oldal 3 / 3
Keresztényi elvek
A keresztényi életmód
minden megnyilatkozása a Krisztus által nyújtott megváltásra adott válasz. A
keresztény arra vágyik, hogy megdicsőítse Istent, és úgy éljen, ahogyan Jézus
élne a Földön. Bár egyesek egy sor tilalomnak tekintik a keresztényi
életformát, nekünk inkább egy sorozat biztató, üdvösségünket érintő elvnek kell
azt látnunk. Jézus hangsúlyozta: Ő azért jött, hogy bővölködő életünk legyen. Melyek
azok az elvek, amelyek a teljes élethez vezetnek? Amikor a Szentlélek belép
valakinek az életébe, olyan határozott változás történik ott, amit a
környezetében élők is észrevesznek (Jn 3:8). A Lélek nemcsak megkezdi az élet
megváltoztatását; eredményei folyamatosak. A Lélek gyümölcse: szeretet (Gal
5:22-23). A leghathatósabb érv a kereszténység ereje mellett a szerető szívű és
szeretetre méltó keresztény.
Krisztusi lelkület. „Ugyanazt a lelkületet ápoljátok
magatokban, amely Krisztus Jézusban volt." (Fil 2:5 - új kat. ford.) Minden
körülmény között - akár kedvező, akár kedvezőtlen - igyekezzünk megérteni
Krisztus akaratát és lelkületét, és aszerint éljünk (1Kor 2:16)!
Ellen G. White
megfigyelte, milyen szép és eredményes a Krisztussal ilyen szoros kapcsolatban
élt élet: „Minden igazi engedelmesség a szívből származik. Krisztusnál is az
engedelmesség a szív ügye volt. Ha egyetértünk Krisztussal, akkor Krisztus is
azonosítja magát gondolatainkkal és céljainkkal. Így kerül szívünk és elménk
összhangba Krisztus akaratával; amikor neki engedelmeskedünk, tulajdonképpen
eleget teszünk saját indítékainknak. Megtisztított és megszentelt akaratunk
legnagyobb öröme Krisztus szolgálata lesz. Amikor megismerjük Istent - mivel
éppen az a kiváltságunk, hogy megismerhetjük Őt -, akkor életünk a folytonos
engedelmesség élete lesz. Krisztus lényének értékelése, megbecsülése által az
Istennel való közösség útján, a bűn gyűlöletes lesz a számunkra."[34]
Istent dicsőítő és
magasztaló élet. Isten
oly sokat tett értünk. Hálánk kifejezésének egyik módja, ha dicsőítjük Őt.
A zsoltáríró nagy súlyt
helyezett a lelki életnek erre a területére: „Hogy láthassalak téged a szent
helyen, szemlélvén a te hatalmadat és dicsőségedet. Hiszen a te kegyelmed jobb
az életnél: az én ajakim hadd dicsérjenek téged. Áldanálak ezért életem
fogytáig; a te nevedben emelném fel kezeimet. Mintha zsírral és kövérséggel
telnék meg lelkem, amikor víg ajakkal dicsérhet téged az én szájam!" (Zsolt
63:3-6).
Az a keresztény, akinek
szokása Istent dicsőíteni, az élet dolgait helyes megvilágításban látja.
Figyelve keresztre feszített Megváltónkat, aki felmentett bennünket a büntetés
alól, és megszabadított a bűn hatalmától, csak olyan dolgokat akarunk
cselekedni, „amik kedvesek előtte" (1Jn 3:22; vö. Ef 5:10). A keresztények
„ezután ne maguknak éljenek, hanem annak, aki érettük meghalt, és
feltámasztatott" (2Kor 5:15). Minden őszinte keresztény Istent teszi első
helyre mindenben, amit cselekszik, mindenben, amit gondol, mindenben, amit
beszél, és mindenben, amire vágyik. Megváltóján kívül nincsenek más istenei
(1Kor 10:31).
Példamutató élet. Pál ezt mondta: „Megütközésre ne
adjatok okot" senkinek (1Kor 10:32 - új prot. ford.). „Ebben gyakorlom pedig
magamat, hogy botránkozás nélkül való lelkiismeretem legyen az Isten és emberek
előtt mindenkor." (ApCsel 24:16) Ha példamutatásunkkal bűnbe viszünk másokat,
botránykövek vagyunk azoknak, akikért Krisztus meghalt. „Aki azt mondja, hogy
Őbenne marad, annak úgy kell járnia, amint Ő járt." (1Jn 2:6)
Szolgáló élet. A keresztények életének fő célja,
hogy megmentsék az elveszett embereket. Pál ezt mondta: „Én is mindenkinek
mindenben kedvében járok, nem keresvén a magam hasznát, hanem a sokaságét, hogy
megtartassanak" (1Kor 10:33; vö. Mt 20:28).
