oldal 2 / 2
A
spiritizmus. Ha
a halottak teljesen érzéketlenek, kikkel lépnek érintkezésbe a spiritiszta
médiumok?
Minden becsületes ember
elismeri, hogy e jelenségeknek legalább egy része csalás; de nem mindegyiket
lehet így magyarázni. Nyilvánvaló, hogy valamilyen kapcsolat van a
természetfölötti erők és a spiritizmus között!
1. A spiritizmus eredete. A spiritizmus akkor indult el,
amikor Sátán elmondta első hazugságát Évának: „Bizony, nem haltok meg" (1Móz
3:4). Ez volt a lélek halhatatlanságáról szóló első prédikáció. Ma világszerte
sok vallás akaratlanul is megismétli ezt a tévtant. Isten ítélete azonban így
hangzik: „Amely lélek vétkezik, annak kell meghalnia" (Ez 18:20). Sokan ezt az
isteni ítéletet az ellenkezőjére változtatták, vagyis „a lélek, még ha vétkezik
is, örökké él".
A lélek halhatatlanságát
hirdető téves tanítás vezetett ahhoz a hiedelemhez, hogy a halál öntudatos
állapot. Ahogy láttuk, ezek az állásfoglalások teljesen ellentmondanak annak,
amit a Biblia erről a témáról tanít. Ezek a pogány filozófiából - főleg
Platóntól - kerültek a keresztény hitvallásba a nagy hitehagyás idején (lásd e
könyv 13. fejezetét). Ezek a hiedelmek elterjedtek a kereszténységen belül, és
ma is uralkodó nézetek.
A halottak
öntudatos állapotát hirdető tan sok keresztényt a spiritizmus elfogadására
indít. Ha a halottak élnek, és Isten közelében vannak, miért ne tudnának
szolgáló lelkekként visszatérni a földre? És ha vissza tudnak jönni, miért ne
próbálnánk meg kapcsolatba lépni velük, hogy meghallgassuk tanácsukat és
irányításukat; hogy elkerüljük a szerencsétlenséget; vagy hogy
megvigasztaljanak bánatunkban?
Ezekre az érvekre építve
Sátán és angyalai (Jel 12:4, 9) kapcsolatba lépnek emberekkel, hogy
elfogadtassák velük csalásaikat. Spiritiszta szeánszokon eszközeik által
megszemélyesítenek elhunyt rokonokat és barátokat, színlelt vigaszt és
bizonyosságot hozva az élőknek. Időnként megjövendölnek bekövetkezendő
eseményeket, és beteljesedésük hitelt ad a szavaiknak, s így az általuk
hirdetett veszélyes eretnekségek a hitelesség látszatát keltik, még ha ellent is
mondanak a Bibliának és Isten törvényének. Sátán, miután elmozdította a gonosz
ellen védő korlátokat, akadály nélkül fordíthatja el az embereket Istentől, a
biztos pusztulás útjára terelve őket.
2.
Óvás a spiritizmustól. Nem szükséges, hogy a spiritizmus bárkit is megtévesszen. A Biblia
világosan felfedi, hogy állításai csalások. Amint láttuk, a Biblia elmondja,
hogy a halottak nem tudnak semmit; hogy öntudatlanul fekszenek a sírban.
A Biblia nyomatékosan
megtiltja a halottakkal vagy a szellemvilággal való kapcsolat minden
kísérletét. Azok, akik azt állítják, hogy kapcsolatuk van a halottakkal, mint
ahogy azt a spiritiszta médiumok mondják ma, valójában a „halottidézőkkel"
érintkeznek, akik „ördögi lelkek" (3Móz19:31; vö. 5Móz 18:10-11). Az Úr ezt a tevékenységet
utálatosságnak nevezi, és azoknak. akik ezt gyakorolták, halállal kellett
lakolniuk (3Móz 19:31; 20:27; vö. 5Móz 18:10-11).
Ésaiás jól
jellemezte a spiritizmus balgaságát: „Ha ezt mondják tinéktek: Tudakozzatok a
halottidézőktől és a jövendőmondóktól, akik sipognak és suttognak, hát nem
Istentől tudakozódik a nép? Az élőkért a halottaktól kell-é tudakozódni? A
tanításra és a bizonyságtételre hallgassatok! Ha nem ekként szólnak azok,
akiknek nincs hajnaluk" (Ésa 8:19-20). Csak a Biblia tanításai védik meg a
keresztényt e különben ellenállhatatlan csalások ellen.
