oldal 2 / 3
A pihenés áldása. A test és a lélek egészsége
érdekében szükség van megfelelő pihenésre. Krisztus ránk is kiterjeszti fáradt
tanítványainak adott könyörületes utasítását: „Jertek el csupán ti magatok
valamely puszta helyre, és pihenjetek meg egy kevéssé" (Mk 6:31). A pihenés
időszakai biztosítják az Istennel való kapcsolat ápolásához nagyon szükséges
csendet: „Csendesedjetek el, és ismerjétek el, hogy én vagyok az Isten!" (Zsolt
46:11). Isten úgy adott hangot a pihenés szükségességének, hogy elkülönítette a
hét egyik napját a pihenés napjaként (2Móz 20:10).
A pihenés több, mint alvás
vagy a rendszeres munka szüneteltetése. Ilyenkor az is kiderül, hogyan töltjük
szabad időnket. A fáradtság oka nem mindig a feszültség vagy túl kemény, túl
sokáig tartó munka.
Agyunkat megterhelhetik a
hírközlési eszközök, a betegség vagy a különböző személyes gondok okozta
izgalmak.
Az üdülés a szó igazi
értelme szerinti felüdülés. Erősíti, fejleszti és felfrissíti a lelket és a
testet, és segíti a hívő embert abban, hogy új erővel térjen vissza
hivatásához. A lehető legjobb életvitel érdekében a hívőnek a felüdülés és
szórakozás olyan formáit szabad csak gyakorolnia, amelyek erősítik Krisztussal
való kapcsolatát, és javítják az egészségét.
A Szentírás a
következőképpen határozza meg azokat az elveket, amelyek a keresztényeknek
segítenek szórakozásuk kiválasztásában: „Ne szeressétek a világot, se azokat,
amik a világban vannak. Ha valaki a világot szereti, nincs meg abban az Atya
szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, és a szemek
kívánsága, és az élet kérkedése nem az Atyától van, hanem a világból" (1Jn
2:15-16).
1. Mozi, televízió,
rádió, videó. Ezek
a hírközlési eszközök jó ismeretterjesztők lehetnek, amelyek teljesen
„megváltoztatták modern világunk légkörét; és általuk könnyen kapcsolatba
kerülünk az egész világ életével, gondolkozásával és tevékenységével".[15] A keresztény tudja, hogy a
televízió és a videó nagyobb hatással van az egyén életére, mint bármilyen más
elfoglaltság.
Sajnos, a videó és a
televízió műsoraival olyan hatásoknak teszi ki a családot, amelyek sem nem
egészségesek, sem nem felemelők. Ha nem válogatunk elég határozottan,
„otthonunkat értéktelen és gyenge műsorok helyévé tesszük".[16] Az odaszentelt keresztény nem néz
egészségtelen, izgató, érzéki filmeket és televíziós programokat.
Az audiovizuális
tömegkommunikációs eszközök önmagukban nem rosszak. Azok a csatornák, amelyek
az emberi gonoszság mélységeit ábrázolják, az üdvösség evangéliumát hirdető
prédikációkat is sugározzák, és sok más értékes programot közvetítenek. De az
emberek még a jó programokat is felhasználhatják az élet kötelességeinek
elkerülésére. A keresztény elve nemcsak azt szögezi le, hogy mi az, amit
megnézzen, hanem időben is határt szab a televíziózásnak, hogy társadalmi
kapcsolata és az élet kötelezettsége ne szenvedjen csorbát. Ha nem tudunk
válogatni, vagy úrrá lenni a hírközlési eszközökön, jobb teljesen eltekinteni
tőlük, mintsem engedni, hogy lelkünk megfertőzésével vagy túl sok időnk
igénybevételével uralják életünket (lásd Mt 5:29-30).
A Krisztusról való
elmélkedéssel kapcsolatban egy fontos bibliai elv kimondja,hogy „az Úrnak
dicsőségét... szemlélvén, ugyanazon ábrázatra elváltozunk, dicsőségről
dicsőségre" (2Kor 3:18). A szemlélés változást hoz létre. De a keresztények
sohase felejtsék el, hogy ez az elv negatív vonatkozásban is hat. Az emberi
bűnt, a gyilkosságot, házasságtörést, rablást és más lealacsonyító tetteket
szemléltetően ábrázoló filmek hozzájárulnak napjaink erkölcsi romlásához.
Pálnak a filippiekhez
intézett tanácsa (Fil 4:8) olyan elvet fektet le, amely segít meghatározni a
hasznos szórakozásokat: „Továbbá, atyámfiai, amik csak igazak, amik csak
tisztességesek, amik csak igazságosak, amik csak tiszták, amik csak kedvesek,
amik csak jó hírűek; ha van valami erény, és van valami dicséret, ezekről
gondolkodjatok."
