oldal 1 / 2
Isten
sáfárai vagyunk: időt és alkalmat, képességet és javakat, a föld áldásait és
forrásait ránk bízta. Felelősséggel tartozunk neki ezek helyes
felhasználásáért. Isten tulajdonjogát a néki és embertársainknak való hűséges
szolgálattal, az evangélium hirdetéséért és egyháza fenntartásáért és
növekedéséért való tizedfizetéssel és adakozással ismerjük el. A sáfárság
kiváltság, amit azért adott Isten, hogy szeretettel munkálkodjunk
embertársainkért, és győzedelmeskedjünk az önzés és a kapzsiság felett. A sáfár
örül azoknak az áldásoknak, amelyeket hűsége eredményeként mások nyernek.
(1Móz 1:26-28; 2:15; 1Krón 29:14; Agg
1:3-11; Mal 3:8-12; 1Kor 9:9-14; Róm 15:26-27; Mt 23:23)
A keresztény élet minden
másnál több önmegtagadást, saját magunkról való lemondást és Krisztus
elfogadását jelenti. Ha arra gondolunk, Jézus hogyan áldozta fel önmagát
értünk, azt kell kérdeznünk: „Mit tehetek én Teérted?"
Amikor azt gondoljuk, hogy
megtagadva önmagunkat, teljesen Istennek szenteltük az életünket, történik
valami, ami megmutatja, milyen felszínes az odaszentelődésünk. Ha felismerjük,
hogy az életünkben vannak még olyan dolgok, amikről le kell mondanunk Istenért,
jobban elkötelezzük magunkat neki. Mindig nagyon szelíden hívja fel a
figyelmünket egy-egy újabb dologra, amelyben énünket meg kell tagadnunk. Így
formálódik a keresztényi élet, mint az Istennel való, szüntelenül megújuló
odaadás egyik következménye, ami által személyiségünk, életstílusunk és minden
cselekedetünk megszilárdul.
Amikor teljesen átadjuk
magunkat és mindenünket Istennek - akié egyébként is minden (1Kor 3:21-4:2) -,
Ő elfogadja, azután visszaadja tulajdonunkként, felelőssé téve érte. Sáfárrá
vagy gondnokká tesz bennünket minden felett, amit „birtokolunk". Ekkor
kényelmes, önző életre való hajlamunkat szétzúzza az a felismerés, hogy Urunk
ruhátlan, bebörtönzött és idegen volt. Krisztus változhatatlan érvényű
felhívása - „Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket" - segít a
gyülekezetnek felismerni és jobban értékelni az evangélizálás, tanítás,
prédikálás és keresztelés szolgálatát. Érte igyekszünk hű sáfárok lenni.
Mi a sáfárság?
„Nem tudjátok-é, hogy a ti
testetek... a Szentléleknek temploma... és nem a magatokéi vagytok? Mert áron
vétettetek meg; dicsőítsétek azért az Istent a ti testetekben és lelketekben,
amelyek az Istenéi." (1Kor 6:19-20) Krisztus drága áron vásárolt, váltott meg
bennünket. Mi Istené vagyunk. De ez csak egyszerűen visszaszerzés volt.
Ő alkotott bennünket; kezdettől fogva az Ő tulajdona vagyunk, mert „Kezdetben
teremté Isten..." (1Móz 1:1). A Szentírás világosan kijelenti, hogy „az Úré a
Föld s annak teljessége; a Föld kereksége s annak lakosai" (Zsolt 24:1).
Isten a teremtéskor
megosztotta tulajdonait az emberiséggel, de továbbra is Ő az igazi birtokosa a
világnak, a világ lakosainak és javainak (Zsolt 24:1). A keresztnél visszaszerezte
azt, ami az övé, amit az ember a bűnbeeséskor átadott Sátánnak (1Kor 6:19-20).
Isten megbízta népét, hogy javainak sáfáraként szolgáljon.
A sáfár az, aki „meg van
bízva más háztartásának vagy birtokának kezelésével". A sáfárság: „a sáfár
hivatala, feladatköre vagy szolgálata".[1] A keresztény számára a sáfárság azt jelenti, hogy „az ember felelős
mindenért és mindennek a használatáért, amit Isten reá bízott - az életért, a
fizikai létért, az időért, a tálentumokért és a képességekért, az anyagi
javakért, a másokért való szolgálat alkalmaiért és az igazság ismeretéért".[2] A keresztények Isten javai feletti
intézőként szolgálnak, és az életet Istentől kapott alkalomnak tekintik, amikor
„megtanulhatják, miként lehetnek hű sáfárok, hogy majd az eljövendő életben
sáfárkodni tudjanak az örökkévaló dolgokkal".[3]
Tágabb értelemben a
sáfárság „magában foglalja a bölcs és önzetlen életvitelt".[4]
Hogyan ismerjük el Isten tulajdonjogát?