3. A spiritizmus megnyilvánulásai. A Biblia egy sor spiritiszta
tevékenységről tesz említést - kezdve a fáraó jövendőmondóitól, a ninivei és
babiloni varázslóktól, csillagjósoktól és bűbájosoktól az izraeli varázslókig
és médiumokig -, és mindet elítéli. Példa erre az endori halottidéző által
tartott szeánsz, a Saul részére végzett szellemidézés, amivel ezt a fejezetet
kezdtük.
A
Szentírás ezt mondja: „Megkérdezé Saul az Urat, de az Úr nem felelt néki sem
álomlátás, sem az Urim, sem a próféták által" (1Sám 28:6). Istennek tehát semmi
köze nem volt ahhoz, ami Endorban történt. Sault becsapta egy démon, aki
megszemélyesítette a halott Sámuelt. A király nem az igazi Sámuelt látta. A
halottidéző egy idős ember alakját látta, míg Saul csak „megismerte" vagy
kikövetkeztette, hogy az csak Sámuel lehet (14. vers).
Ha elhisszük azt, hogy az
a jelenség valóban Sámuel volt, azt is el kell hinnünk, hogy boszorkányok,
varázslók, szellemidézők, bűvészek, spiritiszták vagy halottidézők elő tudják
hívni a halott igazakat, bárhova mentek is halálukkor; és azt is el kell
fogadnunk, hogy az istenfélő Sámuel öntudatos állapotban volt a fölben, mert az
idős ember „a földből" jött fel (13. vers).
Ez a
szeánsz nem reményt adott Saulnak, hanem kétségbe ejtette. Másnap
öngyilkosságot követett el (1Sám 31:4). De az állítólagos Sámuel megjövendölte,
hogy azon a napon Saul és fiai vele lesznek (1Sám 28:19). Ha igazat mondott
volna, arra kellene következtetnünk, hogy a halál után az engedetlen Saul és az
igaz Sámuel egy helyre került. De inkább arra a következtetésre kell jutnunk,
hogy egy gonosz angyal hozta létre e szeánszon történt megtévesztő eseményeket.
4. Az utolsó csalás.
A múltban a
spiritizmus megnyilatkozásai az okkultizmus világára szorítkoztak, de újabban a
spiritizmus „keresztény" megjelenési formát öltött, hogy megtévessze a
keresztény világot. Azt állítva, hogy elfogadta Krisztust és a Bibliát, a
spiritizmus a hívők rendkívül veszélyes ellenségévé vált. Körmönfontan és
megtévesztően dolgozik. A spiritiszták „a Bibliát a meg nem újult szív tetszése
szerint magyarázzák, hogy komoly és létfontosságú igazságát hatástalanítsák.
Azt hirdetik, hogy Isten legfontosabb tulajdonsága a szeretet, de azt gyenge érzelgősséggé
alacsonyítják, és nemigen tesznek különbséget a jó és a rossz között. Azt nem
veszik figyelembe, hogy Isten igazságos; hogy kárhoztatja a bűnt, és azt sem,
hogy szent törvénye mit követel. Az embereket arra tanítják, hogy a
Tízparancsolatot holt írásnak tartsák. A spiritizmus tetszetős, megbabonázó
meséi foglyul ejtik az érzéseket, és az embereket arra ösztönzik, hogy ne
fogadják el a Bibliát hitük alapjaként."[8]
Ezáltal
bizonytalanná lesz, hogy mi a jó, és mi a rossz, és bárki vagy bármilyen helyzet
vagy kultúra az „igazság" zsinórmértékévé válhat. Minden ember istenné válhat,
teljesítve Sátánnak azt az ígéretét, hogy „olyanok lesztek, mint az Isten"
(1Móz 3:5).
Előttünk áll „a
megpróbáltatás ideje", „amely az egész világra eljő, hogy megpróbálja a föld
lakosait" (Jel 3:10). Sátán nemsokára nagy jeleket és csodákat fog létrehozni;
még egy utolsó erőfeszítést tesz a világ megtévesztésére. E mesteri csalásról
szólva János ezt mondta: „Láttam... három tisztátalan lelket... békákhoz
hasonlókat... ördögi lelkek azok, akik jeleket tesznek; akik elmennek a Földnek
és az egész világnak királyaihoz, hogy egybegyűjtsék azokat a mindenható Isten
ama nagy napjának viadalára" (Jel 16:13-14; vö. 13:13-14).
