oldal 4 / 4
A szombat megtartása
Ahhoz,
hogy a „megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt" (2Móz 20:8)
parancsának eleget tudjunk tenni, az egész hét folyamán gondolnunk kell a
szombatra; és hogy Istennek tetsző módon megtartsuk, meg kell tennünk a
szükséges előkészületeket. De vigyázzunk, nehogy annyira kifárasszuk magunkat a
hét folyamán, hogy ne tudjunk részt venni a szombati istentiszteleten.
Mivel a szombat az
Istennel való különleges közösség napja, amely az irgalmas Isten teremtési és
megváltási munkájának örömteli ünneplésére hív, el kell kerülnünk mindent, ami
rontja a szombat szent légkörét. A Biblia előírja, hogy szombaton ne végezzünk
világi dolgokat (2Móz 20:10), szüneteltessünk minden kenyérkereseti munkát,
minden üzletelést (Neh 13:15-22). Meg kell dicsőítenünk Istent, dolgainkat „nem
tévén, foglalkozást sem találván, ha-mis beszédet sem szólván" (Ésa 58:13). Ha
saját kedvtelésünkre fordítjuk ezt a napot, ha világi dolgokkal foglalkozunk, azokról
beszélgetünk és gondolkodunk, vagy ha sportolunk, ez megtöri Teremtőnkkel való
közösségünket, és megszentségteleníti a szombatot.[48] A szombatparancs iránti
tiszteletünknek ki kell terjednie mindenkire, aki a hatáskörünkbe tartozik, a
gyermekeinkre, munkásainkra, még vendégeinkre is, sőt állatainkra is (2Móz
20:10), hogy ők is részesülhessenek a szombat áldásaiban.
A szombat
péntek este, naplementével kezdődik, és szombaton naplementével végződik (lásd
1Móz 1:5; vö. Mk 1:32).[49] A
Szentírás a szombat előtti napot (a pénteket) „az előkészület napjának" (Mk
15:42 - új prot. ford.), a szombatra való felkészülés napjának nevezi, hogy
semmi ne rontsa meg a szombat szentségét. Ezen a napon, akik a család
táplálékáról gondoskodnak, készítsék elő a szombati ételeket, hogy a szent
napon ők is megpihenhessenek (lásd 2Móz 16:23; 4Móz 11:8).
Jól tennék a család
tagjai, illetve a hívők csoportjai, ha pénteken, röviddel naplemente előtt
összegyűlnének, hogy énekeljenek, imádkozzanak, és Isten Igéjét olvassák. Így
hívják meg Krisztus Lelkét, mint kedves vendéget. Hasonlóképpen
istentisztelettel fejezzék be a szombatot a naplemente közeledtével, Isten
jelenlétét és vezetését kérve a következő hétre.
Isten arra
szólítja fel népét, hogy tegye a szombatot az öröm napjává (Ésa 58:13). Hogyan
teheti ezt? Csak akkor részesülhetnek abban az igazi örömben és megnyugvásban,
amit Isten akar adni nekik ezen a napon, ha Krisztusnak, a szombat Urának
példáját követik.
Krisztus rendszeresen
részt vett a szombati istentiszteleteken, szolgálatokat vállalt, és vallási
eligazítást adott (Mk 1:21; 3:1-4; Lk 4:16-27; 13:10). De az istentiszteletek
látogatásán túl is kereste az emberek társaságát (Mk 1:29-31; Lk 14:1), a
szabadban időzött (Mk 2:23), és széjjeljárva, szent, irgalmas dolgokat
cselekedett. Amikor csak tehette, gyógyította a betegeket és szenvedőket (Mk
1:21-31; 3:1-5; Lk 13:10-17; 14:2-4; Jn 5:1-15; 9:1-14).
Amikor
bírálták a szenvedések enyhítéséért, Jézus így válaszolt: „Szabad... szombaton
jót cselekedni" (Mt 12:12). A gyógyítással nem rontotta meg a szombatot, sem
nem törölte el. De véget vetett azoknak a terhes szabályoknak, amelyek
eltorzították a szombatnak a felüdülés és öröm napjaként való megünneplését és
mint Istentől kapott eszköznek a jelentőségét.[50] Isten a szombatot az emberiség
lelki gazdagítására szánta. Helyes az olyan tevékenység, amely erősíti az
Istennel való közösséget; helytelen, ami eltérít ettől a céltól, és a szombatot
csupán munkaszüneti nappá teszi.
