oldal 1 / 2
A bűn
zsoldja a halál. De az egyedül halhatatlan Isten örök életet ad
megváltottainak. Addig a napig a halál minden ember számára csak öntudatlan
állapot. Amikor életünk ura, Krisztus, megjelenik, a feltámadt igazak az élő
igazakkal együtt megdicsőülnek és elragadtatnak, hogy Urukkal találkozzanak. A
második feltámadás, a gonoszok feltámadása, ezer év múlva lesz. (Róm
6:23; 1Tim 6:15-16; Préd 9:5-6; Zsolt 146:3-4; Jn 11:11-14; Kol 3:4; 1Kor
15:51-54; 1Thessz 4:13-17; Jn 5:28-29; Jel 20:1-10)
A filiszteusok serege
táborba szállt Sunemnél, és felkészült Izrael megtámadására. Saul király, aki
egyáltalán nem volt bizakodó hangulatban, Izrael seregét a Gilboa hegy
közelében állította fel. A múltban Isten jelenlétének bizonyosságával Saul
félelem nélkül vezethette Izraelt az ellenségeivel vívott csatába. De Saul
elfordult az Úrtól, és amikor a hitehagyó király megpróbált kapcsolatba kerülni
Istennel, hogy megtudja a közelgő csata kimenetelét, Isten nem állt szóba vele.
Az
ismeretlen holnaptól való baljóslatú félelem nagyon ránehezedett Saulra. Ó, ha
Sámuel vele lenne! De Sámuel meghalt, és nem adhatott tanácsot neki. Vagy igen?
Saul megtudta, hogy van
egy halottidéző, aki megmenekült a korábbi boszorkányüldözéstől, és a magas
király lealacsonyult, hogy e halottidézőtől megtudja a másnapi csata
kimenetelét. Ezt kérte: „Sámuelt idézd fel nekem!" A médium a szeánsz alatt
„istenfélét" látott „feljőni a földből", aki közölte a szerencsétlen királlyal,
hogy Izrael nemcsak elveszti a háborút, de őt és fiait is megölik (lásd 1Sámuel
28).
A jövendölés valóra vált.
De valóban Sámuel lelke volt az, aki ezt megjövendölte? Hogyan lehetett ennek
az Istentől kárhoztatott halottidézőnek hatalma Sámuel - Isten prófétájának -
lelke felett? És honnan jött Sámuel, miért „a földből" jött fel a lelke? Ha nem
Sámuel lelke volt az, aki Saulhoz szólt, akkor ki volt az? Nézzük meg, mit
tanít a Biblia a halottakról, a halottakkal való kapcsolatról és a
feltámadásról!
Halhatatlanság és halál
A
halhatatlanság az az állapot vagy tulajdonság, amely nincs kitéve a halálnak. A
Szentírás fordítói a halhatatlanság szót a görög athanasia, „halál
nélküliség" és aphtharsia, „romolhatatlanság" kifejezésből fordították.
Hogyan vonatkozik ez a fogalom Istenre és az emberi lényekre?
Halhatatlanság. A Szentírás kinyilatkoztatja,
hogy az örökkévaló Isten halhatatlan (1Tim 1:17). Tény, hogy Ő „egyedül
halhatatlan" (1Tim 6:16). Ő nem teremtett lény, Ő önmagában létezik; nincs
kezdete, és nincs vége (lásd e könyv 2. fejezetét).
„A Szentírás
sehol sem értelmezi a halhatatlanságot olyan tulajdonságként vagy állapotként,
amely az embernek vagy ‘lelké'-nek, ‘szellemé'-nek saját, vele született
tulajdona. A többnyire ‘lélek'-nek vagy ‘szellem'-nek fordított kifejezések...
több mint 1600-szor fordulnak elő a Bibliában, de sohasem kapcsolódnak a
‘halhatatlan' vagy ‘halhatatlanság' szóhoz." (lásd a 7. fejezetet).[1]
Tehát
ellentétben Istennel, az ember halandó. A Szentírás az ember életét a párával
hasonlítja össze, amely „rövid ideig látszik, azután pedig eltűnik" (Jak 4:14).
„Test ők, és olyanok, mint az ellebbenő szél, amely nem tér vissza." (Zsolt
78:39) Az ember „mint a virág, kinyílik és elhervad, és eltűnik, mint az
árnyék, és nem állandó" (Jób1 4:2).
Isten és az ember
alapvetően különbözik egymástól. Isten végtelen, az ember véges. Isten
halhatatlan, az ember halandó. Isten örökkévaló, az ember múlandó.
