakor a Római birodalom
szétdarabolódott (Kr. u. 476-ban).[17]
Dániel látomása a kicsiny
szarvra, a tíz szarv között támadó rettenetes, istenkáromló hatalomra
összpontosul, jelezve, hogy a római birodalom felbomlása után egy félelmetes
hatalom keletkezik. Ez a hatalom, amely megkísérli megváltoztatni Isten
törvényét (Dán 7:25), Krisztus visszajöveteléig fennmarad (lásd e könyv 19.
fejezetét). Ez a támadás bizonyítja, hogy a törvény állandó fontossággal bír a
megváltás tervében. A látomás vége azzal nyugtatja meg Isten népét, hogy ennek
a birodalomnak nem sikerül eltörölni a törvényt, mert az ítélet elpusztítja a
kis szarvat (Dán 7:11, 26-28).
2. A szentek védelmezik a törvényt. A második adventet váró szenteket
engedelmesség jellemzi. A végső küzdelemben összefognak, és kiállnak Isten
törvénye mellett. A Szentírás e szavakkal jellemzi őket: „akik megtartják Isten
parancsait, akiknél megvan Jézus bizonyságtétele" (Jel 12:17; 14:12 - új prot.
ford.), és türelmesen várják Krisztus visszajövetelét.
Ez a nép a második
adventre készülve hirdeti az evangéliumot, és másokat is az Úrnak, mint
Teremtőnek az imádására hív (Jel 14:6-7). Azok, akik szeretik és imádják
Istent, engedelmeskednek is neki; ahogy János mondta: „Az az Isten szeretete,
hogy megtartjuk az ő parancsolatait; az ő parancsolatai pedig nem nehezek" (1Jn
5:3).
3. Isten ítéletei és
a törvény. A
hét utolsó csapás, amellyel Isten az engedetleneket bünteti, a templomból, „a
mennyben a bizonyságtétel sátorának templomából" indul ki (Jel 15:5). Izrael
jól ismerte a bizonyságtétel sátora kifejezést; ez a Mózes által épített
sátort jelentette (4Móz 1:50, 53; 17:8; 18:2). Azért nevezték így, mert a
sátorban foglalt helyet „a bizonyság ládája" (2Móz 26:34), és benne volt „a
bizonyság két táblája" (2Móz 31:18). Tehát a Tízparancsolat a „bizonyság",
amely az emberiségnek bizonyságot tesz Isten akaratáról (2Móz 34:28-29).
Jelenések 15:5 pedig „a
bizonyságtétel sátorának templomáról beszél, amely a "mennyben" van.
Mózes temploma csak a mennyei templom hasonmása volt (2Móz 25:8, 40; vö. Zsid
8:1-5); a Tízparancsolat eredeti példánya a mennyei templomban van. Az is
bizonyítja a Tízparancsolat örök érvényűségét, hogy a végső ítélet szorosan
összefügg Isten törvényének áthágásával.
A Jelenések könyve azt is
leírja, hogy a mennyei templom megnyílik, és láthatóvá lesz Isten szövetségének
ládája (Jel 11:19). A szövetség ládája kifejezés a földi sátor ládájára
utal, amelyben „a szövetségnek táblái" voltak (2Móz 34:27; vö. 4Móz 10:33; 5Móz
9:9). A szövetség ládája a mennyei templomban az eredeti frigyláda, amely az
örökkévaló szövetség igéit - az eredeti Tízparancsolatot - tartalmazza. Ezért
világos, hogy Isten végső ítéletének ideje a világ felett (Jel 11:18) összefügg
a mennyei templom megnyílásával és a Tízparancsolatot tartalmazó frigyláda
előtérbe kerülésével. Ez a kép megfelelően ábrázolja Isten törvényét, mint az
ítélet zsinórmértékét.
|