A szombat Ura mindenkit
példája követésére szólít. Akik elfogadják ezt a meghívást, azoknak a szombat
gyönyörűség és a lelki táplálkozás napja, a menny előíze; felismerik, hogy
„Isten a szombatot a csüggedés megelőzésére szánta. A hetedik nap hétről hétre
megvigasztalja lelkünket, és bizonyossá teszi, hogy bár jellemünk befejezetlen,
Krisztusban mégis tökéletes. Golgotai tettével engesztelést szerzett értünk,és
beléphetünk az Ő nyugalmába."[51]
Lábjegyzet
1.
|
|
John N. Andrews, History of the Sabbath, 2.
bővített kiadás, Battle Creek, MI; Seventh-day Adventist Publishing Assn.,
1873., 3. bőv. kiad., 575. oldal
|
2.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 1/220. oldal
|
3.
|
|
I. m.
|
4.
|
|
J. L. Shuler, God's Everlasting Sign (Nashville:
Southern Pub. Assn., 1972), 114-116. oldal; M. L. Andreason, The Sabbath
Pátriárkák és próféták, 263-264. oldal; White: A nagy küzdelem,
546, 569. oldal (Washington, D. C.; Review and Herald, 1942), 248. oldal;
Wallenkampf, „The Baptism, Seal, and Fullness of the Holy Spirit" (kiadatlan
kézirat), 48. oldal; White:
|
5.
|
|
White: Pátriárkák és próféták, 264. oldal
|
6.
|
|
Wallenkampf, „Baptism, Seal, and the Fullness of the
Holy Spirit", 48. oldal
|
7.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 1/605. oldal
|
8.
|
|
„Sabbath", SDA Encyclopedia, jav. kiad., 1239.
oldal
|
9.
|
|
„Sabbath, Annual", i. m. 1265. oldal
|
10.
|
|
Jonathan Edwards, The Works of President
Edwards (New York: Leavitt & Allen, Worchester, hasonmás kiadás,
1852), 4/622. oldal. A puritánok a vasárnapot a keresztény szombatnak
tartották.
|
11.
|
|
Érdekes, hogy „nagy nap" volt az, amelyen Jézus a
sírban pihent - mert ez a szombat egyrészt a hét hetedik napja volt, másrészt
a kovásztalan kenyerek hetének első szombatja. A megváltás csúcspontjának
napja volt ez a nap! A teremtéskor elhangzott „igen jó" eggyé olvadt az „elvégeztetett"
kijelentéssel, amikor az Alkotó és a Bevégző ismét pihent munkája után.
|
12.
|
|
Samuele Bacchiocchi, Rest for Modern Man
(Nashville: Southern Pub. Assn., 1976), 8-9. oldal
|
13.
|
|
„Sabbath", SDA Encyclopedia, jav. kiad., 1244.
oldal. Lásd SDA Bible Commentary, jav. kiad., 7/205-206. oldal is; vö.
White, „The Australia Camp Meeting", Review and Herald, 1896. január
7., 2. oldal
|
14.
|
|
Lásd SDA Bible Commentary, jav. kiad., 7/735-736.
oldal. Vö. White: Az apostolok története, 398. oldal
|
15.
|
|
„Sabbath", SDA Encyclopedia, 1237. oldal
|
16.
|
|
A. H. Strong, Systematic Theology, 408. oldal
|
17.
|
|
White: Pátriárkák és próféták, 22. oldal
|
18.
|
|
Bacchiocchi, Rest for Modern Man, 15. oldal
|
19.
|
|
I. m., 19. oldal
|
20.
|
|
White, Testimonies, 6/350. oldal
|
21.
|
|
Andreasen, Sabbath, 25, oldal
|
22.
|
|
A törvényeskedést úgy lehetne meghatározni, hogy
„próbálkozás az üdvösség egyéni erőfeszítéssel való megszerzésére.