Feltételes
halhatatlanság. A
teremtéskor „az Úristen megalkotta az embert a föld porából, és orrába lehelte
az élet leheletét. Így lett az ember élőlénnyé" (1Móz 2:7 - új kat. ford.). A
teremtés története kinyilatkoztatja, hogy az emberiség Istentől kapta az életet
(vö. ApCsel 17:25, 28; Kol 1:16-17). Ennek az alapvető ténynek a következtében
a halhatatlanság nem az ember vele született tulajdonsága, hanem Isten
ajándéka.
Amikor Isten megteremtette
Ádámot és Évát, szabad akaratot adott nekik - a döntés képességét.
Engedelmeskedhettek vagy megtagadhatták az engedelmességet; megmaradásuk Isten
ereje általi állandó engedelmességüktől függött. Tehát az ajándékba kapott
halhatatlanságuk feltételes volt.
Isten
gondosan és világosan meghatározta, hogyan veszthetik el ezt az ajándékot - ha
esznek „a jó és gonosz tudásának fájáról". Isten figyelmeztette őket, hogy
amikor „ejéndel arról, bizony, meghalsz" (1Móz 2:17).[2]
A
halál a bűn zsoldja. Sátán cáfolva Isten figyelmeztetését - hogy az engedetlenség halálhoz
vezet - azt állította: „Bizony, nem haltok meg" (1Móz 3:4). De Ádám és Éva, miután
áthágta Isten parancsát, megtapasztalta, hogy a bűn zsoldja valóban halál (Róm
6:23). Bűnük vonta maga után ezt az ítéletet: „Visszatérsz a földbe, mert abból
vétettél; mert por vagy te, és ismét porrá leszesz" (1Móz 3:19). Ezek a szavak
nem az élet folyamatosságát jelzik, hanem a megszűnését.
Ennek az ítéletnek a
kimondása után Isten elzárta a bűnös párt az élet fájától, hogy ne ehessen
arról, nehogy „örökké éljen" (1Móz 3:22). Isten cselekedete nyilvánvalóvá
tette, hogy az engedelmesség feltételével ígért halhatatlanság elveszett a bűn
miatt. Most halandókká lettek, kitéve a halálnak. És mivel Ádám nem örökíthette
tovább azt, amije már neki sem volt, „a halál minden emberre elhatott,
mivelhogy mindenek vétkeztek" (Róm 5:12).
Csak Isten
irgalma mentette meg Ádámot és Évát az azonnali haláltól. Isten Fia
felajánlotta életét, hogy ők még egy lehetőséget kaphassanak - egy második
esélyt. Ő volt „az Isten Báránya, aki megöletett e világ alapítása óta" (Jel
13:8).
Az emberiség
reménysége. Bár
az emberek halandónak születnek, a Biblia arra bátorít, hogy keressük a
halhatatlanságot (lásd pl. Róm 2:7). Jézus Krisztus ennek a halhatatlanságnak a
forrása. „Az Isten kegyelmi ajándéka... örök élet a mi Urunk, Krisztus Jézusban"
(Róm 6:23; vö. 1Jn5:11). Ő „eltörölte a halált, világosságra hozta pedig az
életet és halhatatlanságot" (2Tim 1:10). „Mert amiképpen Ádámban mindnyájan
meghalnak, azonképpen a Krisztusban is mindnyájan megeleveníttetnek." (1Kor
15:22) Krisztus maga mondta, hogy hangjára megnyílnak a sírok, és feltámadnak a
halottak (Jn 5:28-29).
Ha
Krisztus nem jött volna el, az emberiség helyzete reménytelen lett volna, és
mindazok, akik meghaltak, örökre elpusztultak volna. De Krisztus áldozata
folytán senkinek sem kell elpusztulnia. János ezt mondta: „Mert úgy szerette
Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen Ő benne, el
ne vesszen, hanem örök élete legyen" (Jn 3:16). Tehát a Krisztusba vetett hit
nemcsak a bűn büntetését törli el, hanem megajándékozza a hívőket a
felbecsülhetetlen halhatatlansággal.
Krisztus „világosságra
hozta... a halhatatlanságot az evangélium által" (2Tim 1:10). Pál arról biztosít
bennünket, hogy a Szentírás „bölccsé tehet... az üdvösségre a Krisztus Jézusban
való hit által" (2Tim 3:15). Akik nem fogadják el az evangéliumot, nem kapnak
halhatatlanságot.
Részesülés
a halhatatlansálban. Így írja le Pál azt a pillanatot, amikor az üdvözülendők megkapják a
halhatatlanság ajándékát: „Ímé, titkot mondok néktek. Mindnyájan ugyan nem
aluszunk el, de mindnyájan elváltozunk, nagy hirtelen, egy szempillantásban, az
utolsó trombitaszóra; mert trombita fog szólni, és a halottak feltámadnak
romolhatatlanságban, és mi elváltozunk. Mert szükség, hogy ez a romlandó test
romolhatatlanságot öltsön magára, és e halandó test halhatatlanságot öltsön
magára. Amikor pedig ez a romlandó test romolhatatlanságba öltözik, és e
halandó halhatatlanságba öltözik, akkor beteljesül amaz Ige, amely meg vagyon
írva: Elnyeletett a halál diadalra" (1Kor 15: 51-54).
