oldal 3 / 3
A törvény és az evangélium
A megváltás ajándék; nem a
törvény cselekvéséért, hanem kegyelemből, hit által kapjuk (Ef 2:8). „Nincs
olyan törvényes cselekedet, nincs olyan igyekezet, bármenynyire méltó is a
dicséretre, nincs olyan jó cselekedet - legyen az sok vagy kevés, áldozatos
vagy nem az -, amely valamiképpen megigazíthatná a bűnöst (Tit 3:5; Róm 3:20)."[18] Az egész Szentírásban tökéletes az
összhang a törvény és az evangélium között; az egyik alátámasztja a másikat.
A törvény és az
evangélium a Sínai előtt. Amikor Ádám és Éva vétkezett, megismerte a bűntudatot, a
félelmet, a hiányérzetet (1Móz 3:10). Isten nem az őket elítélő törvény
hatálytalanításával elégítette ki szükségletüket, hanem felkínálta nekik az
evangéliumot, amely visszaállítja az embernek a Istennel való közösségét, és őt
engedelmességhez segíti.
Ez az evangélium a
Megváltó általi üdvösség ígéretét tartalmazta. A Megváltó az asszony magva, aki
eljön egy napon, és legyőzi a gonoszt (1Móz 3:15). Az Isten által elrendelt
áldozati rendszer fontos igazságot tanított az engesztelésről: bocsánat csak vérontás
által - a Megváltó halála által - lehetséges. Ha hittek abban, hogy az
állatáldozat jelképezi a Megváltó értük való engesztelő halálát, bűnbocsánatot
nyertek.[19] Kegyelem által megmenekültek.
Ez az evangéliumi ígéret
volt az Istennel kötött örökkévaló szövetség középpontja. Isten kegyelemből
kínálta fel az emberiségnek ezt a szövetséget (1Móz 12:1-3; 15:4-5; 17:1-9),
amely szorosan összefüggött az Isten törvénye iránti engedelmességgel (1Móz
18:18-19; 26:4-5). Isten szövetségében a jótálló, Isten Fia volt az evangélium
középpontja, „a Bárány", „aki megöletett e világ alapítása óta" (Jel 13:8).
Amikor Ádám és Éva vétkezett, Isten kegyelme azonnal életbe lépett. Dávid ezt
mondta: „Az Úr kegyelme öröktől fogva való, és örökkévaló az Őt félőkön...
azokon, akik megtartják az Ő szövetségét, és megemlékeznek az Ő
parancsolatairól, hogy azokat megcselekedjék" (Zsolt 103: 17-18).
A törvény és az
evangélium a Sínainál. A Tízparancsolat és az evangélium között szoros kapcsolat van. A
törvényhez írt bevezetés például Istenre, mint Szabadítóra utal (2Móz 20:2). A
Tízparancsolat kihirdetése után Isten megparancsolta Izraelnek, hogy építsen
oltárt, és kezdje el bemutatni a megmentő kegyelmét kinyilatkoztató
áldozatokat.
A Sínai-hegy volt az a
hely, ahol Isten kinyilatkoztatta Mózesnek a szent sátor építését és az abban
végzendő szertartási törvény nagy részét. Isten ott akart találkozni és lakni
népével, hogy rájuk árassza áldásait, és megbocsássa bűnüket (2Móz 24:9 - 31:18).
A sínai események előtti egyszerű áldozati rendszernek ez a kibővített formája előre
jelezte Krisztus közbenjárói munkáját, amelynek célja a bűnösök megváltása és
Isten törvénye tekintélyének és szentségének megvédése volt.
Isten lakóhelye a földi
templomban, a szentek szentjében, a Tízparancsolatot tartalmazó frigyláda
fölött volt. A templomszolgálat minden része a Megváltót jelképezte. A vérző
állatok a Megváltó engesztelő halálára mutattak, amely megmenti az emberiséget
a törvény kárhoztatásától (lásd a 4. és a 9. fejezetet).
