oldal 1 / 2
A
millennium Krisztusnak és az Ő szentjeinek az első és második feltámadás
közötti ezeréves mennyei uralma. Ez idő alatt a bűnös halottak elítéltetnek, a
föld pusztaság lesz, élő emberi lakosok nélkül, de azt Sátán és angyalai
birtokolják. Az ezer év végén Krisztus az Ő szentjeivel és a szent várossal
leszáll a mennyből a földre. Ekkor feltámadnak a gonosz halottak és Sátánnal és
angyalaival körülveszik a várost, de Isten tüzet bocsát le, ami megemészti
őket, és megtisztítja a földet. Így a világegyetem örökre megszabadul a bűntől
és a bűnösöktől. (Jel 20; 1Kor 6:2-3; Jer 4:23-26; Jel 21:1-5;
Mal 4:1; Ez 28:18-19)
A történelem folyamán
mindig voltak olyan emberek, akik kihasználva mások irtózását a pokoltól,
megpróbálták rávenni őket Isten imádására. De milyen volt az általuk bemutatott
Isten?
Hogyan semmisíti meg végül Isten a gonoszságot? Mi történik
Sátánnal? Miért nem jelenik meg a bűn soha többé? Hogyan lehet az igazságos
Isten szerető Isten is?
Események a millennium kezdetén
A
millennium - a Jelenések könyve 20. fejezetében említett ezeréves időszak -
alatt Sátánnak már nem lesz befolyása a földön, Krisztus fog uralkodni
szentjeivel (Jel 20:1-4).
A második advent. A Jelenések 19. és 20. fejezete
összetartozik; nincs szünet ekét fejezet között. Jézus eljövetelének leírása
(Jel 19:11-21) után közvetlenül a millennium ábrázolása következik. Ebből a
sorrendből kitűnik, hogy a millennium akkor kezdődik, amikor Krisztus
visszajön.
A
Jelenések könyve bemutatja azt a három hatalmat, amely közvetlenül a második
advent előtt a sárkány, fenevad és hamis próféta képében (Jel 16:13)
összegyűjti a világ népeit a Krisztus műve és népe elleni harcra. Amikor „a
fenevad és a Föld királyai és az ő seregeik" egybegyűlnek, hogy harcot
indítsanak Krisztus ellen visszatérése idején, a fenevad és a hamis próféta
elpusztul (Jel 19:19-20). Ami a Jelenések 20-ban, a millenniumról szóló
fejezetben bekövetkezik, az az ördögi trió harmadik tagjára, a sárkányra
vonatkozik. A sárkány fogságba esik, feneketlen mélységbe vetik, ahol 1000
esztendeig marad.[1]
Amint e
könyv 25. fejezetében láttuk, Krisztus második adventjével egy időben, amikor e
világ országai elpusztulnak, Isten felállítja dicsőségének országát, azt az
országot, amely örökre megmarad (Dán 2:44). Népe ekkor kezdi el uralkodását.
Az első feltámadás. A második adventkor lesz az első
feltámadás. Az igazak, a boldogok és szentek feltámadnak, akiken „nincs hatalma
a második halálnak; hanem lesznek az Istennek és a Krisztusnak papjai, és
uralkodnak vele ezer esztendeig" (Jel 20:6; lásd e könyv 25. fejezetét).
Az
igazak a mennybe jutnak. Az igaz halottak feltámadásuk után az élő szentekkel együtt
elragadtatnak „az Úr elébe a levegőbe" (1Thessz 4:17). Ekkor Krisztus teljesíti
ígéretét, amelyet közvetlenül e világ elhagyása előtt tett: „Elmegyek, hogy helyet
készítsek néktek. És ha majd elmegyek, és helyet készítek néktek, ismét
eljövök, és magamhoz veszlek titeket; hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek"
(Jn 14:2-3). Jézus úgy jellemezte azt a helyet, ahova elviszi követőit, hogy
„az én Atyámnak háza", ahol „sok lakóhely van" (Jn 14:2). Jézus itt az új
Jeruzsálemre utal, amely csak a millennium végén jön el erre a földre. A
második adventkor az igazak célállomása - amikor találkoznak az Úrral a
levegőben - a menny, nem a föld, amelyet épp hogy elhagytak.[2] Krisztus ekkor még nem állítja fel
dicsőségének országát a földön. Ez majd a millennium végén lesz.