2. Olvasás és zene. Ugyanezek a magas mértékek
vonatkoznak arra is, hogy a keresztény ember mit olvas, és milyen zenét
hallgat. A zene Isten ajándéka, hogy tiszta, nemes és emelkedett gondolatokra
ihlessen. Ezért a jó zene növeli a jellem legszebb tulajdonságait.
Másrészről az értéktelen
zene „megzavarja a lélek ritmusát, és rontja az erkölcsi felfogást". Krisztus követői
ezért kerülnek „minden olyan zenét, amely a jazz, a rock vagy a hasonló felemás
formák tulajdonságait hordja magában, és minden olyan beszédet, amely ostoba
vagy közönséges érzéseket fejez ki".[17] A keresztény nem hallgat kétértelmű dalszövegű vagy hangvételű zenét
(Róm 13:11-14; 1Pt 2:11).[18]
Az olvasás sok értékes
dolgot is kínál. A jó irodalom kincs, amely műveli és tágítja az értelmet. De
van „bőven olyan káros irodalom, amely gyakran nagyon vonzónak látszik, de
megrontja az értelmet és az erkölcsöt. Vad kalandokról és erkölcsi lazaságokról
szóló történetek, akár tények, akár mesék", nem valók hívőknek, mert
ellenérzést váltanak ki belőlük a nemes, becsületes és tiszta életformával
szemben, és gátolják a Krisztussal való kapcsolatot.[19]
3. Elfogadhatatlan
tevékenységek.
Az adventisták azt is tanítják, hogy tartózkodni kell a szerencsejátékoktól, a
kártyától, a színháztól és a tánctól (1Jn 2:15-17). Helytelennek tartják a vad
sportesemények nézésével való időtöltést is (Fil 4:8). Minden olyan
tevékenység, ami gyöngíti Urunkkal való kapcsolatunkat, és eltakarja előlünk az
örök érdekeket, lehetőséget ad Sátánnak lelkünk megkötözésére. A keresztények
inkább a testüket, értelmüket és lelküket felüdítő egészséges tevékenységekkel
töltik szabad idejüket!
A tápláló ételek
áldása. Isten
adta az első emberpárnak az ideális étrendet: „Ímé, néktek adok minden maghozó
füvet az egész föld színén, és minden fát, amelyen maghozó gyümölcs van; az
legyen néktek eledelül" (1Móz 1:29). A bűnbeesés után Isten „a mezőnek füvével"
egészítette ki étrendjüket (1Móz 3:18).
A mai egészségügyi
problémák között sok gondot okoznak azok az elkorcsosító betegségek, amelyek
közvetlenül az étrendre és életvitelre vezethetők vissza. Az ember Isten által
tervezett étrendje - amely magvakból, gyümölcsből, dió- és zöldségfélékből áll
- a legjobb egészség fenntartásához szükséges táplálékokat kínálják.
1. Az eredeti
étrend. A
Biblia nem ítéli el a tiszta állatok húsának fogyasztását, de az Isten által
megszabott eredeti étrend nem tartalmaz húsételeket, mert nem állt Isten
szándékában, hogy az állatokat megöljék. Az ésszerűen megválasztott
vegetáriánus étrend a legegészségesebb. Ezt a tényt a tudomány egyre jobban
bizonyítja.[20] Gyengülhet az egészségük azoknak,
akik betegséget okozó baktériumokkal vagy vírusokkal fertőzött állati
termékeket fogyasztanak.[21] A
becslések szerint egyedül az Egyesült Államokban évente több millió ember
szenved baromfihús által okozott betegségtől, mert az egészségügyi vizsgálat
elmulasztja a szalmonella és más mikroorganizmusok általi szennyeződések kimutatását.[22] Számos szakember érzi, hogy „az
étel baktériumos szennyezettsége sokkal nagyobb kockázattal jár a vegyszereknél
és tartósítószereknél", és a baktériumok által okozott megbetegedések
növekedésére számít.[23]
Továbbá a közelmúltban
végzett tanulmányok kimutatták, hogy a fokozott húsfogyasztás az
érelmeszesedés, rák, vese rendellenességek, csontritkulás és a trichinózis
veszélyének növekedését okozhatja, és megrövidítheti az életet, csökkentheti a
várható élettartamot.[24]
Az Isten által az Édenben
elrendelt étrend - a vegetáriánus étrend - az ideális, de nem mindig követjük
azt, ami a legjobb. Akik meg akarják őrizni egészségük optimális feltételeit,
azok fogyasszák minden körülmény között, minden adott helyzetben és helyen az
elérhető legjobb ételt!