A Tízparancsolat a
frigyládába került, a szertartási törvényeket pedig az Isten által adott
polgári rendszabályokkal együtt Mózes beírta „a törvénykönyvbe". Ennek a
könyvnek a helye a szövetség ládája mellett volt, hogy ott „tanúskodjék" a nép
ellen (5Móz 31:26 - új prot. ford.). Valahányszor vétkeztek, ez a „tanú"
elítélte tetteiket, és bonyolult követelményeket támasztott az Istennel való
megbékélésre. A Sínai hegytől Krisztus haláláig a Tízparancsolat áthágói a
szertartási törvény szolgálataival ábrázolt evangéliumba vetett hit által
reményt, bocsánatot nyertek, és megtisztultak.
A törvény és az
evangélium Krisztus kereszthalála után. Sok keresztény felismerte a Biblia ama tanítását,
hogy míg Krisztus halála a szertartási törvényt eltörölte, az erkölcsi törvény
folyamatos érvényességét megerősítette.[20] Figyeljük meg a bizonyítékokat!
1. A szertartási törvény. Amikor Krisztus meghalt, az
áldozati rendszer prófétikus jelképe valósággá lett. Megvalósult az, amit az
előkép jelzett, így a szertartási törvény megszűnt. Századokkal korábban Dániel
megjövendölte, hogy a Messiás halála „véget vet a véres áldozatnak és az
ételáldozatnak" (Dán 9:27; lásd e könyv 4. fejezetét). Amikor Jézus meghalt, a
templom kárpitja a tetejétől az aljáig természetfeletti módon kettészakadt (Mt
27:51), jelezve, hogy a templomszolgálat jelentősége véget ért.
Bár a szertartási törvény
Krisztus halála előtt nagyon fontos szerepet töltött be, sok tekintetben
hiányos volt, lévén csak „a jövendő jóknak árnyéka" (Zsid 10:1); időleges célt
szolgált, és Isten népét csak „a megjobbulás idejéig" kötelezte (Zsid 9:10; vö.
Gal 3:19), amíg Krisztus, Isten igaz Báránya meg nem halt.
Krisztus halálakor a
szertartási törvény érvénye véget ért. Krisztus engesztelő halála minden bűnre
megbocsátást kínált, és „eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást,
amely ellenünkre volt nékünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a
keresztfára" (Kol 2:14; vö. 5Móz 31:26). Nem volt már szükség bonyolult
szertartásokra, amelyek egyáltalán nem tudták lemosni a bűntetteket, sem
megtisztítani a lelkiismeretet (Zsid 10:4; 9:9, 14). Nem volt több gond a
szertartási törvényekre, sem az étel- és italáldozatokra, különböző ünnepek
(húsvét, pünkösd stb.), újhold vagy szertartási szombatok ünneplését előíró
bonyolult követelményekre (Kol 2:16; vö. Zsid 9:10), mivel ezek a törvények
„csak árnyékai a következendő dolgoknak" (Kol 2:17).[21]
Jézus halála után semmi
szükség nem volt arra, hogy a hívők árnyékokkal, Krisztus valóságának tükörképeivel
foglalkozzanak. Most közvetlenül mehetnek a Megváltóhoz, mert „a valóság a
Krisztus" (Kol 2:17).
Ahogy a zsidók
magyarázták, a szertartási törvény válaszfal lett közöttük és más nemzetek
között. Akadályozta küldetésük teljesítését, hogy Isten dicsőségével
bevilágítsák a világot. Krisztus halála eltörölte „a parancsolatoknak
tételekben való törvényét", lerontván a pogányok és zsidók közötti „közbevetett
választófalat", hogy létrehozzon Krisztusban egy új családot, az „egy testben a
keresztfa által" megbékített hívők családját (Ef 2:14-16).
2. A Tízparancsolat és a kereszt. Krisztus halála egyrészt
megszüntette a szertartási törvény érvényességét, másrészt megerősítette a
Tízparancsolatét. Krisztus elvette a törvény átkát, és megszabadította a hívőket
annak kárhoztatásától. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a törvény megszűnt, és
nyugodtan meg lehet sérteni az elveit. A törvény örök érvényűségéről szóló
sok-sok bibliai bizonyságtétel cáfolja ezt a nézetet.
