oldal 3 / 3
A szülők
1. Az apa. A Szentírás a férjre és az apára
helyezte azt a felelősséget, hogy a család feje és papja legyen (Kol 3:18-21;
1Pt3:1-8). Ő lett Krisztusnak, az egyház fejének képviselője. „Mert a férj feje
feleségének, mint Krisztus is feje az egyháznak, és ugyanő megtartója a
testnek. De miképpen az egyház engedelmes a Krisztusnak, azonképpen az asszonyok
is engedelmesek legyenek férjüknek mindenben. Ti férfiak, szeressétek a ti
feleségeteket, miképpen a Krisztus is szerette az egyházat, és Önmagát adta
azért; hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek feredőjével az Ige
által,hogy majd Önmaga elébe állítsa dicsőségben az egyházat, úgy, hogy azon ne
legyen szeplő vagy sömörgözés, vagy valami afféle; hanem hogy legyen szent és
feddhetetlen. Úgy kell a férfiaknak szeretni az ő feleségüket, mint az ő
tulajdon testüket. Aki szereti az ő feleségét, önmagát szereti." (Ef 5:23-28)
Amint Krisztus vezeti az
egyházat, úgy adja meg Isten Igéje az elsőbbséget a férj döntésének - kivéve a
lelkiismereti kérdéseket -, jóllehet mindkettőnek engedelmesnek kell lennie.[16] Ugyanakkor a férj köteles felesége
egyéniségét a legnagyobb tiszteletben tartani.
Krisztus bemutatta, hogyan
kell szelíden uralkodni, amely a szolgaság vállalásában a keresztig megy. A
férjnek is önfeláldozóan kell vezetni a családját.. „Krisztus bölcsen és
szeretettel uralkodik, és a férj akkor tejesíti felesége iránti kötelességeit,
ha tekintélyét ugyanolyan gyengéden használja, mint Krisztus használta az
egyház iránt. Ha Krisztus Lelke vezérli a férjet, a feleség alárendeltsége csak
nyugalmat és áldást hoz, mert a férj (ahogy Krisztus is egyházától) csak azt
kívánja meg feleségétől, amiből jó származik. Tanulmányozzák a férjek Krisztus
szavait, de nem azért, hogy megtudják, milyen tökéletesen kell a feleségnek
engedelmeskednie, hanem hogy miként sajátíthatják el Krisztus lelkületét, és
hogyan tisztulhatnak meg, nemesedhetnek, és válhatnak alkalmassá családjuk
vezetésére."[17]
Ábrahámhoz hasonlóan, az
apa a család papjaként gyűjtse össze családját reggel, és bízza az Úr
gondviselésére. Este az apa vezetésével dicsőítsék Őt, és köszönjék meg a kapott
áldásokat. Ez a családi áhítat összekötő kapocs lesz - az az idő, amikor Istené
az első hely a családban.[18]
A bölcs apa időt áldoz
gyermekeire. A gyermek sokat tanulhat az apától, például az anya iránti
tiszteletet és szeretetet, az Isten iránti szeretetet, az ima fontosságát,
szeretetet más emberek iránt, munkamódszert, szerénységet, a természet és az
Isten által teremtett dolgok iránti szeretetet. De ha az apa soha sincs otthon,
a gyermekek meg vannak fosztva ettől a kiváltságtól és örömtől.