2. Tiszta és
tisztátalan ételek. Isten csak az özönvíz után nevezte meg táplálékként a húsételt. Mivel
az egész növényzet elpusztult, Isten megengedte Noénak és családjának a
húsételek fogyasztását, de kikötötte, hogy a húsban levő vért nem szabad
megenni (1Móz 9:3-5).
Isten azt is
megparancsolta Noénak - ahogy a Szentírásból megtudjuk -, hogy ő és családja
csak az Isten által tisztának nevezett állatok húsát eheti. Mivel Noénak és
családjának szüksége volt tiszta állatokra egyrészt táplálék, másrészt az
áldozatok bemutatása céljából (1Móz 8:20), Isten utasította Noét, hogy a csupán
egy-egy pár tisztátalannal ellentétben, minden tiszta állatból hét-hét párt
vigyen be a bárkába (1Móz 7:2-3). 3Móz 11. és 5Móz 14. fejezete részletes
felvilágosítást ad a tiszta és tisztátalan ételekrő1.[25]
A tisztátalan állatok
természetüknél fogva nem jelentik a legjobb táplálékot. Sok ilyen állat dögevő
vagy ragadozó - az oroszlántól és a disznótól a keselyűig és a fenéklakó
szívófajta halig -, mivel szokásaiknál fogva hajlamosabbak a betegségek
hordozására.
A kutatások kiderítették,
hogy „mindkét táplálék - a disznóhús és a rákfélék húsa - a bennük található
közepes mennyiségű koleszterinen kívül számos, az ember számára ártalmas,
fertőző- és mérgező anyagot tartalmaz".[26]
Isten népe a tisztátalan
ételektől való tartózkodásával háláját fejezte ki a körülötte élő romlott,
tisztátalan világtól való szabadulásáért (3Móz 20:24-26; 5Móz 14:2). Istennek
nem tetszik, ha az ember bármilyen tisztátalant visz be testének templomába,
ahol Isten Lelke lakik.
Az Újtestamentum nem
szüntette meg a tiszta és tisztátalan ételek közötti megkülönböztetést. Egyesek
azt vélik, hogy mivel ezeket az étrendi törvényeket Mózes harmadik könyve
említi, azok csupán szertartási vagy rituális törvények, és ezért a
keresztények számára már nem érvényesek.
De a tiszta és tisztátalan
állatok közötti különbségtétel Noé idejéből származik - abból az időből, amikor
Izrael még nem létezett. Ezek az étrendi törvények, mint egészségügyi elvek nem
veszítenek érvényükből.[27]
3. Rendszeresség,
egyszerűség és kiegyensúlyozottság. Az eredményes étrendi újításokat fokozatosan, értelmesen
kell megvalósítani. Végül tanuljuk meg csökkenteni vagy teljesen elhagyni a
nagy zsír és cukortartalmú ételek fogyasztását.
Továbbá táplálékunkat a
lehető legegyszerűbb és legtermészetesebb módon készítsük el, és ugyancsak
egészségünk érdekében szabályos időközökben együnk.
A tömény, izgató ételek
nem igazán egészségesek. A sok fűszer izgatja az emésztőszerveket[28], és rendszeres használatuk számos
egészségügyi problémával jár.[29]
A keresztényi
öltözködés áldása. Ádám és Éva első öltözetéről Isten gondoskodott. Ő tudja, hogy ma is
szükségünk van megfelelő ruházatra (Mt 6:25-33). Ruházatunkat az egyszerűség,
szerénység, gyakorlatiasság, egészség és szépség elvei alapján válasszuk meg.
1. Egyszerűség. Az élet minden területéhez hasonlóan,
a keresztény befolyást áraszt azzal is, ahogyan öltözködik. „A keresztény
bizonyságtevése egyszerűségre szólít."
„Az, ahogyan öltözködünk,
bemutatja a világnak, kik és mik vagyunk - nem a viktoriánus korból ránk maradt
törvényes követelmény értelmében, hanem Jézus iránti szeretetünk
kifejezéseként."[30]
2. Magas erkölcsi
szint. A
keresztények nem torzítják el jellemük szépségét olyan divat követésével, amely
felébreszti „a test kívánságát" (1Jn 2:16). Mivel bizonyságot akarnak tenni
másoknak, szerényen öltözködnek és viselkednek; nem hangsúlyozzák ki a test
nemi vágyakat ébresztő részeit. A szerénység elősegíti az erkölcsi egészséget.
A keresztény célja az, hogy Istent dicsőítse meg, nem pedig saját magát.
3. Gyakorlati és
takarékos. A
keresztények, mivel az Isten által rájuk bízott pénz sáfárai, takarékosan
gazdálkodnak, nem „arannyal vagy drága öltözékkel" ékesítik magukat (1Tim 2:9).