Helytálló az, amit Kálvin
mondott. „Nem szabad azt képzelnünk, hogy Krisztus eljövetele megszabadított
bennünket a törvény tekintélyétől; mert ez a hívő és a szent élet örök
szabálya, és ezért olyan változhatatlan, mint Isten igazságossága."[22]
Pál megmagyarázta, milyen
viszony van egyrészről az engedelmesség, másrészről a megmentő kegyelem
evangéliuma között. A hívőket szent életre szólítva, kérte, szánják oda magukat
„az igazságnak fegyvereiül az Istennek. Mert a bűn ti rajtatok nem uralkodik;
mert nem vagytok a törvény alatt, hanem kegyelem alatt" (Róm 6:13-14). Tehát a
keresztények nem azért tartják meg a törvényt, hogy üdvözüljenek. Azokat, akik
ezt megpróbálják, a bűn még inkább fogságában tartja. „Ameddig az ember a
törvény alatt van, a bűn uralkodik rajta, mert a törvény nem mentheti meg az
embert sem a kárhoztatástól, sem a bűn hatalmától. De azok, akik kegyelem alatt
vannak, nemcsak megmenekülnek a kárhoztatástól (Róm 8:1), hanem erőt is kapnak
a győzelemhez (Róm 6:4). Tehát a bűn többé nem uralkodik rajtuk."[23]
„A törvény vége Krisztus,
minden hívőnek igazságára" - tette hozzá Pál (Róm 10:4). Tehát mindazok, akik
hisznek Krisztusban, felismerik, hogy Ő a törvénynek - mint a megigazuláshoz
vezető útnak - vége. Önmagunkban bűnösök vagyunk, de Jézus Krisztusban igazak,
a nekünk tulajdonított igazsága által.[24]
Kegyelem alatt lenni nem
azt jelenti, hogy a hívő ember nyugodtan vétkezhet, „hogy a kegyelem annál
nagyobb legyen" (Róm 6:1). Inkább a kegyelem erőt ad a bűn feletti győzelemhez.
„Nincsen immár semmi kárhoztatásuk azoknak, akik Krisztus Jézusban vannak, akik
nem test szerint járnak, hanem Lélek szerint." (Róm 8:1)
Krisztus halála naggyá
tette a törvényt, megvédve annak egyetemes tekintélyét. Ha a Tízparancsolatot
meg lehetett volna változtatni, Krisztusnak nem kellett volna meghalnia. De
mivel ez a törvény tökéletes és változhatatlan, áthágásáért halállal kellett
fizetni. Kereszthalálával Krisztus teljes mértékben eleget tett ennek, lehetővé
téve az örök életet mindazok számára, akik elfogadják dicsőséges áldozatát.
A törvény iránti engedelmesség
Nem lehet az üdvösséget jó
cselekedetekkel megszerezni. Az engedelmesség Krisztus megmentő kegyelmének
gyümölcse. E csodálatos kegyelem által, amely különösen a kereszten mutatkozott
meg, Isten megszabadítja népét a bűn büntetésétől és átkától. Bár bűnösök
voltak, Krisztus feláldozta életét, hogy megajándékozhassa őket az örök
élettel. Isten végtelen szeretete a bűnbánó bűnösben viszontszeretetet ébreszt,
ami engedelmességben mutatkozik meg az oly bőven kínált kegyelem által. Az
engedelmesség áldásait ismerő hívők, akik megértik, hogy Isten fontosnak tartja
a törvényt, vágyakoznak arra, hogy Krisztus szerinti életet éljenek.
Krisztus és a
törvény. Krisztus
a legteljesebb mértékben tisztelte a Tízparancsolatot. Ő, a nagy „VAGYOK",
hirdette ki a Sínai-hegyről az Atya erkölcsi törvényét (Jn 8:58; 2Móz 3:14;
lásd e könyv 4. fejezetét). Földi küldetése magában foglalta, hogy „a törvényt
naggyá teszi, és dicsőségessé" (Ésa 42:21). A zsoltárok egyik szakasza, amelyet
az Újtestamentum Krisztusra vonatkoztat, világossá teszi, hogyan vélekedett a
Megváltó a törvényről: „Hogy teljesítsem a te akaratodat; ezt kedvelem, én
Istenem, a te törvényed keblem közepette van" (Zsolt 40-9; vö. Zsid 10:5, 7).