Csak azok
menekülhetnek meg, akiket Isten hatalma megtart, mivel megerősítették
értelmüket a Szentírás igazságával, és csak azt fogadták el egyedüli
tekintélyként. Mindenki más, aki nem részesül ebben a védelemben, áldozatul
esik annak a csalásnak.
Az első és második
halál. A
második halál a meg nem tért bűnösök végső büntetése, akiknek a neve nincs
beírva az élet könyvébe, ami az ezer esztendő végén következik be (lásd a 26.
fejezetet). Ebből a halálból nincs feltámadás. Sátán és a gonoszok
elpusztításával együtt a bűn is megsemmisül, és halál sem lesz többé (1Kor
15:26; Jel 20:14; 21: 8). Krisztus megígérte, hogy „aki győz, annak nem árt a
második halál" (Jel 2:11).
A második
halál szentírási meghatározása alapján hihetjük, hogy az első halál az,ami Ádám
bűne következtében mindenkit elér - kivéve azokat, akik elragadtatnak. Az első
halál „a bűn elkorcsosító hatásaként természetszerűen sújtja az emberiséget."[9]
A feltámadás
A
feltámadás „az élet és személyiség teljességének helyreállítása a halál után".[10] Mivel az emberiség alá van vetve a
halálnak, feltámadásra van szüksége, hogy a sír után újra élhessen. Az Ó- és
Újtestamentumon át Isten hírnökei kifejezték, hogy hisznek a feltámadásban (Jób
14:13-15;19:25-29; Zsolt 49:16; 73:24; Ésa 26:19; 1Kor 15).
A feltámadás bizonyossága
reményt ad arra, hogy túl a jelenlegi világon, amelyben mindenkinek halál a
sorsa, boldogabb jövő vár ránk.
Krisztus
feltámadása. A
halott igazak halhatatlan életre való feltámadása szoros kapcsolatban van
Krisztus feltámadásával, mivel a feltámadt Krisztus az, aki végül feltámasztja
a halottakat (Jn 5:28-29).
1. Fontossága. Mi történt volna, ha Krisztus nem
támadt volna fel? Pál összefoglalja a következményeket: a) Nem volna értelme az
evangélium hirdetésének: „Ha... a Krisztus fel nem támadott, akkor hiábavaló a mi
prédikálásunk" (1Kor 15:14). b) Nem volna bocsánat a bűnökre: „Ha... Krisztus fel
nem támadott... [akkor] még bűneitekben vagytok" (17. vers). c) Nem lenne értelme
Jézusban hinni: „Ha... Krisztus fel nem támadott, hiábavaló a ti hitetek" (17.
vers). d) Nem lenne egyetemes feltámadás: „Ha azért Krisztusról hirdettetik,
hogy a halottak közül feltámadott, mimódon mondják némelyek tiköztetek, hogy
nincsen halottak feltámadása?" (12. vers). e) Nem reménykedhetnénk a síron túli
életben: „Ha... Krisztus fel nem támadott... akik a Krisztusban elaludtak, azok is
elvesztek" (17-18. vers).[11]
2.
Testileg való feltámadás. Az a Krisztus, aki előjött a sírból, ugyanaz a Jézus volt,
aki itt a földön testben élt. Most megdicsőült teste volt, de az is valóságos test
volt. Olyan valóságos volt, hogy senki sem vett észre semmi különbséget (Lk 24:
13-27; Jn 20:14-18).
Jézus tiltakozott az
ellen, hogy valamilyen lélek vagy szellem volna. Ezt mondta tanítványainak:
„Lássátok meg az én kezeimet és lábaimat... tapogassatok meg engem, és lássatok;
mert a léleknek nincs húsa és csontja, amint látjátok, hogy nékem van!" (Lk
24:39). Testi feltámadása valóságának bizonyítására evett is előttük (43.
vers).
3.
Hatása. A
feltámadás erővel töltötte be Krisztus tanítványait. A gyenge és rémült emberek
csoportját bátor apostolokká formálta, akik Urukért bármit képesek megtenni
(Fil 3:10-11; ApCsel 4:33). Ennek eredményeként vállalt missziómunkájuk
megrázta a római birodalmat, és felforgatta a világot (ApCsel 17:6).
„Krisztus feltámadásának
bizonyossága adott célt és erőt az evangélium prédikálásának (vö. Fil 3:10-11).
