oldal 1 / 3
Krisztus
második eljövetele az egyház áldott reménysége, az evangélium csúcspontja. A
Megváltó eljövetele szószerinti személyes, látható és világszéles lesz. Amikor
visszatér, feltámadnak a halott igazak, és az élő igazakkal együtt
megdicsőülnek és mennybe ragadtatnak, a nem igazak azonban meghalnak. A
próféciai sorozatnak majdnem teljes beteljesedése a világ jelenlegi állapotával
együtt jelzi, hogy Krisztus eljövetele közel van. Ennek az eseménynek az idejét
Isten nem jelentette ki, ezért int bennünket, hogy mindenkor legyünk készen.
(Tit 2:13; Zsid 9:28; Jn 14:1-3; ApCsel 1:9-11; Mt 24:14; Jel 1:7; Mt
26:43-44; 1Thessz 4:13-18; 1Kor 15:51-54; 2Thessz 1:7-10; 2:8; Jel 14:14-20;
19:11-21; Mt 24; Mk 13; Lk 21; 2Tim 3:1-5; 1Thessz 5:1-6)
Miután az ebédért
imádkoztak, ezt kérdezte a kis
Péter: „Anyu, oly sokszor imádkoztuk már: „Jöjj el, Jézus,
légy vendégünk!" Mikor jön el végre Jézus?"
Ez a
kisgyerek aligha tudta, hogy az ő kis szívének kívánsága a korszakok vágya is.
A Biblia utolsó szavai közeli visszatérést ígérnek. „Bizony, hamar eljövök." És
János, a Jelenések könyvének írója, Jézus hűséges társa hozzáteszi: „Bizony,
jövel, Uram, Jézus!" (Jel 22:20).
Meglátni Jézust! Örökre
együtt lenni vele, aki jobban szeret bennünket, mint ahogy el tudjuk képzelni!
Minden földi szenvedés a végéhez ér! A most még sírban nyugvó, de akkor
feltámasztott szeretteinkkel együtt leszünk az örökkévalóságon át. Nem csoda,
ha Krisztus barátai Uruk Mennybe menetele óta sóvárogva várják ezt a napot.
Egy napon
Ő eljön, bár jövetele még szentjeinek is nagy meglepetés lesz, mert a hosszú
várakozásban mindnyájan elszunnyadnak, és elalszanak (Mt 25:5). „Éjfélkor", a
Föld legsötétebb órájában, Isten megmutatja hatalmát, hogy megszabadítsa népét.
A Szentírás így írja le ezt az eseményt: „Nagy szózat" jön ki „a mennyei
templomból, a királyi széktől, amely ezt mondja vala: Meglett!" Ez a hang
megrázza a földet; olyan nagy földrengést okoz, „amilyen nem volt, mióta az
emberek a földön vannak" (Jel 16:17-18). A hegyek rázkódnak, sziklák szóródnak
szét mindenfelé, és az egész föld az óceán hullámaihoz hasonlóan felemelkedik.
Felszíne széttöredezik, „és a pogányok városai elesének... És minden sziget
elmúlék, és hegyek nem találtatának többé (19-20. vers). „Az ég eltakarodék,
mint amikor a papírtekercset összegöngyölítik; és minden hegy és sziget a
helyéből elmozdíttaték." (Jel 6:14)
A fizikai világra
kiterjedő zűrzavar ellenére Isten népe felbátorodik, amikor meglátja „az ember
Fiának jelét" (Mt 24:30). Amint alászáll az ég felhőin, minden szem meglátja az
élet Fejedelmét. Most nem fájdalmak férfiaként jön, hanem győztesként, hogy
magához vegye övéit. A töviskorona helyett a dicsőség koronáját viseli, és
„ruháján és tomporán oda vala írva az ő neve:KIRÁLYOKNAK KIRÁLYA ÉS URAKNAK
URA" (Jel 19:12, 16).
Eljövetele
rémületet okoz azoknak, akik nem fogadták el Jézust Megváltójuknak és Uruknak,
és elutasították törvénye követelményeit. Kegyelmének elutasítóit most
vétkességükre ébreszti rá az a hang, amely korábban oly türelmesen kérlelte
őket: „Térjetek meg, térjetek meg gonosz útjaitokról! Hiszen miért halnátok
meg?" (Ez33:11). „És a Földnek királyai és a fejedelmek és a gazdagok és a
vezérek és a hatalmasak, és minden szolga és minden szabad, elrejték magukat a
barlangokba és a hegyeknek kőszikláiba; és mondának a hegyeknek és a
kőszikláknak: Essetek mireánk, és rejtsetek el minket annak színe elől, aki a
királyi székben ül, és a Bárány haragjától; mert eljött az ő haragjának ama
nagy napja; és ki állhat meg?" (Jel 6:15-17)
De akik régen várták Őt,
azoknak öröme nagyobb lesz a gonoszok kétségbeesésénél. A Megváltó eljövetele
Isten népének történelmét a legdicsőbb csúcspontjához viszi. Ez szabadulásuk
pillanata. Örömteli imádattal kiáltanak: „Ímé, Istenünk, akit mi vártunk, és
aki megtart minket; ez az Úr, akit mi vártunk, örüljünk és örvendezzünk szabadításában!"
