oldal 2 / 3
A bűn következményei a házasságra
Annak a torzulásnak, amit
a bűn okozott az ember istenképűségében, a házasságban is éppúgy megvannak a
következményei, mint az ember életének minden más területén. Önérdek hatolt be
oda, ahol valamikor tökéletes szeretet és egység uralkodott. Az önzés az
elsődleges mozgatóerő azokban, akiket nem szorongat Krisztus szeretete. Az
alázatosság, szolgálat, áldozatosság evangéliumi elveinek megsértése a
kereszténység minden kudarcának közös nevezője.
Ádám és Éva az
engedetlenségével keresztezte teremtettsége célját. Bűnbeesésük előtt teljes
nyíltsággal éltek Isten előtt. Utána pedig ahelyett, hogy örömmel közeledtek
volna hozzá, félve elrejtőztek előle. Megpróbálták eltitkolni a valóságot; nem
vállalták tettükért a felelősséget. Bűntudattal áthatottan, amelyet észérvekkel
képtelenek voltak megszüntetni, nem tudtak Isten és a szent angyalok szemébe
nézni. Azóta is ez a kibúvó és az önigazoló tagadás az ember Istennel való
kapcsolatának általános mintája.
A félelem, amely
titkolózásba sodorta őket, Ádámnak és Évának nemcsak Istenhez, hanem egymáshoz
való viszonyát is eltorzította. Amikor Isten kérdőre vonta őket, mindketten a
másik rovására igyekeztek megvédeni magukat. Vádaskodásuk bizonyította, hogy
milyen súlyos törés történt abban a szerető kapcsolatban, amelyet Isten a
teremtéskor létrehozott.
A bűnbeesés után Isten ezt
mondta az asszonynak: „Epekedel a te férjed után, ő pedig uralkodik terajtad"
(1Móz 3:16). Isten azt akarta, hogy ez az elv, amely nem változtatta meg a
férfi és nő közötti alapvető egyenlőséget, az első pár és utánuk minden
házaspár javát szolgálja.[10]
Sajnos ez az elv eltorzult. Az idők folyamán azóta is erőszakkal,
mesterkedéssel és az egyéniség elnyomásával történő uralkodás jellemzi a
házasságot. Az énközpontúság miatt nem sok maradt meg egymás elfogadásából és
megbecsüléséből.
A kereszténység lényege az
az összhang és önmegtagadó élet, amely a házasságot a bűnbeesés előtt
jellemezte. De a bűnbeesés megrontotta ezt az összhangot. A férj és a feleség
szeretetének elő kell segítenie, ápolnia kell társa boldogságát. Eggyé kell
válniuk, de egyikük se veszítse el egyéniségét, amely Istené.[11]
Elhajlások a mennyei eszménytől
Többnejűség. Az a gyakorlat, amely szerint az
egyik társ több házastársat tart, ellentétben áll azzal az eggyé válással és
egységgel, amelyet Isten az Édenben az első házassággal létrehozott. A
többnejűséggel nem jár együtt minden korábbi társ elhagyása. Bár a Szentírás
beszél több társú házasságokról, mint a patriarkális kor kultúrájában jelen
levő tényről, de világosan rámutat arra, hogy azok a házasságok nem
valósították meg a mennyei eszményt. E házasságokból származó családok tagjai hatalmi
harcok, keserű harag és elidegenedés légkörében éltek (lásd 1Móz 16; vö.
29:16-30:24 stb.), ahol a gyermekeket érzelmi fegyverként használták a család
más tagjainak megsértésére.
Az egynejű házasság a
házasfelekben az egymáshoz tartozás érzését kelti. Erősíti meghitt
kapcsolatukat. Felismerik, hogy viszonyuk egyedülálló, és senki sem osztozhat
abban, amit ők cselekszenek. A monogám kapcsolat tükrözi a leghatározottabban a
Krisztus és egyháza, az egyén és Isten közti kapcsolatot.[12]
Paráznaság és házasságtörés.
A mai divatos
gondolkodás és gyakorlat nem tulajdonít jelentőséget a tartós kapcsolatoknak,
amelyekben mindkét házastárs nemileg mindhalálig hűséges egymáshoz. A Szentírás
azonban minden, házasságon kívüli ne-mi kapcsolatot bűnnek tart. A hetedik
parancsolat változatlanul érvényben van: „Ne paráználkodjál" (2Móz 20:14).
Semmiféle módosító vagy felmentő ok nincs itt megemlítve. Ez a parancsolat
olyan elv, amely féltékenyen őrzi a házas viszonyt.
A paráznaságról és
házasságtörésről alkotott bibliai nézet szöges ellentétben áll azzal a mai
felfogással, amely megtűri az ilyen cselekményeket. Sok igeszakasz mind az Ó-,
mind az Újtestamentumban elítéli ezt a gyakorlatot (3Móz 20:10-12; Péld
6:24-32; 7:6-27; 1Kor 6:9, 13, 18; Gal 5:19; Ef 5:3; 1Thessz 4:3 stb.).
