oldal 2 / 4
A szombat és az
apostolok. A
tanítványok nagy tiszteletben tartották a szombatot. Ez nyilvánvaló volt
Krisztus halálakor. Amikor a szombat megérkezett, megszakították temetési
előkészületeiket, és „szombaton nyugovának a parancsolat szerint", hogy majd
folytassák ezt a munkát vasárnap, „a hét első napján" (Lk 23:56-24:1).
Ahogy Krisztus is tette,
az apostolok is istentiszteletet tartottak a hetedik napi szombaton.
Evangélizáló útjai során Pál elment a zsinagógába szombaton, és Krisztusról
prédikált (ApCsel 13:14; 17:1-2; 18:4). Még a pogányok is meghívták, hogy
prédikálja Isten Igéjét szombaton (ApCsel 13:42, 44). Olyan helyeken, ahol nem
volt zsinagóga, megkereste a szombati istentisztelet szokásos helyét (ApCsel
16:13). Miként Krisztus részvétele a szombati istentiszteleteken azt mutatta,
hogy a hetedik napot az istentisztelet különleges napjaként fogadta el, Pál is
ugyanezt tette.
Az apostol
hűséges hetenkénti szombatünneplése szöges ellentétben áll az évi szertartásos
szombatokkal kapcsolatos állásfoglalásával. Pál világossá tette, hogy a
keresztényeknek nem kell ezeket az évenkénti nyugalomnapokat megtartaniuk, mert
Krisztus a szertartási törvényeket a keresztre szegezte (lásd e könyv 18.
fejezetét). Ezt mondta: „Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért vagy
ivásért, avagy ünnep vagy újhold, vagy szombat dolgában, amelyek csak árnyékai
a következendő dolgoknak, de a valóság Krisztusé" (Kol 2:16-17). Mivel e szöveg
értelmi összefüggése „formaságos dolgokkal foglalkozik, az itt említett
szombatok a zsidó évi ünnepek szertartási szombatjai, „amelyek csak árnyékai"
vagy előképei a Krisztusban bekövetkezendőknek".[13]
A galáciai
levélben Pál hasonlóképpen tiltakozott a szertartásos törvény követelményeinek
betartása ellen. Ezt mondta: „Megtartjátok a napokat és hónapokat és időket,
meg az esztendőket. Féltelek titeket, hogy hiába fáradoztam körülöttetek" (Gal
4:10-11).
Sokaknak az a benyomásuk,
hogy János a vasárnapra utalt, amikor azt mondta,hogy „Lélekben valék ott az
Úrnak napján" (Jel 1:10). A Biblia azonban csak egy napot nevez az Úr
különleges tulajdonának, és ez a szombat. Krisztus kijelentette: „A hetedik nap
az Úrnak, a te Istenednek szombatja" (2Móz 20:10), amelyet később „szent
napomnak" nevezett (Ésa 58:13 - új prot. ford.). Krisztus a szombat Urának
nevezte önmagát (Mk 2:28). Mivel a Szentírásban az egyetlen nap, a hetedik napi
szombat,amelyet az Úr sajátjának nevez, logikusnak látszik arra a
következtetésre jutni, hogy János a szombatra utalt. Semmilyen bibliai példa
nem mutat arra, hogy ő ezt a kifejezést a hét első napjára, vagyis a vasárnapra
vonatkoztatta volna.[14]
A Biblia
sehol sem parancsolja meg, hogy a hét bármely napját ünnepeljük a szombat
helyett. A hét semmilyen más napját nem mondja áldottnak vagy szentnek. Az
Újtestamentum sem utal arra, hogy Isten a szombatot a hét más napjával váltotta
fel.
Ellenkezőleg, a Szentírás
Istennek azt az akaratát nyilatkoztatja ki, hogy népe az egész örökkévalóságon
át ünnepelje a szombatot: „Mint az új egek és az új Föld, amelyet én teremtek,
megáll énelőttem,szól az Úr, azonképpen megáll a ti magvatok és nevetek...
Hónapról hónapra és szombatról szombatra eljő minden test engem imádni, szól az
Úr" (Ésa 66: 22-23).
A
szombat jelentősége. A szombatnak nagy a jelentősége, és tele van mély és gazdag lelki
tartalommal.