Követelmények és irányelvek
Mivel az ember életmódja
kihat a lelki életére és bizonyságtételére, a Hetednapi Adventista Egyház
rendelkezik olyan minimális követelményekkel a keresztény életmódra nézve, amit
megkövetel azoktól, akik az egyház tagjai kívánnak lenni. Ezek az irányelvek
kiterjednek a dohányzástól, alkoholos italoktól, gondolkodást befolyásoló
vegyszerektől és tisztátalan állatok húsának fogyasztásától való tartózkodásra,
valamint a növekvő keresztényi élet bizonyítékaira a szabad idő eltöltése és az
öltözködés vonatkozásában. Ezek a legkisebb irányelvek nem foglalják magukban
mindazt, ami Isten eszményképe a hívő emberről. Ezek csupán a növekvő, örömteli
keresztényi élet kialakulásához szükséges első lépéseket jelölik. Ezen
irányelvek betartása nélkülözhetetlen a hívők közösségén belüli egységhez is.
A keresztény viselkedés
fejlődése - „az istenképűség" kialakulása - folyamatos, és magában foglalja a
Krisztussal való, élethosszig tartó egységet. A szent élet semmivel sem
kevesebb, mint az akarat naponkénti alárendelése Krisztusnak, és naponkénti
igazodás tanításaihoz, amelyeket kinyilatkoztat nekünk, amikor imádkozva
tanulmányozzuk a Bibliát. Mivel különböző fokozatban jutunk el a lelki
érettségre, fontos tartózkodnunk gyengébb testvéreink megítélésétől (Róm 14:1;
15:1).
A Megváltóval egységben
élő keresztényeknek egy a céljuk, hogy minden tőlük telhetőt megtegyenek
mennyei Atyjuk megdicsőítésére, aki olyan csodálatos tervet készített
üdvösségük érdekében. „Azért akár esztek, akár isztok, akármit cselekszetek,
mindent az Isten dicsőségére műveljetek." (1Kor 10:31)
Lábjegyzet
1.
|
|
L. A, King, „Legalism or Permissiveness: An Inescapable
Dilemma?" The Christian Century, 1980. április 16., 436. oldal
|
2.
|
|
Az egészséges életmód bibliai alapjának a
Hetednapi Adventista Egyházban való lefektetéséről lásd Damsteegt, Foundation
of the Seventh-day Adventists Message and Mission, 221-240. oldal;
Damsteegt, „Health Reforms and the Bible in Early Sabbatarian Adventism," Adventist
Heritage, 1978. Winter, 13-21. oldal
|
3.
|
|
Lásd Lewis R. Walton, Jo Ellen Walton, John A.
Scharffenberg, How You Can Live Six Extra Years (Santa Barbara, CA;
Woodbridge Press. 1981), 4. oldal; D. C) Nieman and H. J. Stanton, „The
Adventist Lifestyle; A Better Way to Live," Vibrant Life, 1988. március,
április, 14-18. oldal
|
4.
|
|
Zondervan Pictorial Encyclopedia of the Bible (Grand
Rapids, MI; Zondervan Publishers, 1975), 1. kötet, 884. oldal
|
5.
|
|
C. B. Haynes, „Church Standards, No. 5", Review and Herald, 1941.
október 30., 7. oldal
|
6.
|
|
Ezeknek az egészségügyi szabályoknak a bővebb
feldolgozását lásd V W. Foster, New Start (Santa Barbara, CA;
Woodbridge Press, 1988.
|
7.
|
|
Lásd például Kenneth H. Cooper, Aerobics Program
for Total Well Being (New York; M. Evans, 1982); Physical Fitness
Education Syllabus (Loma Linda, CA; Department of Health Science, School
of Health, Loma Linda University, 1976-1977); John Dignam, „Walking Into
Shape", Signs of the Times, 1987, 16. oldal; B. E. Baldwin,
„Exercise", Journal of Health and Healing 11, No. 4 (1987); 20-23;
Jeanne Wiesseman, Physical Fitness, Abundant Living Health Service, 5.
kötet (Loma Linda, CA; School of Health, Loma Linda University, év nélkül),
21, 37-38, 45. oldal. Lásd Dianne-Jo Moore, „Walk Your Tensions Away", Your
Life and Health, No. 4 (1984); 12, 13
|
8.