Ebből nagyon világosan
kitűnik, hogy Isten nem a halál pillanatában ad örök életet a hívőnek, hanem a
feltámadáskor, amikor „az utolsó trombita" szól. Akkor „e halandó
halhatatlanságba öltözik". Noha János világossá teszi, hogy megkapjuk az örök
élet ajándékát, amikor elfogadjuk Jézus Krisztust személyes Megváltónknak (1Jn
5:11-13), de ez az ajándék ténylegesen akkor valósul meg, amikor Krisztus
visszajön. Csak akkor fogunk halandóból halhatatlanná, romlandóból
romolhatatlanná változni.
A halál természete
Ha halál
az élet megszűnése, mit mond a Biblia, milyen állapotba kerül az ember, ha
meghal? Miért fontos, hogy a keresztények megértsék ezt a bibliai tanítást?
A halál alvás. A halál nem teljes megsemmisülés,
hanem csak átmeneti öntudatlan állapot, míg az ember a feltámadásra vár. A
Biblia ismételten alvásnak nevezi ezt a közbeeső állapotot.
Az
Ótestamentum azt mondja Dávidról, Salamonról, valamint Izrael és Júda többi
királyának haláláról, hogy „elaludtak atyáikkal" (1Kir 2:10; 11:43; 14:20, 31;
15:8; 2Krón 21:1; 26:23 stb.). Jób alvásnak nevezte a halált (Jób 14:10-12),
mint Dávid (Zsolt 13:4), Jeremiás (Jer 51:39, 57) és Dániel is (Dán 12:2).
Az Újtestamentum ugyanezt
a hasonlatot használja. Jairus halott leánya állapotának minősítésekor Krisztus
azt mondta, ő alszik (Mt 9:24; Mk 5:39). Hasonlóképpen nyilatkozott a meghalt
Lázárról is (Jn 11:11-14). Mt azt írta, hogy „sok elhunyt szentnek teste
feltámadt" (Mt 27:52) Krisztus feltámadása után, és amikor Lukács beszámolt
István mártírhaláláról, azt írta, hogy István „elaluvék" (ApCsel 7:60). Mind
Pál, mind Péter a halált alvásnak nevezte (1Kor 15:51-52; 1Thessz 4:13-17; 2Pt
3:4).
A halál
alváskénti bibliai ábrázolása teljesen illik a halál természetére, ahogy a
következő összehasonlítások mutatják: 1. Akik alszanak, öntudatlanok. „A
halottak semmit nem tudnak." (Préd 9:7) 2. Alváskor szünetel a tudatos
gondolkozás. „Kimegyen a lelke... aznapon elvesznek az ő tervei." (Zsolt 146:4)
3. Az alvás véget vet a mindennapi tevékenységnek. „Semmi cselekedet,
okoskodás, tudomány és bölcsesség nincs a Seolban, ahová menendő vagy." (Préd
9:12) 4. Az alvás elválaszt bennünket az ébren levőktől és tevékenységeiktől.
„Többé semmi részük nincs semmi dologban, amely a nap alatt történik." (8.
vers) 5. A
normális alvás az érzelmeket közömbösíti. „Mind szeretetük, mind gyűlöletük,
mind gerjedezésük immár elveszett." (8. vers) 6. Az alvók nem dicsérik Istent.
„Nem a meghaltak dicsérik az Urat." (Zsolt 115:17) 7. Az alvás feltételezi az
ébredést. „Eljő az óra, amelyben mindazok, akik a koporsókban vannak,
meghallják az Ő szavát, és kijőnek." (Jn 5:28-29)[3]
Az
ember visszatér a porba. Ahhoz, hogy megértsük, mi történik az emberrel, amikor
meghal, ismernünk kell az ember alkotórészeit is. A Biblia szerves egységnek
ábrázolja az embert (lásd e könyv 7. fejezetét). A lélek szó olykor az egész
embert jelenti, máskor pedig az érzelmeit. Ezzel azonban nem azt tanítja, hogy
az ember két különálló részből áll. Mert a test és a lélek csak együtt létezik;
oszthatatlan egységet alkot.