Krisztus evangéliuma olyan
hitet ébreszt, amely szilárdan vallja a Tízparancsolat érvényét. „A törvényt...
hiábavalóvá tesszük-e a hit által? - kérdezte Pál. - Távol legyen! Sőt, inkább
a törvényt megerősítjük" (Róm 3:31).
Tehát Krisztus nemcsak
azért jött, hogy megváltsa az embert, hanem azért is, hogy visszaállítsa Isten
törvényének tekintélyét és szentségét, bemutatva az embereknek a törvény
fenségét és dicsőségét, és példát adva, hogyan kell viszonyulnunk hozzá.
Krisztus követőinek, a keresztényeknek naggyá kell tenniük a törvényt a saját
életükben. Krisztus szeretettel engedelmeskedett. Így adott hangsúlyt annak,
hogy követőinek is meg kell tartaniuk a törvényt. Amikor az örök élet
feltételeiről érdeklődtek tőle, így válaszolt: „Ha... be akarsz menni az életre,
tartsd meg a parancsolatokat." (Mt 19:17) Mindenkit óvott ennek az elvnek a
megszegésétől. „Nem minden, aki ezt mondja nékem: Uram! Uram! megyen be a
mennyek országába; hanem aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát." A
törvényszegők nem léphetnek be oda (Mt 7:21-23).
Krisztus betöltötte a
törvényt - nem megszüntetésével, hanem engedelmes életével. „Bizony, mondom
néktek - szólt -, míg az ég és a Föld elmúlik, a törvényből egy jót a vagy
egyetlen pontocska el nem múlik" (Mt 5:18). Krisztus hangsúlyozta, hogy Isten
törvényének fő célját mindig szem előtt kell tartani, teljes szívünkből,
lelkünkből, elménkből szeretni az Urat, és felebarátunkat, mint magunkat (Mt
22: 37-38). De nem azt akarta, hogy követői úgy szeressék egymást, ahogy a
világ értelmezi a szeretetet, önzőn vagy érzelgősen.
Hogy megmagyarázza, milyen
az a szeretet, amelyről beszélt, Krisztus „új parancsolatot" adott (Jn 13:34).
Ennek az új parancsolatnak nem az volt a szerepe, hogy elfoglalja a
Tízparancsolat helyét, hanem az, hogy „bemutassa, milyen is az igazi önzetlen
szeretet, az a szeretet, amilyenre a Földön soha azelőtt nem volt példa. Ilyen
értelemben lehet parancsolatát újnak nevezni. Ez nemcsak egyszerűen kötelezte
őket, hogy szeressék egymást, hanem hogy úgy szeressék egymást, „amiképpen én
szerettelek titeket" (Jn 15:12). Ez is bizonyítja, hogyan tette Krisztus naggyá
Atyja törvényét."[25]
Az engedelmességben
nyilvánul meg ez a szeretet. Jézus mondta: „Ha engem szerettek, az én
parancsolataimat megtartsátok." (Jn 14:15) „Ha az én parancsolataimat
megtartjátok, megmaradtok az én szeretetemben; amiképpen én megtartottam az én
Atyámnak parancsolatait, és megmaradok az ő szeretetében." (Jn 15:10)
Hasonlóképpen mi is, ha szeretjük Isten népét, szeretjük Istent is, és „az ő
parancsolatait megtartjuk" (1Jn 2:3).
Csak akkor tudunk szívből
engedelmeskedni, ha Krisztusban maradunk. „Miképpen a szőlővessző nem teremhet
gyümölcsöt magától, hanem ha a szőlőtőkén marad - mondta Krisztus -, akképpen
ti sem, hanem ha énbennem maradtok... Aki énbennem marad, én pedig őbenne, az
terem sok gyümölcsöt; mert nálam nélkül semmit sem cselekedhettek" (Jn 15:4-5).
Hogy Krisztusban maradjunk, énünket keresztre kell feszítenünk, és
tapasztalnunk kell azt,amiről Pál így írt: „Élek pedig többé nem én, hanem él
bennem a Krisztus" (Gal 2:20). Aki így él, annak Krisztus teljesítheti
újszövetségi ígéretét: „Adom az én törvényemet az ő elméjükbe, és az ő szívükbe
írom azokat, és leszek nekik Istenük, és ők lesznek nekem népem" (Zsid 8:10).