|
|
A testmozgás különböző formái között a gyaloglást tartják
az egyik legjobbnak. Lásd: J. A. Scharffenberg, „Adventist Responsibility in
Exercise" (kiadatlan kézirat); White, Testimonies, 3/78. oldal; White,
„Temperance", Health Reformer, 1872. április, 122. oldal; Dignam,
„Walking Into Shape", 16-17. oldal
|
9.
|
|
Megállapították, hogy a koffein is emeli a vér
koleszterinszintjét, a vérnyomást, fokozza a gyomornedv kiválasztását, az
emésztési zavarokat, valamint a szív- és cukorbetegség, vastagbél-, hólyag-
és hasnyálmirigyrák kockázatát. Terhesség alatti nagy mennyiségű kávé
fogyasztása növeli a szüléskor előforduló problémák és az alacsony születési
súly kockázatát. Lásd Robert O'Brien and Sidney Cohen, „Caffeine", Encyclopedia
of Drug Abuse (New York; Facts on File, 1984), 50-51. oldal; Marjorie V.
Baldwin, „Caffeine on Trial", Life and Health, 1973. október, 10-13.
oldal; E. D. Gorham, L. F. Garland, F. C. Garland és mások, „Coffee and
Pancreatic Cancer in a Rural California County", Western Journal of
Medicine, 1988. január, 48-53. oldal; B. K. Jacobsen, and D. S. Thelle,
„The Tromso" Heart Study: Is Coffee Drinking an Indicator of a Lifestyle With
High Risk for Ischemic Heart Disease?" Acta Medica Scandinavica, 222,
No. 3 (1987), 215-221; J. D. Curb, D. M. Reed, J. A. Kautz, and K. Yano,
„Coffee, Caffeine and Serum Cholesterol in Japanese Living in Hawaii," American
Journal of Epidemiology, 1986. április, 648-655. oldal. A nagy mennyiségű
kávét fogyasztók „kevésbé aktívak a vallásban". „B. S. Victor, M.
Lubetsky, and J. F. Greden, „Somatic Manifestations of Caffeinism," Journal
of Clinical Psychiatry, 1981. május, 186. oldal). A különböző italok
koffeintartalmáról lásd „The Latest Caffeine Scoreboard", FDA Consumer, 1984.
március, 14-16. oldal; Bosley, „Caffein: Is It so Harmless?" Ministry, 1986.
augusztus, 28. oldal; Winston J. Craig and Thuy T. Nguyen, „Caffeine and
Theobromine levels in Cocoa and Carob Products," Journal of Food Science, 1984,
január-február, 302-303, 305. oldal
|
10.
|
|
Ami a keringési rendszert illeti, a dohány növeli a
szívinfarktus, magas vérnyomás és a periférikus érbetegségek kockázatát,
például a Bürger-kórét, ami szükségessé teszi az ujjak amputálását. Ami a
légzőszerveket illeti, a dohány növeli a halálozások számát a tüdőrák, a
krónikus bronchitis és a tüdőtágulás következményeként. Bénítja a tüdőt és
hörgőt tisztító csillószőröket, és ez a gége-, száj-, nyelőcső-, húgyhólyag-,
vese- és hasnyálmirigyrák kialakulásához vezet. Hatással van a
vastagbélfekélyek és a fekélyek okozta komplikációkkal kapcsolatos
halálesetek számának növekedésére. Lásd például Smoking and Health: A
Report of Surgeon General (Washington, D. C.; U. S. Department of Health,
Education, and Welfare, 1979).
|
11.
|
|
Lásd például Galen C. Bosley, „The Effects of Small
Quantities of Alcohol", Ministry, 1986. május, 24-27. oldal. A társasági ivók
között az alkohol a homloklebeny, az erkölcsi ítélőképesség központjának
zsugorodását okozza (L. A. Cala, B. Jones, P. Burns és mások, „Results of
Computerized Tomography, Psychometric Testing and Dietary Studies in Social
Drinkers, With Emphasis on Reversibility After Abstinence", Medical
Journal of Australia, 1983. szept. 17, 264-269. oldal). Vö. Bosley, „Why
a Health Message", Adventist Review, 1987. július 30., 15. oldal.
Társasági ivókon végzett pszichológiai vizsgálat kimutatta, hogy a szellemi
képességeik és intellektuális teljesítményeik jelentősen csökkentek (D. A.