Krisztus ellenségei
elpusztulnak. Krisztus
összehasonlította visszatérését az özönvíz eseményeivel, és azzal, ami Sodorna
és Gomora pusztulásakor történt (Mt 24: 37-39; Lk 17:28-30). Hasonlata két
dologra hívja fel a figyelmet: először, hogy a pusztulás váratlanul érte a
gonoszokat; másodszor, hogy ami történt, az pusztulás volt - az özönvíz
„mindnyájukat elragadá" (Mt24:39). A Sodomára hulló tűz és kénkő „mindenkit
elvesztett" (Lk 17:29; lásd még Mt 13:38-40). A második adventkor Krisztus
fehér lovon alászáll a seregei élén. Az Ő neve: „királyoknak Királya és uraknak
Ura", és megöli a világ lázadó népeit. Miután a fenevad és a hamis próféta
elpusztul, Sátán „többi" követője meghal, nem lesznek túlélők, mert
„megöletének a lovonülőnek kardjával, amely az Ő szájából jő vala ki; és a
madarak mind megelégedének azoknak húsával" (Jel 19:21).[3]
A
Szentírás e jelenet ábrázolásakor ezt mondja: „Az Úr kijő helyéről, hogy
meglátogassa a föld lakóinak álnokságát, s felmutatja a föld a vért, és el nem fedi
megöletteit többé!" (Ésa 26:21).
A Föld elhagyatott
lesz. Mivel az
igazak az Úrral a mennybe szállnak, a gonoszok pedig elpusztulnak az Ő
megjelenésekor, a földet egy ideig nem lakják emberek. A Szentírás utal ilyen
helyzetre. Jeremiás ezt mondta: „Nézek a földre, de ímé kietlen és puszta; és
az égre, de nincsen világossága! Nézek a hegyekre is, ímé, reszketnek; és a
halmokra, de mind ingadoznak! Nézek, és ímé, egy ember sincsen" (Jer 4:23-25).
Jeremiás az 1Móz 1:2-ben található „kietlen és puszta" meghatározást használja,
ami azt jelzi, hogy a föld olyan rendezetlenné lesz, mint amilyen a teremtés
kezdetekor volt.
Sátán
megkötöztetik. Az
ekkor történő eseményeket az Izrael szentélyszolgálatának engesztelő napi
bűnbak-szertartása vetítette előre. Az engesztelés napján a főpap az Úr
bakjának engesztelő vérével megtisztította a templomot. Csak akkor kezdődött az
Azázelt, a Sátánt jelképező bakra vonatkozó szertartás, amikor a pap már az
engesztelést teljesen elvégezte (lásd a 23. fejezetet). Két kezét a bak fejére
téve, a főpap megvallotta „Izráel fiainak minden hamisságát és minden vétkét,
mindenféle bűnét... azokat a baknak fejére" rakva(3Móz 16:21). És a bűnbakot
kiküldték a pusztába, „kietlen földre" (3Móz 16:22).
Krisztus a mennyei
templomban engesztelő áldozatának áldásaival hasonlóképpen szolgál népének;
visszatértekor megváltja őket, és örök életet ad nekik. Amikor ezt a munkát, a
megváltás munkáját és a menynyei templom megtisztítását befejezi, népének
bűneit Sátánra, a bűn szerzőjére és felbujtójára helyezi. Az egyáltalán nem
mondható, hogy Sátán engesztelést szerez a hívők bűneiért - Krisztus ezt
teljesen elvégezte. De Sátán viseli a felelősséget minden olyan bűnért, amelyre
rávette azokat,akik üdvözülni fognak. És amint „az arra való ember" kivezette a
bűnbakot egy lakatlan vidékre, Isten úgy fogja kiűzni Sátánt az elhagyott és
lakatlan földre (lásd e könyv 23. fejezetét).[4]
János
látomása a millenniumról szemléletesen ábrázolja Sátán száműzetését. Látta,
hogy az ezer esztendő kezdetén egy angyal „megfogá a sárkányt, azt a régi
kígyót, aki az ördög és Sátán", és bezárta „a mélységbe" (Jel 20:2-3). Ez
jelképesen tükrözi Sátán üldöző és megtévesztő tevékenységének átmeneti végét,
„hogy többé el ne hitesse a népeket, míg betelik az ezer esztendő" (Jel 20:3).
A János által használt
„mélység" (görögül abüssos) kifejezés találóan ábrázolja a föld akkori
állapotát.[5] A Krisztus eljövetelét közvetlenül
megelőző csapásoktól viharvert (Jel 16:18-21) és a gonoszok testével borított
föld a teljes pusztulás színhelye.