Péter úgy beszélt ‘Jézus Krisztusnak a halálból való feltámadásáról', mint ami
‘élő reménységet' ébreszt a hívőkben (1Pt 1:3). Az apostolok az ‘ő feltámadásának'
bizonyítására rendelt embereknek tekintették magukat (ApCsel 1:22), és a
Krisztus feltámadásáról szóló tanításukat az Ótestamentum messiási próféciáira
alapozták (ApCsel 2:31). ‘Az Úr Jézus feltámadásának' személy szerinti
tanúiként tudtak ‘nagy erővel' bizonyságot tenni (ApCsel 4: 33). Az apostolok
felkeltették a zsidó vezetők ellenállását, amikor hirdették ‘Jézusban a
halálból való feltámadást'(2. vers). Pál, amikor a Szanhedrin elé idézték,
megmondta, hogy ‘a halottak reménysége miatt' van vád alatt (ApCsel 23:6; vö.
24:21). A rómaiaknak Pál azt írta, hogy Jézus Krisztus ‘megbizonyíttatott
hatalmasan Isten Fiának... a halálból való feltámadása által' (Róm 1:4). A
keresztény a keresztséggel tesz bizonyságot - magyarázta az apostol - a
Krisztus feltámadásában való hitéről (Róm 6:4-5)."[12]
A
két feltámadás. Krisztus
azt tanította, hogy két egyetemes feltámadás lesz: „az élet feltámadása" az
igazaké, és „a kárhozat feltámadása" a gonoszoké (Jn 5:28-29; ApCsel 24:15).
1. Feltámadás az
életre. Azok,
akik az első feltámadáskor támadnak fel, boldogok és szentek (Jel 20:6). Ők nem
fognak az ezer esztendő végén a tűznek tavában meghalni (14. vers). Az életre
és halhatatlanságra történő feltámadás (Jn 5:29; 1Kor 15:52-53) a második
adventkor valósul meg (1Kor 15:22-23; 1Thessz 4:15-18). Azok, akik ebben
részesülnek, többé nem halhatnak meg (Lk 20:36), hanem örökre együtt lesznek
Krisztussal.
Milyen
lesz a feltámadt test? Krisztushoz hasonlóan a feltámadt szenteknek valóságos
testük lesz. És ahogy Krisztus megdicsőült lényként támadt fel, ez történik
majd az igazakkal is. Pál azt mondta, hogy Krisztus „elváltoztatja a mi
nyomorúságos testünket, hogy hasonló legyen az Ő dicsőséges testéhez" (Fil
3:21). A meg nem dicsőült testet „érzéki testnek", a megdicsőült testet „lelki
testnek" nevezi. Az előbbi halandó és romlandó, az utóbbi halhatatlan és
romolhatatlan. A halandóból halhatatlanná változás egy pillanat alatt történik
a feltámadáskor (lásd 1Kor 15:42-54).
2. Feltámadás a
kárhozatra. A
gonoszok a második egyetemes feltámadáskor támadnak fel, ami az ezer esztendő
végén lesz (lásd e könyv 26. fejezetét). Ezt a végítélet és kárhozat követi (Jn
5:29). Ekkor támadnak fel azok, akiknek a neve nincs az élet könyvében, és
„vettetének a tűznek tavába". „Ez a második halál" (Jel 20:15, 14).
Elkerülhették
volna ezt a tragikus véget. A Szentírás félreérthetetlenül elmondja a menekülés
Isten által kínált útját: „Térjetek meg, és forduljatok el minden vétketektől,
hogy romlásotokra ne legyen gonoszságotok. Vessétek el magatoktól minden
vétketeket, amelyekkel vétkeztetek, és szerezzetek magatoknak új szívet és új
lelket! Miért halnátok meg?... Mert nem gyönyörködöm a meghaló halálában, ezt
mondja az Úr Isten. Térjetek meg azért, és éljetek!" (Ez 18:30-32).
Krisztus azt ígéri, hogy
„aki győz, annak nem árt a második halál" (Jel 2:11). Azoknak, akik elfogadják
Jézust és az általa kínált üdvösséget, leírhatatlan örömben lesz részük, amikor
visszajön. Uruk és Megváltójuk társaságában sohasem múló boldogságban fogják
tölteni az örökkévalóságot.