1. A teremtés örök emlékműve. Amint láttuk, a Tízparancsolat
szerint a szombat elsődleges jelentősége, hogy a világ teremtésére
emlékeztessen (2Móz 20:11-12). Az a parancs, hogy ünnepeljük a hetedik napot,
mint nyugalomnapot, „elválaszthatatlanul kapcsolódik a teremtéshez, mivel a
szombat intézménye és a megtartására szólító parancs a teremtés cselekményének
közvetlen következménye. Továbbá, az egész emberi család az így megörökített
isteni cselekménynek, a teremtésnek köszönheti létét; következésképpen a
szombat parancsának, mint Isten teremtői hatalmáról való megemlékezésnek
megtartását Isten az egész emberiség számára kötelezővé teszi."[15] Strong a szombatot olyan „örökös
kötelezettségnek" nevezi, amelyet „Isten rendelt el a teremtés cselekményére
való megemlékezésül."[16]
Azok, akik
megtartották a szombatot, mint a teremtés emlékünnepét, ezzel hálás szívvel
elismerték, „hogy Isten a Teremtőjük és törvényes uralkodójuk; hogy ők kezének
alkotásai és hatalmának alárendeltjei. Tehát a szombat intézménye teljesen
emlékeztető jellegű az egész emberiség számára. Nincs benne semmi homályos, és
nem korlátozódik egyetlen népre."[17] Ameddig azért imádjuk Istent, mert Ő a mi Teremtőnk, mindaddig a
szombat marad a teremtés bizonysága és emlékünnepe.
2. A megváltás jelképe. Amikor Isten megszabadította
Izraelt az egyiptomi rabszolgaságból, a szombat, ami már akkor a teremtés emlékünnepe
volt, a szabadulás emlékünnepévé is lett (5Móz 5:15). „Az Úr azt akarta, hogy a
hetenként ismétlődő és helyesen megtartott szombati nyugalom folytonosan
feloldozza az embert valamilyen egyiptomi szolgaságból, amely nem korlátozódik
semmilyen országra, sem századra, hanem magában foglal minden országot és
minden kort. Az embernek ma meg kell szabadulnia abból a rabságból, amelybe a
kapzsiság, nyerészkedés, hatalom, társadalmi egyenlőtlenség, az önzés és bűn
sodorja."[18]
A kereszt
képe a szombati nyugalmat a megváltás különleges jelképévé teszi. „Arra
emlékeztet, hogy Immánuel kivezetett a bűn rabságából. Legnagyobb terhünk a
reánk nehezedő engedetlenségünk súlya. A szombati nyugalom, amely visszafelé
mutat a sírban pihenő Krisztusra, a bűn feletti győzelem nyugalmára, a
kereszténynek igazi lehetőséget kínál Krisztus bocsánatának, békéjének és
nyugalmának elfogadására és megtapasztalására."[19]
3. A megszentelődés jele. A szombat Isten átformáló erejének
jele, a szentség vagy megszentelődés jele. Az Úr kijelentette: „Az én
szombataimat bizony megtartsátok; mert jel az énközöttem és tiköztetek
nemzetségről nemzetségre, hogy megtudjátok,én vagyok az Úr, aki titeket
megszentellek" (2Móz 31:13; vö. Ez 20:20). A szombat tehát Istennek, mint
megszentelőnek a jele is. Mivel az ember Krisztus vére által szentelődhet meg
(Zsid 13:12), a szombat annak is a jele, hogy a hívő elfogadja Krisztus vérét a
bűn bocsánatára.
Éppúgy, ahogy Isten a
szombatot, szent célra különítette el, népét is elkülöníti szent célra - hogy
különleges tanúja legyen. Azon a napon Istennel való közösségük szentséghez
vezet; megtanulják, hogy ne a saját erőforrásaikra, hanem Istenre
támaszkodjanak, aki megszenteli őket.