(Ésa 25:9).
Jézus,
ahogy közeledik, előhívja alvó szentjeit a sírból, és megbízza angyalait, hogy
gyűjtsék „egybe választottait a négy szelek felől, a Föld egyik végétől a másik
végéig" (Mt 24:31). Az igazak az egész világon meghallják hangját, és kilépnek
sírjukból. Ó, mily boldog pillanat!
Ekkor az élő igazak
elváltoznak „nagy hirtelen, egy szempillantásban" (1Kor 15:52). Megdicsőülten
és halhatatlanul a feltámadt szentekkel együtt elragadtatnak az Úr elébe a
levegőbe, hogy örökre vele legyenek (1Thessz 4:16-17).
Krisztus visszajövetelének bizonyossága
Az
apostolok és az első keresztények Krisztus visszatérését „boldog reménységnek"
tekintették (Tit 2:13; vö. Zsid 9:28). Reménykedtek abban, hogy a Szentírás
minden próféciája és ígérete beteljesül a második adventkor (lásd 2Pt 3:13; vö.
Ésa 65:17), mert ez a keresztény vándorút végső célja. Mindenki, aki szereti
Krisztust, nagyon várja azt a napot, amikor szemtől szemben láthatja, és együtt
lehet vele, az Atyával, a Szentlélekkel és az angyalokkal.
A Szentírás
bizonyságtétele. A
második advent bizonyossága a Szentírás szavahihetőségében gyökerezik.
Közvetlenül halála előtt Jézus azt mondta a tanítványainak, visszamegy
Atyjához, hogy helyet készítsen nekik. De megígérte: „Ismét eljövök" (Jn 14:3).
Mint ahogy
Krisztus első eljövetelét a próféták megjövendölték, a második eljöveteléről
szóló jövendölések is megtalálhatók az egész Szentírásban. Isten már az özönvíz
előtt kijelentette Énoknak, hogy Krisztus dicső eljövetele lesz az, ami
végetvet a bűnnek. Énok megjövendölte: „Nézzétek, közeleg az Úr, szentjeinek
tízezreivel, hogy ítéletet tartson mindenek fölött, és megbüntessen minden
istentelent minden istentelenségért, amelyet istentelenül elkövetett, és minden
káromló szóért, amit az istentelen bűnösök a szájukon csak kiejtettek" (Júd
14-15 - új kat. ford.).
Krisztus előtt ezer évvel
a zsoltáríró beszélt arról, hogy az Úr eljön, és összegyűjti népét: „Eljön a mi
Istenünk, és nem hallgat; emésztő tűz van előtte, s körülte erős forgószél.
Hívja az egeket onnan felül, és a Földet, hogy megítélje népét. Gyűjtsétek elém
kegyeseimet, akik áldozattal erősítik szövetségemet!" (Zsolt 50:3-5).
Krisztus
tanítványai örvendeztek Uruk visszajövetele ígéretének hallatán. Az a
bizonyosság, amit ez az ígéret adott, mindig megújította bátorságukat és
kitartásukat, bármilyen nehézséggel is találkoztak. Mesterük visszajön, hogy
elvigye őket Atyja házába!
Az első advent
biztosítékot ad. A
második advent szorosan összefügg Krisztus első adventjével. Ha Krisztus nem
jött volna el először, és nem aratott volna döntő győzelmet a bűn és Sátán
felett (Kol 2:15), nem volna okunk hinni, hogy ismét eljön, véget vet e világon
Sátán uralmának, és helyreállítja világunkat eredeti tökéletességében. De mivel
bizonyítékunk van arra,hogy Ő megjelent, „hogy áldozatával eltörölje a bűnt",
okkal hihetjük, hogy „másodszor bűn nélkül jelen meg azoknak, akik őt várják
üdvösségükre" (Zsid 9:26, 28).