2. Az anya. Az anyaság az Istennel való
legszorosabb társas viszony lehetőségét kínálja a Földön. „A trónon ülő
királynak nem fontosabb a munkája, mint az anyának. Az anya a család
királynője. Formálhatja gyermekei jellemét, hogy alkalmasak lehessenek a
magasabb rendű, halhatatlan életre. Egy angyal sem igényelhetne szentebb
küldetést; mert e munkát végezve az anya Istennek szolgál... Ismerje fel munkája
fontosságát, és öltözze fel Isten egész fegyverzetét, hogy a kísértésnek
ellenállva, ne szabja magát a világ normáihoz! Munkája erre az életre és az
örökkévalóságra szól."[19]
A családban valakinek
viselnie kell a felelősséget a gyermekek jelleméért. Nevelésüket nem lehet a
véletlenre vagy másokra bízni, mert senki sem táplál olyan érzést a gyermekek
iránt, mint a szülő. Isten azzal a képességgel teremtette az anyát, hogy a
gyermeket a saját testében hordja, táplálja, gondozza és szeresse. Az anya
páratlan kiváltsága - kivéve, ha egyedülálló szülő[20], vagy egyéb súlyos anyagi terhek
gátolják ebben -, hogy ha akar, egész nap gyermekeivel lehet, és a Teremtővel
együttműködve formálhatja jellemüket az örökkévalóságra.
Valakinek ebben a kapcsolatban a családot
élethivatásnak kell tekintenie... A huszadik században az anyaság és feleség
hivatásának vállalása mesébe illően ritka, és nagy erőpróba. Elpazarolt
erőfeszítés? Hálátlan feladat? Méltatlan rabszolgaság? Nem, a legizgalmasabb
lehetőség az áradat megfordítására, az emberek megmentésére, a történelem
befolyásolására, valami olyannak a végzésére, ami egyre tágabb körben érezhető
és hallható lesz.[21]
Az ótestamentumi időkben a
név röviden jellemezte az azt viselő személyt. Éva a bűnbeesés után kapta nevét
(1Móz 3:20). Mivel ő lett az egész emberiség anyja, neve (héberül chavváh)
az „élő" szóból (héberül chaj) származott. Ez a név azt a rendkívül tiszteletre
méltó helyet tükrözi, amelyet Éva az emberiség történelmében elfoglal.
Mint ahogy a nemzés sem
Ádám, sem Éva egyedüli és kizárólagos joga volt, ugyanúgy szülőnek lenni sem
az. Az utóbbi is megosztott felelősség volt. Így kell lenni ennek ma is,
nemcsak a gyermekek hordásában, hanem nevelésében is. Mindkét szülőnek
megvannak a kötelességei,amiket az Úr előtt kell teljesíteniük. „Ímé az Úrnak
öröksége, a fiak; az anyaméh gyümölcse jutalom." (Zsolt 127:3)
A gyermekek
1. Az elsőbbség. Az Úr és a házastársuk iránti
elkötelezettség mellett a szülők legszentebb felelőssége a világra hozott
gyermekeik nevelése. Gyermekeik érdekeit saját előmenetelük és kényelmük elé
kell helyezni, nem a gyermekek akartak a világra jönni. A lehető legjobban kell
őket az életben elindítani. Mivel a születés előtti hatások döntően
befolyásolják az ember lelki, szellemi és fizikai egészségét, a gyermek
jólétéért már a születése előtt mindent meg kell tenni.[22]
2. Szeretet. A szülő szeretetének feltétel
nélkülinek és önfeláldozónak kell lennie. Még ha nem is talál soha teljes
viszonzásra, a gyermekeknek szükségük van a szeretetre, hogy feladatukról az
egész életre szóló megfelelő képet kapjanak, és életük végéig érzelmileg egészségesek
legyenek. Azok a gyermekek, akiknek harcolni kell a szeretetért, vagy akik
háttérbe szorítva, nem érzik magukat fontosnak, megpróbálják nemkívánatos
viselkedéssel elnyerni szüleik szeretetét, és ez a viselkedés lényükké és
szokásukká válik.[23]
Azok a gyermekek, akik
biztosak szüleik szeretetében, mások felé is szeretettel fordulnak. Meg lehet
tanítani őket adni és elfogadni, valamint arra, hogy nemcsak önmagukért élnek.
Ahogy a gyermekek fejlődnek, megtanulhatják Istent dicsőíteni.