Lábjegyzet
1.
|
|
„Immortality", SDA Encyclopedia, jav. kiad., 621.
oldal.
|
2.
|
|
A századok folyamán számos vallás - evangélikus,
református, anglikán, baptista, kongregacionalista, presbiteriánus, metodista
stb.) - kiváló keresztény egyéniségei magyarázták a feltételes halhatatlanság
bibliai tanítását. A legkiválóbbak között voltak a következők: a XVI.
században - dr. Martin Luther, William Tyndale, John Frith, George Wishart; a
XVII. században - Robert Overton, Samuel Richardson, John Milton, George
Wither, John Jackson, John Canne, John Tillotson érsek, dr. Isaac Barrow; a
XVIII. században - dr. William Coward, Henry Layton, Joseph N. Scott orvos,
dr. Joseph Priestly, Peter Pecard, Francis Blackburn esperes, William
Warburton püspök, Samuel Bourn, dr. William Whiston, dr. John Tot-tie, Henry
Dodwell professzor; a XIX. században - Timothy Kendrick püspök, dr. William
Thomson, dr. Edward White, dr. John Thomas, H. H. Dobney, Richard Whately
érsek, Henry Alford dékán, James Pan-ton Ham, Charles F. Hudson, dr. Robert
W. Dale, Frederick W. Farrar dékán, Herman Olshausen, Canon Henry Constable,
William Gladstone, Joseph Parker, John J. S. Perowne püspök, Sir George G.
Stokes, dr. W. A. Brown, dr. J. Agar Beet. dr. R. F. Weymouth. dr. Lyman
Abbott, dr. Edward Beecher, dr. Emmanuel Petavel-Olliff, dr. Franz Delitzsch,
Charles J. Ellicot püspök, dr. George Dana Boardman, J. H. Pettingell; a XX.
században Canon William, H. M. Hay Aitken, Eric Lewis, dr. William Temple,
dr. Gerardus van der Leeuw, dr. Aubrey R. Vine, dr. Martin J. Heinecken, David R. Davis, dr. Basil F.
C. Atkinson, dr. Emil Brunner, dr. Reinhold Niebuhr, dr. T. A. Kantonen, dr.
D. R. G. Owen. Lásd Question on Doctrine, 571-609. oldal; Froom, The
Conditionalist Faith of Our Fathers (Washington, D. C.; Review and
Herald, 1965, 1966), 1. és 2. kötet
|
3.
|
|
Lásd „Death", SDA Bible Dictionary, jav. kiad.,
277-278. oldal
|
4.
|
|
R. L. Harris, „The Meaning of the Word Sheol as Shown by
Parallels in Poetic Text," Journal of the Evangelical Theological Society;
1961. december, 129-135. oldal; lásd még SDA Bible Commentary,
jav. kiad., 3/999. oldal
|
5.
|
|
Lásd még például SDA Bible Commentary, jav. kiad.,
3/387. oldal
|
6.
|
|
Egyetlen kivétel, amikor a seol jelképesen (lásd Ez
32:21) vagy a hadés egy példázatban szerepel (Lk 16:23). A seol több
mint hatvanszor fordul elő az Ótestamentumban, de sehol sem utal a halál
utáni büntetés helyére. Ez az elképzelés később kapcsolódott a gyehennához
(Mk 9:43-48), és nem a hadéshez. Csak egy kivétel van (Lk 16:23). Lásd
még SDA Bible Commentary, jav. kiad., 3/999. oldal
|
7.
|
|
A következő szakaszokat problematikusnak gondolták a halál
természetéről szóló bibliai tanítás szempontjából. De az alaposabb vizsgálat
azt mutatja, hogy teljes összhangban vannak a Szentírás többi részével.
a) Ráhel halála. Ráhel haláláról a Szentírás azt
mondja, hogy „lelke kiméne" (1Móz 35:18). Ez a kifejezés egyszerűen azt
jelzi, hogy utolsó tudatos pillanataiban és utolsó lélegzetével fiának nevet
adott. Más fordítások így adják vissza: „Amikor már-már elszállt belőle a
lélek, mert haldoklott..." (új prot. ford.); „Amikor élete megszűnőben volt -
meg kellett ugyanis halnia..." (új kat. ford.)
b) Illés és a halott fiú. Amikor Illés imádkozott,
hogy a sareptai özvegy fiának lelke térjen vissza, Isten a fiú feléledésével
válaszolt az imájára (1Kir 17:21-22). Ez volt a test és az életerő egyesülésének
eredménye. Egymástól elkülönítve egyiknek sem volt élete, sem öntudata.
c) Mózes megjelenése a hegyen. Mózes megjelenése a
megdicsőülés hegyén nem bizonyíték arra, hogy léteznek öntudattal bíró
lelkek, vagy hogy az összes igaz halott a mennyben van. Röviddel a
megdicsőülés hegyi esemény előtt Jézus megmondta tanítványainak, hogy közülük
egyesek nem halnak meg addig, míg meg nem látják az ember Fiát eljönni
országában. Péternek, Jakabnak és Jánosnak beteljesedett ez az ígéret (Mt
16:28; 17:3).