„Az az
erő, amely mindent teremtett, ugyanaz az erő, amely újjáteremti a lelket a maga
képmására. A szombat a megszentelődés jele azok számára, akik megszentelik. Az
igazi megszentelődés összhang Istennel, vele való egység jellemben. Erre az Ő
jellemét tükröző elvek iránti engedelmességgel lehet eljutni. És a szombat az engedelmesség
jele. Aki szívből engedelmeskedik a negyedik parancsolatnak, az engedelmeskedni
fog az egész törvénynek. Engedelmesség által szentelődik meg."[20]
4. A hűség jele. Ahogy Isten Ádám és Éva hűségét
próbára tette az Édenkert közepébe helyezett, jó és gonosz tudásának fájával,
ugyanúgy minden ember Isten iránti hűségét próbára fogja tenni a Tízparancsolat
közepébe helyezett szombatparancs.
A Szentírás
kinyilatkoztatja azt, hogy a második advent előtt az egész világ két csoportra
oszlik: azokra, akik hűségesek, és „megtartják Isten parancsolatait és Jézus
hitét", és azokra, akik imádják „a fenevadat és annak képét" (Jel 14:12, 9).
Akkor Isten igazsága naggyá lesz a világ előtt, és világossá válik, hogy a
Szentírás hetedik napi szombatjának engedelmes megtartása bizonyítja a Teremtő
iránti hűséget.
5. A közösség ápolásának ideje. Isten az állatokat az emberiség
társaivá teremtette (1Móz 1:24-25). A magasabb szintű társas viszony
kialakítására Isten egymásnak adta a férfit és a nőt (1Móz 1:18-25). A
szombattal pedig Isten olyan ajándékot adott az emberiségnek, amely a társas
viszony legmagasabb formáját, Isten társaságát kínálja. Isten nem úgy alkotta
az embereket, hogy csak az állatok társai legyenek, még csak nem is kizárólag
az emberi lényeké. Isten a maga számára teremtette őket.
A szombat az, amikor
különleges módon megtapasztaljuk Isten jelenlétét. Ha nem lenne szombat,
mindenki vég nélkül dolgozna és verejtékezne. Minden nap egyforma lenne, és
világi célokat szolgálna. De amikor a szombat megérkezik, reményt, örömet hoz,
célt ad, és bátorít. Időt ad arra, hogy az istentisztelet, imádkozás, éneklés,
az Ige tanulása és hirdetése, az evangélium terjesztése útján közösségbe
jussunk Istennel. A szombat lehetőséget ad Isten jelenlétének megtapasztalására.
6. A hit áltatai megigazulás jele. A keresztények előtt világos, hogy
az igazságot őszintén kereső, lelkiismeretes nem keresztényekkel a Szentlélek
meg tudja értetni Isten törvényének általános elveit (Róm 2:14-16). Ez a
magyarázata annak, hogy miért gyakorolják nem keresztények is a szombattól
bizonyos fokig elütő kilenc parancsolatot. De nem ez a helyzet a
szombatparanccsal.
Sokan belátják, miért van
szükség hetenként egynapi pihenésre, de sokszor nehezen értik meg, miért helyes
és dicséretes a hét hat napján dolgozni, de bűn a hetedik napon. A természet
nem nyújt semmilyen alapot a hetedik nap megtartására. A bolygók keringenek a
pályájukon, a növények nőnek, eső és napfény váltja egymást, és az állatok úgy
viselkednek, mintha minden nap egyforma lenne. Miért kell akkor az embernek a
hetedik napi szombatot megtartani? „A keresztények számára csak egy oka van
ennek, és semmi más, de ez az ok elég: Isten mondta."[21]
Csak Isten
külön kinyilatkoztatása alapján érthetik meg az emberek, mi az oka a hetedik
nap megünneplésének. Azok, akik megtartják a hetedik napot, hitből és Krisztus
iránti feltétlen bizalomból teszik, aki megparancsolta a szombat
megszentelését. A szombat megtartásával a hívők kifejezik, hogy készek Isten
akarata, és nem a saját döntésük szerint élni.
A hívők a hetedik nap
megünneplésével nem saját megigazításukra törekszenek, hanem a szombatot
Krisztussal, a Teremtővel és Megváltóval való közösségük eredményeként tartják
meg.[22] A szombatünneplés Krisztus igaz
voltának a hívő megigazulásában és megszentelődésében jelentkező eredménye,
igazolva, hogy megszabadultak a bűn szolgaságából, és felöltözték Krisztus
tökéletes igazságát.