3. Odaszentelés. A keresztény szülők a lehető
legkorábban szenteljék gyermekeiket Isten szolgálatára. A hetedik napot ünneplő
adventista gyülekezetek ennek a felajánlásnak egyszerű szertartással adnak
keretet. Ilyenkor a szülők a gyülekezet előtt imában Istennek ajánlják
gyermekeiket, ahogy József és Mária is bemutatta a gyermek Jézust a templomban
(Lk 2:22:30). Ezzel a gyermek a nagy lelki család részeként kezdi el az életét.
A gyülekezet tagjai részt vesznek a gyermek társadalmi és lelki nevelésében, mert
ő is Isten gyermeke és Krisztus testének tagja.
Ezen az istentiszteleten a
szülők megfogadják, miszerint a gyermeket az Úr útjára tanítják, hogy Isten
képmása kiformálódjon benne. E cél elérése érdekében gyermekeiket rendszeresen
elviszik a szombatiskolába és az istentiszteletre, hogy a kicsinyek már életük
hajnalán Krisztus testének részévé váljanak. Amikor a gyermek eléri az iskolás
kort, a szülők és a gyülekezet tagjai mindent megtesznek azért, hogy olyan
keresztény iskolába járhasson, amely továbbnöveli a gyermek szeretetét az Úr
iránt.
4. Állhatatosság. A szülők lelki oktatása folyamatos
hatásával jelen van a gyermek életének minden szakaszában. „Gyakoroljad ezekben
a te fiaidat, és szólj ezekről, amikor a te házadban ülsz, vagy amikor úton
jársz, és amikor lefekszel, és amikor felkelsz. És kössed azokat a te kezedre
jegyül, és legyenek homlokkötőül a te szemeid között. És írd fel azokat a te
házadnak ajtófeleire, és a te kapuidra." (5Móz 6:7-9; 11:18)
Az otthon egész légköre
befolyást gyakorol a gyermekre. A szülők nemcsak a családi áhítatok által
áraszthatnak lelkiséget; fontos ezen kívül a Krisztus iránti szüntelen
megnyilatkozó gyakorlati hit, aminek meg kell nyilvánulnia életvitelükben,
öltözködésükben, sőt otthonuk díszítésében is. Isten szerető szülőként való
megismerése létfontosságú a gyermek keresztényi fejlődéséhez.
5. Az engedelmesség
megtanulása. „Tanítsd
a gyermeket az ő útjának módja szerint; még amikor megvénhedik is, el nem
távozik attól." (Péld 22:6) Mivel jár ez a tanítás? A fegyelmezés sokkal több,
mint büntetés. A büntetés általában a múltra vonatkozik, míg a fegyelmezés a
jövőt érinti. A fegyelmezés olyan dolog, amelyben a szülő oktatja, eligazítja a
gyermeket, és példát mutat neki. Ez jelenti a hűség, igazmondás, méltányosság,
következetesség, türelem, rend, irgalom, bőkezűség és tevékenység fontos
elveinek meghatározását.
Ha a gyermekek korán
megtanulják a szüleik iránti fenntartás nélküli engedelmességet, a
tekintélytisztelet nem fog nekik problémát jelenteni az életben. De a megtanult
engedelmesség módja is fontos. Az igazi engedelmesség nem azért van, mert
megkövetelik azt, hanem belülről fakad. Ennek az engedelmességnek a titka az
újjászületésben rejlik.
„Az az ember, aki puszta
kötelességérzetből próbálja megtartani Isten parancsolatait - azért, mert ez
követelmény -, soha nem fogja érezni az engedelmesség örömét. Voltaképpen nem
is engedelmeskedik... Az igazi engedelmesség a belső elv megvalósulása. Ennek az
engedelmességnek az indítórugója az igazság és az Isten törvénye iránti
szeretet. Minden igazi élet magva a Megváltó iránti hűség, amely arra indít,
hogy tegyük a jót magáért a jóért - mert ez tetszik Istennek."[24]
6. Társas lénnyé
formálódás és a beszédfejlesztése. A gyermekek a családon belül válnak az emberiség tagjaivá,
minden, vele járó felelősséggel és kiváltsággal. A társas lénnyé formálódás
során tanulják meg, hogyan illeszkedjenek be a társadalomba. A beszéd a közlés
minden árnyalatával az egyik első megnyilatkozás, amelyet a gyermek megtanul.