E föld börtönébe zárt Sátánt „megkötözi" a körülmények
bilincse. Mivel a Földön egy élő ember sincs, Sátán senkit sem kísérthet, sem
nem üldözhet. Olyan értelemben van megkötözve, hogy nincs semmi tennivalója.
Események a millennium alatt
Krisztus
a megváltottakkal a mennyben. A második adventkor Krisztus a mennybe viszi követőit,
azokra a lakóhelyekre, amelyeket elkészített nekik az új Jeruzsálemben. Mint
Mózes és az izraeliták, a megváltottak is hálatelt szívvel éneklik a szabadulás
énekét - „Mózesnek, Isten szolgájának énekét, és a Báránynak énekét, ezt
mondván: Nagyok és csodálatosak a te dolgaid,mindenható Úr Isten; igazak és
igazságosak a te útjaid, óh, szentek Királya!" Jel 15:3).
A szentek uralkodnak
Krisztussal. Krisztus
a millenniumkor teljesíti azt az ígéretét, hogy a győzteseknek „hatalmat ad... a
pogányokon" (Jel 2:26). Dániel látta, hogy Krisztus ellenségeinek elpusztítása
után „az ország... és a hatalom és az egész ég alatt levő országok nagysága
átadatik a magasságos egek szemei népének" (Dán 7:27). Akiket Krisztus
feltámaszt az első feltámadáskor, azok uralkodni fognak vele ezer esztendeig
(Jel 20:4).
De milyen
értelemben mondható, hogy a szentek uralkodnak, ha ők a mennyben vannak, és a
gonoszok mind meghaltak? Uralkodásuk Krisztus kormányzásának egy fontos
szakaszában való részvételt jelent.[6]
A
gonoszok megítélése. János látta, hogy a millennium alatt a szentek ítélkezésben vesznek
részt; látott „királyi székeket, és leülének azokra, és adaték nékik
ítélettétel" (Jel 20:4). Ez Sátán és angyalai megítélésének ideje, amit a
Szentírás megemlít (2Pt 2:4; Júd 6). Ekkor valósul meg Pálnak az a kijelentése,
hogy a szentek megítélik a világot, sőt még az angyalokat is (1Kor 6:2-3).[7]
A
millenniumi ítélet nem azt határozza meg, ki üdvözül, és ki kárhozik el. Ezt a
második advent előtt Isten dönti el. Akik nem támadtak fel, vagy nem változtak
el, azok örökre elvesznek. Az az ítélet, amelyben az igazak is részt vesznek, arra
szolgál, hogy választ adjon az igazaknak minden kérdésre, amely a gonoszok
elvesztével kapcsolatban felmerülhet. Isten azt akarja, hogy vezetésében
teljesen bízzon mindenki, akiknek örök életet adott, ezért bepillantást ad
nekik kegyelme és igazságossága dolgaiba.
Képzeld el, hogy a
mennyben vagy, és nem találod ott egyik kedves hozzátartozódat, akinek
ottlétére biztosan számítottál. Emiatt talán megkérdőjelezed Isten
igazságosságát. Pontosan ilyen kétely volt az, amely elindította a bűn
történelmét. Hogy ne legyen többé ilyen kételyre alkalom - és hogy soha többé
ne támadjon fel a bűn -, a millenniumi ítéletnek ebben a szakaszában Isten
minden kérdést megválaszol.
A jó és
rossz közötti küzdelemnek ebben a részében a megváltottak döntő szerepet
játszanak. „Tanúsítják, hogy Isten milyen szeretettel és türelmesen viselte az
elveszett bűnösök gondját, és ez az örökkévalóságra kielégítő válasz a részükre.
Látják, hogy a bűnösök milyen meggondolatlanul és makacsul elutasították és
elvetették Isten szeretetét. Megtudják, hogy a még látszólag kevésbé bűnösök is
titokban ápolt csúnya önzésük miatt nem fogadták el Uruk és Megváltójuk
értékrendjét."[8]
Sátán gondolkodási
ideje. A
millennium alatt Sátán nagy szenvedést él át. Mivel angyalaival ehhez az
elhagyott földhöz van kötve, nem végezheti többé azt a megtévesztő munkát, ami
korábban állandóan elfoglalta az idejét. Kénytelen az Isten és törvénye elleni lázadásának
következményeit szemlélni, és elgondolkodni azon a szerepen, amelyet a jó és
gonosz közötti küzdelemben játszott. Csak félelemmel várhatja azt a szörnyű
büntetést, amit az általa okozott sok rossz miatt el kell szenvednie.
|