Az ember teremtésekor a
föld porának (elemeinek) és az élet leheletének az egyesítéséből jött létre az
élő lény vagy lélek. Ádám nem kapott lelket különálló lényként; ő vált élő
lélekké (1Móz 2:7; lásd e könyv 7. fejezetét is). A halálkor ennek fordítottja
történik: a föld pora az élet lehelete nélkül öntudat nélküli embert vagy
halott lelket jelent (Zsolt 146:4). A testet alkotó elemek visszatérnek a
földbe, amelyből jöttek (1Móz 3:19). A léleknek nincs a testtől független
tudatos léte; egy bibliai szöveg sem jelzi, hogy a halálban a lélek tudatos
lényként tovább él. Valóban, „Amely lélek vétkezik, annak kell meghalni" (Ez
18:20).
A
halottak tartózkodási helye. Az Ótestamentum héberül seol-nak, az Újtestamentum
pedig görögül hadés-nek nevezi azt a helyet, ahova az emberek a
halálukkor jutnak. A Szentírásban a seol a leggyakrabban a sírt jelenti.[4] A hadés jelentése a seol-hoz
hasonló.[5]
Minden
halott erre a helyre jut (Zsolt 89:49), igazak és gonoszak egyaránt. Jákob ezt
mondta: „sírva megyek fiamhoz a sírba [seol-ba]" (1Móz 37:35). Amikor a
föld megnyitotta „az ő száját", hogy elnyelje a gonosz Kórét és társait,
„elevenen szállnak alá a pokolba [seol-ba]" (4Móz 16:30).
A seol magába zárja az
egész embert, amikor az meghal. Amikor Krisztus meghalt, leszállt a sírba (a hadés-be),
de a feltámadáskor lelke elhagyta a sírt (a hadést, ApCsel 2:27, 31 vagy seolt,
Zsolt 16:10). Amikor Dávid megköszönte gyógyulását Istennek, bizonyságot tett
arról, hogy kimentette lelkét „a sírba [seol-ba] szállók közül" (Zsolt
30:4).
A sír nem
az öntudatuknál levő emberek helye.[6] Minthogy a halál tulajdonképpen alvás, a halottak öntudatlan
állapotban vannak a sírban a feltámadásig, amikor a sír (hadés) kiadja
halottait (Jel 20:13).
A lélek visszatér
Istenhez. Bár
a test visszatér a porba., a lélek Istenhez tér vissza. Salamon azt mondta,
hogy a halálban „a por földdé lenne, mint azelőtt volt; a lélek pedig megtérne
Istenhez, aki adta volt azt" (Préd 12:9). (Az új katolikus fordításban a 7.
vers így szól: „a por visszatér a földbe, ahonnét jött, az éltető lehelet meg
az Istenhez, aki adta". Ez áll az igazak és a gonoszok esetében egyaránt.
Sokak
elgondolása szerint ez a szöveg azt bizonyítja, hogy az ember lényegi része
tovább él a halál után. De a Bibliában sem a héber, sem a görög [ruach],
illetve (pneuma) kifejezés nem jelent a testtől független tudatos életre
képes, értelmes lényt. Ezek a szavak inkább a „leheletre" utalnak - az egyén
létéhez nélkülözhetetlen életszikrára, az élet alapelemére, amely megeleveníti
az állatot és az embert (lásd e könyv 7. fejezetét).
Salamon írta: „Az emberek
fiainak sorsa és az állatok sorsa egy és ugyanaz a sors. Amint ezek meghalnak,
meghalnak azok is. Mindben egyforma az éltető lehelet (ruach), és nincs
az embernek többje, mint az állatnak... Mindkettő ugyanarra a helyre jut.
Mindkettő porból lett, és minden visszatér a porba. És ki tudja, vajon az ember
fiainak éltető lehelete [ruach] fölfelé száll-e, és vajon az állatok
éltető lehelete [ruach] lefelé, a földbe száll-e?" (Préd 3:19-21 - új
kat. ford.). Tehát Salamon szerint a halálban nincs különbség az ember és az
állat lelke között.
Salamon
kijelentése - hogy a lélek (ruach) visszatér Istenhez, aki adta - jelzi, hogy
az, ami visszatér Istenhez, egyszerűen az élet alapeleme, amelyet Ő adott.
Semmi utalás nincs arra, hogy a lélek vagy lehelet a testtől független tudatos
lény. Ez a ruach egyenlő az „élet leheletével", amelyet Isten lehelt az első
emberbe, hogy megelevenítse, élővé tegye élettelen testét (vö. 1Móz 2:7).
A Szentírás
következetes tanítása. Sok becsületes keresztény, aki nem tanulmányozta a Biblia halálról
szóló, teljes tanítását, nem tudja, hogy a halál a feltámadásig tartó alvás.
Feltételezésük szerint különböző igeszakaszok alátámasztják azt az elképzelést,
hogy a léleknek a halál után öntudattal bíró léte van. Ha azonban figyelmesen
tanulmányozzák ezt a kérdést, felismerik a Biblia következetes tanítását, azt,
hogy a halál az öntudat megszűnését okozza.[7]
|