Az élet négy alapvető
területre osztható, és mindegyik Isten ajándéka. Isten adott nekünk testet,
képességeket, időt és anyagi javakat. Ezeken kívül gondot kell viselnünk a
körülöttünk levő világról, amely felett Isten úrrá tett bennünket.
A testtel való
sáfárkodás. Isten
népe a saját maga sáfára. Teljes szívünkből, teljes lelkünkből, minden erőnkből
és teljes elménkből kell Istent szeretnünk (Lk 10:27).
A keresztények kiváltsága,
hogy legjobb tudásuk és lehetőségük szerint fejleszthetik fizikai és szellemi
erejüket. Ha ezt teszik, megdicsőítik Istent, és nagyobb áldást jelentenek
embertársaiknak (lásd a 21. fejezetet).
A képességekkel való
sáfárkodás. Minden
embernek vannak adottságai. Az egyik tehetséges a zenében, a másiknak
kézügyessége van például a varráshoz vagy az autószereléshez. Egyesek könnyen
barátkoznak és kerülnek kapcsolatba másokkal, míg mások természetüknél fogva
keresik a magányt.
Minden képesség
felhasználható tulajdonosának vagy eredeti Adományozójának dicsőségére. Az
ember tökéletesítheti képességét Isten dicsőségére vagy saját önző céljaira.
Ápolnunk kell azokat az
ajándékokat, amelyeket a Szentlélek sáfárkodás céljából ad nekünk (Mt 25). A hű
sáfárok bőkezűek ajándékaikkal, hogy gazdájuknak nagyobb hasznot hozzanak.
Az idővel való
sáfárkodás. Hű
sáfárokként megdicsőítjük Istent, ha bölcsen használjuk fel az időt. „Valamit
tesztek, lélekből cselekedjétek, mint az Úrnak, és nem embereknek; tudván, hogy
ti az Úrtól veszitek az örökségnek jutalmát; mert az Úr Krisztusnak
szolgáltok." (Kol 3:23-24)
A Biblia arra int, hogy ne
úgy viselkedjünk, „mint bolondok, hanem mint bölcsek. Áron is megvegyétek az
alkalmatosságot, mert a napok gonoszok" (Ef 5:15-16). Jézushoz hasonlóan,
nekünk is Atyánk dolgaiban kell foglalatoskodnunk (Lk 2:49). Mivel az idő Isten
ajándéka, minden pillanat drága. Azért kaptuk, hogy jellemünket az örök életre
alakítsuk. Az időnkkel való hűséges sáfárkodás azt jelenti, hogy az időt Urunk
megismerésére, embertársaink megsegítésére és az evangélium hirdetésére
használjuk.
Amikor Isten a teremtéskor
nekünk adta az időt, a hetedik napi szombatot a vele való bensőséges kapcsolat
szent idejévé tette, hat napot pedig hasznos foglalatosságra adott az emberek
számára.
Az anyagi javakkal
való sáfárkodás. Isten
ősszüleinket megbízta a föld művelésével, az állatvilág irányításával és az
Édenkert gondozásával (1Móz 1:28; 2:15). Mindezt nemcsak azért kapták, hogy
gyönyörködjenek benne, hanem, hogy gazdálkodjanak vele.
Isten egyetlen korlátot
állított fel. A jó és gonosz tudásának fájáról tilos volt enniük. Ez a fa
állandó emlékeztetőül szolgált arra, hogy Isten a Föld tulajdonosa és feltétlen
Ura. E korlátozás tiszteletben tartásával fejezte ki az első emberpár Isten
iránti hitét és hűségét.
A bűnbeesés után Isten már
nem használhatta próbaként a tudás fáját. Az embert azonban továbbra is
emlékeztetni kellett arra, hogy Isten minden jó és tökéletes ajándék forrása
(Jak 1:17), és hogy Ő ad erőt a gazdagság megszerzésére (5Móz
8:18).Emlékeztetőül arra, hogy Ő minden áldás forrása, Isten létrehozta a tized
és az adakozás rendszerét.