Krisztus mennyei szolgálata. A Jánosnak adott krisztusi
kinyilatkoztatás világossá teszi, hogy a mennyei templom központi helyet foglal
el a megváltás tervében (Jel 1:12-13; 3:12; 4:1-5; 5:8; 7:15; 8:3; 11:1, 19;
14:15, 17; 15:5. 6, 8; 16:1, 17). Azok a próféciák, amelyek jelzik, hogy Jézus
elkezdte a bűnösök érdekében való végső szolgálatát, növelik annak
bizonyosságát,hogy Ő nemsokára eljön, és népét hazaviszi (lásd e könyv 23.
fejezetét). Az a biztos tudat, hogy Krisztus befejezi a kereszten véghezvitt
megváltás munkáját, nagy bátorítást jelent a visszatérését sóvárogva váró
keresztényeknek.
Krisztus visszajövetelének módja
Krisztus
beszélt azokról a jelekről, amelyek mutatják, hogy jövetele közel van, de arra
is volt gondja, hogy népét ne csapják be hazug állítások. Figyelmeztetett, hogy
a második advent előtt „hamis krisztusok és hamis próféták támadnak, és nagy
jeleket és csodákat tesznek, annyira, hogy elhitessék, ha lehet, a
választottakat is". Így szólt:„Ha valaki ezt mondja akkor néktek: Ímé, itt a
Krisztus, vagy amott; ne higgyétek" (Mt 24:24,23). Az előre való figyelmeztetés
elősegíti a védekezést. Számos szentírási szakasz részletezi Krisztus
visszatérésének módját, hogy a hívők különbséget tudjanak tenni a valódi
esemény és a hamis visszajövetel között.
Valóságos és
személyes visszatérés. Amikor Jézus a felhőn a mennybe emelkedett, két angyal szólította meg a
tanítványokat, akik még mindig mereven néztek távozó Uruk után: „Galileabeli
férfiak, mit álltok, nézve a mennybe? Ez a Jézus, aki felviteték tőletek a
mennybe, akképpen jő el, amiképpen láttátok őt felmenni a mennybe" (ApCsel
1:11).
Más
szavakkal, azt mondták, hogy ugyanaz a Jézus, aki most itt hagyta őket, egy
személyes, test és vér szerinti lény, nem pedig valamilyen lélekszerű lény (Lk
24:36-43) fog a földre visszatérni. Második adventje éppolyan valóságos és
személyes lesz, mint eltávozása.
Látható visszatérés.
Krisztus
eljövetele nem láthatatlan lelki élmény lesz, hanem valóságos találkozás egy
látható személlyel. Hogy ne legyen ok semmiféle kételyre visszatérésének
látható volta körül, Jézus úgy óvta tanítványait a titokban való második
eljövetelének téveszméjétől, hogy visszatérését a villámlás fényességéhez hasonlította
(Mt 24:27).
A
Szentírás világosan kijelenti, hogy az igazak és gonoszok egyidejűleg fogják
Jézus visszajövetelét látni. János ezt írta:„Ímé, eljő a felhőkkel; és minden
szem meglátja őt" (Jel 1:7). Jézus azt is megmondta, mi lesz a gonoszok visszahatása:.
„Sír a Föld minden nemzetsége, és meglátják az embernek Fiát eljőni az ég
felhőiben, nagy hatalommal és dicsőséggel" (Mt 24:30).
Hallható
visszatérés. Azt
a képet, amely szerint Krisztus visszatérését mindenki látni fogja, a Biblia
azzal is kiegészíti, hogy jövetele éppúgy hallható lesz, mint látható:„Maga az
Úr riadóval, arkangyal szózatával és isteni harsonával leszáll az égből"
(1Thessz 4:16). „Nagy trombitaszó" (Mt 24:31) kíséri népe összegyűjtését. Nincs
itt szó titokban történő eseményről.
Dicsőséges
visszatérés. Amikor
Krisztus visszatér, győztesként jön, hatalommal és „az ő Atyjának dicsőségében,
az ő angyalaival" (Mt 16:27). János, a Jelenések könyvének írója nagyon
látványos képben festi meg Krisztus visszatérésének dicsőségét. Ábrázolásában
Krisztus fehér lovon, a menny megszámlálhatatlan seregei élén lovagol.
Nyilvánvaló a megdicsőült Krisztus természetfölötti ragyogása (Jel 19:11-16).
Hirtelen, váratlan
visszatérés. A
keresztény hívők, akik sóvárogva várják Krisztus visszatérését, tudni fogják,
amikor közeledik (1Thessz 5:4-6). De a világ lakosainak általában, ahogy Pál
írta: „az Úrnak napja úgy jő el, mint a tolvaj éjjel. Mert amikor ezt mondják:
Békesség és biztonság, akkor hirtelen veszedelem jő rájuk, mint a szülési
fájdalom a terhes asszonyra; és semmiképpen meg nem menekednek" (1Thessz 5:2-3;
vö. Mt 24:43).