A gazdaságosság azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy a legolcsóbb ruhát
veszik meg. A jobb minőségű cikkek gyakran hosszú távon gazdaságosabbak.
4. Egészséges. Nemcsak az étrend hat ki az ember
egészségére. A keresztények kerülik azokat a divatos ruhákat, amelyek nem
eléggé védik, vagy nagyon szorítják a testüket, vagy más módon rongálják az
egészséget.
5. Báj és
természetes szépség jellemzi. A keresztény megérti „az élet kérkedése" (1Jn 2:16) elleni
intést. Krisztus a liliomra utalva ezt mondta: „Salamon minden dicsőségében sem
öltözködött úgy, mint ezek közül egy" (Mt 6:29). Így szemléltette, hogy a menny
szépségfogalmát báj, egyszerűség, tisztaság és természetes szépség jellemzi. A
világi feltűnés, ahogy az a változó divatban látható, Isten szemében értéktelen
(1Tim 2:9).
A keresztények nem azzal
nyernek meg hitetleneket, hogy úgy néznek, ki és úgy viselkednek, mint a világ,
hanem azzal, hogy vonzó és kellemes módon különböznek a világtól. Péter azt
mondta, hogy a hitetlen házastársak „feleségük magaviselete által"
megnyerhetők, „szemlélvén a ti félelemben való feddhetetlen életeteket". A
külső ékesítése helyett - tanácsolta Péter - a hívők arra törekedjenek, hogy
kialakuljon bennük „a szívnek elrejtett embere, a szelíd és csendes lélek
romolhatatlanságával, ami igen becses az Isten előtt" (1Pt 3:1-4). A Szentírás
a következőt tanítja:
a) A kellem mutatja
meg az ember igazi szépségét. Mind Péter, mind Pál kifejtette azt az alapelvet, amely a
keresztény embert eligazítja az öltözködés területén: „Akiknek ékessége ne
legyen külső... aranynak felrakásából vagy öltözékek felvevéséből való" (1Pt
3:3 ). „Akarom azért, hogy... az asszonyok tisztességes öltözetben,
szemérmetességgel és mértékletességgel ékesítsék magukat; nem hajfonatokkal és
arannyal vagy gyöngyökkel, vagy drága öltözékkel, hanem amint illik az
istenfélelmet valló asszonyokhoz, jó cselekedetekkel." (1Tim 2:9-10)
b) Az egyszerűség
összhangban van a reformációval és lelki megújulással. Amikor Jákób arra szólította fel a
családját, hogy szentelje magát Istennek, átadták Jákóbnak „mind az idegen
isteneket, akik náluk valának, és füleikből a függőket", Jákób pedig elásta
azokat (1Móz 35:2, 4).[31]
Miután Izrael az
aranyborjú imádásával megtagadta hitét, Isten megparancsolta neki: „Vesd le a
te ékességeidet magadról, azután meglátom, mit cselekedjem veled."Ők pedig
bűnbánattal „lerakták magukról... az ő ékességeket" (2Móz 33:5-6). Pál világosan
kijelenti, hogy a Szentírás ezt a hitehagyást feljegyezte „a mi tanulságunkra,
akikhez az időknek vége elérkezett" (1Kor 10:11).
c) A hűséges
sáfárkodás áldozatos életet igényel. Míg a világban sokan alultápláltak, a keresztények
számára kísértést jelent az anyagiasság - kezdve a drága ruháktól, kocsiktól és
ékszerektől a luxuslakásokig. Az életvitel és a külső megjelenés egyszerűsége
éles ellentétbe állítja a keresztényeket a pogányok - a XXI. századi társadalom
- kapzsiságával, anyagiasságával és cifraságával, ahol az értékek inkább az
anyagi dolgokra összpontosulnak, mint az emberekre.
E szentírási tanítások és
a fenti elvek alapján hisszük, hogy a keresztényeknek nem szabad ékszerekkel
díszíteniük magukat. Ez alatt azt értjük, hogy a gyűrű, fülbevaló, nyaklánc,
karkötő és feltűnő nyakkendőtű, kézelőgombok, kitűzők - és minden más,
elsődlegesen díszítést célzó ékszer - viselése szükségtelen, és nincs
összhangban a díszítés Szentírás által szorgalmazott egyszerűségével.[32]
A Szentírás a feltűnő
kozmetikai szereket a pogánysággal és a hitehagyással azonosítja (2Kir 9:30;
Jer 4:30). Ezért ami a kozmetikai szereket illeti, meggyőződésünk, hogy a
keresztényeknek természetes, egészséges megjelenésre kell törekedniük. Ha a
Megváltót magasztaljuk fel azzal, ahogyan beszélünk, cselekszünk és
öltözködünk, akkor mágnesként vonzunk embereket Krisztushoz.[33]
|