Az engedelmesség
áldásai. Az
engedelmesség formálja a keresztény jellemét, és a jóság érzetét kelti benne,
miközben növekszik, mint „most született csecsemő", és Krisztus képmására
formálódik (lásd 1Pt 2:2; 2Kor 3:18). A bűnösből Isten gyermekévé alakulás
bizonyságot tesz Krisztus erejéről.
A Szentírás kijelenti,
hogy „boldogok"mindazok, „akik az Úr törvényében járnak"(Zsolt 119:1); boldog,
akinek „az Úr törvényében van gyönyörűsége", és aki „az Ő törvényéről
gondolkodik éjjel és nappal" (Zsolt 1:2). Az engedelmességnek sok áldása van. (1)
bölcsesség és értelem (Zsolt 119:98-99); (2) békesség (Zsolt 119:165; (Ésa
48:18); (3) igazság (5Móz 6:25; Ésa 48:18); (4) erkölcsi tisztaság (Péld
7:1-5); (5) az igazság ismerete (Jn 7:17); (6) védelem a betegség ellen (2Móz
15:26); (7) hosszú élet (Péld 3:1-2; 4:10, 22); és (8) az imameghallgatás
bizonyossága (1Jn 3:22; vö. Zsolt 66:18).
Isten, amikor
engedelmességre szólít, sok-sok áldást ígér (3Móz 26:3-10; 5Móz 28:1-12). Ha
engedelmeskedünk, Isten „különleges tulajdona", „papi királyság" és „szent nép"
leszünk (2Móz 19:5-6 - új kat ford.; vö.1Pt 2:5, 9), „a Földnek minden népénél
feljebbvalóvá tesz", „fejjé... és nem farkká" (5Móz 28:1, 13).
Lábjegyzet
1.
|
|
Holbrook, „What God's Law Means to Me", Adventist
Review, 1987. január 15., 16. oldal
|
2.
|
|
White, Selected Messages, 1/235. oldal
|
3.
|
|
I. m. 1/218. oldal
|
4.
|
|
Vö. The Westminster Confession of Faith, A. D. 1647, XIX.
fejezet, Philip Schaff; The Creeds of Christendom, 3/640-644. oldal
|
5.
|
|
Lásd Taylor G. Bunch, The Ten Commandments (Washington
D. C.; Review and Herald, 1944), 35-36. oldal
|
6.
|
|
„Ten Commandments", SDA Bible Dictionary, jav.
kiad., 1106. oldal
|
7.
|
|
A Mózes törvénye jelentheti az Ótestamentum egyik részét
is - a Biblia első öt könyvét (Pentateuch) (Lk 24:44; ApCsel 28:23).
|
8.
|
|
A szövetség könyvében voltak bizonyos polgári és
szertartási rendelkezések. A polgári előírások nem a Tízparancsolat
toldalékai voltak, hanem csupán a Tízparancsolat átfogó elveinek különleges
alkalmazásai. A szertartási előírások jelképezik az evangéliumot - a kegyelem
eszközét kínálva a bűnösöknek. Tehát a Tízparancsolat a szövetség fő része.
Vö. Jer 7:21-23; Francis D. Nichol, Answers to Objections (Washington
D. C.; Review and Herald, 1952), 62-68. oldal.
|
9.
|
|
Arnold V. Wallenkampf, „Is Conscience a Safe Guide?" Review
and Herald, 1983. április 11., 6. oldal
|
10.
|
|
Egyesek úgy magyarázzák Pál kijelentését: „A törvény vége
Krisztus, minden hívőnek igazságára"-, hogy a törvény vége vagy célja
eljuttatni bennünket ahhoz a ponthoz, ahol meglátjuk saját bűnösségünket,
Krisztushoz fordulunk bocsánatért, és hit által megkapjuk az Ő igazságát. (A
„vége" [görögül: telos] szónak ez az alkalmazása megtalálható a
1Thessz 1:5; Jak 5:11 és 1Pt 1:9 versekben). Lásd a 23. lábjegyzetet is.
|
11.
|
|
Vö. SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/961.
oldal; Selected Messages, 1/233. oldal. A szertartási törvény vezérlő
mester is volt, amely különböző eszközök útján Krisztushoz vezette az embert.