Az ilyen kapcsolatoknak
messze ható és hosszan tartó következményei lehetnek. Becsapják a törvényes
nemi társat, és kárt okozhatnak neki fizikailag, érzelmileg, anyagilag, jogilag
és társadalmilag. Sérülést okoznak az egész családnak, s ha gyermekeket is
érintenek, különösen őket sebesítik meg. Ezekből a kapcsolatokból nemi
betegségek terjedhetnek el, törvénytelen gyermekek születhetnek. Ezen túlmenően
az ilyen viszony felett lebegő hazugságok és becstelenségek felhője romba dönti
a bizalmat, ami talán soha nem állítható helyre. Az erkölcstelenség e formái
ellen szóló bibliai parancsokon kívül a szerencsétlen következmények sora
elegendő figyelmeztetést jelent a gyakorlásuk ellen.
Erkölcstelen
gondolatok. A
bűn nemcsak külső cselekedet, hanem a szív ügye is, ami mélyen beágyazódik a
gondolatvilágba. Ha a források szennyezettek, nem valószínű, hogy a folyók
tiszták lesznek. Jézus látta, hogy a lélek belső tárháza igazolja a
viselkedést, „mert a szívből származnak a gonosz gondolatok, gyilkosságok,
házasságtörések, paráznaságok, lopások, hamis tanúbizonyságok, káromlások" (Mt
15:19). A hűtlen tettet a gondolatokhoz és érzelmekhez vezette vissza.
„Hallottátok, hogy megmondatott a régieknek: Ne paráználkodjál! Én pedig azt
mondom néktek, hogy valaki asszonyra tekint gonosz kívánságnak okáért, immár
paráználkodott azzal az ő szívében." (Mt 5:27-28)
Egész iparág alakult ki,
amely hasznot húz a képzelet romlottságából. Az érzéki filmeknek és könyveknek
nincs helye a keresztény életében. Ezek nemcsak tiltott kapcsolatokra
ösztönöznek, hanem puszta nemi tárgyakká fokozzák le a férfiakat és a nőket.
Így eltorzítják a nemiség igazi értelmét, és elhomályosítják Isten képmását. A
keresztények gondolatai legyenek tiszták, és éljenek tiszta életet, mert arra
készülnek, hogy az örökkévalóságon át tiszta társadalomban éljenek.
Vérfertőzés. Vannak szülők, akik túllépik a
gyermekeik iránti szeretet egészséges kifejezésének határát, és testileg és
érzelmileg bizalmas kapcsolatba lépnek velük. Gyakran ilyen következményekkel
jár, ha elhanyagolják a normális házastársi viszonyt, és az egyik gyermeket
választják a házastárs szerepére. A határvonalak ilyen elmosódása megtörténhet
testvérek és távolabbi családtagok között is.
Az Ótestamentum tiltotta a
vérfertőzést (3Móz 18:6-29; 5Móz 27:20-23), és az Újtestamentum is elítélte
(1Kor 5:1-5). Ez a fajta túlkapás károsítja a gyermek fejlődő nemiségét, és
olyan hatalmas szégyenérzetet és bűntudatot ébreszt benne, amelyet magával visz
a házaséletébe is. Amikor a szülők áthágják e határokat, megrontják a gyermek
ébredő bizalmát - amelyre nagy szüksége van ahhoz, hogy hinni tudjon Istenben.
Válás. Jézus kijelentése összefoglalja a
válásról szóló bibliai tanítást: „Amit... Isten egybeszerkesztett, ember el ne válassza"
(Mt 19: 6; Mk 10:7-9). A házasság szent, mert Isten megszentelte. Végső soron
Isten az, aki összeadja a férjet és a feleséget, nem csupán az emberi szavak
vagy a nemi aktus. Így Ő az, aki megpecsételi egyesülésüket. A keresztény
felfogást a válásról és újraházasodásról tehát bibliai alapokra kell építeni.
Jézus kijelentése
világossá teszi azt a bibliai elvet, amelyen a válással kapcsolatos keresztény
felfogás alapul: Isten felbonthatatlannak tervezte a házasságot. Amikor a
farizeusok megkérdezték tőle, hogy a házastársak összeférhetetlensége elég ok-e
a válásra, Ő a házasság édeni modelljét mint mindvégig tartó egyesülést
erősítette meg. Amikor Mózes válási törvényéről további választ vártak, Jézus
ezt felelte: „Mózes a ti szívetek keménysége miatt engedte volt meg néktek,
hogy feleségeteket elbocsássátok, de kezdettől fogva nem így volt" (Mt 19:8). A
továbbiakban leszögezte, hogy az egyetlen törvényes ok a válásra a nemi
hűtlenség (Mt 5:32; 19:9).