Később e rendszer által
gondoskodtak a zsidók a templomuk papságának fenntartásához szükséges
anyagiakról. A hetedik napot ünneplő adventisták követik a lévitai mintát -
mint egészséges bibliai módszert - az evangélium világszéles kiterjesztésének
anyagi fedezetére. Isten úgy rendelkezett, hogy az evangélium hirdetése függő
helyzetben legyen népének erőfeszítéseitől és adományaitól. Azt kívánja tőlük,
hogy a tized és az adományok beadásával önzetlen munkatársaivá legyenek.
1. A tized. Amint időnk egyhetede (a szombat)
Istené; minden anyagi szerzeményünk egytizede is az övé. A Szentírás kijelenti,
hogy a tized „szentség az Úrnak", azt jelképezve, hogy mindennek Isten a
tulajdonosa (3Móz 27:30, 32). Ezért a tizedet vissza kell adni neki, mint az Ő
tulajdonát.
A tizedrendszer a maga
egyszerűségében csodálatosan szép. Méltányossága megmutatkozik abban, hogy a
gazdagokkal és szegényekkel szemben jövedelmük arányában támaszt igényt. Olyan
mértékben kell visszaadnunk a tizedet, amilyen mértékben Isten használatra adta
nekünk a tulajdonát.
Amikor Isten igényli a
tizedet (Mal 3:10), nem beszél sem háláról, sem nagylelkűségről. Jóllehet
hálának kell kísérnie Istennel kapcsolatos minden megnyilvánulásunkat, de
tizedet azért fizetünk, mert Isten megparancsolta. A tized az Úré, és azt
kívánja, hogy azt adjuk vissza neki.
a) Példák a
tizedfizetésre. A
tizedfizetés elfogadott gyakorlat az egész Szentírásban. Ábrahám tizedet adott
„mindenből" Melkisédeknek, a magasságos Isten papjának (1Móz 14:20). Ezzel
elismerte Melkisédek mennyei papságát, és kifejezte, hogy jól ismeri ezt a
szent intézményt. A tizedre történő utalások jelzik, hogy a tizedfizetés már
régen meghonosodott szokás volt.
Nyilvánvalóan Jákób is megértette
a tizedre vonatkozó követelményt. Mint száműzött és menekült, megfogadta az
Úrnak: „Valamit adándasz nékem, annak tizedét néked adom" (1Móz 28:22). Az
egyiptomi kivonulás után, amikor Izraelből nemzet lett, Isten megismételte a
tized törvényét, mint isteni intézményt, amelyen Izrael jóléte múlott (3Móz
27:30-32; 4Móz 18:24, 26, 28; 5Móz 12:6, 11, 17).
Az Újtestamentum nem
érvényteleníti, hanem inkább megerősíti ezt az intézményt. Jézus helyeselte a
tizedfizetést, és elítélte azokat, akik megrontották szellemét (Mt 23:23). Míg
a Krisztus áldozati halálát jelképező és az áldozati rendtartást szabályozó
szertartási törvények Krisztus halálakor véget értek, a tized törvénye nem
szűnt meg.
Mivel Ábrahám minden hívő
atyja, a keresztények számára ő a követendő példa a tizedfizetésben. Miként
Ábrahám tizedet fizetett Melkisédeknek, a magasságos Isten papjának, az
újtestamentumi hívők tizedet adnak Krisztusnak, a Melkisédek rendje szerinti
Főpapjuknak (Zsid 5:9-10; 7:1-22).[5]
b) A tized
felhasználása. A
tized szent, és csak szent célokra szabad felhasználni. Az Úr ezt parancsolta:
„A földnek minden tizede, a föld vetéséből, a fa gyümölcséből az Úré; szentség
az az Úrnak... És mindentizede a baromnak és juhnak... az Úrnak legyen szentelve"
(3Móz 27:30-32). „Hozzátok be a tizedet mind az én tárházamba - mondta -, hogy
legyen ennivaló az én házamban" (Mal 3:10).
Izraelben a tizedet
kizárólag a léviták számára használták fel, akik - mivel nem kaptak a törzsi
földből részt - egész idejüket Izrael istentiszteleteinek ápolására, a szentély
szolgálatára, az Úr törvényének tanítására fordították (4Móz 18:21, 24).