„Az almafa
nem azért lesz almafa, mert almát terem. Előbb almafává kell lennie. Azután
természetes, hogy almát terem. Az igazi keresztény sem azért tartja meg a
szombatot vagy a többi kilenc előírást, hogy önmagát megigazítsa. Hanem ez
annak a megigazultságnak a természetes gyümölcse, amelyben Krisztus részesíti.
Aki így tartja meg a szombatot, az nem törvényeskedő, mert a hetedik nap külső
megtartása a hívő megigazulásának és megszentelődésének belső élményét jelzi.
Ennélfogva az igaz szombatünneplő nem azért nem cselekszik tiltott dolgokat
szombaton, hogy elnyerje Isten kegyét, hanem mert szereti Istent, és a
szombatot olyanná akarja tenni, ami a lehető legszorosabb közösségbe vonja
Istennel."[23]
Szombatünneplésünk
arról tanúskodik, hogy nem a saját cselekedeteinkre támaszkodunk, és hogy
tudjuk, egyedül Krisztus, a Teremtő menthet meg bennünket. Valóban, „az igazi
szombatünneplés lelkülete a bennünket új emberekké formáló Jézus Krisztus, a
Teremtő és Megváltó iránti páratlan szeretetről tanúskodik. Ez teszi a
megfelelő nap megfelelő módon való megtartását a hit általi megigazulás
jelévé."[24]
7. A Krisztusban való nyugalom jelképe.
A szombat,
amely emlékeztette Izraelt arra, hogy Isten Egyiptomból kiszabadította népét,
és megnyugvást adott neki a földi Kánaánban, megkülönböztette annak a kornak
megváltottait a környező népektől. A szombat ugyanígy jele annak is, hogy Isten
a megváltottakat a bűntől megszabadítja, és nyugalommal ajándékozza meg, s
elkülöníti a világtól.
Aki belép az Isten által
felkínált nyugalomba, az „megnyugodott cselekedeteitől, amiképpen Isten is a
magáéitól" (Zsid 4:10). „Ez a nyugalom lelki nyugalom, „saját
cselekedeteink"-től való megnyugvás, a bűn elhagyása. Ebbe a nyugalomba hívja
népét Isten, és ez az a nyugalom, amelynek jelképe a szombat is, és a Kánaán
is."[25]
Amikor
Isten befejezte a teremtés munkáját, és megpihent a hetedik napon,Ádámnak és
Évának a szombattal lehetőséget kínált arra, hogy megpihenjen őbenne. Bár ők
elbuktak, nem változik Isten eredeti szándéka; ma is ezt a nyugalmat kínálja az
emberiségnek. A szombat a bűnbeesés után is e nyugalom emlékeztetője maradt.
„Így tesz a hetedik napi szombat megszentelése nemcsak Isten, a mindenség
Teremtője iránti hitről bizonyságot, hanem az abban való hitről is, hogy Ő át
tudja formálni az életet, és alkalmassá tudja tenni az embert arra az örök
nyugalomra, amelyet eredetileg a Föld lakóinak adni akart."[26]
Isten
megígérte ezt a lelki nyugalmat a testi Izraelnek. Bár nem léptek be abba,
Isten meghívása most is érvényes: „Annakokáért megvan a szombatja az Isten
népének" (Zsid 4:9). Azoknak, akik szeretnének belépni ebbe a nyugalomba,
„először hit által be kell lépniük Isten lelki „nyugalmába", a lélek bűntől
való megnyugvásának, és nem az önerőből üdvösségre törekvésének nyugalmába".[27]
Az Újtestamentum
figyelmezteti a keresztényt, hogy ne várjon addig, amíg megtapasztalja ezt a
kegyelem és hit általi megnyugvást, mert a „ma" az alkalmas idő a belépésre
(Zsid 4:7; 3:13). Akik beléptek ebbe a nyugalomba - a Jézus Krisztusba vetett
hit által kapott megmentő kegyelembe -, nem igyekeznek többé arra, hogy a saját
cselekedeteik által igazuljanak meg. Így lesz a hetedik napi szombat
megünneplése az evangélium nyugalmába való belépés jelképe.
|