Parker, E. S. Parker, J. A. Brody and R. Schönberg, „Alcohol Use and
Cognitive Loss Among Employed Men and Women", American Journal of Public
Health, 1983. május, 521-526. oldal). Ahogy az alkoholfogyasztás nő, a
templomi látogatottság csökken. (A. M. Eward, R. Wolfe, P. Moll, and E.
Harburg, „Psychosocial and Behavioral Factors Differentiating Past Drinkers
and Lifelong Abstainers", American Journal of Public Health, 1986.
január, 69, oldal
|
12.
|
|
Lásd a 15. fejezet 8. lábjegyzetét az úrvacsorai bor
megtárgyalásáról!
|
13.
|
|
Az Ótestamentum a bort általában a jajin szóval
fejezi ki. Ez a szó a szőlő nedvét minden állapotában - az erjedetlentől az
erjedtig - jelenti, bár gyakran a teljesen megérett bort értik alatta, amely
alkoholt tartalmaz. Az erjedetlen borra alkalmazott szokásos szó a tirosh.
Ezt gyakran „új bor"-nak fordítják, amely afrissen préselt szőlőlé. Mindkét
kifejezést az Ótestamentum görög fordítása, a Septuaginta (LXX) oinosnak
adja vissza. Oinos az a szó, amelyet az Újtestamentum általában
használ a borra, és mind erjedt, mind erjedetlen bort ért alatta, a szövegben
elfoglalt helyétől függően. (Ami az Ótestamentumot illeti, lásd Robert P.
Teachout, „The Use of »Wine« in the Old Testament" (Th. D., disszertáció,
1979, kapható a University Microfilms International útján, Ann Arbor, MI);
Lael O. Caesar, „The Meaning of Jajin" (kiadatlan bölcsészdoktori
disszertáció, Andrews University, Berrien Springs, MI, 1986; William Patton, Bible
Wines (Oklahoma City, OK; Sane Press, év nélkül), 544. oldal.
Az „erős ital" (héberül sekar) kifejezés édes
italt jelent, rendszerint erjedtet, és nem szőlőből, hanem valami másból
készül. Olyan terméket jelent, mint a sör (árpából, kölesből vagy búzából) és
datolya- vagy pálmabor. Ez a kifejezés nem vonatkozik a desztillált szeszes
italokra, mert az izraeliták nem ismerték a desztillációt (Patton, 57-58, 62.
oldal).
Erjedt bor. A Szentírás elítéli az alkoholtartalmú bor
fogyasztását, mert erőszakossá tesz, nyomort és pusztulást okoz (Péld 4:17;
23:29, 35). A vallási vezetőket elnyomókká teszi (Ésa 56:10-12), az izraeli
vezetők (Ésa 28:7) és Belsazár király józansága elvesztésére (Dán 5:1-30)
emlékeztet.
Erjedetlen bor. A Biblia kedvezően nyilatkozik az
erjedetlen borról vagy gyümölcsléről, és mint nagy áldást ajánlja. Ez az ital
áldozatként mutatandó be Istennek (4Móz 18:12-13; Neh 10:37-39; 13:12-13).Ez
Isten egyik nagy áldása (1Móz 27:28, „új bor"; 5Móz 7:13; 11-14; Péld 3:10;
Ésa 65:8; Jóel 3:18), „isteneket és embereket vidámít" (Bír 9:13), és lelki
áldásokat jelképez (Ésa 55:1-2; Péld 9:2-3). Ezenkívül egészséges ital (1Tim
5:23).
|
14.
|
|
Lásd pl.: Drug Enforcement Administration, Drugs of
Abuse, 3. kiad. (Washington D. C.; United State Department of Justice, év
nélkül); Dan Sperling, „Drug Roundup," Adventist Review, 1987. április
9., 12-13. oldal
|
15.
|
|
SDA Church Manual, 147. oldal
|
16.
|
|
I. m.
|
17.
|
|
I. m., 148. oldal. Példaként arra, hogy számos modern
zene és szórakozás mennyire lealacsonyító, lásd Tipper Gore, Raising PG
Kids in an X-rated Society (Nashville, TN Abingdon Press, 1987)
|
18.
|
|
„A szórakozás másik, bűnös hatású formája a társas
tánc. ‘A táncos szórakozás, ahogy napjainkban szokásos, a romlottság
iskolája, a társadalom félelmes átka' - Messages to Young People, 399.
oldal. (Lásd a 192. oldalt is) (Lásd 2Kor 6:15-18; 1Jn 2:15-17; Jak 4:4; 2Tim
2:19-22; Ef 5:8-11; Kol 3:5-10)." Tekintettel arra, hogy e hatások bűnre
visznek, a keresztények ne támogassák „az üzletszerű szórakozásokat, amelyek
összekapcsolnak a világi, gondatlan, mulatni vágyó tömegekkel, akik ‘inkább a
gyönyörnek, mint Istennek szeretői' (2Tim 3:4)." (SDA Church Manual,
148. oldal)
|
19.
|
|
I. m., 146-147. oldal
|
20.
|
|
A vegetáriánus étrend megfelelő voltáról lásd S.