Ragaszkodás a törvényhez és bizonyos előírások megtartásához, mint az Isten
előtt való megigazulás eszközéhez. Ez helytelen, mert ‘a törvénynek
cselekedeteiből egy test sem igazul meg őelőtte' (Róma 3:20)." (Shuler, God's
Everlasting Sign, 90. oldal). Shuler így folytatja: „Akik a szombat
megtartását törvényeskedésnek nyilvánítják, vegyék fontolóra a következőt.
Ellentmond-e a kegyelem általi üdvösségnek az újjászületett keresztény, ha
tartózkodik a hamis istenek imádásától, és tiszteletet tanúsít a második és
harmadik parancsolat iránt? Erkölcsi tisztaság, becsületesség, igazmondás,
ahogy a hetedik, nyolcadik és kilencedik parancsolat tanítja, ellentétben
áll-e az ingyen kegyelemmel? Mindkét kérdésre ‘Nem' a felelet. Nem
törvényeskedés az, ha valaki megújult lélekkel megtartja a hetedik napot, és
nincs ez ellentétben a csak kegyelem általi üdvösséggel. Valójában a szombat
parancsolata az egyetlen olyan szabály a törvényben, amely a bűntől való
szabadulás és a csakis kegyelem általi megszentelődés jeleként szerepel." (I.
m.)
|
23.
|
|
I. m., 89. oldal
|
24.
|
|
I. m., 94. oldal
|
25.
|
|
Andreasen, Sabbath, 105. oldal
|
26.
|
|
SDA Bible Commentary, jav. kiad., 8/420. oldal
|
27.
|
|
I. m.
|
28.
|
|
James Gibbons, The Faith of our Fathers, 47.
jav., bőv. kiad. (Baltimore; John Murphy & Co., 1895), 111112. oldal. R.
W. Dale, egy kongregacionalista mondta: „Teljesen világos, hogy bármilyen
szigorúan vagy ájtatosan töltjük is el a vasárnapot, nem tartjuk meg a
szombatot... A szombat határozott isteni parancson alapszik. Nem hivatkozhatunk
egy ilyen parancsra a szombat megtartásának kötelezettsége ellen" (R. W.
Dale, The Ten Commandments, 4. kiad. [London; Hodder and Stoughton,
1884], 100. oldal.
|
29.
|
|
Andrew T. Lincoln, „From Sabbath to Lord's Day: A Biblical
and Theological Perspective," From Sabbath to the Lord's Day: A Biblical,
Historical and Theological lnvestigation, szerk.: D. A. Carson (Grand
Rapids; Zondervan, 1982), 386. oldal
|
30.
|
|
I. m., 392. oldal
|
31.
|
|
Lásd Justin Martyr, First Apology, Ante-Nicene
Fathers (Grand Rapids; Wm. B. Eerdmans, 1979), 1/186. oldal; Maxwell, God
Cares (Mountain View, CA, Pacific Press, 1981), 1/130. oldal
|
32.
|
|
Lásd például Bacchiocchi, „The Rise of Sunday
Observance in Early Christianity", The Sabbath in Scripture and History,
szerk.: Kenneth A. Strand (Washington, D. C.; Review and Herald, 1982), 137.
oldal; Bacchiocchi, From Sabbath to Sunday(Rome: Pontifical Gregorian
University Press, 1977), 223-232. old.
|
33.
|
|
Socrates, Ecclesiastical History, 5/22. fejezet,
Nicene and Post-Nicene Fathers, 2. sorozat (Grand Rapids, Wm. B. Eerdmans,
1979), 2/132. oldal
|
34.
|
|
Sozomen, Ecclesiastical History, 7/19. fejezet,
Nicene and Post-Nicene Fathers, 2. sorozat, 2/390. oldal
|
35.
|
|
Maxwell, God Cares, 1/131. oldal
|
36.
|
|
Gaston H. Halsberghe, The Cult of Sol Invictus
(Leiden: E. J. Brill, 1972.; 26, 44. oldal. Lásd még Bacchiocchi, „Rise of
Sunday Observance," 139. oldal
|
37.
|
|
Bacchiocchi, „Rise of Sunday Observance", 140. oldal
Lásd még Bacchiocchi, From Sabbath to Sunday, 252-253. oldal
|
38.