A farizeusoknak adott
felelet világossá teszi, hogy Jézusnak sokkal magasztosabb fogalmai voltak a
hűségről, mint nekik. Jézus szavaiból és a házassággal kapcsolatos ó- és
újtestamentumi elvekből megállapítható Isten szándéka: azok, akik házasságot
kötnek, maradandó kapcsolatukkal tükrözzék Isten elgondolását.
Még az egyik házastárs
hűtlensége sem jelenti szükségképpen azt, hogy a házasságnak válással kell
végződnie. A kereszt útja igazi bűnbánatra, megbocsátásra és a keserűség
gyökerének eltávolítására bátorít. Még házasságtörés esetében is, a sértett
házastárs megbocsátás és Isten megbékítő hatalma által igyekezzen megőrizni
Isten eredeti, a teremtéskor kifejezett szándékát. „Bibliailag szólva nem
szükséges, hogy a házasságtörés többet ártson házasságotoknak, mint bármely
egyéb bűn... Ha kész vagy megbocsátani, és nemleges hozzáállásodtól
megszabadulni, Isten még készségesebb arra, hogy meggyógyítson, és megújítsa
egymás iránti szereteteteket."[13]
Bár a házasság mennyei
eszményképe olyan szerető és maradandó szövetség, amely az egyik társ haláláig
tart, néha szükségessé válik a törvényes elkülönülés a házastárs vagy a gyermek
fizikai bántalmazása miatt. „Egyes polgári törvények szerint az ilyen különélés
csak válás által történhet, ami ilyen körülmények között nem ítélhető el. De az
olyan különélés vagy válás, amelyben nem történt „házassági fogadalommal
szembeni hűtlenség", egyik félnek sem ad bibliailag jogot az újraházasodásra,
csak abban az esetben, ha időközben a másik fél újra megházasodott, házasságtörést
vagy paráznaságot követett el, vagy meghalt."[14]
Mivel a házasság mennyei
intézmény, az egyház egyedülálló és komoly felelőssége megakadályozni a válást,
de ha annak meg kellett történnie, a lehetőséghez képest gyógyítani az általa
okozott sebeket.
Homoszexualitás. Isten úgy teremtette a férfit és a
nőt, hogy különbözzenek egymástól, és ugyanakkor kiegészítsék egymást. Amikor
így cselekedett, nemi érzéseiket a másik nem felé irányította. Az embereket
jellemző különbözőség és kapcsolódás abban nyilvánul meg, hogy a két nem
vonzódik egymáshoz, és teljes kapcsolatra vágyik.
A bűn még ezt az alapvető
irányt is megtámadta, fordítottnak nevezhető jelenséget hozva létre. Ezekben az
esetekben a másik nem iránti természetes nemi vonzalom megfordult, és az azonos
nemhez tartozó felé irányul.
A Szentírás súlyos tagadó
kifejezésekkel ítéli el a homoszexuális cselekedetet (1Móz 19:4-10; vö. Júd
7-8; 3Móz 18:22; 20:13; Róm 1:26-28; 1Tim 1:8-10). Ez a fajta gyakorlat erősen
eltorzítja Isten képmását a férfiban és a nőben.
Mivel „mindenki vétkezett,
és híjával van az Isten dicsőségének (Róm 3:23 - új prot. ford.), a
keresztények az ilyen rendellenességgel sújtott embereket a gyógyítás
szándékával kezelik. Krisztus magatartását tükrözik, aki így szólt a
házasságtörésen ért asszonyhoz: „Én sem kárhoztatlak; eredj el, és többé ne
vétkezzél" (Jn 8:11). Nemcsak a homoszexuális hajlamúaknak, de mindenkinek, aki
szorongást, szégyent és bűntudatot okozó módon viselkedett, vagy ilyen
kapcsolatokba bonyolódott, szüksége van szakképzett és tapasztalt a keresztény
tanácsadó együttérzésére. Nincs olyan viselkedés, amelyre Isten gyógyító
kegyelme ne volna elég.[15]
A család
Isten, miután
megteremtette Ádámot és Évát, úrrá tette őket a világ felett (1Móz1:26; 2:15).
Ők alkották az első családot, az első gyülekezetet, és velük kezdődött a
társadalom. A társadalom tehát a házasságra és a családra épült. Mivel csak ők
voltak a Föld lakói, Isten megparancsolta nekik: „Szaporodjatok és
sokasodjatok, és töltsétek be a Földet, és hajtsátok birodalmatok alá" (1Móz
1:28).
Ahogy a Föld népességi
statisztikája mutatja, nem néptelen már a Föld, amit be kellene tölteni, és meg
kellene hódítani. De azoknak a keresztény házaspároknak, akik gyermekeket
akarnak a világra hozni, most is kötelességük gyermekeiket az Úr Igéje és
intése szerint nevelni. Mielőtt a házaspár elindul ezen az úton, vegye
fontolóra a család mennyei eszményképét.
|