Havala, J. Dwyer, „Position of the American Dietetic Association: Vegetarian
Diets - Technical Support Paper", Journal of the American Dietetic
Association, 1988. március, 352-355. oldal; Terry D. Shultz, Winston J.
Craig és mások „Vegetarianism and Health" in: Nutrition Update, 2. kötet,
1985., 131-141. oldal; U. D. Register and L. M. Sonnenberg, „The Vegetarian
Diet", Journal of the American Dietetic Association, 1973. március,
253-261. oldal
|
21.
|
|
Lásd a Nemzeti Hús- és Baromfivizsgáló Bizottság
programjának tudományos alapjával kapcsolatban:Meat and Poultry Inspection
(Washington D. C.; National Academic Press, 1985), 21-42. oldal; John A.
Scharffenberg, Problems With Meat (Santa Barbara, CA; Woodbridge
Press, 1979), 32-35. oldal
|
22.
|
|
Lásd például a Hús- és Baromfivizsgáló Bizottság,Meat
and Poultry Inspection, 68-123. oldal; Robert M. Andrews, „Meat
Inspector: »Eat at Own Risk«", Washington Post, 1987. május 16.
|
23.
|
|
Frank Young, az élelmiszer és gyógyáru ügyintézésének
megbízottja és Stanford Miller, az élelmiszer-biztonság és alkalmazott
élelmezés FDA központjának igazgatója, ahogy Carole Sugarman idézi: „Rising
Fear Over Food Safety", Washington Post, 1986. július 23. Vö. White, Counsels
on Diet and Foods (Washington, D. C.; Review and Herald, 1946), 384-385.
oldal
|
24.
|
|
Scharffenberg, Problems With Meat, 12-58. oldal
|
25.
|
|
Lásd Shea, „Clean and Unclean Meats" (kiadatlan
kézirat, Biblical Research Institute, General Conferenceof SDA)
|
26.
|
|
Winston J. Craig, „Pork and Shelfish, How Safe Are They?" Health
and Healing, 12, No. 1 (1988); 10-12
|
27.
|
|
Az Újtestamentum véleménye a szentségről megegyezik az
Ótestamentuméval. Érdeklődést tanúsít éppúgy az ember lelki, mint fizikai
jóléte iránt (Mt 4:23; 1Thessz 5:23; 1Pt 1:15-16).
Márknak az a kijelentése, hogy Jézus „tisztának
nyilvánított minden ételt" (Mk 7:19 - új prot. ford.), nem azt jelenti, hogy
megszüntette a tiszta és tisztátalan ételek közötti különbségtételt. Jézus
beszélgetésének, amelyet a farizeusokkal és írástudókkal folytatott, semmi
köze nem volt az ételek fajtájához, hanem ahhoz a módhoz,
ahogyan a tanítványok éltek velük. A kérdés akörül forgott, hogy szükség
van-e, vagy nincs szükség az étkezés előtti rituális kézmosásra (Mk 7:2-5).
Jézus tulajdonképpen arra célzott, hogy nem a mosdatlan kézzel evett étel
szennyezi be az embert, hanem a szívből jövő gonosz dolgok (Mk 7:20-23), mert
az étel nem a szívébe megy, hanem a gyomrába; és az árnyékszékbe kerül. Ezzel
Jézus azt nyilvánította ki, hogy minden, mosdatlan kézzel evett étel „tiszta"
(Mk 7:19). Az itt használt görög étel (bromata) szó általános
kifejezés az ételre, amely emberi használatra alkalmas mindenféle ételre
vonatkozik, nemcsak a húsételekre.
Péter látomása, amelyet az Apostolok Cselekedete szerint
az állatokról látott, nem azt tanítja, hogy a tisztátalan állatok eledelre
alkalmassá lettek, hanem azt, hogy a pogányok nem tisztátalanok, és hogy
Péter barátkozhat velük anélkül, hogy megfertőződne. Péter is így értette és
magyarázta a látomást. „Ti tudjátok, hogy tilalmas zsidó embernek más
nemzetbelivel barátkozni, vagy hozzámenni; de nékem az Isten megmutatá, hogy
senkit se mondjak közönséges vagy tisztátalan embernek" (ApCsel 10:28).
