oldal 1 / 2
Az
Újföldön, ahol igazság lakozik, Isten örök otthont, az örök élethez tökéletes
környezetet, szeretetet és örömöt, valamint az Ő jelenlétében való tanulást
biztosít a megváltottaknak. Isten népével akar lakni, itt nincs szenvedés és
halál. A nagy küzdelemnek vége van és nem lesz többé bűn. Minden dolog, élő és
élettelen együttesen hirdeti, hogy Isten a szeretet; és Ő mindörökké uralkodik.
Ámen. (2Pt 3:13; Ésa 35; 65:17-25; Mt 5:5; Jel 21:1-7; 11:15;
22:1-5)
Egy fiú, miután túlélte a
halálos veszedelmet, megkönnyebbülten mondta: „Az én otthonom a mennyben van,
de nincs honvágyam." Hozzá hasonlóan, sokan a halál közelségében a mennyet „a
más helynél" kívánatosabbnak tartják, de egy pillanat múlva győz a megfogható
élethez - az itt és mosthoz - való ösztönös ragaszkodás. Ez az érzés akkor
volna igazolható, ha a valóságnak megfelelnének azok a nézetek, amelyeket sokan
a halál utáni életről vallanak. De a szentírási leírások és utalások szerint az
az élet, amelyet Isten készít a megváltottaknak, annyira felülmúlja mostani
életünket, hogy kevesen tétováznának, feladják-e ezt a világot az újért.
Az új Föld jellemzése
Kézzelfogható
valóság. A
Biblia első két fejezete elmondja, hogy Isten tökéletes világot teremtett az
emberiség otthonául. A Biblia utolsó két fejezete hasonlóképpen arról beszél,
hogy Isten tökéletes világot teremt az emberiség részére - de ez újjáteremtés,
a föld helyreállítása a bűn okozta romlásból.
A Biblia újra és újra
kijelenti, hogy a megváltottaknak ez az örök otthona valóságos hely lesz,
amelyet valóságos testű és agyú emberek látnak, hallanak, érintenek, ízlelnek,
szagolnak, megmérnek, ábrázolnak, és teljes mértékben tapasztalnak. Isten az új
földön fogja elhelyezni ezt a valóságos mennyet.
2Péter 3.
fejezete tömören foglalja össze e fogalom szentírási hátterét. Péter az özönvíz
előtti világról, mint „az akkori világról" beszél, amelyet a víz elpusztított.
A második világ „a mostani... föld"; az a világ, amely tűz által megtisztul, hogy
utat nyisson a harmadik világnak, az új földnek, amelyben „igazság lakozik"
(6-7, 13. vers).[1] A „harmadik világ" ugyanolyan
valóságos lesz, mint az első kettő.
Folytonosság és
különbözés. Az
„új föld" kifejezés mind a folytonosságot, mind a jelenlegi földtől való
különbözést kifejezi.[2] Péter és János látomásban látta a
tűz által minden szennytől megtisztított, majd helyreállított régi földet (2Pt
3:10-13; Jel 21:1).[3] Tehát az új föld mindenekelőtt ez
a föld, és nem valamilyen idegen hely. Megújítva bár, mégis ismerős, ismert
ott-hon marad. És jó, hogy ez így van! De új olyan értelemben, hogy Isten
eltávolít a földről minden, bűn okozta szennyet.
Az új Jeruzsálem
Az új
Jeruzsálem ennek az új földnek a fővárosa. Jeruzsálem héber jelentése „a
béke városa". A földi Jeruzsálem ritkán felelt meg ennek a névnek, de az új
Jeruzsálem pontosan ezt fogja tükrözni.
Összekötő kapocs. Bizonyos értelemben a város
összekapcsolja a mennyet és az új földet. A menny elsősorban „eget" jelent. A
Szentírás ezen a szón (1) a légköri eget (1Móz 1:20), (2) a csillagos eget
(1Móz 1:14-17) és a „harmadik" eget - a Paradicsom helyét - (2Kor 12:2-4) érti.