|
|
Lásd például Maxwell, God Cares, 1/129. oldal;
H. G. Heggtveit, Illustreret Kirkehistorie (Christiania [Oslo]:
Cammermeyers Boghandel, 1891-1895), 202. oldal
|
39.
|
|
Codex Justinianus, 3. könyv, cím: 12, 3, Schaff, History
of the Christian Church,5. kiad. (New York; Charles Scribner, 1902),
3/380, oldal, 1. megjegyzés
|
40.
|
|
Laodiceai zsinat, 29. kánon, Charles J. Hefele,A
History of the Councils of the Church From the Original Documents, Henry
N. Oxenham fordításában és kiadásában (Edinburgh; T and T Clark, 1876),
2/316. oldal. Lásd még SDA Bible Student's Source Book, jav. kiad.,
885. oldal
|
41.
|
|
Giovanni Domenico Mansi szerkesztésében, Sacrorum
Conciliorum, 9/919. hasáb, ahogy Maxwell idézte a God Cares 1/129.
oldalán. Részben idézve az Andrews, History of the Sabbath and First Day of
the Week 374. oldalán
|
42.
|
|
Lucius Ferraris „Papa", 2. cikk, Prompta
Bibliotheca (Venetiis [Velence]; Caspa Storti, 1772), 6/29. oldal, ahogy
az SDA Bible Students' Source Book, jav. kiad. 680. oldalán levő
fordításban megjelent
|
43.
|
|
John Eck, Enchiridion of Commonplaces Against
Luther and Other Enemies of the Church, fordította Ford L. Battles, 3.
kiad. (Grand Rapids; Baker, 1979), 13. oldal
|
44.
|
|
Gaspare [Ricciulli] de Fosso, Előadás a tridenti zsinat
17. ülésén, 1562. január 18., Mansiban,Sacrorum Conciliorum,33/529-530.
hasáb, ahogy az SDA Bible Students' Source Book, jav., szerk.
példányának 887. oldalán fordításban megjelent
|
45.
|
|
Peter Geiermann, The Convert's Catechism of
Catholic Doctrine (Rockford, IL; Tan Books and Publishers, 1977), 50.
oldal
|
46.
|
|
John A. O'Brien, The Faith of Millions, jav.
kiad. (Huntigton, IN; Our Sunday Visitor Inc., 1974), 400-401. oldal
|
47.
|
|
Vö. White: A nagy küzdelem, 402-403. oldal
|
48.
|
|
White, Selected Messages, 3/258. oldal
|
49.
|
|
Ahogy a Szentírás teremtéstörténetéből világos, egy-egy
nap naplementétől naplementéig tart. Lásd 3Móz 23:32. verset is
|
50.
|
|
Felhatalmazza-e Krisztus példája a keresztény kórházakat
arra, miszerint hét napon át szolgáljanak anélkül, hogy a szombati pihenést
lehetővé tennék személyzetük számára? Ellen G. White, felismerve a kórházi
személyzet szükségleteit, ezt mondta: „A Megváltó - példájával - megmutatta
nekünk, hogy helyes a szenvedést enyhíteni ezen a napon; de ne végezzenek az
orvosok és ápolók szükségtelen munkát. Azt az általános kezelést vagy azokat
a műtéteket, amelyek várhatnak, a következő napra kell halasztani. Tudják meg
a betegek, hogy az orvosoknak is szükségük van egy nap pihenésre!" (Medical
Ministry [Mountain View, CA; Pacific Press, 1963], 214. oldal).
Az erre az egészségügyi szolgálatra kapott honoráriumot
szeretetmunkára kell félretenni. Ellen G. White ezt írta: „Szükséges lehet a
szent szombat óráit is az emberiség szenvedésének enyhítésére szentelni. De
az erre a munkára kapott fizetést az Úr tárházába kell tenni, hogy az arra
érdemes szegények részére használják fel, akiknek szükségük van az orvos
szaktudására, de nem áll módjukban azért fizetni" (I. m., 216. oldal).
|
51.
|
|
George E. Vandeman, When God Made Rest (Boise, ID;
Pacific Press, 1987), 21. oldal
|
|