A rómaiakhoz és a korinthusiakhoz intézett levelében (Róm
14:1; 1Kor 8:4-13; 10:25-28) Pál a pogány világban elterjedt gyakorlatra, a
bálványoknak bemutatott húsételáldozatokra célzott a keresztényeknek. A
kérdés az őskeresztények között az volt, hogy bálványimádást jelent-e az, ha
a bálványoknak bemutatott ételből esznek. Akinek nem volt erős a hite, az
csak zöldséget evett, amit nem mutattak be áldozatként a bálványoknak. Pál
azt szorgalmazta, hogy senki ne vesse meg azokat, akik zöldséget esznek, vagy
ne ítélje el azt, aki azt hiszi, hogy „mindent ehet", ami táplálékra alkalmas
(Róm 14:2).
Pál óvott attól a későbbi eretnekségtől, amely megtiltja a
hívőknek, hogy éljenek azzal a két dologgal, amelyet Isten a teremtéskor
adott az emberiségnek, a házassággal és a táplálékkal. Táplálék minden olyan
étel, amelyet Isten emberi fogyasztásra teremtett. Pálnak ezeket a szavait ne
úgy értsük, hogy Isten tisztátalan ételeket „teremtett hálaadással való
élvezésre a hívőknek és azoknak, akik megismerték az igazságot" (1Tim 4:3).
|
28.
|
|
A bors, az erős fűszerek, a mustár, az ecetes
savanyúság és hasonló anyagok ártalmasak a gyomornak. Először izgatják a
gyomorfalat, majd kikezdik a nyálkahártyát, és megszüntetik az ártalommal
szembeni ellenálló képességét. A gyomor izgalmi állapota kihat az agyra, ami
viszont befolyásolja a kedélyállapotot, és gyakran ingerlékennyé teszi az
embert. Vö. M. A. Schneider és mások, „The Effect of Spice Ingestion on the
Stomach", American Journal of Gastroenterology, 26 (1956); 722, ahogy
a „Physiological Effects of Spices and Condiments" című mű idézi (Loma Linda,
CA; Department of Nutrition, School of Health, Loma Linda University
[sokszorosítva]). White, Counsels on Diet and Foods, 339-345. oldal.
|
29.
|
|
A fűszerek a nyelőcsövet is gyulladásba hozhatják, és
tönkretehetik a vékonybél és vastagbél nyálkahártyáját. Izgatják a vesét, és
fokozhatják a magas vérnyomást. Egyesek rákot okozhatnak. Lásd Kenneth I.
Burke and Ann Burke, „How Nice is Spice?" Adventist Review, 1987.
január 8., 14-15. oldal; Táplálkozási osztály: „Spices and Condiments";
Marjorie V. Baldwin and Bernen E. Baldwin, „Spices-Recipe for Trouble", Wildwood
Echoes, 1978-79 telén, 8-11. oldal.
|
30.
|
|
William G. Johnsson, „On Behalf of 5implicity", Adventist
Review, 1986. március 20., 4. oldal
|
31.
|
|
The SDA Bible Commentary, 1/417
|
32.
|
|
Lásd a h. n. adventisták észak-amerikai divíziójának év
végi ülésén hozott határozatokat (1986), 23-25.oldal
|
33.
|
|
A kozmetikumok használata nem egészen ártalmatlan. A
készítésükhöz felhasznált vegyi anyagok a bőrön keresztül bekerülhetnek a
véráramba, és a vegyi anyagtól és a személy érzékenységétől függően árthatnak
az egészségnek. Lásd N. Shafer, R. W. Shafer, „Potential Carcinogenic Effect
of Hair Dyes," New York State Journal of Medicine, 1976. március,
394-396. oldal; Samuel J. Taub, „Cosmetic Allergies: What Goes on Under Your
Makeup," Eye, Ears, Nose, and Throat, 1976. április, 131-132. oldal;
S. J. Taub, „Contaminated Cosmetics and Cause of Eye Infections", Eye, Ears,
Nose, and Throat, 1975, február, 81-82. oldal; Vö. White, „Words to Christian
Mothers", Review and Herald, 1871. október 17.
|
34.
|
|
White: Jézus élete, 574. oldal
|
|