Ebben az összefüggésben a „menny" rokon értelmű lett a Paradicsommal, azzal a
hellyel, ahol Isten trónja és lakóhelye van. Tágabb értelemben a Szentírás
Isten birodalmát és uralmát, valamint az Ő uralkodását elfogadni kész embereket
„a mennyek országának" nevezi.
Isten
minden várakozást meghaladóan válaszol a „Mi Atyánk" kezdetű imában elmondott -
„Jöjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a
földön is" kérésre, amikor az új Jeruzsálemet elhelyezi a Föld bolygón (Jel
21:1-2). Ő nemcsak megújítja a földet, de meg is dicsőíti. Felülmúlva a bukás
előtti állapotát, a világegyetem fővárosává lesz.
Fizikai jellemzés. János látomásba illő kifejezésekkel
rajzolja meg az új Jeruzsálem szépségét; a város olyan, „mint egy férje számára
felékesített menyasszony" (Jel 21:2). A város fizikai tulajdonságainak
leírásával valóságos voltát ábrázolja.
1.
Világossága. Az
első jellegzetesség, amit János észrevett, amint nézte a „menyasszonyt, a
Bárány feleségét", a „világossága" volt (Jel 21:9,11). Isten dicsősége
világítja meg a várost, fölöslegessé téve a nap és a hold fényét (Jel 21:23-24).
Semmilyen sötét sikátor nem csúfítja el az új Jeruzsálemet, mert falai és utcái
áttetszők, és „éjszaka... ott nem lesz" (Jel 21:25). „Nem lesz szükségük
szövétnekre és napvilágra; mert az Úr Isten világosítja meg őket." (Jel 22:5)
2. Felépítése. Isten csak a legértékesebb
anyagokat használta a város építéséhez. A fa-la jáspisból, „kristálytiszta...
kőből" van (Jel 21:11, 18). Az alapokat tizenkét különböző drágakő díszíti:
jáspis, zafír, kalcedon, smaragd, szárdonix, sárdius, krizolit, berill, topáz,
krizopráz, jácint, ametiszt (Jel 21:19-20).
Ezek a
drágakövek azonban nem a fő építőanyagok. Mert a város legnagyobb részét -
épületeit és utcáit - aranyból készítette Isten (Jel 21:18, 21), olyan
bőségesen használva ezt az értékes fémet, ahogy az emberek ma a betont
használják. Ez az arany bármilyen ma ismert aranynál finomabb, mert János
„tiszta üveghez hasonló" aranynak nevezi (Jel 21:18).
A városba tizenkét kapun
lehet belépni. Minden egyes kapu egy-egy gyöngyből készült. „A gyöngy a
szenvedés gyümölcse, egy pici izgató anyag csúszik be az osztriga kagylójába,
és ahogy a kis teremtés szenved, az izgató anyagot csillogó drágakővé alakítja
át. A kapuk gyöngyből vannak. Bemeneteledről, az én bemenetelemről Isten saját
végtelen szenvedése árán gondoskodott, amikor Krisztusban mindent megbékített
önmagával."[4]
Ugyanolyan
fontos ma a város felépítéséhez használt anyagok felsorolása, mint az a tény,
hogy az angyal, aki megmutatta Jánosnak a várost, megmérte a falait. Hogy
megmérhető volt, hogy van magassága, hosszúsága és szélessége, azt tudatja a
modern, adatokhoz igazodó emberrel, hogy a város valóságos hely.
3. Táplálék- és vízellátása.
Isten
trónjától, amely a város központjában van, folyik „az élet vizének tiszta
folyója" (Jel 22:1).És mint egy sok törzsű indiai fügefa, az élet fája nő „a
folyóvízen innen és túl". Tizenkét gyümölcse tartalmazza azokat a létfontosságú
elemeket, az öregedés, kimerültség és fáradtság ellenszereit, amelyeket az
emberiség azóta nélkülöz, amióta Ádámnak és Évának el kellett hagynia Édent
(Jel 22:2; 1Móz 3:22). Akik ennek a fának a gyümölcsét eszik, azoknak nincs
szükségük éjszakai pihenésre (vö. Jel 21:25), mert az új földön soha nem
éreznek fáradtságot.