Krisztus a hegyen „makettben" megmutatta Isten dicső
országát. Krisztus, a dicsőség Királya, ott volt Mózessel és Illéssel. Ők
képviselték a mennyek országának kétféle polgárát. Mózes a halott igazakat
képviselte, akik a második adventkor feltámadnak a sírból, Illés pedig az élő
igazakat, akik elragadtatnak a Mennybe, anélkül, hogy meghaltak volna (2Kir
2:11).
Júdás bizonyítja, hogy Mózes külön feltámadásban
részesült. Mózes feltámadása és eltemetése után (5Móz 34:5-6) vita támadt
Mihály és az ördög között Mózes testéért (Júd 9). Mózesnek a hegyen
valómegjelenéséből következtethető, hogy az ördög elvesztette a csatát, és
Mózes feltámadt sírjából. Ő volt az első, akiről Krisztus feltámasztó
hatalmának bizonyítékaként név szerint tudunk. Ez az esemény nem szolgál bizonyítékul
a lélek halhatatlanságának tana mellett. Inkább a test feltámadásának tanát
támasztja alá.
d) A gazdag és Lázár példázata. Annak a történetnek
a felhasználásával, amelyet Krisztus a gazdag emberről és Lázárról mondott,
azt tanítják, hogy a halottak öntudatos állapotban vannak (Lk 16:19-31).
Sajnos azok, akik ezt így magyarázzák, nem veszik tudomásul, hogy ez
példázat, aminek nem lehet minden részletét szó szerint venni. A példázatban
a halottak testük részeivel - mint szemükkel, nyelvükkel és ujjaikkal -
együtt kapják meg jutalmukat, illetve büntetésüket; az igazak Ábrahám kebelén
lesznek, és a menny és a pokol hallótávolságon belül van egymástól; mindkét
osztály halálakor kapja meg jutalmát, illetve büntetését - ellentétben
Krisztus tanításával, amely szerint ez a második adventkor történik meg (Mt
25:311; Jel 22:12).
De ez a történet példázat - Krisztus kedvelt tanítási
módszere. Minden példázat célja bizonyos lecke megtanítása, és amit Jézus itt
meg akart tanítani, annak nem volt semmi köze a halottak állapotához. Ennek a
példázatnak az a tanulsága, hogy fontos az Isten Igéje szerint való élet.
Jézus megmutatta, hogy a gazdag ember belefeledkezett az anyagi dolgokba, és
nem törődött az ínséget szenvedőkkel. Örök sorsunk a jelen életben dől el, és
nincs második próbaidő. A Szentírás a megtéréshez és üdvösséghez vezető
kalauz, és ha nem figyelünk Isten Igéjének intéseire, nincs más, ami
érinthetné lelkünket. Krisztus ezekkel a szavakkal fejezte be a példázatot:
„Ha Mózesre és a prófétákra nem hallgatnak, az sem győzi meg őket, ha valaki
a halottak közül feltámad" (Lk 16:31).
Krisztus csupán felhasznált egyes fogalmakat egy jól
ismert zsidó történetből, amelyben a halottak társalognak egymással. (Az
Ábrahám kebele és a hadés nagyon hasonló fogalom volt a zsidó hagyományban.