Nagyon kell vigyázni, miként beszélünk a családban, hogy beszédünk Isten
jellemét tükrözze. A gyermeknek gyakran kellene olyan vidám szavakat hallania,
amelyekkel a család tagjai közvetlenül kifejezik egymás iránti szeretetüket, és
dicsőítik Istent.
7. A nemek azonossága. Az otthon az a hely, ahol az egész
család különböző nemű tagjainak egészséges kölcsönhatásából a gyermekek
megtanulják, hogyan éljenek mint férfiak és nők a társadalomban. A felnőttek
megfelelő és illő felvilágosítással tanítsák őket fejlődő nemiségük szépségéről.
Az ő kötelességük az is, hogy megvédjék a gyermekeket a nemi sérelmektől.
8. Az értékek
felismerése. Az
otthon alapvető társadalmi feladata, hogy gondoskodjon a család által
elfogadott értékek összehangolásáról. A család életformája nem mindig illik
össze vallási meggyőződésével. A szülők állíthatják, hogy ragaszkodnak bizonyos
vallási elvekhez, de a gyermekek elé példaként állított életformájuk talán nem
felel meg azoknak az elveknek. Fontos, hogy a szülők következetesek legyenek.
A kibővült család. Az Isten szándéka szerinti házasság
zárt kör; de a család nem. A gyorsan változó társadalomban ritkán találkozunk
olyan nagy családokkal, ahol nagyszülők, testvérek és unokatestvérek ugyanabban
a házban laknak. Azokon, akiknek messze élnek a rokonaik, vagy nincsenek
rokonaik, a gyülekezet, ez a nagy család segíthet, hogy érezzék értéküket, és
valahová tartozásukat. Egyedülálló szülők is otthon érezhetik magukat itt, ahol
szeretettel és gyengéd gonddal nevelhetik gyermekeiket. És a gyülekezet adhat
olyan feladatokat, amelyeket az otthonukban meg sem ismerhettek.
A gyülekezet idős tagjai
iránti szeretetükön keresztül a gyermekek tiszteletet tanulhatnak. Az időseket
pedig örömmel töltheti el, hogy van egy kisgyerek, akit szerethetnek.
„Vénségemig és megőszülésemig se hagyj el engem, ó, Isten, hogy hirdessem a te
karodat e nemzetségnek, és minden következendőnek a te nagy tetteidet." (Zsolt
71:18)
Istennek különleges gondja
van az idősekre. Ezt mondja: „Igen szép ékes korona a vénség, az igazságnak
útjában találtatik" (Péld 16:3), és „Vénségetekig én vagyok az, és
megőszülésetekig én visellek; én teremtettem, és én hordozom, én viselem, és
megszabadítom" (Ésa 46:4).
Az egyedülállók is
megtalálhatják a helyüket a gyülekezetben, ahol szeretik és becsben tartják
őket, ahol ők is szeretetet adhatnak, és a munkában osztozhatnak. A gyülekezet
szolgálatából megérezhetik, hogy Istennek gondja van rájuk: „Örökkévaló
szeretettel szerettelek téged, azért terjesztettem reád az én irgalmasságomat"
(Jer 31:3).