Egyesek
szerint Pál hasonlata, amely szerint Krisztus úgy jön el, mint a tolvaj, azt
jelzi, hogy Krisztus titokban, láthatatlanul jön el. Ez a nézet azonban
ellentmond annak a bibliai képnek, hogy Krisztus dicsőséggel és ragyogással tér
vissza mindenki szeme láttára (Jel 1:7). Pál szavainak lényege nem az, hogy
Krisztus titokban jön el, hanem az, hogy a világi gondolkodású embernek olyan
váratlan lesz ez, mint a tolvaj jövetele.
Krisztus ugyanerre céloz,
amikor jövetelét az özönvíz előtti világ víz általi, váratlan pusztulásához
hasonlítja. „Mert amiképpen az özönvíz előtt való napokban esznek és isznak
vala, házasodnak és férjhez mennek vala, mind ama napig, amelyen Noé a bárkába
méne, és nem vesznek vala észre semmit, mígnem eljőve az özönvíz, és
mindnyájukat elragadá, akképpen lesz az ember Fiának eljövetele is." (Mt
24:38-39) A legtöbb embert meglepte az özönvíz, bár Noé hosszú évekig prédikált
a közeledéséről. Az emberek két csoportja élt akkor. Az egyik elhitte Noé
szavait, bement a bárkába, és megmenekült; a másik a bárkán kívül akart
maradni, és „eljőve az özönvíz, és mindnyájukat elragadá" (Mt 24:39).
Világrengető
esemény. Ahogy
az özönvíz hasonlata, Nabukodonozor álma is, amelyet a fémszoborról látott, azt
ábrázolja, hogy Krisztus milyen világrengető módon fogja dicsőséges országát
felállítani (lásd e könyv 4. fejezetét). Nabukodonozor nagy szobrot látott,
amelynek „a feje tiszta aranyból, melle és karjai ezüstből, hasa és oldalai
rézből, lábszárai vasból, lábai pedig részint vasból részint cserépből
valának". Majd „egy kő leszakada kéz érintése nélkül, és letöré azt az
állóképet vas- és cseréplábairól, és darabokra zúzá azokat. Akkor eggyé zúzódék
a vas, cserép, réz, ezüst és arany, és lőnek, mint a nyári szérűn a polyva, és
felkapá azokat a szél, és helyüket sem találák azoknak. Az a kő pedig, amely
leüté az állóképet, nagy heggyé lőn, és betölté az egész Földet" (Dán 2:32-35).
Ezen az álmon keresztül
Isten Nabukodonozornak a világtörténelem vázlatát adta. Nabukodonozor kora és
Krisztus örökkévaló országa (a kő) felállítása között négy nagy ország, illetve
birodalom, majd utánuk gyenge és erős nemzetek sora foglalja el egymás után a
világ színterét.
Krisztus kora
óta a szövegmagyarázók e birodalmakat Babilonnal (Kr. e. 605-539),
Médó-Perzsiával (Kr. e. 539-331), Görögországgal (Kr. e. 331-168) és Rómával
(Kr.e. 168 - Kr. u. 476) azonosították.[1] Ahogy a prófécia jelezte, semmilyen más világbirodalom nem követte
Rómát. A Krisztus utáni IV. és V. században számos kisebb ország támadt, amely
később Európa nemzete lett. A századok során hatalmas uralkodók - Nagy Károly, V. Károly, Napóleon, Vilmos
császár és Hitler - megpróbáltak egy új világbirodalmat alapítani. Egyiküknek
sem sikerült, ahogy a prófécia kijelentette: „Egymással nem egyesülnek,
minthogy a vas nem egyesül a cseréppel" (Dán 2:43).
Az álom végül a drámai
tetőpontra: Isten örökkévaló országa felállítására összpontosít. A kéz érintése
nélkül leszakadt kő Krisztus dicső országát ábrázolja (Dán 7:14; Jel 11:15),
amely emberi erőfeszítés nélkül jön létre a második adventkor.
Krisztus
országa nem emberi birodalmakkal egy időben áll fenn. Amikor Krisztus a római
birodalom uralma alatt a Földön élt, a minden nemzetet összezúzó kőbirodalom
még nem jött el. Csak a vas és cserép szakasza után, a különálló nemzetek
idején fog megérkezni. A második adventkor jön létre, amikor Krisztus
különválasztja az igazakat a gonoszoktól (Mt 25:31-34).
Amikor ez az ország eljön,
a kőbirodalom leüti „az állóképet vas- és cseréplábairól", „szétzúzza és
elrontja mindazokat a birodalmakat", és nyomuk sem marad (Dán 2:34, 44, 35). A
második advent igazán világrengető esemény lesz.
|