Örök otthonunk
A Biblia
világossá teszi, hogy végül az üdvözültek örökölni fogják ezt a földet (Mt 5:5;
Zsolt 37:9, 29; 115:16). Jézus megígérte, hogy követőinek „helyet készít" Atyja
házában (Jn 14:1-3). Ahogy már említettük, a Szentírás szerint az Atya trónja
és mennyei székhelye az új Jeruzsálemben lesz, amely leszáll erre a földre (Jel
21:2-3; 5).
Városi otthonok. Az új Jeruzsálem az a város,
amelyet Ábrahám várt (Zsid 11:10). E hatalmas városon belül készít Krisztus
„lakóhelyet" (Jn 14:2), valódi otthonokat.
Vidéki
otthonok. De a
megváltottak nem lesznek az új Jeruzsálem falai közé zárva. Ők öröklik a
földet. Városi otthonukból a megváltottak kimennek vidékre, hogy megtervezzék
és felépítsék megálmodott otthonukat; hogy növényeket termeljenek; hogy arassák
és egyék azok termését (Ésa 65:21).
Otthon Istennel és
Krisztussal. Az
új földön Jézusnak a tanítványaihoz intézett ígérete mindörökre beteljesedik:
„...Hogy ahol én vagyok, ti is ott legyetek" (Jn 14:3). Krisztus testet öltésének
célja: „velünk az Isten" - végül megvalósul. „Ímé, az Isten sátora az
emberekkel van, és velük lakozik, és azok az ő népe lesznek, és maga az Isten
lesz velük, az ő Istenük." (Jel 21:3) Itt az üdvözülteknek az lesz a
kiváltságuk, hogy az Atya és a Fiú jelenlétében - az Ő társaságukban -
élhetnek.
Élet az új földön
Milyen
lesz az élet az új Földön?
Uralkodás Istennel
és Krisztussal. Isten
bevonja a megváltottakat országának ügyeibe. „Isten és a Bárány trónusa lesz
benne (a városban): szolgái imádják őt... és uralkodnak örökkön-örökké" (Jel
22:3-5 - új prot. ford.; vö. 5:10).
Nem
tudjuk, mire terjed ki az uralmuk. De feltehetően a megváltottak egyik fontos
feladatukként mint Krisztus követei fognak szolgálni a világegyetemben,
bizonyságot téve Isten szeretetének megtapasztalásáról. Legnagyobb örömük Isten
dicsőítése lesz.
Fizikai
tevékenységek az új földön. Az új földön az élet a legigényesebbek érdeklődését is
leköti majd az örökkévalóságon át. Egy pillantás a megváltottak által végezhető
tevékenység-kínálatra, fokozza a menny utáni vágyunkat, pedig még el sem
kezdődött a lehetőségek felsorolása.
Ismerjük a
szentírási ígéreteket, hogy a megváltottak „házakat építenek, és bennük lakoznak"
(Ésa 65:21). Az építkezés tervezéssel, szerkesztéssel, berendezéssel jár, és az
átalakítás és átépítés lehetőségével. A „lakoznak" szóból a mindennapi élet
sokszínű tevékenységére következtethetünk.
Az egész új földön való
lét fontos célja helyreállítani azt, ami Isten eredeti teremtési terve volt.
Édenben Isten kertet adott az első emberpárnak, „hogy művelje és őrizze azt"
(1Móz 2:15). Ha az új földön - ahogy Ésaiás mondta - szőlőket plántálnak,
bizonyosan gyümölcsösöket és gabonamezőket is. Ha - ahogy a Jelenések könyve
jelzi - hárfákon játszanak, miért ne játszanának trombitán és más hangszereken
is? Isten volt az, aki az emberiségbe plántálta az alkotás vágyát, és a
korlátlan lehetőségek világába helyezte őket (2Móz 1:28-31).