Lásd „Discourse to the Greeks Concerning Hades", Josephus' Complete
Works, William Whiston fordításában [Grand Rapids; Kregel, 1960], 637.
oldal). Találunk a Bibliában olyan példázatot, amelyben a fák beszélgetnek
(Bír 9:7-15; vö. 2Kir 14:9). Senki sem próbálná ezzel a példázattal
bizonyítani, hogy a fák tudnak beszélni. Tehát ne értelmezzük Krisztus
példázatát úgy, hogy ellentmondjon annak a sokszorosan bizonyított szentírási
igazságnak és Krisztus személyes tanításának, amely szerint a halál alvás.
e) Krisztus ígérete a latornak. Krisztus a
kereszten ezt ígérte a latornak: „Bizony mondom néked: ma velem leszel a
Paradicsomban" (Lk 23:43). A Paradicsom nyilvánvalóan azonos a mennyel (2Kor
12:4; Jel 2:7). Ahogy a fordításban megjelenő szöveg mondja, Krisztus a
Mennybe megy azon a pénteken, hogy Istennél legyen, és ezek szerint a lator
is. De a feltámadás hajnalán Krisztus maga mondta a lába elé boruló Máriának:
„Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én Atyámhoz; hanem menj az én
atyámfiaihoz, és mondd nékik: Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és
az én Istenemhez és a ti Istenetekhez" (Jn 20:17). Az angyal szavai jelzik,
hogy Krisztus a hét végén a sírban volt. „Jertek, lássátok a helyet, ahol
feküdt vala az Úr" (Mt 28:6).
Ellentmondott-e Krisztus önmagának? Egyáltalán nem. E
szöveg értelmezését megoldják az írásjelek. A Biblia korábbi kézirataiban nem
voltak vesszők, kettőspontok vagy a szavak között szóközök. Az írásjelek
beiktatása és a szavak szétválasztása alaposan megváltoztathatja a szöveg
értelmét. A Biblia fordítói a legjobb megítélésük szerint helyezték el az
írásjeleket, de munkájuk nem ihletett.
Ha a fordítók, akik általában nagyszerű munkát végeztek,
Lukács 23:43-ban a vesszőt nem a „ma" szó elé, hanem utána tették volna, ez a
szöveg nem mondana ellent a halálról szóló többi bibliai tanításnak. Krisztus
szavai helyesen értelmezve ezt jelentik: „Bizony mondom néked ma (ezen a
napon, amikor bűnözőként meghalok), velem leszel a paradicsomban." Jézus a
bibliai tanítással összhangban biztosította a latort, hogy vele lesz a
Paradicsomban, amely ígéret az igazak feltámadása után, Krisztus második
adventjekor fog beteljesedni.
f) Elköltözni és Krisztussal lenni. „Nekem az élet
Krisztus, és a meghalás nyereség" - mondta Pál. „Mert szorongattatom e kettő
között, kívánván elköltözni és Krisztussal lenni; mert ez sokkal inkább jobb"
(Fil 1:21, 23). Vajon Pál azt gondolta, hogy a mennybe jut azonnal, amikor
meghal?
Pál sokat írt a Krisztussal való együttlétről. Egyik
levélben írt azokról, „akik elaludtak Jézus által". A második adventkor -
mondta - feltámadnak a halott igazak, és az élő igazakkal együtt
elragadtatnak „az Úr elébe a levegőbe; és ekképpen mindenkor az Úrral
leszünk" (1Thessz 4:14, 17).
Ezzel a háttérrel látjuk, hogy a filippibeliekhez írt
levelében nem ad részletes magyarázatot arról, mi történik, amikor valaki
meghal. Csak kifejezést ad annak, hogy vágyik elhagyni ezt a jelenlegi
nyugtalan létet, és Krisztussal lenni, de semmit nem mond a halál és
feltámadás közötti időről. Reménysége arra az ígéretre összpontosít, amely
szerint az örökkévalóságon át együtt lesz Jézussal. A halottaknak nem hosszú
az az idő, ami eltelik attól kezdve, hogy a halál lezárta a szemüket, addig,
amíg a feltámadáskor újra kinyitják. Mivel a halál öntudatlan alvás, ezért a
halottak nem értékelik az idő múlását, nekik úgy tűnik, hogy a feltámadás
hajnala a haláluk utáni pillanatban jön el. A hívőnek a halál nyereség; nincs
több kísértés, megpróbáltatás és bánat. A feltámadás pedig a dicső
halhatatlanság ajándéka.
|
8.
|
|
White:A nagy küzdelem, 496. oldal.
|
9.
|
|
„Death",SDA Bible Dictionary, jav. kiad., 278.
oldal; vö. Questions on Doctrine, 524. oldal.
|
10.
|
|
„Resurrection", SDA Bible Dictionary, jav. kiad.,
935. oldal.
|
11.
|
|
Questions on Doctrine, 67-68. oldal.
|
12.
|
|
„Resurrection",SDA Bible Dictionary, jav. kiad.,
936. oldal.
|
|