A szentélyszolgálat az áldozataival felhívta a bűnösök figyelmét Isten
eljövendő Bárányára, a Jézus Krisztus vére által kínált bűnbocsánatra, így értetve
meg az evangélium nyújtotta kegyelmet. Ennek szeretetet kellett ébresztenie Isten
törvénye iránt, míg az áldozatok bemutatták Istennek Krisztusban megmutatott
szeretetét.
|
12.
|
|
I. m. 213. oldal
|
13.
|
|
White:Jézus élete, 272. oldal
|
14.
|
|
Vö. White: Előtted az élet, 173-183. oldal
|
15.
|
|
A törvény érvényességét védő történelmi hitvallások:
The Waldensian Catechism, c. 1500; Luther's Small Catechism, 1529; Anglican
Catechism, 1549 és 1662; Scottish Confession of Faith, 1560 (református);
Heidelberg Catechism, 1563 (református); Second Helvetic Confession, 1566
(református); Thirty-nine Articles of Religion, 1571 (anglikán); Formula of
Concord, 1576 (evangélikus); Irish Articles of Faith, 1615 (ír püspöki);
Westminster Confession of Faith, 1647; Westminster Shorter Catechism, 1647;
Confession of the Waldenses, 1655; Savoy Declaration, 1658
(kongregacionalista); Confession of the Society of Friends, 1675 (kvéker);
Philadelphia Confession, 1688 (baptista); Twenty-Five Articles of Religion,
1784 (metodista); New Hampshire Conference, 1833 (baptista); Longer Catechism
of the Orthodox, Catholic, Eastern Church, 1839 (görög-orosz), ahogy a The
Creeds of Christendom idézi, kiad. Philip Schaff, szerkesztő David S.
Schaff (Grand Rapids; Baker Book House, 1983), 1-3. kötet
|
16.
|
|
Az első és második parancsolatra a hivatkozásokat lásd
1Móz 35:1-4; a negyedikre 1Móz 2:1-3; az ötödikre 1Móz 18:29; a hatodikra
1Móz 4:8-11; a hetedikre 1Móz 39:7-9; 19:1-10; a nyolcadikra 1Móz 44:8; a
kilencedikre 1Móz 12:11-20; 20:1-10, és a tizedikre 1Móz 27
|
17.
|
|
Froom, Prophetic Faith of Our Fathers, 1/456, 894.
oldal; 2/528, 784. oldal; 3/252, 744. oldal; 4/392, 846. oldal
|
18.
|
|
Questions on Doctrine, 142. oldal
|
19.
|
|
Kain és Ábel jól ismerte az áldozati rendszert (1Móz
4:3-5; Zsid 11:4). Nagyon valószínű, hogy Ádám és Éva első ruháját (1Móz
3:21) a bűnükért engesztelésül feláldozott állatok bőréből kapta.
|
20.
|
|
Lásd pl. az alábbi történelmi hitvallásokat: The
Westminster Confession of Faith, the Irish Articles of Religion; the Savoy
Declaration, the Philadelphia Confession, and the Methodist Articles of
Religion
|
21.
|
|
Vö. The SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/204. oldal;
White: Pátriárkák és próféták, 324. oldal
|
22.
|
|
Calvin, Commenting on a Harmony of Evangelists,
William Pringle fordításában (Grand Rapids; Wm. B. Eerdmans, 1949), 1/277.
oldal
|
23.
|
|
The SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/541-542. oldal
|
24.
|
|
Mások úgy magyarázzák a „Krisztus a törvény vége"
kifejezést, hogy Krisztus a törvény célja (vö. Gal3:24), vagy a törvény
betöltése (vö. Mt 5:17). Az a nézet illik a legjobban a Róm 10:4
szövegösszefüggésébe, hogy Krisztus a törvény vége, a megváltás megvalósítója
(vö. Róm 6:14). „Pál szembeállítja a hit általi megigazulás isteni módját a
törvény által való megigazulás emberi kísérletével. Az evangélium üzenete az,
hogy Krisztus a törvénynek - mint a megigazítás eszközének - vége mindenki
számára, aki hisz" (The SDA Bible Commentary, jav. kiad., 6/595.
oldal). Vö. White, Selected Messages, 1/394.
|
25.
|
|
Nichol, Answers to Objections, 100-101. oldal
|
|