„Tiszta... istentiszteletet"
végzünk akkor is, ha nagy gondot fordítunk az ínséget szenvedőkre (Jak 1:27;
2Móz 22:22; 5Móz24:17; 26:12; Péld 23:10; Ésa 1:17). A gyülekezeti családnak
különleges lehetősége, hogy menedéket, védelmet nyújtson azoknak, akiknek nincs
családjuk; olyan helyet, ahova tartozhatnak. Ez a munka a gyülekezet minden
tagját abba a különleges egységbe vonhatja, amely Jézus szavai szerint a
kereszténység jele (Jn 17:20-23).
Fordulópont
Mivel az egyház és a
társadalom lelke a család, a keresztény család eszköz arra,hogy tagjait
megnyerje és megtartsa az Úrszámára. Az Ótestamentum legutolsó versei
megjövendölik, mi történik az Úr visszajövetele előtt: „Ímé, én elküldöm néktek
Illést, a prófétát, mielőtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja. És az atyák
szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az atyákhoz" (Mal 4:5-6). Bár ma
sok kényszerítőerő megpróbálja kiszakítani a tagokat a családból, Isten arra
szólítja fel a családokat, hogy újra egyesüljenek, szilárd közösséget
alkossanak; forduljon meg a helyzet, legyen gyógyulás. Az Isten hívására
pozitívan reagáló családok olyan erőt kapnak, amely megmutatja, milyen az igazi
kereszténység. Az ilyen családokból összetevődő gyülekezetek fejlődni fognak;
fiataljaik nem mennek el. Ezek a gyülekezetek világos képet adnak Istenről a
világnak.
Lábjegyzet
1.
|
|
Vö. White: Előtted az élet, 15. oldal
|
2.
|
|
A. W. Spalding, Makers of the Home (Mountain
View, CA; Pacific Press, 1928), 58. oldal
|
3.
|
|
Hogy Ádám volt felelős ezért a bolygóért, ez
nyilvánvaló, mert Isten tőle kérte számon a bűnt, bár nem ő vétkezett először
(1Móz 3:9). Az Újtestamentum is, amikor összehasonlítja a két „Ádám"-ot, az
első Ádámot teszi felelőssé a bűnbeesésért és a halálért (Róm 5:12; 1Kor
15:22; vö. White: A nagy küzdelem, 575. oldal).
|
4.
|
|
„Isten maga adott társat Ádámnak. Ő szerzett neki
„segítőtársat" - megfelelő segítőt, hozzá szabott társat,aki egy lehetett
vele szeretetben és megértésben. Isten Évát egy bordából teremtette, amelyet
Ádám oldalából vett ki, jelezve, hogy nem uralhatta fejként Ádámot, nem
taposhatta lábbal, mint alsóbbrendűt, hanem mellette kellett állnia, mint
vele egyenlő, akit Ádám szeret és véd." (White: Pátriárkák és próféták, 20.
oldal
|
5.
|
|
A házasság szövetségi vonatkozásaival kapcsolatban
lásd „Marriage as Covenant" in Covenant and Marriage: Partnership and
Commitment (Leader's Notebook) (Nashville, TE, Family Ministry
Department, Sunday School Board of the Southern Baptist Convention, 1987),
51-60. oldal
|
6.
|
|
Lásd SDAChurch Manual, 150-151. oldal; F. M.
Wilcox, „Marrying Unbelievers", Review and Herald, 1914. július 2.,
9-10. oldal; G. B. Thomson, „Marrying Unbelievers: »Can Two Walk Together,
Except They Be Agreed?«" Review and Herald, 1941. július 31., 2.,
12-14. oldal; F. M. Wilcox, „The Marriage Relationship, Following the Divine
Order", Review and Herald, 1944. május 4., 1-4. oldal; White, Testimonies,
4/503-508. oldal
|
7.
|
|
Walter Trobisch, I Married You (New York, N.