Társadalmi
élet az új földön. Meg fogjuk látni, hogy az örökkévalóságban örömünket nagy részben az
egymással való kapcsolatunk jelenti.
1. A barátok és a család. Megismerjük-e barátainkat és
rokonainkat, miután megdicsőültünk, és Jézus képmására átváltoztunk? Krisztust
a feltámadása után a tanítványai minden nehézség nélkül felismerték. Mária
felismerte a hangját (Jn 20:11-16), Tamás a fizikai megjelenését (Jn 20:
27-28), az emmausi tanítványok pedig a szokásait (Lk 24:30-31, 35). Ábrahám,
Izsák és Jákób a mennyek országában is viselni fogja nevét és személyiségét (Mt
8:11). Feltehetően az új földön is fenntartjuk kapcsolatainkat azokkal, akiket
most ismerünk és szeretünk.
Valójában
az ottani kapcsolataink azok - és nemcsak a családunkkal és jelenlegi
barátainkkal -, amelyek miatt a menny a mi reménységünk. A sok anyagi ajándék
„eltörpül majd az Istennel, az Atyával, a Megváltóval, a Szentlélekkel, az
angyalokkal, valamint minden nép, törzs, nyelv és nemzet szentjeivel, saját
családunkkal való örök értékű kapcsolatokkal összehasonlítva..." „Nem lesz többé
meghiúsult élet, széthullott család, megromlott kapcsolat. Mindenki ép és
egészséges lesz. A testi és szellemi összetartozás teszi a mennyet és az
örökkévalóságot a tökéletes beteljesüléssé."[5]
„A
szeretet és a rokonszenv, amelyet Isten plántált a lélekbe, a legszebb és
legigazabb kifejezésre jut. A bűntelen kapcsolat a szent lényekkel, a
harmonikus együttlét a szent angyalokkal és minden kor hűségeseivel... - mind
hozzájárul a megváltottak boldogságához."[6]
2.
Házasság?
Krisztus néhány kortársa megemlítette a többszörösen megözvegyült asszony
esetét, akinek összesen hét férje volt. Megkérdezték Jézust, kinek a felesége
lesz ez az asszony a feltámadás után. Nem sok fantázia kell ahhoz, hogy
elképzeljük, milyen végtelen bonyodalom származna abból, ha az e földön kötött
házasságok megismétlődnének a mennyben. Krisztus válasza mennyei bölcsességről
tesz bizonyságot: „A feltámadáskor sem nem házasodnak, sem férjhez nem mennek,
hanem olyanok lesznek, mint az Isten angyalai a mennyben" (Mt 22:29-30).
Vajon a megváltottak
nélkülözni fogják akkor a házassággal most járó ajándékokat? A megváltottak az
új földön nem lesznek megfosztva semmi jótól! Isten azt ígérte, hogy
„nem vonja meg a jót azoktól, akik ártatlanul élnek" (Zsolt 84:12). Ha ez igaz
ebben az életben, mennyivel inkább igaz lesz az eljövendőben.
A házasság
lényege a szeretet. A szeretet kifejezéséből öröm fakad. A Szentírás ezt
mondja: „az Isten szeretet", és „teljes öröm van tenálad; a te jobbodon
gyönyörűség van örökké" (1Jn 4:8; Zsolt 16:11). Az új földön senki sem lesz
hiányában sem a szeretetnek, sem az örömnek vagy gyönyörűségnek. Senki sem
fogja érezni, hogy egyedül van, vagy üres az élete, és nem szeretik.
Bízhatunk abban, hogy a
szerető Teremtő, aki azért hozta létre a házasságot, hogy örömet nyújtson a
mostani világban, valami jobbat fog adni az eljövendőben - valami olyant, ami
annyival szárnyalja túl a házasságot, amennyivel az új világ a jelenlegit.
|