A keresztre feszítés után,
amikor a lévitai papság Istentől rendelt szerepe véget ért, a tizedet továbbra
is Isten egyháza szolgálatára kellett felhasználni. Pál szemléltető példával
támasztotta alá ezt az elvet, párhuzamot vont a lévitai szolgálat és az újonnan
alapított evangéliumi szolgálat között. Kijelentette: „Ha mi néktek lelkieket
vetettünk, nagy dolog-é, ha mi a testi javaitokat akarjuk? Ha egyebek részesülnek
a ti javaitokban, miért nem inkább mi?... Nem tudjátok-é, hogy akik a szent
dolgokban munkálkodnak, a szent helyből élnek, és akik az oltár körül
forgolódnak, az oltárral együtt veszik el részüket? Ekképpen rendelte az Úr is,
hogy akik az evangéliumot hirdetik, az evangéliumból éljenek" (1Kor 9:11-14).
A gyülekezeti tagok önként
hozzák tizedüket a tárházba, „hogy legyen ennivaló az én házamban" (Mal 3:10);
más szavakkal, hogy legyen Isten egyházában elég anyagi eszköz lelkészkarának
életszükségleteire és az evangélium munkájának előbbre vitelére.[6][7]
2. Az adakozások. A hálás keresztények nem
korlátozzák a gyülekezetnek adott anyagiakat a tizedre. Izraelben a sátor és
később a templom a készséges szívvel adott „önkéntes ajándékokból" épült fel
(2Móz 36:1-6; vö. 1Krón 29:14). Külön adakozások fedezték ezeknek az
istentiszteleti helyeknek a fenntartási költségeit (2Móz 30:12-16; 2Kir 12:4-5;
2Krón 24:4-13; Neh 10:32-33). Az izraeliták valószínűleg jövedelmük
egynegyedétől egyharmadáig adtak vallási és jótékonysági célokra. Szegénységhez
vezettek-e ezek a nagy adományok? Ellenkezőleg. Isten megígérte, hogy megáldja
hűségüket (Mal 3:10-12).[8]
Az Úr ma is áldásához
mérten bőkezű adakozásra szólít. Az adományokra szükség van a gyülekezetek
építésére, fenntartására, működtetésére és az egészségügyi munkára, hogy
bemutassuk az evangélium gyakorlati jelentőségét.
Kell-e annyit adnunk,
amennyit az izraeliták adtak, vagy adakozási példájuk ma már nem alkalmazható?
Krisztus az Újtestamentumban lefektette az igazi sáfárság elvét, hogy Istennek
szentelt adományainknak arányban kell állniuk a nyújtott világossággal és
kiváltságokkal. Jézus ezt mondta: „Valakinek sokat adtak, sokat követelnek
tőle; és akire sokat bíztak, többet kívánnak tőle" (Lk 12:48). Krisztus ezekkel
a szavakkal küldte munkába követőit: „Ingyen vettétek, ingyen adjátok" (Mt
10:8). Ez az elv vonatkozik a kapott anyagi áldások megosztására is.
Az Újtestamentum sehol sem
vonja vissza, és nem mérsékeli ezt a rendszert. Ha összehasonlítjuk kiváltságainkat
és az általunk kapott áldásokat az izraelitákéval, azt látjuk, hogy Jézusban
nyilvánvalóan nagyobb részt kaptunk. Kifejezésre jut-e hálánk ennek megfelelően
a bőkezűbb adakozás által, hogy az üdvösség evangéliuma eljuthasson másokhoz?[9] Minél nagyobb mértékben hirdeti az
egyház az evangéliumot, annál több támogatást igényel.
3. A megmaradt részre vonatkozó elv. A sáfárság elve éppúgy érvényes
arra, amit megtartunk, mint amit adunk. Míg a tized a múlandó anyagi javainkkal
való sáfárkodás alapvető próbája[10], az is próba elé állít bennünket, hogy miképpen használjuk fel a
megmaradó részt.
Anyagi javaink
felhasználása Isten és embertársaink iránti szeretetünket mutatja. Pénzünk
hatalom lehet a jóra; táplálhatja az éhezőt, megitathatja a szomjazót, és
felruházhatja a mezítelent (Mt 25:34-40). Isten szemszögéből a pénznek főként
akkor van értéke, ha művének elősegítésére, az élet szükségleteinek
kielégítésére és mások áldására használjuk.
|