Y.; Harper and Row, 1971), 18. oldal
|
8.
|
|
Ed Wheat, Love Life for Every Married Couple (Ground
Rapids: Zondervan, 1980), 72. oldal
|
9.
|
|
I. m., 62. oldal
|
10.
|
|
White: Pátriárkák és próféták, 32-33. oldal
|
11.
|
|
Lásd például White: Válaszd az életet, 24.
oldal; White, Messages to Young People (Nashville TE, Southern Pub.,
Assn., 1930), 451. oldal
|
12.
|
|
Lásd még White: Pátriárkák és próféták, 113,
167, 297. oldal; White, Spiritual Gifts, 3/104-105. oldal; 4a/86. oldal
|
13.
|
|
Wheat, Love Life for Every Married Couple, 202. oldal.
Lásd még „The Divorce Court or the Cross", in Roy Hession, Forgottan
Factors... An Aid to Deeper Repentance of the Forgottan Factors of Sexual
Misbehavior (Fort Washington, PA; Christian Literature Crusade, 1976);
Wheat, „How to Save Your Marriage Alone", in Love Life; and Gray
Chapman, Hope for the Separated: Wounded Marriages Can Be Healed
(Chicago, Moody Press, 1982)
|
14.
|
|
SDA Church Manual, 175. oldal
|
15.
|
|
Lásd Hession,Forgottan Factors. Ez a kiváló könyv,
amely segít a vétkezőknek, hogy megbánják bűneiket, és a szerető Istennél
bocsánatra találjanak, óvatosan körvonalazza a nemi erkölcstelenség mélyebb
vonatkozásait.
|
16.
|
|
White, Testimonies, 1/307. Ezt is írja:
„Nekünk, asszonyoknak, nem szabad elfelejtenünk, hogy Isten a férj alá
rendelt bennünket. Ő a fej, és a mi véleményünknek, nézeteinknek és
érveléseinknek meg kell egyezniük az övével, ha lehet. Ha nem egyezik, Isten Igéje
szerint az elsőbbséget a férjnek kell megadni, ha nem lelkiismereti dologról
van szó. Engednünk kell a fejnek." E. G. White, 5. számú levél 1861-ből.
|
17.
|
|
E. G. White, 17. számú kézirat 1891-ből. Lásd még
Larry Christenson, The Christian Family (Minneapolis, MN; Bethany
Fellowship, 1970)
|
18.
|
|
Ötletek arról, hogyan lehet élénk családi áhítatot
tartani, lásd John and Millie Youngberg, Heart Tuning A Guide to Better
Family Worship (Washington, D. C.; Review and Herald, 1985); Christenson,
The Christian Family, 157-159. oldal
|
19.
|
|
White, The Adventist Home, 231-232. oldal
|
20.
|
|
Azok a szülők, akiknek más gondjaira kell bízniuk a
gyermeküket, olyan embert válasszanak, akinek az övékéhez hasonló az
értékrendjük, hogy teljesen együtt tudjanak működni a gyermek nevelésében
az„Úr... intése" és szeretete szerint. Azonkívül a szülőknek jól meg kell
figyelniük azokat a gyermekeket, akikkel gyermekük együtt lesz. Akarják-e,
hogy gyermekük olyan legyen, mint azok a gyermekek? A gyermekek nagyon sokat,
nagyon gyorsan és nagyon kitörölhetetlenül tanulnak. A gyermek gondozásának
minden vonatkozását lelkiismeretesen meg kell vizsgálni.
|
21.
|
|
Edith Schaefer, What is a Family? (Old Tappan,
N. J.; Fleming H. Revell Co., 1975), 47. oldal
|
22.
|
|
Lásd White: Jézus élete, 432. oldal; White, The
Adventist Home, 255-259. oldal
|
23.
|
|
Lásd Gary Smalley and John Trent, The Blessing (Nashville,
Thomas Nelson Publishers, 1986). A szerzők gondosan leírják, hogy a szülők
feltétel nélküli szeretete vagy annak elmulasztása hogyan lehet a fejlődő
gyermek érzelmi és lelki jólétének kulcsa.
|
24.
|
|
White: Krisztus példázatai, 60. oldal
|
|